Ledsamt men vanligt...

Sv: Ledsamt men vanligt...

Tvivlar på att den var mattesjuk eftersom den bott i hundgård med 15 andra valpar fram till i förrgår då kompisen hämtade den. Sen fick den åka tåg och sen bil, så den borde varit helt slut när den väl kom till oss... Jag säger inte att det är alla som är nervvrak, jag säger att jag och BC inte passar ihop. Har inte tålamodet med detta evinnerliga rantande och pipande (ja, det var ny miljö och så vidare, men jag kan jämföra med den valpen jag hämtade för två månader sen. Han travade in i huset, kollade katterna och gick och la sig helt slut).
Sen är väl den här inte det mest optimala exemplet på BC heller kan jag tänka. Tjejen som kom med honom sa det att de BC hon ägt inte haft "av-knapp" från början, utan det är något man får lära dem. Sorgligt... Valpen som sådan var rätt trevlig att ha och göra med.

Den var för övrigt en "norsk" renrasig BC - enligt utsago lugnare än de svenska varianterna. Såldes som BC-golden-korsning eftersom de renrasiga BC var mkt svårare att sälja. "Uppfödaren" hade även börjat experimentera med golden/pudel-korsningar också eftersom det förekommer mer pengar där (6500 för "BC-golden", 12000 för golden/pudel...).

Senast ändrad:

Jag hade lust att gömma hunden när de skulle komma och hämta eftersom det kändes så fel. Tyvärr kunde jag inget göra. Det är ju lite märkligt att det går att fortsätta den här typen av avel utan åtgärder.

Ja, om man jämför med Hatjo så la han sig i bia-bädden, pep en gång tills han hittade min hand och sen sov han i princip hela natten utom när han drabbades av akut kissnödighet. STOR skillnad. Vet man inte hur man ska hantera valpen riskerar ju det där att utvecklas till allt möjligt skit.

En liten fundering förresten... Hon som kom med hunden påstod att det svenska vallhundsprovet är lite småtokigt eftersom hunden ska in i fållan och driva ut fåren = sparkrisk/skaderisk för hunden. Är det sant? Det var då tydligen en av orsakerna till uppfödningen av dessa "blandrasBC" som egentligen är renrasBC.

Ush, det svider att höra om den lille kraken:(

Jag är ganska ny inom vallningen själv, men det jag har sett så ska/behöver inte hunden gå in i fållan, utan kan gå runt på utsidan.Har väldigt svårt att tro att valhundsfolket skulle utsätta sina hundar för onödiga risker... En ung hund är lätt att förstöra om den blir rädd för fåren, och det ligger mycket tid bakom utbildningen. Vore alltså typiskt osmart att tvinga in en grön hund i en trång fålla...:crazy:

Jag tycker det låter som en dålig ursäkt, inget annat. Har man bra hundar och tränar på ett bra sätt så är inte vallhundsprovet ett större riskmoment än något annat som en arbetande hund möter! Eftersom rasen är så speciell som den är, blir jag vääääääldigt skeptisk mot uppfödare som avlar på oreggade hundar. Det är inga orimliga krav för registrering direkt, och det kryllar av hundar utan kennelnamn, med högst tveksamt psyke...

Hundar utan "offknapp" förekommer väl inom alla raser, och jag skulle kalla det taskig mentalitet, inte en rasegenskap. Sen misstänker jag att BC har en klart lägre toleransnivå gentemot oerfarna handlers, de läser av ALLA signaler och reagerar starkt på allt, vilket gör att en oerfaren människa kan ha väldigt svårt att hjälpa valpen att hitta offknappen.
Min kille är ur trygga, stabila linjer och han har inte haft några problem att stänga av, men jag märker tydligt att han snabbt går upp i varv om människor runt honom "stressar med" vid tex hälsande. Han är inte svår att få att stänga av, men det krävs att man själv är lugn och trygg.
Jag kan se framför mig vilket stressvrak han skulle kunna bli i fel händer:crazy:

/Migo
med en bebis som blir som en disktrasa så fort matte ger tecken på vila:love:

Tänkte att det lät lite konstigt när hon berättade. Med tanke på försäljningsmetoderna så är jag ju inte förvånad om det bara är ren lathet. Just ja, glömde berätta att valpen hade tecken på kennelhosta :eek: som jag fick reda på efter att de kommit. *suck* Mina är ju vaccinerade båda två, men risken är onödig. När jag sa att man ska väl inte sälja en sjuk valp så sa hon: "Ja, men det går ju över och de har ju redan fått friskintyget på honom". MINA hundar då?! Jag vill ju gärna veta om det kommer en hund med misstänkt kennelhosta så att jag kan säga att de får försöka hitta någon annanstans att sova.

Suck suck suck. Hela historien är verkligen hjärtskärande. Han skulle förresten bli julklapp åt en fjortonåring vars enda tidigare hundkontakt är att grannarna har en schäfer, en rottis och en blandning rottis/schäfer. Där skulle valpen också tillbringa natten till idag. Mamman hade haft BC när hon växte upp (sällskap vad jag förstod) och pappan hade haft en Newfoundland när han var liten, så det är klart att sonen skulle ha hund... Hoppas de inser att ansvaret för hunden är deras.

För övrigt har Hatjo sovit heeeela dagen efter att BC:n gick, samt heeela natten, och han verkar fortfarande rätt trött. Var nog rätt slitigt att vara lekkompis. ;)

Tvivlar på att den var mattesjuk eftersom den bott i hundgård med 15 andra valpar fram till i förrgår då kompisen hämtade den. Sen fick den åka tåg och sen bil

Que...det säger ju mer om dig än om dess matte :crazy:

Snälla nån.....SJÄLVKLART var hunden stressad pga omständigheterna...:(

Hon som kom med hunden påstod att det svenska vallhundsprovet är lite småtokigt eftersom hunden ska in i fållan och driva ut fåren = sparkrisk/skaderisk för hunden. Är det sant? Det var då tydligen en av orsakerna till uppfödningen av dessa "blandrasBC" som egentligen är renrasBC.

Skitsnack!

Hunden ska in i fållan och driva ut fåren; Ja, men skaderisken är inte direkt enorm och speciellt inte att hunden riskerat att bli sparkad. Får sparkas nämligen inte :D

Dessutom är det ju så att det är hundföraren som styr hunden med kommandon, inte ska hunden in och flänga runt på egen tass inte..

Dåliga ursäkter för att valla på kassa hundar som inte klarar av sitt jobb!

(ja, det var ny miljö och så vidare, men jag kan jämföra med den valpen jag hämtade för två månader sen. Han travade in i huset, kollade katterna och gick och la sig helt slut).

Hade den valpen växt upp under samma omständigheter? Klart den är orolig om den går från hundgård och jätteflock av hundar till lägenhet/hus med en långresa därmellan... De flesta valpar växer idag upp inomhus och får vänja sig vid folk, dammsugare, maskiner, ljud från grannar osv.

Jag hoppas det går bra för valpen, ändå.

Det var ju det jag skrev men kanske var lite luddig. Jag menar inför registreringsavgift (pass) på alla raser. Blandraser 5000kr renrasig (skk) gratis. kamphundsraser avgift. Trodde de renrasiga kamphundsraseran var registreringsberättigade i SKK men så kanske inte fallet är????

Sen detta med att ej registrerade hundar skulle nekas veterinärvård. NEJ vet inte en enda veterinär som skulle göra det då de är deras plikt att behandla djur som är sjuka på ett eller annat sätt. Är det inte så att igentligen får inte veterinärerna behandla en häst som inte har pass? Har aldrig träffat på en veterinär ens som frågat om pass på mina hästar.

Ang att poliser ska kolla hundarna så kan jag hålla med dej Lenis det var ett förslag tror dock aldrig det finns någon annan grupp som blir tillåten att ta ifrån en person deras ägodel. Håller med ang detta med brott. Poliserna har annat att göra. Men inför någon grupp som får det då.

Att jag skrev ang detta med blandraser är ju för att tråden handlar om blandraser. Inte djurmisshandel o vanvård.

Detta kan man diskutera i oändlighet o jag tror tyvärr inte det blir någon ändring av det. O visst får man avla med blandraser men jag tycker det ska vara dyrare att ta fram en blandras än en renrasig hund. Så är inte fallet idag o det var därför jag förslog en hög avgift.

För vi kan väl vara ense om en sak i alla fall. Dessa stora blandrashundar vandrar runt hos olika ägare i mkt större omfattning än renrasiga hundar. Även små blandraser ser man väldigt sällan som omplacering. För dom klarar folk av.

jag är nöjd om det blir registreringskrav på alla hundar, om det sedan ska vara tillägg för det eller det eller det ("kamphundsras", blandras, exteriöra avvikelser, känt nedärvt lynnesfel osv) lämnar jag därhän i nuläget. just för att det är för många grejer som man skulle vilja ha med, men om det KOMMER med blir det svårförståeligt. som en summering: jag är helt för registrering av alla hundar, även blandraser, gärna med klart högre avgift på blandraser för att få bort "okynnesaveln" (o min tik är så fin och snäll, men lite orolig, en kull kommer att lugna ned henne och jag vill ju ha en valp efter henne och grannen har ju en så fin hanne, vaddå att han har hudproblem, det är säkert inget ärftligt och inte behöver jag röntga hunden, jag parar ju inte henne med samma ras, så då blir ju valparna friska allihop.... *suck*).
Försvinner stora delar av den ogenomtänkta aveln får vi troligen mindre hundar med konstiga blandningar som ägaren inte klarar av, och folk kanske tänker till en gång till innan de köper en hund, när den ju faktiskt kommer att kosta några tusenlappar till vid inköp.
(sen huruvida renrasaveln alltid är det bästa behöver vi ju inte ens diskutera, alla vet att det finns stora avvikelser där, men den aveln går ju iaf att följa, och i teorin iaf skulle det gå att ge repressalier om man använder icke-kontrollerade djur, eller sådana med uppenbar mental ohälsa osv. men det är ju en annan fråga)

tror inte heller att en veterinär skulle neka vård till ett behövande djur, men vi säger så här då: inte registrerad hund -> dyrare försäkring (så pass dyr att det lönar sig att registrera hunden?) jag vet inte, spånar bara, tycker det är ett viktigt område att diskutera. säger inte att alla blandraser borde förbjudas, bara att folk ska tänka innan de parar sin golden/tax/dobermann med en rottweiler/schäfer/bordercollie. tycker detta förslag är en väg att gå. kom gärna med fler förslag, ju fler vägar vi har att gå, ju troligare är det ju att någon kan bli verklighet!

God jul på er allesammans!!!!!!

Följs ofta av:
Tyvärr kan jag inte erbjuda min hund vad han kräver. Han behöver komma ut på landet och springa fritt:confused::confused:

En sådan hund har jag... :o Tyvärr köpte vi vår hund som familjehund, av erkänt duktiga hundmänniskor. Vi var nogranna med att berätta vad för hund vi ville ha, vad vi hade tid och intresse för. Det var tyvärr fel för vår och hundens del att vi fick just den hunden. Och ren okunskap från vår sida att inte ha bättre koll! Vi såg ju klart att det var en stor hund, men då hunden var vuxen och som sagt en erkänt duktig hundmänniska berättade att vår aktivitetsnivå var mer än tillräckligt för hunden så litade vi naivt nog på människan.

Skitdumt av oss, helpuckat verkligen att skaffa en för krävande hund. Det jag ville komma till var att man vet för lite när man skaffar hund, och de som säljer hunden vill nog hellre stjälpa över problemet på någon annan än att hunden ska få det bra! Hundkörkort som någon föreslog vore inte helt fel! Då är man säker på som både köpare och säljare att inblandade parter verkligen vet vad som krävs!

Ja, jag VET att den var stressad. Men om man jämför med den som jag hämtade som i princip bott med sina syskon avskild från resten av huset hade den gått igenom samma sak. Den slapp tåget iof men var ändå så pass "jordad" att den gick och la sig när den fått visat för sig var sängen fanns.

Vi fick i förslag att låsa in valpen i badrummet så att vi kunde sova eftersom uppfödaren gjorde så när hon reste med valparna. Jag vet inte om det hade varit en så mycket bättre idé?

Nja, den bodde "själv" med syskonen i avskild avdelning från huset med möjlighet att gå ut. Inte hundgård, men inte "inomhus med familjen" heller riktigt.

Ja, man kan ju hoppas på att det går bra i slutändan.

Delvis kl.

Vill bara förtydliga att jag INTE stödjer den typen av verksamhet för fem öre utan blev indragen ofrivilligt pga en lillasyster som inte tänker. Ja, jag VET att valpen var stressad, det kan man räkna ut med lilltån. Jag konstaterade bara att den här upplevelsen i kombo med övriga BC jag stött på gör att jag vet att BC INTE är en ras som passar mig. Det måste jag väl ändå få konstatera utan att det tar hus i helvete?

Sen att jag varken har orken eller tiden att ha en fårflock att låta BC:n jobba med är en helt annan diskussion. ;) Jaktmark har jag däremot, så att vovvarna kan få jaga -> ergo: Roxer har jakthundar. ;)

Jag förstår till fullo att alla inte kan/vill ha BC. Knappast konstigt i mina ögon...

Tycker däremot att det är väldigt tragiskt att det finns uppfödare som säljer valpar på det viset, och köpare som gör så. Hoppas verkligen att valpen får det bra...:cry:

Ja, jag VET att den var stressad. Men om man jämför med den som jag hämtade som i princip bott med sina syskon avskild från resten av huset hade den gått igenom samma sak. Den slapp tåget iof men var ändå så pass "jordad" att den gick och la sig när den fått visat för sig var sängen fanns.

Vi fick i förslag att låsa in valpen i badrummet så att vi kunde sova eftersom uppfödaren gjorde så när hon reste med valparna. Jag vet inte om det hade varit en så mycket bättre idé?

Men tänk, så gjorde min sch/bc blandras också :bow:

....alla hundar är inte lika....om alla hundar vore perfekta skull det knappast finnas några problem, om dom s a s tar tag i sina egna problem själva som valpar.

uppfödaren reste med valparna?? stängde in dom i badrummet ? Brukar uppfödare resa med valpar ?

...ena stunden är den i hundgård med sina syskon, nästa stund är dom inomhus i huset :grin:

*kl*

Högst upp på blcket hos mig är annonsen "Sötaste julklapparna någonsin"

Mamma: Schottis
Pappa: BC + ???

Jag vet inte vad jag tycker är mest tragiskt i det hela... Att 8 valpar av den blandningen säljs som julklappar eller att de säljs ovaccinerade för 3500kr... Jag är övertygad om att det finns en särskild plats i helvetet för uppfödare som säljer ovaccinerade valpar.

något ot, men är inte schottis en dans? :) vilken ras menas? skotte är det närmaste jag kommer .... fast en kombination mellan skotte och bc känns mysko :D

Men hej och hå.

BC:n hade bott i hundgård med 15 andra valpar och x antal vuxna hundar. Uppfödaren har anställda och släkt som hjälper till med valparna och även "levererar" dem om det skulle vara nödvändigt (som i det här fallet). Om de då behöver övernatta någonstans stänger de in valpen/valparna i badrummet där de sover. Jag gjorde inte det eftersom det inte kändes som en human idé (hund som rest lång och är trött ska inte behöva sova själv om den dessutom är van vid andra hundars sällskap). Vad var svårt att förstå? Den här uppfödaren är långt ifrån som alla andra.

MIN valp (en Kleiner Münsterländer) bodde inne i huset, men i en separat "hundavdelning" där de hade möjlighet att gå ut och in som de ville. Dvs inte riktigt hundgård, men inte heller inne i huset med familjen så att säga. Den bodde med sina syskon.

Har jag separerat upp det tillräckligt så att du förstår?

jo, nu förstår jag det, men du verkar ju inte förstå varför valpen blev nervös. Du ser det som rasrelaterat..men min sch/bc gick också bara o la sig första natten. Men jag skulle knappast varit förvånad om han blivit orolig o gnytt, vilket du verkar tycka är högst onormalt.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 564
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
3 705
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 043
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka