Ledsamt men vanligt...

Sv: Ledsamt men vanligt...

Jag hoppas att du har rätt och jag har fel, verkligen!
Det är bara att motionera till riksdagen nu med ditt superbraiga förslag, för det är verkligen ett bra förslag:)

Åh, det var inte menat som 'jag har rätt', utan frågorna var verkligen frågor? Jag kan ju ha helt fel syn på hur 'majoritethundägaren' är så att säga.

Jamen absolut! Visst kan man köpa hund på annons! Det som gör mig ledsen är mest alla dessa stora blandrashundar, ofta brukskorsningar, som "måste bort omgående"... Om dom sen säljs på Blocket eller nån annanstans kvittar. Jag kollar in Blocket ibland och hittar den ena sorgliga annonsen efter den andra... Och alla dessa BC-korsningar som säljs som Barnvänliga Gulliga Sällskapshundar...

Ja, det blir jag också lessen/arg över..Var varannan hund har BC i sig!!..Jag har sett så många korsningar av BC som är så överstressade, ska valla familjen men förstår själv inte riktigt varför, får gå 1 h promenader max varje dag och får inte jobba med hjärnan..o så blir familjen irriterad för att hunden aldrig är lugn??:eek:

Jag tycker BC är jättefin, när den får göra det den är avlad för, men aldrig aldrig skulle jag skaffa en sådan hund, inte blandning av den heller, pga att jag med säkerhet vet att jag inte kan tillfredställa dess behov..Man önskar att folk undersökte mer om rasen, och inte köper "uppfödarens" ord om att det är en toppen sällskapshund..Man har som köpare ett ansvar..men tyvärr är okunnigheten stor..

Apropå BC, så redan för sådär 30 år sedan fanns problemet, så vill inte tänka på hur stort det måste vara nu, sen Turbo osv. (Jag har noll koll på BC, jag klurade lite på en sådan ett tag men vågade inte, kändes för stor risk att det skulle bli fel).

Hursom, för sådär 30 år sen fick den dåvarande distriktsveterinären in en ung BC för avlivning. ¨Då hunden inte tidigare varit patient där och vet alltså inte visste vad det var för 'fel' på den frågade han, antagligen mest av artighet, varför den skulle avlivas. För att den var 'knäpp' och 'stressad' och bara sprang runt. Vidare samtal visade att hunden försökte - i brist på annat - valla familjen på kvällarna och kunde bara koppla av om hela familjen var i ett rum.

Veterinären frågade om de kunde tänka sig att ge hunden till honom så han fick omplacera den istället, och de tyckte javisst. Hunden dog av hög ålder 13 år gammal, efter ett långt och lyckligt liv hos en bonde som vallade korna med den när det var mjölkningsdags etc. Jag träffade den inte 'innan', men efter, och det är den hunden som är 'skyldig' till att jag klurade på BC, för satan i gatan vilken 'perfekt' hund i allt den var.

Åh, det var inte menat som 'jag har rätt', utan frågorna var verkligen frågor? Jag kan ju ha helt fel syn på hur 'majoritethundägaren' är så att säga.

Nej jag menar verkligen att jag hoppas att du har rätt och att de jag har träffat ändå är i minoritet:)

Nej, rasklubbarna räcker i många fall inte. Många förstagångsköpare vet inte ens om att det finns en rasklubb. Jag har sålt några hundar på blocket, till jätte bra folk för fullt pris. Dessa har även legat på rasklubbens valphänvisning och följt de krav klubben har.

Tror färre renrasuppfödare kommer att annonsera på blocket nu när SKK snart dra igång med sin egen valphänvisning. SKK vet de allra flesta vad det är för något.

Och föder man upp får man räkna med att sitta med valpar osålda en tid, men förr eller senare blir man alltid av med dom.

I've learned....
That to ignore the facts does not change the facts.

Kanske har ni rätt, ingen lösning på att ta bort annonserna.

Lite OT

Jag har under natten varit halvt ofrivillig nattvakt åt en BC (som ska bli julklapp åt någon, misstänker att det är en så kallad "sällskapsBC". Min systers kompis är kurir och sover här inatt med valpen.) och det är det sjukaste jag varit med om. Om Hatjo vaknar under natten så tuggar han lite på filten och somnar sen om. Om BC-valpen vaknar så måste det promt travas runt och pipas tills man lyckas lägga en hand på honom så att han ligger en stund och kan somna. Helt vansinnigt. Tror att jag sovit 2 timmar inatt. Och då är han 3 månader. Kan knappt tänka mig hur det är när han är runt ett år om det fortsätter likadant.

*KL*

Inför pass på alla hundar. Låt blandraser registreras (pass) för låt säga 5000kr o renrasigt (skk) gratis. Kräv detta o låt polisen kolla upp alla hundar vartefter. Avliva ALLA hundar som inte har pass o speciellt blandningar av olika kampraser dessa kan oxå vara dyrare att registrera. Det är nog ända settet att få bort blandraser.

Kan även vara registrerings avgift (pass) på kamphundsraser så att vi får bort dom oseriösa. Eller rabatt om de visar sej att dom använder sina hundar till något vettigt (whei pullign eller vad det heter finns säkert andra saker man gör med en sådan hund med) Kräv utbildning mm mm.

Detta skulle tyvärr inte gå att införa i Sverige då våra politiker är för slappa.

Nu har jag säkert gjort halva buke upprörda men det måste få ett stop på blandrasaveln samt speciellt då "farliga raser" i orätta händer.

Lutar mej tillbaka o inväntar folkstorm. har tagit skyddskläder på mej. Även skottsäker väst.

Fast då ska man kanske inte ta nya kullar valpar om man märker av konjunkturläget. Detta har ju pågått ett bra tag nu.

Bara för att man är uppfödare MÅSTE man ju inte ta valpar.
Fast riktigt så fungerar det inte när man har ett långsiktigt mål på sitt avelsarbete. Man måste inte ta valpar, men har man en tik man väldigt gärna vill ta valpar på så har man typ 5 år att ta de valparna på.

*KL*

Inför pass på alla hundar. Låt blandraser registreras (pass) för låt säga 5000kr o renrasigt (skk) gratis. Kräv detta o låt polisen kolla upp alla hundar vartefter. Avliva ALLA hundar som inte har pass o speciellt blandningar av olika kampraser dessa kan oxå vara dyrare att registrera. Det är nog ända settet att få bort blandraser.

Kan även vara registrerings avgift (pass) på kamphundsraser så att vi får bort dom oseriösa. Eller rabatt om de visar sej att dom använder sina hundar till något vettigt (whei pullign eller vad det heter finns säkert andra saker man gör med en sådan hund med) Kräv utbildning mm mm.

Detta skulle tyvärr inte gå att införa i Sverige då våra politiker är för slappa.

Nu har jag säkert gjort halva buke upprörda men det måste få ett stop på blandrasaveln samt speciellt då "farliga raser" i orätta händer.

Lutar mej tillbaka o inväntar folkstorm. har tagit skyddskläder på mej. Även skottsäker väst.

men varför fokusera enbart på "kamphundsraser"? enkelt och lätt: krav på registrering på ALLA hundar, detta inkluderar ju då även "farligare" raser, mkt dyrare för hundar som inte har godkänd stam (dvs renras enl skk), detta borde gallra bort mycket att buskaveln. utan registrering ingen veterinärvård, utan registrering kan hunden bli omhändertagen och avlivad. som jag nämnde innan så finns ju redan kravet på märkning, vad nu straffet är om man bryter mot den lagen är vet jag inte, eller hur många hundar som är omärkta, men det är ju definitivt en väg att gå: att själva märkningen blir registreringen, och olika kostnad beroende på härstamning. sen hur man ska komma åt farliga hundar är ju en annan fråga, men många skulle nog försvinna om blandrasaveln/ den oregistrerade aveln decimerades drastiskt.

Jag vänder mig främst emot meningen att "låta polisen kolla upp alla hundar".. med tanke på hur ont om poliser det finns i landet idag & hur många betydligt allvarligare brott som inte kan klaras upp pga detta känns det ganska orimligt att poliser ska jaga hundägare på byn.

Ta tex alla fall av vanvård av djur, djurmisshandel etc där folk kan klara sig om & om igen fast det i princip ligger döda djur på gåren. Ska man då lägga resurser på att jaga de med blandraser? Visst två fel gör inte ett rätt men det här är en prioriteringsfråga & alla vi som nån gång ringt 112 och fått vänta alldeles för länge på en bil för att alla är upptagna tycker nog att blandraserna kan få va ifred om man istället prioriterar misshandel av människa & djur.

(Kan väl tillägga att jag själv bara har renrasigt, så hoppar vi den biten av diskussionen. )

Avliva friska fina djur är inte heller nåt jag skulle ställa mig bakom, låter som vansinne.

För att detta ska genomföras ska vi dessutom komma överens om i landet att blandraser ÄR helt negativt för att motivera en sån prisskillnad. Och det kan ju bli en ganska intressant diskussion eftersom det finns renraser som verkligen faller under ohälsosamma etc.. nu blir det här snart långt & jag lär väl åxå få skit kastat på mig men d bjuder jag på, god jul! :p

För att detta ska genomföras ska vi dessutom komma överens om i landet att blandraser ÄR helt negativt för att motivera en sån prisskillnad. Och det kan ju bli en ganska intressant diskussion eftersom det finns renraser som verkligen faller under ohälsosamma etc.. nu blir det här snart långt & jag lär väl åxå få skit kastat på mig men d bjuder jag på, god jul! :p

Håller med om det ovan! Dessutom, vem ska bestämma vad som är godkändt som renras? Ska klubben SKK fungera som myndighet? det finns ju flertalet fristående stora klubbar och rasklubbar, raser som bara finns utomlands osv. Dessutom finns det genomtänkta hälsosamma blandraser (nu definerar jag blandras som blandning mellan 2 eller flera SKK anslutna raser)

Det var ju det jag skrev men kanske var lite luddig. Jag menar inför registreringsavgift (pass) på alla raser. Blandraser 5000kr renrasig (skk) gratis. kamphundsraser avgift. Trodde de renrasiga kamphundsraseran var registreringsberättigade i SKK men så kanske inte fallet är????

Sen detta med att ej registrerade hundar skulle nekas veterinärvård. NEJ vet inte en enda veterinär som skulle göra det då de är deras plikt att behandla djur som är sjuka på ett eller annat sätt. Är det inte så att igentligen får inte veterinärerna behandla en häst som inte har pass? Har aldrig träffat på en veterinär ens som frågat om pass på mina hästar.

Ang att poliser ska kolla hundarna så kan jag hålla med dej Lenis det var ett förslag tror dock aldrig det finns någon annan grupp som blir tillåten att ta ifrån en person deras ägodel. Håller med ang detta med brott. Poliserna har annat att göra. Men inför någon grupp som får det då.

Att jag skrev ang detta med blandraser är ju för att tråden handlar om blandraser. Inte djurmisshandel o vanvård.

Detta kan man diskutera i oändlighet o jag tror tyvärr inte det blir någon ändring av det. O visst får man avla med blandraser men jag tycker det ska vara dyrare att ta fram en blandras än en renrasig hund. Så är inte fallet idag o det var därför jag förslog en hög avgift.

För vi kan väl vara ense om en sak i alla fall. Dessa stora blandrashundar vandrar runt hos olika ägare i mkt större omfattning än renrasiga hundar. Även små blandraser ser man väldigt sällan som omplacering. För dom klarar folk av.

jag ska lämna mi hund till någon som har tid, p.g.a jag har ingen tid. hon är 6 månader, blandrassen mellan schäffer och råtweiler och jätte roligt och helt frisk.
du kan ha henne om du gillar hundar.

Blocket idag... Jag reagerar INTE på "språket" här, utan på innehållet. Kan hitta många liknande annonser...
Tyvärr tror jag inte det finns något som kan råda bot på detta, annat än - information, upplysning, utbildning, av människor.

Lite OT

Jag har under natten varit halvt ofrivillig nattvakt åt en BC (som ska bli julklapp åt någon, misstänker att det är en så kallad "sällskapsBC". Min systers kompis är kurir och sover här inatt med valpen.) och det är det sjukaste jag varit med om. Om Hatjo vaknar under natten så tuggar han lite på filten och somnar sen om. Om BC-valpen vaknar så måste det promt travas runt och pipas tills man lyckas lägga en hand på honom så att han ligger en stund och kan somna. Helt vansinnigt. Tror att jag sovit 2 timmar inatt. Och då är han 3 månader. Kan knappt tänka mig hur det är när han är runt ett år om det fortsätter likadant.

Det är fruktansvärt att det buskavlas som det gör på icke-vallande BCs, det är lika hemskt att valparna säljs som sällskapshundar, och att nån kan komma på tanken att ge bort en hund i julklapp:devil::crazy::mad::mad:

Att valpen är orolig om den är nyflyttad är väl inte så konstigt iofs, även om jag skulle dra öronen åt mig vid en sån reaktion.

Hoppas "mottagaren" har tid och kunskap att förvalta jycken, det är knappast semester att vara småbarnsförälder (till en BC)...

/Migo
vars hjärta blöder för alla dessa fantastiska hundar...

hunden kanske var mattesjuk??

Jag har haft flera bc krsningar och min ena är sch/bc......klokare hundAR får man leta efter.....samtliga av mina har varit underbart kloka o förnuftiga, ingen har varit stressad. Så att alla bc korsningar är nervvrak är inte sant.-..

jag tror vi utökar med den avgiften på extrem rasavel också....så kanske sk seriösa uppfödare slutar avla på medvetna defekter på hundar också nångång :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
3 733
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 043
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka