Ledarsto orsaka földöd?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elisabethh
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ledarsto orsaka földöd?

Det klarade sig efter den veckan, men sen hörde jag inte mer av dem, så jag vet faktiskt inte.

Jo, att förstföderskor ska ha ihjäl sina egna har jag vart med om. Eller i alla fall att de sparkar/ignorerar fölungen. Dock har jag ej sett den form av aggressivitet hos dessa mammor som hos stoet jag berättade om förut. De har mest försökt begrava fölet, sparka på det med frambenen och sparka åt bita åt det om det vill komma fram. Då är det bara tålamod, motion och oxytocinspruta som gäller. Fast helt bra blev det aldrig. Men fölet fick dia och hon skulle inte döda det åtminstone.

Att hingstar dödar föl som inte är deras kan förekomma i det vilda. Vi har ju mer sällan hingstar/valacker tillsammans med ston med föl, så det beteendet ser man nog rätt så sällan. Däremot tror jag inte beteendet är vanligt.

Om det finns något skäl till dessa hingstars beteende, kan jag tänka mig att det var lite samma sak som triggades hos ledarstoet jag berättade om. Men det är ovanligt, tack och lov.

Vi tror att stoet hade försökt attackera mamman redan när hon fölade... :cry:

Dom tog in hästarna på box dvs dottern med sitt föl och "mormor" i en annan. Men mamman lät bara fölet dia när husse stod bredvid och morrade när stoet försökte sparka när fölet diade. I övrigt var hon helt likgiltig mot fölet. Han hade inga andra ston än dessa två och mormor var inte betäckt.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Utbilda själv