Ledarsto orsaka földöd?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elisabethh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 077
Sv: Ledarsto orsaka földöd?

Det klarade sig efter den veckan, men sen hörde jag inte mer av dem, så jag vet faktiskt inte.

Jo, att förstföderskor ska ha ihjäl sina egna har jag vart med om. Eller i alla fall att de sparkar/ignorerar fölungen. Dock har jag ej sett den form av aggressivitet hos dessa mammor som hos stoet jag berättade om förut. De har mest försökt begrava fölet, sparka på det med frambenen och sparka åt bita åt det om det vill komma fram. Då är det bara tålamod, motion och oxytocinspruta som gäller. Fast helt bra blev det aldrig. Men fölet fick dia och hon skulle inte döda det åtminstone.

Att hingstar dödar föl som inte är deras kan förekomma i det vilda. Vi har ju mer sällan hingstar/valacker tillsammans med ston med föl, så det beteendet ser man nog rätt så sällan. Däremot tror jag inte beteendet är vanligt.

Om det finns något skäl till dessa hingstars beteende, kan jag tänka mig att det var lite samma sak som triggades hos ledarstoet jag berättade om. Men det är ovanligt, tack och lov.

Vi tror att stoet hade försökt attackera mamman redan när hon fölade... :cry:

Dom tog in hästarna på box dvs dottern med sitt föl och "mormor" i en annan. Men mamman lät bara fölet dia när husse stod bredvid och morrade när stoet försökte sparka när fölet diade. I övrigt var hon helt likgiltig mot fölet. Han hade inga andra ston än dessa två och mormor var inte betäckt.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
4 944
Senast: MayGrace
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 137
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 242
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka