Sv: ledarskapsproblem!
Det här med hästar är svårt och jag kan inte tänka mig att du förstört henne. Din häst är lite för svår för dig i nuläget så ta hjälp.
Angående att säga åt hästar som de gör i hagen så behöver det inte vara fel. Problemet blir när det duttas hela tiden. Du måste ha urskilning när du gör det och du måste veta vad du gör annars kan situationen slå tillbaka.
Det första du måste komma fram till är om din häst är jäkligt ranghög och bråkar för den saken skull, om din häst är väldigt osäker och slåss i förebyggande syfte eller om hon bara är men inte fått förtroende för dig.
Det här citatet från MacGyver är väldigt viktigt att tänka på
Ledare är inget man skapar eller bestämmer, ledarskap FÖRTJÄNAR man.
Människan har en tendens att gå in i en relation med en häst med den utalade tanken att "du ska lyda mig för att jag är människa". Den tanken fungerar nog ofta men när man stöter på problem så är den värdelös och ofta farlig.
Tillbaka till att hantera hästen som andra hästar gör i hagen. Först och främst måste man ge hästen chansen att göra rätt innan man tar i. En häst dänger mycket sällan på en annan häst innan den varnat. Problemet är att vi oftast inte ser varningarna. Det rör sig om ett vinklat öra, spända näsvingar, en blick, eller bara en lätt sammandragning av en muskel. Innan du går på med käppen måste du varna och gör det i flera steg (kommer hästen mot dig och hotar trmapa ner dig så får du givetvis slåss i självförsvar). Tala om att det här är inte okej med kroppspråk och verbalt. Om hästen inte tar det och håller på med något som är potentiellt farligt kan man börja fudnera på att ta till pinnen men om du gör det så ska du veta innan att du kan vinna striden för hästen är starkare än du och det vet den om. Mång akomemr tycka jag är en hemsk människa men jag har slagit til mina hästar rejält med spö några enstaka gånger. Märra blev asförbannad en gång när jag tömkörde rakt fram på en väg och jag bad om något mycket enkelt (minns inte vad detta var 2003) hon sparkade då mot mig utan att jag såg varningen. Eftersom jag inte var beredd så morrade jag åt henne och gjorde samma sak igen denna gång beredd med spöt. Kicken kom klockrent och renderade
en rejäl dask på rumpan. Hon fick sin varning och sen kom bestraffningen. Hästen visste att hon gjort fel redan första gången och efter det har hon aldrig mer sparkat på det sättet. Den här typen av kraftig korrigering har jag genomfört max 10 ggr under den tid jag haft häst och det är något man ska använda sparsamt och med mycket eftertanke.
En annan viktig sak som människor inte tänker på är att inte gå och sura för det som hänt tidigare. Hästen fattar inte varför du är sur. Så fort den uppför sig ge beröm och släppa det som hänt och gå vidare. Människor bygger gärna upp en irritation och så smäller det när det blir för mycket. Hästen fattar ingenting av den typen av handlande.
Om jag var du skulle jag dock låta bli att ta till den typen av bestraffning i nuläget iom att du har så grava problem. Risken att du blir skadad är för stor och risken att du i nuläget lägger den vid fel tidpunkt är även den stor och det vinner varken du eller hästen något på i det långa loppet.