ledarskap och tillit,ryttare och unghäst ?

B

Bella_

Hej.
jag har en valack på 5år, som bara är grundriden.
jag har fått hem honom för bara nån dag sen.

igår när jag skulle ta en promenad med han ( jag tänkte, vilken häst har svårt för det ? ) men det var inte så lätt som jag trodde.
han stack för mig. på en gång vi kom ut på vägen stack han hem.
men så ringde jag en vänn, som tränat mkt unhästar, och gav mig lite tips om hur jag ska göra för att han ska veta att det är jag som bestämmer. att han bara får gå bakom mig m.m. och det gick bättre och bättre. och tränade det idag, och gick KANON. försökte inte sticka en ända gång.

men jag vill ha lite mer tips om hur man kan bygga upp mitt ledarskap ?
så han lyssnar, och inte sticker iväg i hagen, och att vi får en bra relation helt enkelt. att vi litar på varanndra.

har ni några bra övningar? skriv då gärna ! =)

Sv: ledarskap och tillit,ryttare och unghäst ?

en bra relation med hästen får man om man är konsikvent, bestämd, rättvis och ödmjuk ;)

personligen skulle jag aldrig leda en häst jag inte känner bakom mig, då har man ju ingen kontroll alls. jag leder vid bogen och om hästen skulle försöka "dra iväg" så viker jag halsen/huvudet mot mig, behövs det och hästen inte "viker" så hjälper jag till med armbågen för att få den att vika sig (då återfår man kontrollen eftersom hästen i den positionen inte är lika stark)

en trevlig, lätthanterad häst som vill vara lydig får man genom en bra vardags hantering ;)

Sv: ledarskap och tillit,ryttare och unghäst ?

Det kommer många sådana här trådar.
Min åsikt är att man inte bara kan "göra lite övningar" för att få ett bättre ledarskap.
Man måste lära sig att läsa hästen och se hur och varför den reagerar som den gör. Dessuto måste man veta hur man ska hantera alla olika situationer som kan uppstå, misslyckas man så har man bara visat hästen att man inte är någon bra ledare.

Jag tycker att du i första hand ska leta reda på en nh-tränare med BRA referenser, som kan hjälpa dig med din häst att få den kommunikation du söker.
Om du inte har möjlighet att få ta på en bra tränare skulle jag rekommendera att du läser på om och tittar på en heeel massa filmer om hästhantering. Läs trådar och fundera på vad som känns vettigt för dig.

Personligen tycker jag att Pat Parellis utbildningspaket inom NH är oöverträffat, mycket pedagogiskt upplagt så att människan lär sig att förstå sin häst. :bow: Det är dyrt dock, men kanske kan du få tag på ett begagnat paket :idea:

Trist svar, jag vet, men jag tror inte att du blir hjälpt av att någon förklarar några lekar, jag vet själv hur svårt det är utan någon som hjälper en med ens specifika häst, med just era förutsättningar.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 559
Senast: Piaff
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 860
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka