Ledare eller jämlik?

frittan

Trådstartare
Jag kom att tänka på en sak i stallet igår...
Jag brukar ju alltid klia min häst där det kliar och pyssla om honom.
När jag kliar honom så vill han alltid klia tillbaka, så vi brukar stå och klia
varandra :D

MEN, är detta bra ur ledarskapssynpunkt? Eller ser han mig inte som en ledare utan istället som en "Jämlik", alltså en som en kompis, när vi kliar varandra?

Ska jag vara orolig att han inte ser mig som en ledare pga detta? :confused:

Sv: Ledare eller jämlik?

Jag tror att väldigt få människor är fullständiga ledare över sina hästar. Vi saknar kunskap om hästens språk och vi lurar inte hästen att tro att vi är något annat än ett rovdjur - dvs de vet att vi inte är hästar. Vi lämnar dem största delen av dygnet och vi samverkar inte med dem såsom man gör i en flock. Dessutom är vi bundna av tid och prestation, vi rider vår häst oavsätt vad den tycker i regel och vi följer de principer som vi lärt oss att man ska följa, oavsätt om de är logiska ur hästsynpunkt eller ej just då.

Den typen av ledarskap som vi ska stäva efter tycker jag är det man får genom att bevisa att vi vet bäst, och genom att skapa ett sammarbete mellan häst och människa som tar hänsyn till bådas villkor. Om du som människa trivs och mår bra med er relation, om ni inte har mycket komflikter och båda har ett betydande inflytande på den andre, så tror jag inte att man behöver haka upp sig på småsaker såsom vem som kliar vem. Jag tror att alla hästar också underkastar sig varandra ibland, släpper efter i en lek eller tar en ny vändning. Själv underkastar jag min min häst när jag känner mig vilsen, för att jag tror att han är den bästa läraren när det komemr till hästar. Det kan också få en häst att växa.

Så släpp principer och lagar. Ingen vet faktiskt helt säkert hur det fungerar och alla ser olika på relationen häst-människa. Sålänge ni trivs ihop och mår bra tycker jag att du ska följa ditt hjärta och vara den du är. Utan att tänka efter så mkt. ;)

Ingen relation är perfekt och ingen vet ens hur en sån relation skulle se ut.

Kan dock garantera att alla hästar kliar och klias av varandra. Oavsätt rang har alla ett behov av närhet och samarbete. Att klia varandra är absolut ett sammarbete efter som att man hjälps åt att underlätta för varandra - tex när det är mycket knott.

Senast ändrad:

TACK för ett bra utförligt svar...

Jag grämer mig ju inte direkt över det här jag skrev, jag bara undrade vad man säger i allmänhet om att man kliar varandra, om det är bra för ledarskapet eller dåligt...

Vi funkar bra ihop, och jag tycker det bara är roligt att han vill klia mig också när jag kliar honom. Det känns som det stärker banden mellan oss. Även om det kanske inte gör det, det vet jag inte, men det KÄNNS bra. Och det tycker jag är huvudsaken :banana:

Vad lustigt...:laugh: Jag tänkte på exakt samma sak igår när jag stod och kliade och gosade med min häst! :love:
En sak som förundrar mig, är hans försiktighet när han kliar mig tillbaka. När han kliar någon polare i hagen så ser man ju hur han tar i rejält! Men aldrig att han gör mig illa!

Jag tror inte att kliandet påverkar ledarskapet! Däremot tror jag att det stärker vänskapsbandet! Det tycker jag känns oerhört viktigt. För mig är min häst min bästa vän.

Jag tycker många gånger att en del människor överdriver det där med ledarskap. Faktiskt! Att dom hårddrar allt! Ledarskap ÄR viktigt, men jag tycker att glädjen är minst lika viktig.

Det är min syn på saken!
:bump:

Som sagt så finns det många åsikter om ledarskap, hierarkier och rang när det gäller hästar. Jag försöker eftersträva någon sorst balans eftersom jag tycker det låter vettigast av det jag läst och tagit till mig. Strävan är alltså att ha 50/50 av makten mellan mig och hästen, men ofta varierar det mellan oss, vilket är helt ok. Ursäkta att jag flummade ut lite

När det gäller att klia så tror jag inte att det stör varken ledarskapet eller maktbalansen, utan tvärtom stärker vänskapsbanden. Hästarna kliar ju varandra när de trivs ihop. De som inte är bra kompisar i hagen ser jag aldrig klia varann. Det jag läst om kliande är att man inte ska låta hästen använda en som ett träd att klia sig mot. Om det stämmer vet jag inte. Men jag brukar inte tillåta det eftersom det är jobbigt. Är inte en stadig björk;). Min häst försöker dock inte göra detta längre, men när hon var yngre så kunde det hända att hon testade.

Hhihi inte bara jag som funderar över lustiga saker då, puh!

Jo min är också försiktig när han kliar mig... :) Men jag kan ju inte hålla mig för skratt för det kittlas ju och så tycker jag att det är så komiskt att han kliar mig när jag kliar honom :)

Men jag tror som du att det stärker vänskapsbanden! :bow:

Enligt mina observationer (av vilda flockar på video) och lösdriftsflockar irl, så är min bestämda åsikt att alla hästar, oavsätt rang, kliar andra, oavsätt rang. I en flock gör man inte skillnad på ranghög eller ranghögst. Alla hästar utom en har minst en ranghögre individ, och även den kliar tillbaka.

Det jag tror är dock att häsytar som ofta står och kliar varandra, ofta har en närmre relation än med andra individer i flocken. Sk. "bästisar". Dessa två brukar hålla ihop i vått och torrt.

Jag tror som ni andra att kliandet stärker vänskapsbanden...

...men jag läste nån stans att det ofta var den ranghöga som tog initiativ till kliandet...
...och att det var en form av "dominansbeteende" om hästen valde att klia sig/skrubba sig på en (den ranglåge i så fall)...

Hur som helst tror jag att det är ett uttryck för ömsesidig vänskap/omtanke.
En tanke bara; jag tycker mig märka att hästen ofta gör skillnad på vem som kliar och var...

Jämför med oss människor; många uppskattar en vänskaplig/kärleksfull kram - men inte från vem som helst!

Hurvuvida han ser dig som en ledare eller inte ska jag inte gå in på, men frågan om du ska vara orolig över om han inte ser dig som ledaren.

Att få ledarskapet från en häst, och vara dess ledare, kräver otroligt mycket arbete. De flesta tror sig vara ledare över sin häst men är i själva verket "bara" jämlike, och det är inget fel i det. Snarare ska man vara tacksam över att man kommit så långt.

Arbetet och tiden det kräver att vara ledare över en häst brukar jag jämföra med en elitryttares arbete. Det kräver mycket tid och engagemang.

Skillj på att vara ledare och att vara högre i rang. Att vara högre i rang är inte samma sak som att vara ledare.

Men kom ihåg även att om man har respekten från sin häst, och själv respekterar sin häst, så är det gott nog.

Och om man inte vill lägga ner den tiden och det arbetet som krävs för att förtjäna sig ledarskapet, så är det helt ok, för att vara jämlike är lika bra det och deffinitivt inte en dålig titel. Och framför allt ska man vara tacksam över att man har en häst som inte kräver att man är ledare över den, för det är ett h-vete ibland...

Jag tar att bli kliad tillbaka som en eloge och ett erkännande, det betyder att vi är kompisar. Det gillar jag. Det betyder inte alls att jag inte är den som får bestämma i flocken, tvärtom:
Hästar som är verkliga ledare (till skillnad från bullies) kliar också sina följare och de i sin tur ser ut att ta det som en extra bonus att få klia ledaren. Kliandet är ett starkt socialt bindande beteende som skapar trygghet och samhörighet.

Däremot inleder aldrig en följare kliande på ledaren utan att fråga väldigt artigt först. Ledaren visar att det är okej att klia genom att börja klia följaren.

I själva verket är signalen för jag vill bli kliad, att man kliar! Alltså ber vi om det när vi kliar hästarna! ;-)

Jag tror på samarbete.. Eftersom jag hållt på med hundar i hela mitt vuxna liv och även i ungdomen så har jag gått från klarhet till klarhet, jag var rätt länge inne i schäfersvängen och där var DOMINANS ett väldigt tydlig regel.. Tack vare att jag genom åren blivit erfarnare och klokare har jag även lärt mig att SLAPPNA av... En bra flockledare blir man inte genom att vara hård och elak, ej heller med att hela tiden gå om kring och spänna sig och tro att djuret är på väg att "ta över".. Idag så VET jag att det handlar om så mkt mer..... samma lika är det med hästar... mina pållar har förtroende för mig och vi SAMARBETAR tillsammans... Man kan inte hela tiden gå omkring å förvänta sig att djuret ska "ta över" och därför spänna sig i väntan på en "attack"... Slappna av, njut er samvaro, interagera tillsammans och LEV med ditt djur.... :D

Jag tror på samarbete.. Eftersom jag hållt på med hundar i hela mitt vuxna liv och även i ungdomen så har jag gått från klarhet till klarhet, jag var rätt länge inne i schäfersvängen och där var DOMINANS ett väldigt tydlig regel.. Tack vare att jag genom åren blivit erfarnare och klokare har jag även lärt mig att SLAPPNA av... En bra flockledare blir man inte genom att vara hård och elak, ej heller med att hela tiden gå om kring och spänna sig och tro att djuret är på väg att "ta över".. Idag så VET jag att det handlar om så mkt mer..... samma lika är det med hästar... mina pållar har förtroende för mig och vi SAMARBETAR tillsammans... Man kan inte hela tiden gå omkring å förvänta sig att djuret ska "ta över" och därför spänna sig i väntan på en "attack"... Slappna av, njut er samvaro, interagera tillsammans och LEV med ditt djur.... :D

Nu låter det ju som att ni tror att jag är jätteorolig över det här med ledarbiten. Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte alls om det här med ledarskapet. Så länge min häst inte blir farlig för mig eller andra, så bryr jag mig inte. Vi har det bra ihop och är lyckliga.

Frågan i tråden var mest för att se vad sånna "riktiga" ledarskapsfantaster tyckte och ansåg :D

:D:D:D ja, då är ju allt super... det låter som om ni har en vettig och fungerande situation... :D Nog för att jag tror på ledarskap...men det är inte som amen i kyrkan för mig.... man måste se till individ och situation... ledarskap är inte ett ställe där man distanserar sig från djuret... kram å hej från mig...

:bow: Haha, vad bra att du är befriad från såna ideer;-)

Det är så mycket roligare att umgås med sina hästar då tycker jag;-)

Dessutom betyder det ofta att man faktiskt ÄR hästens ledare för att man alltid är trevlig, rättvis och glad;-) Den som är argsint och på sin vakt hela tiden utstrålar knappast den trygghet som man letar efter om man letar efter en ledare....

Mjah, det krävs mer än att bara vara trevlig, rättvis och glad för att bli ledare hos en häst.

Men det är betydligt mycket bättre att vara trevlig, rättvis och glad änm sur och elak.

Enligt mina observationer (av vilda flockar på video) och lösdriftsflockar irl, så är min bestämda åsikt att alla hästar, oavsätt rang, kliar andra, oavsätt rang. I en flock gör man inte skillnad på ranghög eller ranghögst. Alla hästar utom en har minst en ranghögre individ, och även den kliar tillbaka.

Det jag tror är dock att häsytar som ofta står och kliar varandra, ofta har en närmre relation än med andra individer i flocken. Sk. "bästisar". Dessa två brukar hålla ihop i vått och torrt.

Håller helt med!
Min häst har gått med massor med olika andra hästar i olika flockar genom åren. Han har endast kliat på två av dessa hästar, och de har varit extremt bästa vänner, trots att min är ledaren, mycket mycket ranghög. De gör definitivt skillnad på "relationer" sinsemellan.

Ingen människa tappar i rang eller ledarskap för att de låter hästen klia sig, det vågar jag lova : )

att klia "varandra" är som att göra varandra en tjänst. så det tar inte ifrån dig ditt ledarskap. :)

/snip/
När det gäller att klia så tror jag inte att det stör varken ledarskapet eller maktbalansen, utan tvärtom stärker vänskapsbanden. Hästarna kliar ju varandra när de trivs ihop. De som inte är bra kompisar i hagen ser jag aldrig klia varann. Det jag läst om kliande är att man inte ska låta hästen använda en som ett träd att klia sig mot. Om det stämmer vet jag inte. Men jag brukar inte tillåta det eftersom det är jobbigt. Är inte en stadig björk;). Min häst försöker dock inte göra detta längre, men när hon var yngre så kunde det hända att hon testade.
Att klia varandra är ett tecken på vänskap och förtroende hos hästar! Att använda människan som en "klipåle" är en helt annan sak. Så gör de inte mot varandra. Jag har alltid sett det som "oartigt" av hästen (termen "ledarskap" var inte uppfunnen när jag började med hästar), dessutom gör det ont, i synnerhet om hästen har träns på sig.

kl delvis trådkap .. :angel:

edit:- FÖRLÅT Yennork, Läste inte ditt inlägg förrän efter jag postat mitt. Vi är inne på samma sak. Du har egentligen besvarat min fråga men hänger ut den för vidare spekulationer :p :bow: -
Edit 2: men gud nu ser jag att mina frågor redan är upptagna här. Så går det när man inte läser före man lägger sig i.

Nu är det väl utrett att det är lugnt om hästen kliar mig - men om en häst kliar sig MOT mig, typ buffar och gnuggar huvudet i sidan så jag nästan rubbas omkull, där har jag hört att hästen ser mig som sin bitch typ? Att den ser mig som "ett objekt" (gud vad detta låter lökigt!) och att den inte har respekt typ för mig. Eller? Fattar ni min jääätteutförliga beskrivning?
Hästen pussar på din arm = okej
Hästen gnuggar sitt huvud mot din arm i eget vinstsyfte = inte okej?

KL
Har ni sett hur hästar uppträder mot varandra i dessa "bromsinvasionstider"?

De är ganska hårdhänta:grin: o kan sätta hela bringan mot den andra o rent utav knuffas- UTAN att den andra tar illa upp. De förstår.

Har heller aldrig sett en häst göra så mot en människa eller tar i med tänderna o ska klia för Kung o fosterland. De förstår att vi inte är lika robusta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 631
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25