Leda två hästar samtidigt

Sv: Leda två hästar samtidigt

LAPTOP skrev:
leder du två hästar löper du onekligen större risk att hamna mellan dessa om ngt händer... en häst o du faller då sticker som regel den hästen i från dig. Men två hästar eller flera ja, då är det lätt att räkna ut var du riskerar att hamna!!
Jag tycker inte att man ska vara överförsiktig i hantering av hästar men tycker nog att man ska undvika onödigt o dumt risktagande. Det är ju trots allt stora djur o i pressade lägen är deras instinkt att fly... o har du ett par hästar runt dig så är sannolikheten inte stor att de springer runt dig.. Tradigt läge...för den tillplattade :rofl:

Båda mina har fått panik när jag lett dem. Jag fick måhända lite längre armar än innan, men tappade ingen häst och blev varken rammad, blåslagen eller annat. Varför? Jo för hästarna såklart är HÅRT drillade i grimskaft en och en. Och det de inte gör själva gör de inte i sällskap heller.

Är det nu jag INTE ska berätta att jag kan 'ställa' båda hästarna och tycka 'stå där' och gå tio meter bort och fixa en sak, och sen gå tillbaka och hämta dem?

Träning, mer träning och ännu mer träning..

När jag lett tre hästar, mina två och en inackordering t ex har det hänt att inackorderingen fått 'fnatt'. Mina två stannar och står, de vet hur de förväntas uppföra sig. Och när inackorderingens er att mina är lugna är det lugnt.

Bästa exemplet på att det FUNGERAR gav mig unghästen. 1½ år gammal. jag skulle ha henne som handhäst för första gången. Valacken tyckte det var synnerligen läbbigt med linan och tramsade en hel del. Unghästen studerar den fippliga valacken (som är flockledare) som fnös och snurrade och sa 'farligt, farligt' och SUCKADE, och flyttade sedan lugnt men klockrent runt 'med' honom för att undvika lintrassel. För att när jag rett ut det hela och placerat valacken 'på mattan' igen lugnt och fint börja skritta.

Så, man ska inte underskatta risken som är med ALL hästhantering, men det är lika dumt att ÖVERSKATTA den med.

Alexandra_W skrev:
...Och jag är så elak att jag SKITER i vad de egentligen tycker om varandra, vad de har för rang sinsemellan etc. När JAG är inblandad så är JAG ranghögst och samtliga små liv lyssnar på mig. Så, när jag kan gå in i hagen och tycka att 'du går bort från maten och låter den ranglåga äta där, och du tar och slutar se ut som en kobra och låter den ranglägre kompisen äta med dig' och det fungerar, då leder jag dem ihop, huller om buller. Hästarna lär sig väldigt fort att inte tjafsa om sin rang sinsemellan, och ta t ex unghästen som viker VÄLDIGT snabbt och tidigt undan för båda de andra, och som åkt på däng av inackorderingsstoet och håller sig ur vägen för henne, hon (unghästen alltså) går helt lugnt och tryggt oavsett var hon är placerad, om hon går framför, bakom eller 'mage mot mage' med inackorderingen. Fullt trygg i förvissningen om att det inte kommer hända något när matte är med.

..Och SJÄLVKLART - två hästar som slogs så stickorna rök och inte tålde se varandra skulle jag inte leda ihop.

:bow: :bow: :bow:
Jättebra skrivet!
Så gör jag också och det gör även att det blir mycket enklare att gå in i hagen OM det skulle finnas hö kvar och hästarna småtjafsar, vågar aldrig ge sej på den som är ranghögst, dvs JAG. :D :devil:
det gäller även om man kommer mitt i en fight, oftast slutar småtjafset upp när matte är på väg...

Hej!
Jag leder 2-3-4 hästar utan problem.
Det är absoulut ingen fara, bara dom inte bråkar, men jag förstår det som att dina inte gör det.. ;)
Lycka till!:love:

Alexandra_W skrev:
Knapplån.
Och jag är så elak att jag SKITER i vad de egentligen tycker om varandra, vad de har för rang sinsemellan etc. När JAG är inblandad så är JAG ranghögst och samtliga små liv lyssnar på mig. Så, när jag kan gå in i hagen och tycka att 'du går bort från maten och låter den ranglåga äta där, och du tar och slutar se ut som en kobra och låter den ranglägre kompisen äta med dig' och det fungerar, då leder jag dem ihop, huller om buller. Hästarna lär sig väldigt fort att inte tjafsa om sin rang sinsemellan, och ta t ex unghästen som viker VÄLDIGT snabbt och tidigt undan för båda de andra, och som åkt på däng av inackorderingsstoet och håller sig ur vägen för henne, hon (unghästen alltså) går helt lugnt och tryggt oavsett var hon är placerad, om hon går framför, bakom eller 'mage mot mage' med inackorderingen. Fullt trygg i förvissningen om att det inte kommer hända något när matte är med.

PERFEKT!
Jag har varit lite "orolig" om jag gör rätt när jag säger åt den ena hästen att inte slåss med den andre för matens skull.. (Gud vad bra jag förklarar!) Men nu gör jag alltså rätt (enligt dig) Och jag fortsätter som vanligt! Tack.:bow: :bow: :bow:

Man ska nog inte fråga mig om detta :rofl:

För en månad sen ungefär så böt jag hage på hästarna, tog alla 4 i grimma och ledde dem upp till stallet till nya hagen, tog väl ca 10 minuter att gå med 2 nordisar och ett fullblod och en fölunge.

Bara fölis som uppförde sig :D

Så två hästar bör inte vara något problem!

Meelei skrev:
en sträcka på ca 10 minuter, är det dumt att göra?
Hästarna trivs bra ihop och båda är supersnälla och hittar sällan på något dumt.

Jag tycker inte det låter särskilt smart att göra det, skulle aldrig göra det i alla fall...

//Michelle

*lånar knapp*

Jag har läst igenom alla inlägg och förundrats en del. Jag kan förstå om man inte vågar leda två hästar och att man kan känna att det krävs både hjälm och träns för att hantera en stor och bråkig häst.

Vad jag INTE förstår är att om ni har en sådan relation till er häst att detta känns som en säkerhetsrisk, hur vågar ni vara i närheten av hästen överhuvudtaget? Som sagt; hästen består av 500 kg muskler, sex gånger människans reaktionshastighet och hjärna som ett hönsägg. Det enda vi har är vårt mentala övertag. Men utan det... ???!!!

Carina på Silver Arabians som har hästar som aldrig skulle komma på tanken att bråka med varandra när matte är i närheten. Dessutom är de faktiskt snälla... ;)

*lånar knapp*

.. själv leder jag ut samtliga hästar tillsammans, kan tom ha en lös... hur smart är man på en skala då? (då handlar det om 4-5 hästar) hih... men som nån tidigare skrev så har man ju ett klart ledarskap till hästarna. Går vi på egna marker går dom lösa allihopa, går vi över vägar och dyl går dom i långa linor typ... har tom cyklat med dom till hagen... men ja... skaderisken är väl enorm egentligen, samtidigt har jag stått i pankirusande hästflockar och dom har aldrig sprungit över eller förbi mig. Inte dom som tillhör min "flock" iaf, enstaka inackordering har fått promenera själv till hagen i kedja, men dom har varit otroligt respektlösa dom individerna överlag.

Tror inte att det är problem att gå med två hästar som är kompisar, i synnerhet inte om dom är vana att promenera tillsammans...

LAPTOP skrev:
leder du två hästar löper du onekligen större risk att hamna mellan dessa om ngt händer... en häst o du faller då sticker som regel den hästen i från dig. Men två hästar eller flera ja, då är det lätt att räkna ut var du riskerar att hamna!!
Jag tycker inte att man ska vara överförsiktig i hantering av hästar men tycker nog att man ska undvika onödigt o dumt risktagande. Det är ju trots allt stora djur o i pressade lägen är deras instinkt att fly... o har du ett par hästar runt dig så är sannolikheten inte stor att de springer runt dig.. Tradigt läge...för den tillplattade :rofl:
8 hovar är fler än 4 - det har du rätt i.
Men jag förstår inte varför en ensam häst skulle "sticka iväg" och två hästar skulle "stampa på dig"?? Hyfsat normala hästar försöker i alla lägen undvika att trampa på en människa som fallit och det beteendet tror jag de har oavsett om de är 1, 2 eller 4. Sen kan de naturligtvis trampa på en av misstag. Men jag tycker inte risken är så mycket större att man till varje pris skall undvika leda två hästar tillsammans (eller fler). Om man nu ska undvika onödiga risker så bör man väl helst inte hålla på med hästar alls. Eller kanske ännu hellre: aldrig åka bil... :crazy: :smirk:

Uj!

Jag leder gärna hästarna två och två, i grimma. När jag jobbade med Islandshästar så kunde vi ha upp till 7 hästar med oss.. Ibland på vissa ridturer hade man 2-3 handhästar med (turer som avslutats genom att ryttarna lämnats av på en plats och vi själva tog hem hästarna). Har aldrig haft några problem och inga komplikationer har någonsin uppstått. Men där är det väl lättare med Islandshästar än stora hästar.

I nuvarandre stallet tas "stallhästarna" in samtidigt, det är tre st som skall in och en tar två och den andra tar 1 (hon som går själv är lite sur av sig). Och vi leder bara i grimma, inte träns.

Påtal om lösa hästar och ledarskap. ALLA hästar på mitt förra jobb (52 st) flyttades till en hage långt bort från grannarna som ogillade hästarna och sköt upp raketer rakt över stallet på nyår. Min dåvarande chef ledde hela flocken, dom gick på rad efter henne (hon gick och nynnande längst fram medans vi gick före och öppnade eventulla grindar), visserligen var det stängslat på vissa ställen, men hästarna rörde inte en min och ingen försökte gå före den andra. Fölisarna sprang såklart vid sidan om och busade lite, men mer var det inte. Det kallar jag ledarskap och att vara säker i sin roll som hästmänniska, sen att det är lite vågat och kanske till och med idiotiskt är en annan sak.

Senast ändrad:

Tänk också på att om den ena blir rädd och uppjagad blir den andra också det. Då kan det gå galet.

Nun skrev:
Hm... förstår att den som sett vilka skador som kan uppstå i umgänget med hästar gärna önskar alla både säkerhetsbälte o livrem. Det är ju faktiskt så, att hästar ÄR stora djur - och när det väl händer en olycka så kommer man sällan lindrigt undan... tyvärr.

Dock - det viktigaste är nog egentligen, att man inser sina egna gränser. Att man inte tar på sig mer än man klarar av. Tvekar man att leda flera hästar samtidigt, så låt bli. Känns det olustigt att hantera hingstar eller en fölunge/unghäst eller att rida en viss häst eller att hantera hästar i övrigt - så låt bli. Ta hjälp, låt någon annan, etc.
Så småningom kan man utvecklas alltmer som hästmänniska o få mer vana. Ju mer man umgås med dessa fantastiska djur desto bättre blir det. Man lär sig läsa deras kroppsspråk, lär sig vad som kan vara farligt så att man kan vara steget före etc. Framför allt gör man ett tryggare intryck på hästen; de läser vårt kroppspråk (och våra tankar...) alldeles utmärkt och ser om vi är pålitliga o har läget under kontroll eller ej.

:bow: Underbart skrivet.

Madelene skrev:
För en månad sen ungefär så böt jag hage på hästarna, tog alla 4 i grimma och

Det skulle jag vilja sett!! Tog alla 4 i grimma, hur bar du dig åt då, jag har bara två händer. Eller tog du dem i grimskaft :idea: :angel: :p :D

Tar man bara fasta på det kloka rådet att ge den ranglägre hästen större utrymme så tror till och med jag att det är en trygghet för hästarna att vara två eftersom hästar är flockdjur. Givetvis måste människan vara godkänd som ledare av bägge.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama