Leda två hästar samtidigt

Sv: Leda två hästar samtidigt

jag är ofta ute och går med mina i repgrimma. Ibland så rider jag den ena och har den andra som handhäst, enligt mig handlar det endast om ledarskap och sunt förnuft!

ibland när jag jobbade helg tog vi ut dom minst 2 ibland 3 på samma gång. i grimma och grimskaft.
ja, utom hingstarna då.
och vissa hagar är det över 500 m till.

Till alla:

Det gick jättebra, hästarna har gått i samma hage i flera år å håller oftast ihop de två även när de går i större flock.
Lät den med lägst rang få väldigt långt grimskaft å då placerade han sig självmant bakom den andra som gick brevid mig. Inga problem alls :)

Om man känner hästarna man skall leda väl tycker ja att det går det bra att leda två på en gång, jag brukar leda mina två till hagen i och för sig inte så lång bit, men det brukar gå bra, de har gått ihop länge och vet vad de har varann och mig förstås...men man skall alltid vara försiktigt olyckan kan vara framme när som helst.

Samma här! Leder mina tre hästar ihop.. Inte på vägar där det finns risk för mer än nån enstaka bil, och ser till att om det är någon av hästarna som går lite saktare så får den längre grimskaft.

Men har aldrig träns, mina hästar lyssnar väl och bråkar aldrig med varandra, dom verkar veta vad jag förväntar mej av dom!

Kan vara lite jobbigt om det är mkt insekter bara då dom blir mer oroliga då, men isf tar jag först en och sedan de andra två ihop. Jag har förvisso mindre hästar, men har även tagit med minst 2 större halvblod många ggr också utan bekymmer. Ibland tar jag två varav jag rider på den ena och har den andra som handhäst..

Borde inte vara något bekymmer för trådskaparen heller om hästarna är bekanta och även med varandra!

Förut tog jag alltid våra 2 tillsammans om dem inte var tjafsiga redan när man kom. Väldigt sällan med träns, bara grimma och grimskaft. Nån gång med bara grimma då dem själva gått ut och man fått hämta dem i någon åker! :smirk: Men dem hade växt upp tillsammans också. Har hänt att man tagit 3 om man haft bråttom in, som vid busväder. Har aldrig haft något större problem med det. Självklart har man tagit det lugnt och man får ju pejla av situationen så att det inte händer nåt allvarligt. Sen å andra sidan har jag både cyklat och åkt oväxlad moppe med hästen förr. :angel:

Senast ändrad:

Prexis, jag leder två hästar till och från hagar,(ibland 10-15 min promenad) före och efter ridning m.m, med både grimma och träns. Den ena är ett halvblodssto(lägre rang) och den andra är en arabkorsning(dock storhäst) utan bekymmer.
När jag hanterar dom, så är det jag som är "ledare" och då är det mina regler som gäller och det accepterar dom.
Har även lett hingst-valack, hingst-sto, men kan väl tillägga att hingsten var MYCKET välhanterad!

Eh... jag tar alltid båda hästarna på en gång - har aldrig funderat på att inte göra det..? :confused: Hade jag haft fler hästar så hade jag tagit dem också, naturligtvis. Träns?? Äh, vanlig grimma o ledlina bara. Går mellan olika sommarhagar med dem, längre o kortare sträckor. Har varit på promenader i timmar också. Visst får man svänga ner på sidan om det kommer traktorer med släp eller så. De är ju läskiga.... Ibland rider jag den ena o har den andra som handhäst.
Hjälp till grindar..? Nej, mina vet så väl att man står still tills matte får undan trådarna, sen går man in o vänder sig om med huvudet mot grindhålet, sen släpper matte linorna i backen o stänger grinden - då står man still o väntar, sen knäpper matte av grimmorna o klappar o pussar - SEN får man sätta av i hundraåttio i nya hagen..! :banana:
Kan naturligtvis plocka ut en i taget ur hagen om jag vill också... säger jag åt den ena att "stanna där du, vännen" o tar med mig den andra genom grindhålet - så är det så. Inget bråk, inget tjafs, inget spring-över. Bara lugnt o fint o självklart.
De är två "heta" killar med mkt nerv o vakenhet - men är matte med så är det ju lugnt. :D

Ser inget problem när det gäller hästarna. Det hänger därvidlag på människans duglighet.

Däremot kan ev trafik ställa till det. Större väg med bilar i hög fart, möten och omkörningar och smal vägren, skulle nog få mig att fundera en gång till.

LIA

Om det var en dum idé eller inte vet man sällan försen efteråt.
Men om du litar på att det fungerar med hästarna ska det väl inte vara några problem.
Förr på ridskolan så gick vi med fyra ponnys samtidigt, två i varje hand. Oftast gick det bra men ibland blev det väl lite rörigt :crazy:

Patsy och Konja tog man i varsitt kattkoppel och gick, detvar som att leda en häst. Vissa i stallet tar jag och två, andra en i taget.

I mitt förra stall så släppte vi ut islänningarna flockvis, dvs minst fem i snöre åt gången... Inga problem men kanske inte så bra säkerhetstänkande.

Jag leder mina egna hästar i flock. Ibland 5 st samtidigt. mina är väligt rangordnade och har inga problem med detta. Skulle aldrig leda andras hästar så, speciellt inte hästar som bara är vana att gå 2 o 2 alt helt ensamma.

Hjartagna skrev:
Som mest har jag gått med 11 hästar själv ca 500m, men då band jag fast en del i varandra, de gick dock ändå fint på led bakom mig.

:crazy:

Att leda flera hästar är en sak - men att binda ihop hästar i varandra är tamitusan lisvfarligt(och olagligt)
leder man flera hästar och nåt händer så kan man ju i värsta falll släppa dem - men tänk om två hästar som sitter ihop börjar slåss eller om de blir rädda för nåt och flyr i panik?

..Gör som Alexandra och Kicki 71, dvs leder ofta 2 hästar samtidigt, och rangen får de bråka om när inte jag är med. anser att det kan finnas situationer då man faktiskt behöver leda hästar i par av någon anledning, då ska de kunna det och veta vad som gäller.

däremot gör jag det ofta lätt för mig och hästarna i det att jag tar de hästar som går bäst i hop, tex är kompisar från början, tillsammans, om jag kan välja.

det finns inget rätt eller fel svar på om man bör leda hästar i par eller ta dem separat. det beror på ens eget självförtroende och hur bekväm man känner sig angående sin förmåga att hantera situationer som kan uppstå anser jag.....

Naturligtvis ökar olycksrisken ifall man leder flera hästar. Men olyckor kan ju hända så lätt :smirk:. jag brukar ialla fall leda två hästar samtidigt.

Jag ledde också alltid runt 5-6 hästar åt gången när jag bodde på gården där vi hade turridning, jag är för lat och orkar inte gå fram och tillbaka 12 ggr bara för att hämta hästar. Ska man ha in 12 st varje morgon och släppa ut 12 st varje eftermiddag så blir man lat efter ett tag. Självklart så hade vi lååångt till hagarna också så det bidrog till att man helst tog så många som möjligt samtidigt.

Tycker det är synd att det bara är så självklart inom islandshästsporten att kunna ta flera hästar på samma gång. Sorgligt att inte fler tillämpar den naturliga uppfostan som gör hästarna så mycket mer lätthanterliga.

När jag jobbade med turridning tog jag nästan alltid fyra, ibland upp till sex hästar på samma gång, inga problem. Då var det visserligen bara en bit grusväg där det kom nån enstaka bil.

I ett annat stall kan jag ta tre, trots att vi går över en trafikerad väg. Skulle jag leda hästar en bit på samma väg skulle jag nog inte ta mer än två men inte se det som ett problem.

Men det här med ledarskap är a och o!!

Jag tar min två stora till och från hagen tillsammans, det är ett fullblod o en travare. Grimskaften är ca 4 m långa för att jag ska kunna hamna utanför sparkavstånd fall de skulle tjaffsa om något eller snarare om de skulle bli rädda för ensilagebalarna.

Även sommarbeteshästen Harpa tar jag bredvid travaren när vi ska ut på en skumpetur på landsbygden. Så länge man gjort klart för hästarna att det är JAG som bestämer brukar det mesta gå bra, men däremot om man börjar tveka och känna sig osäker får man ta en häst åt gången.

Jag tar ju ut mina hästar genom stallet tillsammans, tack vara de långa grimskaften. Öppnar fullblodets boxdörr och släpper ut honom i gången, går före honom fram til ltravarens box och släpper ut henne i gången FÖRE fullblodet. Sen har vi gåsagång tills Julia kommit ut genom stalldörren där hon vänder runt sså hon har huvudet mot gaveln och jag kommer ut med Ville i släptåg. Sen klurar man runt hästanra en liten stund tills man har Julia på vänster sida och Ville på höger.

Men jag beundrar de här som tar in 4 hästar och fler samtidigt... Så vill jag cokså kunna göra.... (då behövs det fler är tre hästar i inackorderingsstallet va? :))

Vad sägs om att ta över ledarskapet och visa att det här med att bråka får de göra när du inte är med?

Ingen av hästarna jag hanterar skulle ens få för sig att trampa på min lilltå. :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama