Leda två hästar samtidigt

Sv: Leda två hästar samtidigt

brukar ta tre påller ut till hagen i grimmor och grimskaft :angel: . ska nog funka bra om båda hästarna är lydiga och inte hatar varann :smirk: .

Jag brukar sätta mig på medryttarhästen när han ska till hagen (barbacka, med grimma o 2 grimskaft) och ta ponnyn som handhäst. Har gjort det med en full hökasse i varje hand t.o.m. utan problem. Visserligen inte 10 min, men skulle inte tveka om det inte var längs vältrafikerad väg.

Om hästarna är snälla kanske det går, men händer det något är det lite svårt att ha kontroll!!

Vill en häst dra så drar den. Spelar ingen roll om du har en eller två.

Leder ut alla våra hästar 2 och 2. Många av de är lugnare när de har en kompis bredvid.

sen släpper matte linorna i backen o stänger grinden - då står man still o väntar, sen knäpper matte av

Varför inte knäppa av innan du stänger grinden, tänk om de mot förmodan blir skrämda och trampar på grimskaftet och skadar nacken för livet..
Om dom är så välhanterade borde du kunna det innan grindstängning ist för att riskera skador..

Instämmer - det finns en aspekt till, två hästar samtidigt innebär att du slipper en ev stressad häst som inte gillar/är van att vara själv i hagen.

Vi har också hanterat/lett flera hästar åt gången (upp till 5 st samtidigt på en hand). Utmärkt träning för dem.

Det mest fantastiksa jag sett - och som jag inte uppmanar någon att göra utan att verkligen ha stenkoll - var den hästägare som flyttade sin hingstflock genom att ta pappahingsten i grimma och låta de 7 unghingstarna (ca 2-3år) gå HELT LÖSA utan grimma efter. De flyttades ca 1500 m och inte en av dem vek av från "spåret" trots skog och äng längs med vägen. Vi fick i nåder gå med på behörigt avstånd - hon ville inte ha några störande moment i form av människor. Det handlade om hennes kontakt och kontroll och att hennes ledarroll var 100% befäst. Hon är nog den jag sett som med minsta möjliga utrustning fått hästarna otroligt följsamma. Men därför också mer eller mindre blivit idiotförklarad av de flesta och alltid fått andras ögon på sig. Bland annat fick hon i slutet på 80-talet vite på att ändra sina stängsel. Elband skulle inte räcka till häst....

Att flytta en hel flock är nästan lättare än att leda två eller tre hästar... Har man bara koll på ledar individerna så följer flocken med, det är ett naturligt beteende...

När jag jobbade på ett stuteri förflyttade vi uppåt 50 hästar på två tre pers genom att leda och driva... Har man lite fart på det hela så går det ännu bättre...

Håller med. Tar in och ut alla mina tre samtidig från hagen i grimma och grimskaft. De är bättre att leda alla ihop än att ta dem en och en. Tar en på var sida om mig och en på släp- spelar ingen roll vem som går var. Där det är trångt går de på led. De är såpass mycket respekt för mig att det inte bråkar med varandra när de går så här. Kan släppa dem och öppna och stänga grinden och de står snällt kvar och väntar. In genom stallet går de led och väntar tills man har fått av grimma, täcke och boots på den första. Har 5-10 minuters helt otrafikerad väg till och från hagen. Är fullt medveten om att detta är en stor säkerhetsrisk.

Hej Mysko,

Visst kan jag ta av dem grimmorna med "grinden" (dvs eltråden) öppen om jag vill - och hade jag tyckt att det varit en bra idé så hade jag gjort så. Nu föredrar jag att få in dem i hagen o stänga innan jag släpper iväg dem. :)
I och med att de fått lära sig att alltid vända sig mot grindhålet medan jag stänger, så upplever jag att det är lättare för dem att vänta. De vill ju så gärna iväg - alltid kul med ny hage..! :banana: :bump:

leder allt som oftast två hästar samtidigt för att spara tid... Så länge man vet att de inte är helt ouppfostrade eller enormt lättyskrämda eller hatar varandra...

Ja egentligen är det dumt av dej och mej och alla andra pga skaderisken, både på oss själva och på hästarna och ev andra inblandade, men man gör det ändå.
Är du säker på hästarna och de känner varandra så gör det.
Jag själv leder mina 2 ihop till sommarbetet flera gånger varje sommar, fram och tillbaka, bilar kommer titt som tätt men saktar ner bra när de åker förbi. Har haft tur att inget har hänt ännu... :crazy:

Förr ledde jag mina 4 ston till ett annat bete, behövde bara gå över vägen å så ca 1 km på bilfri väg så det gick bra, allt för att slippa gå flera gånger och att lämna några hästar kvar som sprang ihjäl sig.

Lycka till!

//Skrutt

Helt klart naturligt beteende - det är jag väl medveten om och det var egentligen det jag ville visa på. Däremot kanske hingstflockar brukar flyttas så. Notera att INGEN av de yngre hade grimma eller träns. De gick helt fritt. Läser man flera av inläggen så har vi människor glömt hästens naturliga beteende och framför allt att det är ett flcokdjur.

Jag leder nästan alltid två hästar sammtidigt. Förutsatt att det är två som jag har kontroll över! Brukar dock använda kedjegrimskaft för att vara på den säkra sidan.. Allt för att slippa gå två gånger :o

Jag kan inte påstå att jag tycker att det låter dumt. Hade det varit två hingstar däremot hade jag inte stått på kö för att promenera med hästarna dock. :angel: Och så länge det inte är på en storväg, så hade det varit helt OK. Mycket beror ocks åpå människan som leder hästarna, känner man sig trygg och hästarna har förtroende för en. Men sen kan ju allt hända, det kan lika gärna hända något när man promenerar till stallet.

Meelei skrev:
en sträcka på ca 10 minuter, är det dumt att göra?
Hästarna trivs bra ihop och båda är supersnälla och hittar sällan på något dumt.
Jag har jobbat på ett sjukhus o sett vilka fruktansvärda skador som skett när folk har gått med flera hästar på en gång.
Det behöver inte vara så att hästarna är dumma, men vid ett tillfälle trillade personen som ledde hästarna o blev trampad i huvudet...
Inte så kul. Den personen var lycklig som överlevde, hästen trampade av halva ansiktet på densamma o de fick "trakka" för att personen skulle få luft. Så oavsett hur snälla hästarna är så finns det andra faktorer som kan ställa till det.
Känns onödigt att utsätta sig för en sådan risk när man redan utsätts för så många andra risker när man håller på med dessa stora djur. Tycker jag i alla fall. :crazy:

LAPTOP skrev:
Jag har jobbat på ett sjukhus o sett vilka fruktansvärda skador som skett när folk har gått med flera hästar på en gång.
Det behöver inte vara så att hästarna är dumma, men vid ett tillfälle trillade personen som ledde hästarna o blev trampad i huvudet...
Inte så kul. Den personen var lycklig som överlevde, hästen trampade av halva ansiktet på densamma o de fick "trakka" för att personen skulle få luft. Så oavsett hur snälla hästarna är så finns det andra faktorer som kan ställa till det.
Känns onödigt att utsätta sig för en sådan risk när man redan utsätts för så många andra risker när man håller på med dessa stora djur. Tycker jag i alla fall. :crazy:
tragisk olycka!
MEN; varför är risken för att bli trampad på det sättet större med två hästar än med en? Om man råkar ramla och hästen råkar trampa en illa så kan ju faktiskt en häst orsaka den skadan alldeles själv?

Hm... förstår att den som sett vilka skador som kan uppstå i umgänget med hästar gärna önskar alla både säkerhetsbälte o livrem. Det är ju faktiskt så, att hästar ÄR stora djur - och när det väl händer en olycka så kommer man sällan lindrigt undan... tyvärr.

Dock - det viktigaste är nog egentligen, att man inser sina egna gränser. Att man inte tar på sig mer än man klarar av. Tvekar man att leda flera hästar samtidigt, så låt bli. Känns det olustigt att hantera hingstar eller en fölunge/unghäst eller att rida en viss häst eller att hantera hästar i övrigt - så låt bli. Ta hjälp, låt någon annan, etc.
Så småningom kan man utvecklas alltmer som hästmänniska o få mer vana. Ju mer man umgås med dessa fantastiska djur desto bättre blir det. Man lär sig läsa deras kroppsspråk, lär sig vad som kan vara farligt så att man kan vara steget före etc. Framför allt gör man ett tryggare intryck på hästen; de läser vårt kroppspråk (och våra tankar...) alldeles utmärkt och ser om vi är pålitliga o har läget under kontroll eller ej.

leder du två hästar löper du onekligen större risk att hamna mellan dessa om ngt händer... en häst o du faller då sticker som regel den hästen i från dig. Men två hästar eller flera ja, då är det lätt att räkna ut var du riskerar att hamna!!
Jag tycker inte att man ska vara överförsiktig i hantering av hästar men tycker nog att man ska undvika onödigt o dumt risktagande. Det är ju trots allt stora djur o i pressade lägen är deras instinkt att fly... o har du ett par hästar runt dig så är sannolikheten inte stor att de springer runt dig.. Tradigt läge...för den tillplattade :rofl:

Jag leder två av mina hästar tillsammans, i grimma och grimskaft längs med en mindre trafikerad väg. Det har aldrig varit några problem annat än att de inte håller samma tempo jämt.

Mina hästar lyssnar så pass bra på mej att så fort jag tar tag i grimskaften och säger åt dem så lugnar de sej efter att blivit rädda till exempel.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur