B

bussig

Startade min första LB:3 igår. Vi fick ihop 60%. Jag är så supernöjd. Hur har det gått för er andra här när ni startade LB:3 första gången.

Sv: Lb:3

vad kul att det gick bra!

har aldrig startat LB:3, men första gången jag startade LB:1 hade jag 61% (hästens första tävling, hon var 4 år gammal...).

Grattis till det fina resultatet

Har inte häller startat LB:3 men LB:2 och då fick jag 65% jag va jätte nöjd då jag tyckte ngt helt annat själv

grattis!

jag har ridit lb3 en gång och råkade ut för världens tråkigaste domare :crazy: min häst var fin men inget jättespeciellt, och jag fick samma poäng som en vars häst inte gick på tygeln en enda sekund under programmet :mad: tror jag fick 59 %

tycker att lb3 är ett förskräckligt tråkigt program så det kommer jag aldrig mer rida på någon häst...

Första gången jag red LB:3 var på DM för lektionsponny. Vi vann finalen med 70% (tre domare, tror de låg på 68,70,72). :) Jag tycker att det är ett jätteroligt program! Men det kanske passar mig och de hästar jag ridit, jag vet inte...

Roligt att det gick så bra!! :) Har aldrig ridit LB:3, tror inte ens att jag sett någon tävling här där det har funnits...

Tävlade för första gången på min 4-åring igår (som jag bara haft 4 veckor och han har aldrig tävlat), red en lokal LB:2 och vi fick 61,33 % gissa om jag är stolt!?! :D

Har heller inte startat LB:3 någon gång, men rotade i protokollen och hittade första LB:2 an som jag red på 67 %.

Vad duktiga ni är. Har startat några LC tidigare med uppochner resultat. En LB:2 med 42%. Men nu har det börja lossna och vi är mer avslappnade och går stadigt i form.

Vad roligt!! :bow:
Tävling handlar ju enormt mkt om rutin... Och den får man ju bara genom att fortsätta kämpa på! Och förr eller senare så brukar det alltid lossna :banana:

Jag har en B-ponny som är fyra år som gått LC dressyr på 64% i LC.
Fyraåriga ponnyer får inte starta högre än LC så det tycker jag är en
ok procent.

Än så länge har min häst (5 år) bara gått LB:3 en gång, i somras. Vi fick 68 % och han kändes superfin så jag var jättenöjd!

haha, ja det talesättet har jag fått höra många gånger.
Min pålle är nu 22 år och går fortfarande inte att rida avspänd på en tävlingsbana! :o
Har haft honom i 7 år, och från början tänkte vi att det kanske bara var för att vi inte lärt känna varandra än. Men det blev aldrig bättre.. Jag har också funderat på om det var mitt fel, jag kanske var för nervös eller något, men har tävlat andra hästar utan att det spänt sig så nämvärt..
Det var helt enkelt så att jag lyckats hitta en sån dära häst som går super på träning, men på tävling kan man inte tro att det är samma häst.. Han beter sig precis som att det är hans första tävling, och precis ALLT är jättefarligt..
Så man kan ju undra hur han kan ha gått debutant fälttävlan och tävlat LA hoppning med förra ägaren, när han är rädd för minsta lilla i skogen! Vi funderar på hur de lyckades genomföra en fälttävlan?! :P
Han är världens underbaraste, och man hoppades inför varje tävling att han skulle skärpt sig, men det hände aldrig..
Nu har han fått bli pensionär, tänker inte utsätta honom för någon mer tävling eller hårdträning..
Men det märks verkligen inte att han är 22 år, varje tränare jag haft har blivit förvånade över hans ålder..

Helt off topic, men kom bara att tänka på det när jag läste ditt inlägg!
Förstå mig inte fel, jag älskar verkligen min häst, men hade önskat att han gick att tävla.. Vi tränade MSV rörelser, höll på att befästa bytena, men det skulle aldrig gått att starta då det inte går att samla honom på tävling, han är så nervös att han bara trippar runt.. Så han var fel häst att köpa trots att han var rätt, man har ju verkligen lärt sig något av att rida en nervös och sprättig häst som man aldrig vet vars man har på en tävlingsbana!
Nu svävade jag iväg igen, fasiken vad man kan prata/skriva om sina hästar när man väl kommit igång! ;)

min e åxå rädd för precis vadsomhelst i skogen eller i ridhuset och honom rider jag medelsvår fälttävlan på, så visst går det :bump:

Det gick jätte bra (men inte om man gämför med nu :idea: ) vi kom trea, tror det var 65%. Men då får man värkligen inte jämföra med hur de går nu (nu går det kanon alltså :d )

Senast ändrad:

Jag vet så väl vad du menar...!!! Allt för väl...

Som yngre tävlade och intresserade jag mig enbart för hoppning. Men från ca 18års ålder så gick jag över till att bli total-dressyr-freak :bump: . Så dåvarande hopp-pållen fick finna sig i att byta ut hindren mot staket i stället! Vilket han iof gjorde snällt eftersom att han var bra grundutbildad (tack vare en erfaren mamma som vägrade köpa hopphästar som inte också var välutbildade i dressyr fast att tonårsdottern tyckte det var totalt ointressant om den kunde kröka på nacken eller inte... den skulle ju bara hoppa :angel: men, men, även jag blev äldre och klokare! ;) )

Hursomhelst så räckte första pållen ganska långt. Dressyrpålle nr 2 var också underbar men när det var dags för nr 3 så ville jag verkligen ha en riktigt erfaren läromästare så att jag snabbt skulle kunna komma uppåt lite i klasserna så som de flesta juniorer/young riders gör... Och vad är väl då bättre än en som är utb. och kan alla rörelser tom GP och tävlad tom Svår? Och som dessutom är guda-snäll? Tja, jag tror inte att det går att hitta så mkt bättre än så egentligen. Så lyckan var stor och förhoppningarna höga.

Första säsongen gick bra. Då travade han runt snällt på banorna och jag satt mest och gled med ett leende på läpparna och tyckte allt var så enkelt, så enkelt... Men det tog stopp!!! Det blev en blandning av att pållen upptäckte att jag egentligen inte alls kunde rida ordentligt i kombination med prestationsångest ifrån mig.

Så vad blev resultatet? Jo, att jag har fått kämpa och slita värre än med ngn av mina andra hästar för att få en gnutta lite tillbaka!!! Jag får verkligen ingenting gratis utav honom utan jag måste göra mig förtjänt av varenda litet steg han tar. Och jag lovar dig, han tar inte ett enda om jag inte har förtjänat det!
Så till och från kan jag bli :devil: trött på att inte kunna få någonting gratis. Varför kan inte jag få glassa runt bara på en häst som går på automatik?? Varför i h-lvete ska man behöva lära sig rida??? (latmasken som snackar)

Jag har fått ta en bit i taget. Och det tror jag lyser igenom ganska väl i mina inlägg överlag vad jag har fått jobba med riktigt grundligt :angel: Men det ger ju också resultat... Och då inser man att det verkligen är sant som de säger. Ingenting är hästens fel. Går det inte bra så beror det på ryttaren... Men när det känns som mest hopplöst och man på allvar börjar fundera på om kräket antingen blivit utbytt av aliens eller drabbats av en stroke eller dyl som gjort honom förbytt, så är det rätt bra att slänga upp en duktigt tränare som på ett par sekunder kan vända hästen till en liten angel som går underbart... För då inser man...

Så tyvärr så måste jag säga det... Med arbete och rutin så löser det sig på tävlingsbanorna förr eller senare. Om det inte gör det så beror det enbart på att man inte försökte tillräckligt eller inte fick den rätta hjälpen...
Hade du frågat mig för ca 2-3 år sedan så hade jag svarat likadant som du.
Men nu förtiden är jag helt övertygad om att allt går bara man vill! Det finns inga hopplösa hästar som inte alls går att tävla. Det är bara frågan om hur högt i klasserna de kan komma. Men speciellt om de har tävlats med framgång innan så får man inse den hemska sanningen och det är att det beror på en själv att de längre inte gör det. När man väl löst alla knutarna så går det!
Men för vissa går det lite snabbare än andra... Men det är smällar man får ta!

Jag förstår hur du menar.
Jag skulle gärna ha velat se hur han betedde sig på tävlingsbanan med den förra ryttaren.. för vi är 3 st som tävlat honom, och han beter sig likadant med alla 3 trots att vi är väldigt olika.. det hade varit ganska intressant att se hur han bar sig åt då, eftersom det är hon som har tävlat honom om jag fattat rätt..

fast iofs är han så hemma också, i allt man gör. han är helt enkelt nervös.. Allt är läskigt, tom musspår i snön är farliga.. han är knasig =)
men trots det så ångrar jag mig inte.. han har lärt mig så mycket och jag kan verkligen lita på honom.. och som du säger, man får absolut ingenting gratis av honom, man måste göra precis rätt för annars gör han något annat istället.. så man har verkligen fått lära sig att RIDA på honom.. på ett helt annat sätt än vad man gjorde tidigare!!

Det absolut viktigaste egentligen är ju att de blir läromästare på själva ridningen. Och de blir de ju verkligen när man måste lära sig rida eftersom man inte får ngt gratis! Fast det känns ju inte alltid så just då när man kämpar som mest och tårarna sprutar ( :devil: :cry: )

Och sen så är det ju ett val man gör. För om det blir att man får lägga ner enormt mkt arbete på att få tävlingarna att fungera så kan det ju bli lite väl slitsamt. Och då kanske det inte är värt mödan på just den hästen. Kanske ska man då nöja sig och ta till vara det man får genom ridningen hemma och vänta med att tävla tills man får en lite enklare häst. Men vill man så går det. Och faktum är att det brukar gå rätt fort när man väl kommer ut regelbundet. Men det kan krävas att man under en säsong tävlar var och varannan helg för att få rutinen (det har mkt med att göra om man själv som ryttare har lätt för det som tävlingsmänniska eller inte)

Men vad roligt att du är så glad för din häst! Och att de är lite knasiga är ju oftast charmigt när man tänker på det i efterhand. Det är bara just då som man tycker det är lite störigt :devil:

Precis!
Annars får han busa och vara knasig och så hur mycket han vill, jag vill inte ha en såndära häst som bara lunkar på ute i skogen och det aldrig händer något, då somnar jag! eller nått ;)
så på det sättet är han perfekt! :D

Det snöade igår!!! :D:D

Liknande trådar

Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
772
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 147
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Igår på morgonen började jag kissa rent blod från ingenstans. Precis efter varje gång jag hade kissat klart gjorde det sjukt ont, i...
Svar
16
· Visningar
2 027
Senast: Nirvana
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka