Laxerande medel till hästar

DaydreamBeliever

Trådstartare
Det rekommenderas ju ofta att ge microlax eller dylikt till föl vid förstoppning/kolik , och vissa ger även nyfödda föl i förebyggande syfte.

Kanske dum fråga - men ger man aldrig det till unghästar och vuxna hästar?

Det fungerar för dåligt på vuxna hästar. Skulle fungera lika dåligt på ett föl med grovtarmsförstoppning också. Men när de får mekoniumförstoppning så är det för att det första fölbecket blivit hårt och satt sig som en "propp längst bak" så att säga. Tarmarna rör sig och "magen är igång" men det sitter en kork i vägen. Den mjukar microlax upp.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 882
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 051
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 329
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
486
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter