Laxerande medel till hästar

DaydreamBeliever

Trådstartare
Det rekommenderas ju ofta att ge microlax eller dylikt till föl vid förstoppning/kolik , och vissa ger även nyfödda föl i förebyggande syfte.

Kanske dum fråga - men ger man aldrig det till unghästar och vuxna hästar?

Det fungerar för dåligt på vuxna hästar. Skulle fungera lika dåligt på ett föl med grovtarmsförstoppning också. Men när de får mekoniumförstoppning så är det för att det första fölbecket blivit hårt och satt sig som en "propp längst bak" så att säga. Tarmarna rör sig och "magen är igång" men det sitter en kork i vägen. Den mjukar microlax upp.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
930
Senast: Eloise
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30