Lättlagat

Mitt hatobjekt är förresten kall sås. "Det är ju jättelätt att röra ihop en kall sås till fisk tex! Det är bara...." men avslutas alltid med smaka av typ. Jag har aldrig lyckats med något recept ens på kall jävla sås till fisk.

Jag kan en enkel kall sås: creme fraiche och så blandar man i antingen sweet chili eller mango chutney. Det blir gott men sött vilket jag dock gillar. Tex till grillat eller ugnsrostade grejer.
En annan enkel kall sås: Creme fraiche, senap, honung, salt och peppar. Den är VÄLDIGT god till bland annat fisk faktiskt :) ! (Men, visst, smaka av måste man tyvärr göra ;) )
 
En annan enkel kall sås: Creme fraiche, senap, honung, salt och peppar. Den är VÄLDIGT god till bland annat fisk faktiskt :) ! (Men, visst, smaka av måste man tyvärr göra ;) )

Åh! Ett till hatobjekt! SENAP. Precis som SOJA. Finns ju massa sorter. Står sällan vilken. Och så förväntas man typ veta skillnaden? Eller att inte märka skillnad? Idk. Men det är två saker jag tycker är gott men klurigt 😅

Och hur blandar man ut honung i kall sås om jag får passa på att fråga? Jag köper svensk, ekologisk på burk till att ha i te men jag får ju bruka en del våld för att få loss en klick och då har jag ändå några grader över 20 i min lägenhet och den står alltid framme.
 
Jag känner så igen mig! Minus att jag har inget emot att hacka o laga o diska men jag måste planera det typ en vecka i förväg så jag känner att jag har koll på allt.

Jag har löst det så att jag har skrivit upp eller sparat recept jag gillar både att laga och att äta och som är lätta att ha hemma grejer till. Inte en massa färska grönsaker och sådant tex utan frysgrejer och konserver och torrvaror tex. Jag kan aldrig "bara komma på" vad jag ska äta eller improvisera det minsta.

Lax i ugn är också en av mina favoriträtter. Antingen köper jag en hel sidan och delar i bitar lagom till min lilla ugnsform, som jag har två stycken av. Då kan jag ha rotfrukter i den andra och så tar jag ut det som blir klart först. Jag vill ha mina rotfrukter vältillagade och gillar nästan när laxen är lite torr så det är ju lätt för mig att bara titta på färgen. Ställer timern på först 10 min o sedan 5 och tittar in.

Eller så köper jag 4 filébitar och Abbas färdiga sås att hälla över och gör i min stora form för till det vill jag äta kokt potatis.

En för mig lyxig variant som ändå är snabb och enkel är Pekkas potatisgratäng (en liten passar i mina små ungsformer), falafel eller någon vegetarisk biffvariant (jag gillar tex Quorns schnitzel) i den andra lilla formen och så värmer jag någon färdig sås.

Har alltid körsbärstomater och gurka hemma så går det alltid att skölja av och äta till. Precis som jag alltid har frysa ärtor och frysta haricot verts jag bara häller antingen potatisvattnet när jag kokat potatis över eller kokar upp vatten o vattenkokaren. Ett 5 dl mått är lagom till en portion, 2 dl ärtor äter jag eller kanske 4 dl spretiga haricots verts. Låter ligga i medan jag gör klart resten och sedan är det bara att skölja måttet och ställa i diskstället.

Men oavsett alla tips så tänker jag att det bästa tipsen kanske kan vara att du börjar skriva ned dina egna små "recept" så att det blir översiktligt och lätt att utföra? Åtm jag behöver liksom ha antecknat vilken form jag ska ha vad I tex för annars blir det bara så oöverstigligt jobbigt mycket man måste tänka för att kunna genomföra.

Och sedan gör jag det jag gillar ofta så att det blir rutin, då ökar chansen att jag lagar mat öht väldigt mycket. Och så försöker jag göra många storkok så jag alltid har matlådor i frysen men då gör jag oftast recept ur Portion under Tian som ofta har tex hackad lök o men tycker ändå att de är mycket enklare och tydligare och färre råvaror än andra kokböcker jag köpt i hopp om att få i mig bättre mat.
Jag har faktiskt en receptpärm där jag samlar recept. Den fyller jag på då och då. Jag har vana av en del recept men fastnar ofta på att både komma igång med matlagningen och att slutföra. Och det är väl just att skala, hacka och riva som jag tycker är jobbigt. Jag hackar förvisso i en maskin men måste ju skala först.
 
Min go to-enkla rätt är nudlar i buljong. Jag brukar köpa udon-nudlar som brukar finnas som färska eller torra på den asiatiska hyllan, men vilka nudlar som helst går bra.

Jag fyller en kastrull med 5dl vatten och lägger i en tärning svampbuljong. Jag skakar en gång på saltkaret och tre gånger på pepparkaret. Vill jag ha det starkare skakar jag försiktigt en gång med chilipulver och tre försiktiga gånger med cayennepepparkaret.

Sedan brukar jag hälla i svamp (frusna, färdigskivade champinjoner brukar finnas bland grönsaker i frysdisken) men man kan ha i vad man vill (ärtor, majs, bönor, antingen från konservburk eller fryst på påse).

När vattnet har kokat upp lägger jag i nudlarna som ska koka i ca 3 minuter utan lock. När nudlarna är klara häller jag upp allt i en djup tallrik och sen är det bara att äta.

Sen kan jag också säga att jag är väldigt konsistenskänslig och därför älskar att använda saker i malen form. Vi har alltid lökpulver och malen ingefära (kryddburk) hemma, väldigt smidigt.
 
Åh! Ett till hatobjekt! SENAP. Precis som SOJA. Finns ju massa sorter. Står sällan vilken. Och så förväntas man typ veta skillnaden? Eller att inte märka skillnad? Idk. Men det är två saker jag tycker är gott men klurigt 😅

Och hur blandar man ut honung i kall sås om jag får passa på att fråga? Jag köper svensk, ekologisk på burk till att ha i te men jag får ju bruka en del våld för att få loss en klick och då har jag ändå några grader över 20 i min lägenhet och den står alltid framme.
Haha... Jag brukar ta vilken senap som helst som jag råkar ha hemma. Ja, kanske inte någon extrem grovkorning julsenap, men annars vilken standardsenap som helst. Jag har ibland haft dijonsenap. Det blir bra.

Jag använder flytande honung. Men kanske kan man försiktigt mikra fast honung och få den lite mer flytande?
 
Haha... Jag brukar ta vilken senap som helst som jag råkar ha hemma. Ja, kanske inte någon extrem grovkorning julsenap, men annars vilken standardsenap som helst. Jag har ibland haft dijonsenap. Det blir bra.

Jag använder flytande honung. Men kanske kan man försiktigt mikra fast honung och få den lite mer flytande?
Flytande honung är jag något skeptisk till om det nu inte är ren akaciahonung. Det förekommer en hel del fusk med honung.
 
Mitt hatobjekt är förresten kall sås. "Det är ju jättelätt att röra ihop en kall sås till fisk tex! Det är bara...." men avslutas alltid med smaka av typ. Jag har aldrig lyckats med något recept ens på kall jävla sås till fisk.

Jag kan en enkel kall sås: creme fraiche och så blandar man i antingen sweet chili eller mango chutney. Det blir gott men sött vilket jag dock gillar. Tex till grillat eller ugnsrostade grejer.
Jag använder ibland naturell yoghurt som sås. Bara som den är.
(främst till lax, ugnsgrönsaker och matsallader)

Vill man piffa till den kan man röra i lite olivolja, salt och peppar.
Vill man göra den avancerad har man även vitlök...

Gräddfil funkar också, om man inte äter upp det som blir kvar i ett yoghurtpaket.
 
Kom på mer:

Man kan ta frysta vaxbönor och blanda med antingen frysta haricot verts och/eller fryst spenat, rödlök(fryst fanns visst)och vitlök(du kan säkert ta vitlökspasta om det är enklare.. Santa Maria har en som brukar stå bredvid kryddburkarna i affären). Släng ner det i en stekpanna och fräs på det lite. Krydda också med salt och peppar efter tycke.
Jättegott att ha till fisk eller kyckling. Man kan också ha i en skvätt citronolivolja om man vill eller en skvätt riktig citron.

Gemsallad är också himla gott att steka eller köra i ugnen. Du bara sköljer salladshuvudet, delar i två halvor och har på salt och olja på "insidan" och oljar ngt på utsidan med. Du kan ha på parmesan om du vill och/eller pinjenötter eller kanske valnötter, fetaost och lite honung om du gillar det. Man blir väl inte mätt av endast någon sådan. Men det kan vara gott till något mer matigt.

Nu äter ju jag kött. Så det går ju inte att översätta helt sas. Men jag kan tycka att det är mysigt med plockmat alt orkar bara inte laga mat och plockar fram sånt man kan äta lite av hur som helst.
Tex kanske jag är sugen på fetost, minitomater, röd spetspaprika, salami och valnötter(gärna honungskanderade.. men funkar att bara hälla lite honung på också). Eller en avocado med någon röra och kanske lite frukt(melon, bär, annan frukt). Kanske nötter, oliver, hummus, inlagda kronärtskockor etc.
Så kan man bara plocka lite olika saker man gillar tills man är mätt.

Kokt kronärtskocka med smör och havssalt är också himla gott och kräver bara att man sköljer kronärtskockan, skär av "stubben" under och kokar upp vatten med salt. I med den och koka ca 30-45 min beroende på strl. Du kan använda potatis-pickare och sticka längst in på några av de tjockaste bladen för att känna att den är mjuk och färdig.
 
Jag har faktiskt en receptpärm där jag samlar recept. Den fyller jag på då och då. Jag har vana av en del recept men fastnar ofta på att både komma igång med matlagningen och att slutföra. Och det är väl just att skala, hacka och riva som jag tycker är jobbigt. Jag hackar förvisso i en maskin men måste ju skala först.

Jag förstår! Hoppas du kan få lite tips som känns rätt för dig ❤ Förstår verkligen det där med att fastna. Mackor är min standardlösning men många gånger känns det totalt oöverstigligt bara att bre smör på den vilket är ett måste för att jag öht ska få i mig den sedan.
 
Jag använder ibland naturell yoghurt som sås. Bara som den är.
(främst till lax, ugnsgrönsaker och matsallader)

Vill man piffa till den kan man röra i lite olivolja, salt och peppar.
Vill man göra den avancerad har man även vitlök...

Gräddfil funkar också, om man inte äter upp det som blir kvar i ett yoghurtpaket.

Gräddfil är något jag också lätt tar till bara som den är 😍 Men bara till vissa saker haha. Men glad jag gillar alla sådana mejeriprodukter, det gör det ändå lättare.
 
Åh! Ett till hatobjekt! SENAP. Precis som SOJA. Finns ju massa sorter. Står sällan vilken. Och så förväntas man typ veta skillnaden? Eller att inte märka skillnad? Idk. Men det är två saker jag tycker är gott men klurigt 😅

Och hur blandar man ut honung i kall sås om jag får passa på att fråga? Jag köper svensk, ekologisk på burk till att ha i te men jag får ju bruka en del våld för att få loss en klick och då har jag ändå några grader över 20 i min lägenhet och den står alltid framme.

Micrar honungen några sekunder! Vi har oftast lokalproducerad honung, går utmärkt att ta en sked av denna och lägga i en liten skål och köra i micron tills den blir flytande, sen är den sååå god i till exempel yoghurtsåser :love:
 
En kall sås jag älskar är havre creme fraiche med limesaft och röd chili. Så gott så jag skulle kunna äta den som den är med sked. 😅

Ibland köper jag en citron för jag tänker dela den och pressa i vatten (tycker jag är jättegott) eller för att det är dags att köra en I diskmaskinen för rengöring. Fler gånger än varannan så hinner den torka alt mögla innan jag använt den 🙈 Jag köper inte ens frukt längre pga jag äter aldrig ens upp ett litet äpple innan det blir dåligt, köper smoothies gjorda på frukt o grönt istället och känner mig otroligt inte vuxen 🙈
 
Micrar honungen några sekunder! Vi har oftast lokalproducerad honung, går utmärkt att ta en sked av denna och lägga i en liten skål och köra i micron tills den blir flytande, sen är den sååå god i till exempel yoghurtsåser :love:

Kan man mikra metall sådär kort eller du petar av klumpen ner i skålen?

Jag blir ju inspirerad av Ernst K varje jul och varje sommar där han har honung i varje grej 😅
 
Ni som tycker det är svårt att smaka av:
Har ni testat smaka av i olika steg då ni följer recept?
Jag vet ju inte om det kan funka att lära sig så för alla. Men lite mer hum om vad man gillar kanske kan uppstå. Och då också i förlängningen leda till att man kan improvisera lite själv.
 
Jag använder ibland naturell yoghurt som sås. Bara som den är.
(främst till lax, ugnsgrönsaker och matsallader)

Vill man piffa till den kan man röra i lite olivolja, salt och peppar.
Vill man göra den avancerad har man även vitlök...

Gräddfil funkar också, om man inte äter upp det som blir kvar i ett yoghurtpaket.
Som tillägg så finns det ju en uppsjö av smaksatta creme fraiche numera. Till lax är den med parmesan och vitlök supergod.

Dessa går ju enkelt att hälla över pasta och så i med de grönsaker man eventuellt vill ha. Här är min favorit den creme fraiche med smak av soltorkade tomater och fetaost. Adderar gärna majs och sen valfritt protein.

Paprika och chilin åker i min korv stroganoff för att förenkla istället för grädde, chilisås mm som annars behövs. (Vet att korv inte funkar för ts men kan ju fungera med annat)

Jag försöker ha ett par sådana smaksatta hemma i kylen för det mesta.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 261
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp