Lättlagat

Jag brukar köra ingefära på burk

ingefarpasta_resultat.jpg
Var hittar man sånt? Vi har inte så välsorterade affärer här.
 
Jag har inga som helst problem med att äta samma mat flera dagar i rad. Ibland gör jag 8 portioner och så har jag mat för en vecka.

Mina pannkakor innehåller havregryn och det är jättesvårt att fördela rätt mängd havregryn per pannkaka vid större satser även om man skakar eller vispar om smeten innan man häller den i stekpannan. Havregrynen kommer alltid sist.

Blandar man bara allt direkt? Spenaten också?

Det är väldigt många som kommit med förslag på mat men jag greppar det inte. Hur gör man? Jag behöver recept eller så måste det vara så enkelt att en idiot begriper.
Kan du göra :).
 
Jag äter just middag i form av pizzor gjorda på tortillabröd. Det är väldigt enkelt, så här kommer ett recept.

Du behöver:

Tortillabröd, sort spelar ingen roll.
Riven ost - färdigriven går bra. Jag har en påse i frysen och tar upp när jag behöver. Jag använder ca 1 msk ost/bröd och äter två bröd till middag.
Tomatsås, finns färdig. Det går åt ca 2 msk/bröd. Resten kan frysas in i portionsförpackningar. Det går även att göra pizza utan tomatsås.
Vad du vill ha på pizzan, t ex champinjoner eller oliver för att ta två enkla, vegetariska alternativ. Oliverna kan du dra isär med fingrarna och du behöver bara skiva 1-2 champinjoner per pizza.

1. Sätt ugnen på 225 grader och ställ in plåten i ugnen. Den ska bli het! Om du använder bakplåtspapper lägg det på plåten i detta steg.
2. Lägg bröden på bänken.
3. Bred på ett tunt lager tomatsås.
4. Strö på ost.
5. Lägg på övriga grejor du vill ha på.
6. När ugnen är varm, ta ut plåten och lyft över pizzorna med hjälp av en stekspade.
7. In i ugnen. Kolla efter 5 minuter. När osten har fått färg är det klart. Tar 5-10 minuter beroende på ugn.
8. Klipp/skär i lämpliga bitar och ät!
 
Jag gör också tortillapizzor ibland, fast jag brer bara på lite tomatpuré och kryddar m torkad oregano istället för tomatsås. Riven ost på det (färdigriven mozzarella), skivade konserverade champinjoner. Jag gör pizzan direkt på bakplåtspapper på plåten och ställer sen i ugn i 225 grader i 10 minuter.
 
Här kommer några tips från mig. Mina räddare i nöden:

Färsk fylld pasta.
Koka enligt beskrivningen, brukar vara 3-5 min. En påse burkar beroende på tillbehör bli två portioner. Servera med mini-tomater, skinka av någon sort du gillar (torkad, rökt, kokt), salami, oliver, pesto, kryddad creme fraiche, riven ost, kokt broccoli, babyspenat, svamp (rå eller stekt), stekt lök, tonfisk på burk, färdig tomatsås, osv. Kanske inte allt till samma måltid, ville mest tips om vad man kan ha till :up:
Här är möjligheterna oändliga, ta vad som passar dig i smaken eller vad som finns hemma.

Kyckling m tillbehör.
I frysdisken finns har Guldfågel flera olika påsar med färdig kyckling i olika former. Bara att ha ner i stekpannan och servera med vad som passar en själv.
De är kryddade med "tacosmak", "gyros" mm. Koka pasta, ris eller grönsaker. Ha färdig sås till, tex salsa, tzatziki, bra.
Går även utmärkt att äta i bröd tex tortillas eller pita.
 
Ursäkta, men har inga exakta mått. Men en enkel och god tomatsås man fixar medan spaghettin kokar:
Koka upp pastavatten. Skålla tomater i pastavattnet( en tomat/ person). Skala och hacka tomaterna grovt. Klyfta ca ½ rödlök per person.Ha i spaghetti i pastavattnet. Sätt på en stekpanna och ha i en klick smör. Ha i chiliflakes efter egen smak och en eller annan vitlöksklyfta. Tillsätt rödlöksklyftorna och låt svetta på inte allt för hög värme. Öka värmen och tillsätt tomathacket och låt fräsa snabbt. Tillsätt en skvätt vitt vin och nån dl pastavatten. Tillsätt en nypa socker. Låt koka ner. Runda av med en klick smör och smaka av med salt och peppar. Vänd ner spaghettin i tomatsåsen. Vill man lyxa till det så kan man vända ner lite mozzarellabitar. Vill man ha protein till så är ju parmaskinka både passande och bekvämt.
 
Jag gör också tortillapizzor ibland, fast jag brer bara på lite tomatpuré och kryddar m torkad oregano istället för tomatsås. Riven ost på det (färdigriven mozzarella), skivade konserverade champinjoner. Jag gör pizzan direkt på bakplåtspapper på plåten och ställer sen i ugn i 225 grader i 10 minuter.
Jag tycker att pizza, riktig och tortilla-varianten, blir mycket godare om den läggs på het plåt så att man får värmen underifrån. Det tar även kortare tid. Men visst funkar det att göra som du skriver.:)
 
Här kommer några tips från mig. Mina räddare i nöden:

Färsk fylld pasta.
Koka enligt beskrivningen, brukar vara 3-5 min. En påse burkar beroende på tillbehör bli två portioner. Servera med mini-tomater, skinka av någon sort du gillar (torkad, rökt, kokt), salami, oliver, pesto, kryddad creme fraiche, riven ost, kokt broccoli, babyspenat, svamp (rå eller stekt), stekt lök, tonfisk på burk, färdig tomatsås, osv. Kanske inte allt till samma måltid, ville mest tips om vad man kan ha till :up:
Här är möjligheterna oändliga, ta vad som passar dig i smaken eller vad som finns hemma.

Kyckling m tillbehör.
I frysdisken finns har Guldfågel flera olika påsar med färdig kyckling i olika former. Bara att ha ner i stekpannan och servera med vad som passar en själv.
De är kryddade med "tacosmak", "gyros" mm. Koka pasta, ris eller grönsaker. Ha färdig sås till, tex salsa, tzatziki, bra.
Går även utmärkt att äta i bröd tex tortillas eller pita.
Låter jättesvårt. Jag har aldrig kunnat improvisera med mat. Jag låser mig av bara tanken. Tyvärr.
 
Jag har just ätit bakpotatis med kycklingröra jag gjorde igår. Idag tvättade jag av potatisen, sedan picka med en gaffel och stoppa in den i 225 graders ugn på ugnsgallret. Bakade i femtio minuter, tog ut röran och hällde på, klart! Röran kan även frysas i påsar så det är bara att ta ut och micra vid behov. Alt kan man köpa smaksatt keso och hälla på det och en klick smör. Klart. Vill man vara avancerad kan man koka lite fryst broccoli eller blomkål till.
 
Jag har just ätit bakpotatis med kycklingröra jag gjorde igår. Idag tvättade jag av potatisen, sedan picka med en gaffel och stoppa in den i 225 graders ugn på ugnsgallret. Bakade i femtio minuter, tog ut röran och hällde på, klart! Röran kan även frysas i påsar så det är bara att ta ut och micra vid behov. Alt kan man köpa smaksatt keso och hälla på det och en klick smör. Klart. Vill man vara avancerad kan man koka lite fryst broccoli eller blomkål till.

Just det, varma mackor är också gott och enkelt. Bröd, tomater, annat du gillar, skiva ost över och in i ugnen.
Tack för påminnelse om både varma mackor och bakade potatisar med röra :) . Så enkelt och jättegott :up: !
 
Gör upp en lista med lättlagat så har du nåt att utgå från.
Tänkte göra det sen när jag sitter vid datorn.

Jag har just ätit bakpotatis med kycklingröra jag gjorde igår. Idag tvättade jag av potatisen, sedan picka med en gaffel och stoppa in den i 225 graders ugn på ugnsgallret. Bakade i femtio minuter, tog ut röran och hällde på, klart! Röran kan även frysas i påsar så det är bara att ta ut och micra vid behov. Alt kan man köpa smaksatt keso och hälla på det och en klick smör. Klart. Vill man vara avancerad kan man koka lite fryst broccoli eller blomkål till.
Hur gör man kycklingröran?
 
Tänkte göra det sen när jag sitter vid datorn.


Hur gör man kycklingröran?

Just den här är väl lite komplicerad om du vill ha lättlagad och kräver lite hackning, men vansinnigt god https://zeinaskitchen.se/kall-kycklingrora-med-curry/ köpte färdiggrillade kycklingklubbor och bytte det mesta av majonnäsen mot lättkeso för att vara lite nyttig. Struntade i gurkmejan.

@bettysmatte när jag känner för det så plockar jag ut mitt smörgåsjärn och grillar mackor i. Alt kan man göra det i en stekpanna, skurna i trianglar så brödet blir sådär frasigt gott.
 
Det är väldigt många som kommit med förslag på mat men jag greppar det inte. Hur gör man? Jag behöver recept eller så måste det vara så enkelt att en idiot begriper.

Låter jättesvårt. Jag har aldrig kunnat improvisera med mat. Jag låser mig av bara tanken. Tyvärr.

Jag känner så igen mig! Minus att jag har inget emot att hacka o laga o diska men jag måste planera det typ en vecka i förväg så jag känner att jag har koll på allt.

Jag har löst det så att jag har skrivit upp eller sparat recept jag gillar både att laga och att äta och som är lätta att ha hemma grejer till. Inte en massa färska grönsaker och sådant tex utan frysgrejer och konserver och torrvaror tex. Jag kan aldrig "bara komma på" vad jag ska äta eller improvisera det minsta.

Lax i ugn är också en av mina favoriträtter. Antingen köper jag en hel sidan och delar i bitar lagom till min lilla ugnsform, som jag har två stycken av. Då kan jag ha rotfrukter i den andra och så tar jag ut det som blir klart först. Jag vill ha mina rotfrukter vältillagade och gillar nästan när laxen är lite torr så det är ju lätt för mig att bara titta på färgen. Ställer timern på först 10 min o sedan 5 och tittar in.

Eller så köper jag 4 filébitar och Abbas färdiga sås att hälla över och gör i min stora form för till det vill jag äta kokt potatis.

En för mig lyxig variant som ändå är snabb och enkel är Pekkas potatisgratäng (en liten passar i mina små ungsformer), falafel eller någon vegetarisk biffvariant (jag gillar tex Quorns schnitzel) i den andra lilla formen och så värmer jag någon färdig sås.

Har alltid körsbärstomater och gurka hemma så går det alltid att skölja av och äta till. Precis som jag alltid har frysa ärtor och frysta haricot verts jag bara häller antingen potatisvattnet när jag kokat potatis över eller kokar upp vatten o vattenkokaren. Ett 5 dl mått är lagom till en portion, 2 dl ärtor äter jag eller kanske 4 dl spretiga haricots verts. Låter ligga i medan jag gör klart resten och sedan är det bara att skölja måttet och ställa i diskstället.

Men oavsett alla tips så tänker jag att det bästa tipsen kanske kan vara att du börjar skriva ned dina egna små "recept" så att det blir översiktligt och lätt att utföra? Åtm jag behöver liksom ha antecknat vilken form jag ska ha vad I tex för annars blir det bara så oöverstigligt jobbigt mycket man måste tänka för att kunna genomföra.

Och sedan gör jag det jag gillar ofta så att det blir rutin, då ökar chansen att jag lagar mat öht väldigt mycket. Och så försöker jag göra många storkok så jag alltid har matlådor i frysen men då gör jag oftast recept ur Portion under Tian som ofta har tex hackad lök o men tycker ändå att de är mycket enklare och tydligare och färre råvaror än andra kokböcker jag köpt i hopp om att få i mig bättre mat.
 
Låter jättesvårt. Jag har aldrig kunnat improvisera med mat. Jag låser mig av bara tanken. Tyvärr.

Mitt hatobjekt är förresten kall sås. "Det är ju jättelätt att röra ihop en kall sås till fisk tex! Det är bara...." men avslutas alltid med smaka av typ. Jag har aldrig lyckats med något recept ens på kall jävla sås till fisk.

Jag kan en enkel kall sås: creme fraiche och så blandar man i antingen sweet chili eller mango chutney. Det blir gott men sött vilket jag dock gillar. Tex till grillat eller ugnsrostade grejer.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 261
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp