Lättlagat

Sojasås brukar finnas på hyllan intill utländsk mat. Jag köper Kikkomans sås i små flaskor.
Tror aldrig jag sett utländsk mat i affären, bara lite japanskt. Eller sojasås kanske är samma som jag kallar soja?
Här finns den oftast vid grönsaksdisken, där man köper färsk chili och ingefära. Fråga i butiken annars. :)
Ok. Aldrig sett. Får fråga då.

Gradantal på laxbit och potatis kan du köra samma, dvs 200-225 grader. Huruvida de ska vara inne samma tid spelar ju mindre roll? Man kan ju ta ut den ena saken före den andra, och låta resten steka vidare.... I annat fall kan du ju steka laxen i stekpanna i stället, och potatisen i ugnen, om detta känns enklare?
Jag steker laxen i 175 grader. Inte mer.
Jag tänkte på tråden om pension. Ju mindre pengar du lägger ut på t.ex. färdigmat desto mer kan du lägga undan, kanske på ett konto med ränta, till pensionen. Kan bli en del på 17 år :-) Men det är ju lite off topic i den här tråden.

Gillar du fullkornsris? Det är ju nyttigare (fibrerna inte minst) än vanligt ris och du kan köpa en större mängd och alltid ha hemma. Sen vet jag inte hur din lokala matbutik fungerar men ibland kan man be dem ta hem en viss produkt om man talar om att man tänker köpa. Quinoa t.ex. Jag fick vår lokala butik att ta hem PG Tips te :)
Jag kan äta fullkornsris men tycker inte det är så gott.
 
Tror aldrig jag sett utländsk mat i affären, bara lite japanskt. Eller sojasås kanske är samma som jag kallar soja?

Ok. Aldrig sett. Får fråga då.


Jag steker laxen i 175 grader. Inte mer.

Jag kan äta fullkornsris men tycker inte det är så gott.
Jag gillar inte heller fullkornsris...!

Det är den här såsen jag tänker på. Soja. Om du tål soja? Det finns även en version med mindre salt, vilket kan vara en bra ide´ om du inte vill salta för mycket.
TS0018.jpg
 
Ett lätt sätt att laga fisk är att lägga ett fiskblock i ugnsform, hälla på ett paket grädde och lite smaksättning.
Massor av timjan och lite citronsaft + lite salt och peppar är en variant som är gott.
 
Tror aldrig jag sett utländsk mat i affären, bara lite japanskt. Eller sojasås kanske är samma som jag kallar soja?

Ok. Aldrig sett. Får fråga då.


Jag steker laxen i 175 grader. Inte mer.

Jag kan äta fullkornsris men tycker inte det är så gott.
Det går utmärkt att steka laxen på högre temperatur också. Om det skulle underlätta din matlagning?
https://alltommat.se/lax-i-ugn-recept/
 
Jag kämpar med att laga mat så att jag kan äta hemlagat varje dag, eftersom det verkar som om jag inte tål de färdiga matformarna med fryst mat från affären.

Men jag lyckas inte riktigt och det är så kämpigt hela tiden. Och jag har alltid haft problem med matlagning, trots otaliga försök att få det att fungera.

Så jag skulle behöva lite recept på lättlagad mat, som inte innebär att jag t.ex måste skala och hacka råvaror. Jag klarar av att steka en pannkaka till frukost och jag klarar av att göra en omelett. Jag klarar också av att ugnssteka en liten laxbit. Men vad finns det mer för lättlagat?

Har inte läst hela tråden så nu kanske jag upprepar något tips som du redan fått.

När jag vill ha det enkelt så brukar jag koka ris eller potatis och skiva kall kassler till. Vill man ha en enkel sås så kan man köpa gräddfil och dippmix och blanda. Lite cocktailtomater till det så har man en komplett väldigt enkel måltid. Potatis brukar jag aldrig skala innan kokning utan bara skölja av.

Ibland brukar jag skiva kassler lägga i ugnsfast form och lägga på tomatskivor och riven ost. 175 grader i ugnen ca 15-20 minuter. Man kan hålla lite koll så att det inte blir bränt. Om du tycker det är svårt att riva ost själv så finns det färdigriven ost att köpa i affären. Till kan man ha lite potatis eller ris och köpa en färdig smaksatt creme Fraiche. Det finns ju också numera färdiga sköljda salladsmixer att köpa som bara är att lägga på tallriken kräver inget jobb alls.

Bakad potatis är också enkelt, bara att lägga in i ugnen med lite ugnsfolie om potatisen och så kan man köpa färdigt smaksatt smör. 225 grader tar lite längre tid att göra men sköter sig själv. Jag brukar gilla att ha baguette och sallad till och röra eller smaksatt smör. Tänk bara på att köpa bakpotatis som är lite större än vanliga potatisar.
 
Senast ändrad:
Fryst tärnad potatis i stekpanna+protein typ pålägg/vegobiff/falefel+ lite sallad+ färdig sås.

Libabröd(finns färskt eller i vissa affärer fryst)/stora tacobröd+ falafel (steker upp färdiga för några måltider och värmer lätt i micro)+ sås (brukar köra creme fraiche med pressad vitlök eller vitlök i kryddburk)+ valfritt grönt och där brukar jag låta frysta grönsaker i stil med paprika/majs/ärtor-mix och fryst avocado tina. Micra brödet och falafel. Häll i grönt och sås. Vik ihop.
 
Senast ändrad:
Såg nu att eftersom jag skippade att läsa en sida var jag t.om trea på bollen om fryst lök... Haha. Men det är en stor förenklare hos mig :D Fryst avocado också till sallad och på mackan.
 
Det går att göra flera laxbitar i ugnsform först och sedan enbart micra biten när man ska äta om man gör en egen plåt för potatis/rotsaker. Ungefär som det blir med resterna ändå och då slipper man fundera över ugnstemp. Men det tar lite längre tid innan måltiden är komplett.
 
Det går att göra flera laxbitar i ugnsform först och sedan enbart micra biten när man ska äta om man gör en egen plåt för potatis/rotsaker. Ungefär som det blir med resterna ändå och då slipper man fundera över ugnstemp. Men det tar lite längre tid innan måltiden är komplett.
Jag har provat att steka fler laxbitar åt gången och tyckte inte laxen smakade bra dagen efter. Tyvärr.
 
Här är en till som inte orkar laga mat. Jag gör matlådor 2 gånger i månaden och gör sallad i gång i veckan. Lediga dagar brukar det dock bli äggröra till frukost, har inget tålamod till omelett.
Kan tyvärr inte komma med tips då jag äter en hel del vilt och har inte emot att hacka och skala om det händer sällan.
Tipsar om att kolla på YT och Meal prep för att hitta var du föredrar.
 
@Wille Synd, jag tycker det är ok med sås.

Köp ett paket hamburgerbröd + vegoburgare + tillbehör. Enkelt att frysa bröden och variera vad man har i. Kanske falafel (ok jag är lite besatt haha men så enkelt...).
 
Bakad potatis antingen ihop med något protein eller med någon snabb röra. Kanske tom finns något färdigt du gillar i för av röra; kanske rödbetshummus, aioli, bara smör/salt etc

Vegetarisk Libapizza, kanske lite färdig pizzasås på burk, mozzarella, ruccola och om du orkar dela några minitomater.

Jag gör ibland knyten med torsk/torkrygg. Då gör jag lagom stora folieknyten för vardera fiskbit och lägger först på en skiva smör som kanske är 4 mm bred. På den kryddar jag. Santa Maria har en krydda som heter Seafood and fish som jag tycker om. Jag kan också lägga på lite rödlök(som det verkar finns fryst). Sen på med fisken och krydda lite till. På med mer lök och lite minitomater. Jag har ofta också oliver och kapris i. Så klämmer man ihop folie-knytena och lagar så länge som det står på fiskpaketet ungefär.
Till det kan man göra folieknyten med potatis, smör och kryddor, Köper du färdigtvättad potatis så kan du bara dela dem på mitten om du köper en mindre modell. Det går att ha i ugnen ihop med fisken.

Man kan också göra helt blomkålshuvud i folieknyte med smör och kryddor. Då har jag en smörklick i botten och en på huvudet och kryddar båda smörbitarna(om totalt kanske 50 g smör). Jag har ibland kryddorna Santa Marias Garlic and Pepper och ibland deras Pasta Rossa tex. Det kör man också i ugnen och tiden är väl ca 30-50 min beroende på hur stort det är.
Det kan vara gott att variera vilken sorts blomkål i form av olika färgerna etc.
Det är gott till tex fisk.
Gott att göra samma med broccoli!

Orkar man kan man koka ett blomkålshuvud och sedan mixa det med smör, salt och ev annan krydda för att få blomkålsmos som är jättegott till fisk eller fågel tex. Om man tycker om såna färdiga frysta, panerade fiskar så funkar blomkålsmos mkt bra till dem.

Om du äter tonfisk kan man blanda ner den i sådan färdigsmaksatt creme fraiche med tomat- och basilika-smak och göra pasta till.

Sparris som man häller lite olivolja, salt, citron och hyvlar parmesan på och ungsgratinerar är gott!

Jag har inte testat den här pastan. Men den är ju i ropet nu. Och de hackade lökarna etc kan du ju byta till frysta dito:
https://alltommat.se/recept/bakad-fetaostpasta-och-tomater/
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 261
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp