Lättlagat

Creme fraiche med lime och dill är mycket gott, dillen köper man fryst och lime i en liten flaska, om man inte orkar riva skal och hacka färsk.
Vad äter man till den såsen? Jag har stora mängder dill i frysen som jag skulle behöva äta upp.
 
Mitt hatobjekt är förresten kall sås. "Det är ju jättelätt att röra ihop en kall sås till fisk tex! Det är bara...." men avslutas alltid med smaka av typ. Jag har aldrig lyckats med något recept ens på kall jävla sås till fisk.

Jag kan en enkel kall sås: creme fraiche och så blandar man i antingen sweet chili eller mango chutney. Det blir gott men sött vilket jag dock gillar. Tex till grillat eller ugnsrostade grejer.
CF och hjortonsylt blir en jättegod sås till rökt fisk.
 
:laugh:Kan man mikra metall sådär kort eller du petar av klumpen ner i skålen?

Jag blir ju inspirerad av Ernst K varje jul och varje sommar där han har honung i varje grej 😅

Förlåt för otydlighet! :o jag karvar alltså av honungen från skeden mot kanten på skålen så att jag inte behöver köra skeden i micron!
 
Vad äter man till den såsen? Jag har stora mängder dill i frysen som jag skulle behöva äta upp.

Fisk är den godast till, särskilt lax. Och i potatissallad är dill otroligt gott till. Fransk dressing, dill, persilja, olja, balsamvinäger och dijon/fransk senap. Skala potatis och koka (färskpotatis bara tvättar man) skär potatisen i bitar, häll på dressingen, rör om och låt stå i en timme eller mer. Kan ätas med i princip allt.
 
Vad äter man till den såsen? Jag har stora mängder dill i frysen som jag skulle behöva äta upp.
Jag gör en slags fuskdillkött på kycklingfärs. Stek upp den så att den precis blivit genomstekt, häll på fraiche, sänk temperaturen och låt puttra ett tag. Krydda med massor av dill, salt, vitpeppar och lika delar syra (citronsaft t ex) och sötma (honung, socker) Börja med en halv matsked var av det sura+söta och smaka av. Kokt potatis till 🙂
 
Förlåt för otydlighet! :o jag karvar alltså av honungen från skeden mot kanten på skålen så att jag inte behöver köra skeden i micron!

Nej, nej, inte metall i mikron :eek: :nailbiting: !!

Jodå, så länge inte metallen kommer i kontakt med sidorna av ugnen. :)
Det går alldeles utmärkt att ha en sked i koppen eller sopptallriken i mikron, då fördelas värmen jämnare i vätskan.

Hehehe, ska testa på jobbet först 😆
 
Hur länge håller lime eller citron I sådan liten flaska? Är det jämförbart med att köpa en färsk? Tex till guacamole saknar jag ofta lime men så ska man ha typ 1/4 eller något till så mycket jag äter o tycker är gott så då struntar jag ofta I den istället. Och samma med citron att istället struntar jag i att fortsätta envisas med kalla såser o så trots att jag ju också gillar att droppa lite på lax I ugn vid servering eller i vatten o sådär. Kanske borde skaffa en flaska o testa?
 
Hur länge håller lime eller citron I sådan liten flaska? Är det jämförbart med att köpa en färsk? Tex till guacamole saknar jag ofta lime men så ska man ha typ 1/4 eller något till så mycket jag äter o tycker är gott så då struntar jag ofta I den istället. Och samma med citron att istället struntar jag i att fortsätta envisas med kalla såser o så trots att jag ju också gillar att droppa lite på lax I ugn vid servering eller i vatten o sådär. Kanske borde skaffa en flaska o testa?
Den håller jättelänge! Jag har nog aldrig haft nån som blivit dålig i kylen. Tror det står att hållbarheten är två månader för öppnad flaska men jag har haft såna längre än så. Lukta och smaka kör jag med.
 
Den håller jättelänge! Jag har nog aldrig haft nån som blivit dålig i kylen. Tror det står att hållbarheten är två månader för öppnad flaska men jag har haft såna längre än så. Lukta och smaka kör jag med.

Mina har också hållit flera månader tills flaskan är slut.

@the_connemara Älskar guacamole och använder alltid lime från flaska. Tycker inte det är någon skillnad vad än proffskockar och andra anser. Kanske mina smaklökar inte är tillräckligt utvecklade ;)
 
Vad äter man till den såsen? Jag har stora mängder dill i frysen som jag skulle behöva äta upp.
Jag brukar göra denna sås ibland och använda den till annat än räksalladen. Det står torkad dill men jag har använt färsk eller djupfryst.
https://www.tasteline.com/recept/raksallad-med-kramig-dilldressing/

Jag har gjort räksalladen flera gånger och tycker att det har varit enkelt när jag valt räkor i vatten, men det är förstås lite hackande.
 
Senast ändrad:
Mitt absolut mest okomplicerade storkok är att fräsa upp vegofärs med hackad gul lök, jag brukar ta ett halvt paket färs och två gula lökar. När det är nästan färdigt slår jag på en burk smaksatt creme fraiche som den med örter eller den som smakar svamp. Kan behöva några stänk med saltkaret och några varv på pepparkvarnen. Detta fryser jag in i portionsburkar.
Jag kokar också ris som jag fryser in i portionsförpackningar.
I frysen har jag alltid hericot vertes.

Så jag tinar en burk färsröra, en burk ris och en näve hericot vertes och får en måltid som jag tycker är god, den är dessutom näringsrik och dryper inte av kalorier.
 
Jodå, så länge inte metallen kommer i kontakt med sidorna av ugnen. :)
Det går alldeles utmärkt att ha en sked i koppen eller sopptallriken i mikron, då fördelas värmen jämnare i vätskan.
Oj, det skulle jag ALDRIG våga :nailbiting: ! Jag har sett hur det slog gnistor om en tallrik med guldkant, som hade satts in i mikron av misstag..... Och den kom då inte i kontakt med mikrons väggar.
 
En väldigt enkel laxgryta kan man göra med laxbitar och frusna grönsaker, koka dom i creme fraiche som är smaksatt med saffran och tomat och späd eventuellt med vatten eller matlagningsgrädde beroende på vilken konsistens du vill ha. Släng eventuellt på lite räkor.
Enkelt och snabbt.
Vitlöksbröd värmda i ugnen är gott till.
 
Sen har vi ju den populära fetaostpastan som varit överallt senaste tiden.
Ta ett paket fetaost, lägg osten i en ugnsform och släng på ett paket med små tomater. På med en riven vitlöksklyfta ( går nog att ta vitlökskrydda om du inte vill skala och riva) och lite olivolja.
Låt stå i ugnen på 220 grader ca 20 min.
Koka spaghetti under tiden.
När pastan är nästan klar tar du upp lite av pastavattnet och sparar i ett glas.
Ta ut osten, häll av spaghettin och blanda ihop allt. Späd eventuellt med pastavattnet om behövs.
Krydda med (ev)salt, peppar och basilika.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 261
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp