Lättlagad LCHF-middag?

Gah, jag har bjudit några vänner på födelsedagsmiddag men de kan bara äta LCHF.
Vad är lättlagat och inte snordyrt? Vi är fem pers. Kan man laga något i crock pot (får låna en), i så fall vad och hur?
Och vad skall jag servera som efterrätt/tårta (behöver inte vara så tårtaktigt)?
Jag är urusel i köket och får dessutom ångest av att laga mat så det bör vara mat som man lätt snor ihop :nailbiting:.

Jag tänker spontant att man kan göra en måltid som är LC men inte nödvändigtvis så väldigt HF, eftersom det väl är den biten som kanske uppfattas som mest "störande".

Skulle jag servera en födelsedagsmiddag till folk där somliga äter LCHF hade jag antagligen gjort något i stil med lax - kanske en hel sida i ugnen för enkelhets skull - en kall sås baserad på t.ex turkisk yoghurt, någon god grönsakshistoria (gärna sparris eller haricots verts) och så, beroende på gästerna, kanske koka en kastrull potatis också. Svårare än så behöver det ju inte vara - man måste ju inte vräka på med smör och majonnäs för att få en LC(HF)-måltid.

Jag instämmer i kören. Lchf mat är verkligen inget för alla. Det är inte som veganmat som oftast passar väldigt gott för de flesta. Min erfarenhet av lchf är att det är grymt mycket smalare i träffyta. Så frågan är högst relevant, är samtliga deltagare lchf vana? Eller inte?

Fast utgångspunkten här var ju just att TS ville på tips LCHF-mat som även icke-LCHF:arna kunde äta. Uppenbarligen är inte heller TS själv LCHF:are. Så hur menar du att en massa inlägg om hur maten kan uppfattas av en "icke invigd" skulle tillföra något ö h t till denna frågeställning?! Ett konstruktivt angreppsätt hade däremot kunnat vara: "Jag som inte äter LCHF i vanliga fall uppskattade när jag fick blomkålsris som tillbehör till en LCHF-gryta." Eller: "Om du tänker servera en köttbit med kryddsmör skulle jag tycka det vore lagom med bara en grönsallad eller wokade grönsaker till."

Jag tänker spontant att man kan göra en måltid som är LC men inte nödvändigtvis så väldigt HF, eftersom det väl är den biten som kanske uppfattas som mest "störande".

Skulle jag servera en födelsedagsmiddag till folk där somliga äter LCHF hade jag antagligen gjort något i stil med lax - kanske en hel sida i ugnen för enkelhets skull - en kall sås baserad på t.ex turkisk yoghurt, någon god grönsakshistoria (gärna sparris eller haricots verts) och så, beroende på gästerna, kanske koka en kastrull potatis också. Svårare än så behöver det ju inte vara - man måste ju inte vräka på med smör och majonnäs för att få en LC(HF)-måltid.

Mycket bra exempel - med just den konstruktivitet som jag efterfrågat! Skulle kunnat vara en typisk bjudning hos oss - som både i familj och vänkrets har LCHF:are, icke-LCHF:are, vegetarianer, laktosintoleranta, mjölkproteinallergiker, äggallergiker, nöt- och stenfruktsallergiker m m. Med en konstruktiv inställning är det inget problem alls - bara en rolig utmaning! Och inte svårare än att man antingen hoppar över oliverna i ett recept alt serverar dem på sidan om ifall man (som i vårt fall) har en släkting som inte klarar av att äta dem.

Det är väl ungefär samma tips som den som tidigare skrev att man kan laga en vanlig middag, och så kan gästerna ta av vad de vill ha?

Alltså, jag menar inte att du är tjatig eller så, utan att det är ett bra och hanterligt förslag! :)

(Jag har tyvärr en erfarenhet av att all sås och kött vid ett sådant tillfälle hamnade på lchf-personernas tallrikar, men så ohyfsade är ju de flesta inte, oavsett matvanor. Men jag hade nog gjort mer av köttet/fisken och av såsen i ett sådant läge än jag brukar, för säkerhets skull, så att alla blir mätta och nöjda. Naturligtvis går det åt mer kött/fisk om det är i princip det enda några av gästerna äter.)

Det är väl ungefär samma tips som den som tidigare skrev att man kan laga en vanlig middag, och så kan gästerna ta av vad de vill ha?

Alltså, jag menar inte att du är tjatig eller så, utan att det är ett bra och hanterligt förslag! :)

Ja, det är det säkert, och det var för längesedan som jag läste början av tråden så jag har nog glömt bort vad jag har läst ;)

(Jag har tyvärr en erfarenhet av att all sås och kött vid ett sådant tillfälle hamnade på lchf-personernas tallrikar, men så ohyfsade är ju de flesta inte, oavsett matvanor. Men jag hade nog gjort mer av köttet/fisken och av såsen i ett sådant läge än jag brukar, för säkerhets skull, så att alla blir mätta och nöjda. Naturligtvis går det åt mer kött/fisk om det är i princip det enda några av gästerna äter.)
Det var jag som skrev det och de som äter LCHF äter ofta väldigt mycket grönsaker som olika sorters kål och andra ovanjordsväxter och inte enbart fett och kött. Så flera tillbehör till maten, goda såser, kryddsmör, ost, bröd, smör, potatis/pasta för sig så kan alla ta vad de vill ha och alla kan äta gemensamt. :up:

Och det var ju inte utan anledning som Gunnar ansåg sig tvungen att göra något - för ett diskussionsforum - så spektakulärt som att låta inrätta en tråd där diskussion faktiskt inte är tillåten! Detta för att tråden ö h t skulle ha möjlighet att uppfylla sitt syfte...! http://www.bukefalos.com/threads/lchf-recept-och-tips-pa-mat.1017864/
Tja, det kan ju också ha varit för att inga är så känsliga för diskussion som LCHF:arna ;)

(Du får ursäkta men nu lämnade du faktiskt öppet mål :D)

Fast utgångspunkten här var ju just att TS ville på tips LCHF-mat som även icke-LCHF:arna kunde äta. Uppenbarligen är inte heller TS själv LCHF:are. Så hur menar du att en massa inlägg om hur maten kan uppfattas av en "icke invigd" skulle tillföra något ö h t till denna frågeställning?! Ett konstruktivt angreppsätt hade däremot kunnat vara: "Jag som inte äter LCHF i vanliga fall uppskattade när jag fick blomkålsris som tillbehör till en LCHF-gryta." Eller: "Om du tänker servera en köttbit med kryddsmör skulle jag tycka det vore lagom med bara en grönsallad eller wokade grönsaker till."

Jag tycker det är högst relevant. På något sätt finns en missuppfattning att man ska anpassa sig till alla former av valda dieter när man bjuder, men de som inte uttryckt något ska kunna äta av alla dessa hårddragna märkliga bokstavskombinationer som finns. Trots att vissa rätters smak och konsistens är väldigt annorlunda - för att välja ett snällt ord för vissa LCHF-rätter.

Jag tycker att det är relevant om alla deltagare är LCHF-vana eller inte och ta med det i ekvationen.

Det var jag som skrev det och de som äter LCHF äter ofta väldigt mycket grönsaker som olika sorters kål och andra ovanjordsväxter och inte enbart fett och kött. Så flera tillbehör till maten, goda såser, kryddsmör, ost, bröd, smör, potatis/pasta för sig så kan alla ta vad de vill ha och alla kan äta gemensamt. :up:
Jodå, diverse olika grönsaksvanor verkar förekomma. Men i det fallet är det hela ju inget problem. Om det däremot är lchf-personer av det slag som jag träffat på vid ett par tillställningar, som uppfattar att allt animaliskt i första hand är till för dem då det är det enda de "kan äta", så kan det ju kännas lite snopet för övriga att se allt kött och ost landa på få personers tallrikar.

Fast de har aldrig fått en egen tråd där ingen annan får diskutera, det är det som är skillnaden. ;)
Men deras eventuella recepttråd skulle garanterat hackas mindre på. Jag menar, skulle folk börja stövla in i vegoreceptråden på ÄU och tjafsa om att folk äter vego skulle garanterat samma sak hända där till slut. Men ingen gör ju så.

Jag fattar vad du menar men just LCHF kan ju folk inte ens nämna innan alla ska bara "men vaaaaa? Så mycket gräääääädde? Jag DÖR" typ.

Men deras eventuella recepttråd skulle garanterat hackas mindre på. Jag menar, skulle folk börja stövla in i vegoreceptråden på ÄU och tjafsa om att folk äter vego skulle garanterat samma sak hända där till slut. Men ingen gör ju så.

Jag fattar vad du menar men just LCHF kan ju folk inte ens nämna innan alla ska bara "men vaaaaa? Så mycket gräääääädde? Jag DÖR" typ.
Fast den tråd vi pratade om är ju den befintliga LCHF-tråden på H&H. Där är väl ingen som hackar? Den startades när det varit krig i alla andra LCHF-trådar. Och något motsvarande har "normalkostare" eller vad det nu kallas inte.

Fast den tråd vi pratade om är ju den befintliga LCHF-tråden på H&H. Där är väl ingen som hackar? Den startades när det varit krig i alla andra LCHF-trådar. Och något motsvarande har "normalkostare" eller vad det nu kallas inte.
Jag förutsätter att det tidigare funnits recepttrådar som blivit fullkomligt sönderhackade och att man därför gjort en som ska vara utan hackande. Hade det hänt med vegoreceptråden gång på gång hade man väl fredat även en sådan.

Oavsett är jag inte förvånad att man måste göra så med en LCHF-tråd och tror inte att det riktigt är hela sanningen att det är för att LCHF:are är så lättkränkta. Det är dom :p men minst lika tjafsigt blir de ju bemötta.

Den tråden kom ju till av en anledning - och den anledningen var just att alla tidigare försök att ha trådar med LCHF-recept och tips så fullständigt bombarderades av kritiska kommentarer från icke-LCHF:are att de inlägg som behandlade trådämnet hamnade i minoritet och försvann i mängden. Det har mig veterligen inte hänt varken förr eller senare på Buke att trådar i ett visst ämne så systematiskt "kidnappats" att en tråd där diskussioner inte tillåts har behövt inrättas. Och tråden i fråga hade föresten knappt startats förrän moderatorn fick gå in och radera ett stort antal ifrågasättande/kritiska inlägg samt påpeka att detta faktiskt INTE var en diskussionstråd.

Gah, jag har bjudit några vänner på födelsedagsmiddag men de kan bara äta LCHF.
Vad är lättlagat och inte snordyrt? Vi är fem pers. Kan man laga något i crock pot (får låna en), i så fall vad och hur?
Och vad skall jag servera som efterrätt/tårta (behöver inte vara så tårtaktigt)?
Jag är urusel i köket och får dessutom ångest av att laga mat så det bör vara mat som man lätt snor ihop :nailbiting:.

För att återgå till TS frågeställningar: när det gäller efterrätt skulle jag föreslå bär och vispgrädde!

Jag förutsätter att det tidigare funnits recepttrådar som blivit fullkomligt sönderhackade och att man därför gjort en som ska vara utan hackande. Hade det hänt med vegoreceptråden gång på gång hade man väl fredat även en sådan.

Oavsett är jag inte förvånad att man måste göra så med en LCHF-tråd och tror inte att det riktigt är hela sanningen att det är för att LCHF:are är så lättkränkta. Det är dom :p men minst lika tjafsigt blir de ju bemötta.
Fast det förutsätter inte jag. Att det funnits tidigare renondlade recepttrådar, alltså. Krigandet härrör ju från när LCHF trendade som mest och som jag minns trådarna så handlade de om metoden - de var på temat Jag vill börja LCHF:a, hur gör jag?

Och eftersom det i sådana trådar alltid gjordes mer eller mindre befängda påståenden om kolhydrater, fett, insulin och inte minst om andra viktminskningsmetoder och om "normalätares" matvanor - så tycker jag inte det är konstigt att det blev ett jäkla väsen varje gång.

@mandalaki Okej, då tror vi olika helt enkelt. Visst finns det dem som främst vänder sig mot märkliga myter inom LCHF men minst lika många verkar känna behov av att äcklas högljutt över grädde och smör så riktigt så enkelt tror jag inte att det är.

@mandalaki Okej, då tror vi olika helt enkelt. Visst finns det dem som främst vänder sig mot märkliga myter inom LCHF men minst lika många verkar känna behov av att äcklas högljutt över grädde och smör så riktigt så enkelt tror jag inte att det är.
Fast jag tror att innehållet i kritiken har förändrats. Jag var väldigt aktiv kritiker själv i de gamla trådarna och minns inte att det handlade så mycket om grädde och smör, det har dykt upp senare som jag minns det.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input. Jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka