Lättlagad LCHF-middag?

Gah, jag har bjudit några vänner på födelsedagsmiddag men de kan bara äta LCHF.
Vad är lättlagat och inte snordyrt? Vi är fem pers. Kan man laga något i crock pot (får låna en), i så fall vad och hur?
Och vad skall jag servera som efterrätt/tårta (behöver inte vara så tårtaktigt)?
Jag är urusel i köket och får dessutom ångest av att laga mat så det bör vara mat som man lätt snor ihop :nailbiting:.
Kan plock vara något? Grillad kyckling, skinkrullar, ostar, Då kan man också ha tillbehör som icke-lchf:are kan käka.

"majonnäsdränkta" är inte direkt rätt ord i sammanhanget... du kan ju prova att blanda en burk halverade kronärtskocksbottnar med 1/2 dl majonnäs så får du se! Potatisen i en vanlig gratäng är i alla fall betydligt mer "dränkt" i så fall! Och varför skulle det vara grädde/creme fraiche på köttet/fisken/kycklingen eller vad man nu väljer att ha till gratängen? Menar du att du brukar servera både gratäng och sås??? Jag brukar inte lägga mig i hur andra äter - men det låter faktiskt väldigt kladdigt i mina öron... :-O
Nå, nu var det ju ett recept som i stort sett bestod av kronärtskocksbottnar och majonnäs. Vem har majonnäs i potatisgratängen? (Även om jag håller med dig om att sådana ofta nästan rinner bort pga all grädde.)

Jag brukar varken servera potatisgratäng eller sås och definititivt inte tillsammans, men flera av förslagen på kött i tråden innefattar ju grädde. Om jag skulle försöka anpassa mig till lchf skulle jag, utifrån vad jag har lärt mig på buke, lätt råka servera två gräddiga/feta saker ihop.

Laga helt enkelt en vanlig middag utan en massa socker och där proteinet och kolhydraterna serveras var för sig så kan folk plocka det de vill ha. Såser, grönsaker som broccoli/blomkål, pasta/potatis, kött/fisk, lite goda röror, kryddsmörer mm. Ost efter maten? Mixa grekisk yoghurt med frysta hallon och hackad mörk choklad om du vill ha något mer efterättsaktigt.

Laga helt enkelt en vanlig middag utan en massa socker och där proteinet och kolhydraterna serveras var för sig så kan folk plocka det de vill ha. Såser, grönsaker som broccoli/blomkål, pasta/potatis, kött/fisk, lite goda röror, kryddsmörer mm. Ost efter maten? Mixa grekisk yoghurt med frysta hallon och hackad mörk choklad om du vill ha något mer efterättsaktigt.

Bästa idén i tråden. :up:

Nå, nu var det ju ett recept som i stort sett bestod av kronärtskocksbottnar och majonnäs. Vem har majonnäs i potatisgratängen? (Även om jag håller med dig om att sådana ofta nästan rinner bort pga all grädde.)

Jag brukar varken servera potatisgratäng eller sås och definititivt inte tillsammans, men flera av förslagen på kött i tråden innefattar ju grädde. Om jag skulle försöka anpassa mig till lchf skulle jag, utifrån vad jag har lärt mig på buke, lätt råka servera två gräddiga/feta saker ihop.

Fast att ett recept bara innehåller tre ingredienser behöver väl inte betyda att det är "dränkt" av någon av dem - man måste ju se till proportionerna!!! En burk kronärtskockshjärtan (ser att jag av misstag skrivit -"bottnar" i förra svaret till dig men i ursprungsinlägget som du kommenterade är det rätt) vilka halveras och blandas med 1/2 dl majonnäs och sedan fördelas i fyra små portionsformar - en per person - riven eller hyvlad parmesan/vb-ost på toppen. Har jag serverat till många både LCHF-ätare och icke-LCHF-ätare vid det här laget. Ingen enda har uttryckt att det varit någon "kläggig" rätt - snarare fräscha smaker! Men jag vet ju vid det här laget hur gärna du vill gå in i alla trådar som har med LCHF att göra och förfasa dig över att det är osmakligt... Varför inte istället låta alla äta på ett sätt som de trivs med och mår bra av?!

Fast att ett recept bara innehåller tre ingredienser behöver väl inte betyda att det är "dränkt" av någon av dem - man måste ju se till proportionerna!!! En burk kronärtskockshjärtan (ser att jag av misstag skrivit -"bottnar" i förra svaret till dig men i ursprungsinlägget som du kommenterade är det rätt) vilka halveras och blandas med 1/2 dl majonnäs och sedan fördelas i fyra små portionsformar - en per person - riven eller hyvlad parmesan/vb-ost på toppen. Har jag serverat till många både LCHF-ätare och icke-LCHF-ätare vid det här laget. Ingen enda har uttryckt att det varit någon "kläggig" rätt - snarare fräscha smaker! Men jag vet ju vid det här laget hur gärna du vill gå in i alla trådar som har med LCHF att göra och förfasa dig över att det är osmakligt... Varför inte istället låta alla äta på ett sätt som de trivs med och mår bra av?!
Det var värst vad du tar i. Jag ställde frågan om alla gillar lchf pga recepttipsens karaktär. Är man inte van vid sådan mat framstår den lätt som en smula mastig. Det står inte i min makt att hindra någon, men frågan gällde ju vad man kan bjuda på. Och jag nämde hur ev icke-lchf-personer vid middagen kan uppfatta maten. (I bakgrunden hotade ju även pulled pork med grädde i.)

Jag är inte heller något stort fan av rapsolja (inte ens att steka i för det mesta faktiskt, trots att min sambo envisas) men vi fick en presentförpackning med rapsolja från Gunnarshögs gård i tre smaker och den med en touch av citron var helt jäkla fantastisk! Så god till typ sparris och knippmorötter så jag blir helt gråtfärdig av att tänka på det :D Även basilika och timjan var trevliga smaker som gjorde sig väldigt bra att typ rosta potatis etc i, men det var något med citronbrytningen som gjorde det mer än bara ätbart. Efter det känns rapsolja lite roligare och enklare så jag tror att det var en bra inkörsport till tyngre och renare grejer ;) :D
Gunnarshögs kallpressade använder jag, men ärligt talat krävde den kallpressade rapsoljans nötighet en tids tillvänjning. Nu tycker jag hemskt bra om den!

Jag är inte heller något stort fan av rapsolja (inte ens att steka i för det mesta faktiskt, trots att min sambo envisas) men vi fick en presentförpackning med rapsolja från Gunnarshögs gård i tre smaker och den med en touch av citron var helt jäkla fantastisk! Så god till typ sparris och knippmorötter så jag blir helt gråtfärdig av att tänka på det :D Även basilika och timjan var trevliga smaker som gjorde sig väldigt bra att typ rosta potatis etc i, men det var något med citronbrytningen som gjorde det mer än bara ätbart. Efter det känns rapsolja lite roligare och enklare så jag tror att det var en bra inkörsport till tyngre och renare grejer ;) :D

Gunnarshögs kallpressade använder jag, men ärligt talat krävde den kallpressade rapsoljans nötighet en tids tillvänjning. Nu tycker jag hemskt bra om den!

Intressant hur olika det kan vara, jag blev enormt förtjust i den lokala rybsoljan på en gång. Jag har aldrig varit riktigt förtjust i olivolja (och jag har provat riktigt bra olivolja) men rybsoljan krävde inte ens någon tillvänjning.

Det var värst vad du tar i. Jag ställde frågan om alla gillar lchf pga recepttipsens karaktär. Är man inte van vid sådan mat framstår den lätt som en smula mastig. Det står inte i min makt att hindra någon, men frågan gällde ju vad man kan bjuda på. Och jag nämde hur ev icke-lchf-personer vid middagen kan uppfatta maten. (I bakgrunden hotade ju även pulled pork med grädde i.)

Jag instämmer i kören. Lchf mat är verkligen inget för alla. Det är inte som veganmat som oftast passar väldigt gott för de flesta. Min erfarenhet av lchf är att det är grymt mycket smalare i träffyta. Så frågan är högst relevant, är samtliga deltagare lchf vana? Eller inte?

Intressant hur olika det kan vara, jag blev enormt förtjust i den lokala rybsoljan på en gång. Jag har aldrig varit riktigt förtjust i olivolja (och jag har provat riktigt bra olivolja) men rybsoljan krävde inte ens någon tillvänjning.

Kallpressad rapsolja är fantastisk. Nötig och neutral. Uppskattas mycket som alternativ till olivolja, och framhäver vissa råvaror mycket bättre än olivolja.

Smaksatta är också bra, men då mer som genvägar till smaker än som fantastisk råvara.

Kosten tål verkligen sin kritik i sig. Men nu är det bara smak och konsistens för att alla ska bli nöjda vi diskuterar.

Att äta LCHF ett mål skadar inte någon. Men kan vara svårt att få ner i magen för många.

Jag har haft någon eller ett par flaskor av mer hantverksmässig och så vitt jag kunde begripa "fin" rapsolja. Men smaken var svår. "Nötig" låter ju gott också. Jag gillar tistelolja, men jag har fått för mig att man inte steker i den.

Smak är en märklig sak.
Olivolja smakar för mig unket, använder det i liten mängd till salladsdressingar och om det uttryckligen står olivolja i ett recept men skulle aldrig äta det rent, som att doppa bröd i det. Däremot så gör jag hudsalva av det.
Att dränka grönsaker i olja är ju jättemärkligt, grönsaker smakar ju mycket i sig.
Whisky är bara ogott. Inte äckligt men jag tar hellre ett glas kall mjölk om jag ska njuta. Fin champagne får mina käkar att låsa sig.
Smör ger en salt och fräsch smak men det är ju inget jag "äter", det är bara en ingrediens som andra.

Jag är bara förundrad över att du uppenbarligen inte kan låta en enda tråd som behandlar LCHF passera utan att gå in med kritiska synpunkter... Personligen skulle det aldrig falla mig in att gå in i en tråd där goda/lättlagade pasta- eller risrätter efterfrågas för att ha kritiska synpunkter även om jag själv valt bort både pasta och ris ur min kost för att ersätta dem med grönsaker. (Men skulle jag ha ett bra recept på något av det som efterfrågas delar jag gärna med mig av det!) Inte heller skulle jag komma på tanken att vara kritisk till att någon använder buljongtärning i matlagningen trots att jag själv älskar min hemkokta buljong... Varför du inte kan motstå en LCHF-tråd kan förstås bara du svara på - blir bara så förundrad eftersom jag har svårt att spåra minsta försök att vara konstruktiv i dina inlägg och det känns så långt ifrån min egen utgångspunkt när jag engagerar mig i en tråd... Och det var ju inte utan anledning som Gunnar ansåg sig tvungen att göra något - för ett diskussionsforum - så spektakulärt som att låta inrätta en tråd där diskussion faktiskt inte är tillåten! Detta för att tråden ö h t skulle ha möjlighet att uppfylla sitt syfte...! http://www.bukefalos.com/threads/lchf-recept-och-tips-pa-mat.1017864/
Och du kan vara HELT lugn: INGEN som läst någon tråd med LCHF-anknytning här på Buke kan ha missat att du tycker att smör smakar sötaktigt, kvalmigt!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input. Jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka