Lättlagad LCHF-middag?

Det klara 5g-regeln dvs det innehåller 4,7g kolhydrater/100g + att 2,7g av dessa är kostfiber
Smörsmaken (+ salta med flingsalt) är ju halva grejen med vaxbönor. Sen gillar jag inte smaken som olivolja ger.
Ok, jag har stött på patrull när det gäller bönor och lchf förut.

Smör är så gott att jag skulle kunna äta det med sked....

Olivolja däremot duger bara på sallader och mozarella med tomat. I övrigt är det odugligt som människoföda.

O_o

Gillar olivolja men är inte så överförtjust i fett överlag. Alltså inte för att jag har nån fettskräck utan för att jag inte gillar när mat är för "oljig". Men smör är i en klass för sig i äcklighetsligan.

Den lokalproducerade rybsoljan (samma ställe som jag jobbade på) är hundra gånger godare än olivolja.
Jag skäms så himla mycket för att jag inte förmår uppskatta kvalitativ rybs-/rapsolja. Neutral och helt smakkös är ju användbar ibland, men jag är inte migen för "fin" olja. Dinns det något bra nybörjarsätt? Du vet ju rätt väl hur jag gillar att äta. :)

O_o

Gillar olivolja men är inte så överförtjust i fett överlag. Alltså inte för att jag har nån fettskräck utan för att jag inte gillar när mat är för "oljig". Men smör är i en klass för sig i äcklighetsligan.
Ja, smör är svårt. För något år sedan serverades jag smörstekt HALLOUMI och efter det är smör ännu svårare. Och då är jag ändå mycket förtjust i halloumi.

Jag skäms så himla mycket för att jag inte förmår uppskatta kvalitativ rybs-/rapsolja. Neutral och helt smakkös är ju användbar ibland, men jag är inte migen för "fin" olja. Dinns det något bra nybörjarsätt? Du vet ju rätt väl hur jag gillar att äta. :)

Jag kan skicka en flaska :) jag har aldrig smakat så god rybs/raps olja som den här. Den är len och nötig i smaken och jag använder den till allt jag skulle använt olivolja till. De pressar och buteljerar den själva, det går inte via någon annan förädlare. Frökakorna som blir kvar utfodras deras djur med. Allt är ekologiskt sedan flera år tillbaka. De har gudomligt god potatis också samt morötter och de brukar iaf försöka med några rader majs.

Jag är inte heller något stort fan av rapsolja (inte ens att steka i för det mesta faktiskt, trots att min sambo envisas) men vi fick en presentförpackning med rapsolja från Gunnarshögs gård i tre smaker och den med en touch av citron var helt jäkla fantastisk! Så god till typ sparris och knippmorötter så jag blir helt gråtfärdig av att tänka på det :D Även basilika och timjan var trevliga smaker som gjorde sig väldigt bra att typ rosta potatis etc i, men det var något med citronbrytningen som gjorde det mer än bara ätbart. Efter det känns rapsolja lite roligare och enklare så jag tror att det var en bra inkörsport till tyngre och renare grejer ;) :D

Äter alla på middagen lchf? Jag frågar, för jag befarar att min uppfostran endast med ett nödrop skulle räcka till för att hantera en måltid som bestod av kött (i någon form) och de majonnäsdränkta kronärtskocksbottnarna. Är det sedan grädde/creme fraiche på köttet så nej, det hade blivit svårt för mig.

"majonnäsdränkta" är inte direkt rätt ord i sammanhanget... du kan ju prova att blanda en burk halverade kronärtskocksbottnar med 1/2 dl majonnäs så får du se! Potatisen i en vanlig gratäng är i alla fall betydligt mer "dränkt" i så fall! Och varför skulle det vara grädde/creme fraiche på köttet/fisken/kycklingen eller vad man nu väljer att ha till gratängen? Menar du att du brukar servera både gratäng och sås??? Jag brukar inte lägga mig i hur andra äter - men det låter faktiskt väldigt kladdigt i mina öron... :-O

Fisk med kall sås och ångkokta grönsaker och sallad.
Såsen och salladen går att förbereda, grönsakerna sköter sig själv och fisken är snabb att steka.

Många recept-sidor har en sökfunktion så att man kan sortera fram bara LCHF-recept dessutom.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input. Jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka