Lättlagad LCHF-middag?

Lona

Trådstartare
Gah, jag har bjudit några vänner på födelsedagsmiddag men de kan bara äta LCHF.
Vad är lättlagat och inte snordyrt? Vi är fem pers. Kan man laga något i crock pot (får låna en), i så fall vad och hur?
Och vad skall jag servera som efterrätt/tårta (behöver inte vara så tårtaktigt)?
Jag är urusel i köket och får dessutom ångest av att laga mat så det bör vara mat som man lätt snor ihop :nailbiting:.

Gah, jag har bjudit några vänner på födelsedagsmiddag men de kan bara äta LCHF.
Vad är lättlagat och inte snordyrt? Vi är fem pers. Kan man laga något i crock pot (får låna en), i så fall vad och hur?
Och vad skall jag servera som efterrätt/tårta (behöver inte vara så tårtaktigt)?
Jag är urusel i köket och får dessutom ångest av att laga mat så det bör vara mat som man lätt snor ihop :nailbiting:.

Laga det du gillar att äta. Diet får man köra när man är på hemmaplan. Givetvis ska man har förståelse för de som inte KAN äta något men de som kör en diet... nej.

Traditionell pulled whatever innehåller för mycket socker för die hard LCHF:are (pga BBQ-såsen). Vill du anpassa dig skulle jag köra en stek med fet sås och en grönsallad till. Steken tillagar du i ugnen (hojta om du vill ha handledning) och fransyska är inte dyrt att köpa.

Jag kör pulled pork med grädde, soja och vitlök, peppar och sambal oelek.
Servera med en broccoligratäng.
Efterrätt Hallon o blåbär, vispad grädde och riven mörk choklad att strö på för den som önskar och för den som äter socker lite marängtoppar.

Laga det du gillar att äta. Diet får man köra när man är på hemmaplan. Givetvis ska man har förståelse för de som inte KAN äta något men de som kör en diet... nej.

Traditionell pulled whatever innehåller för mycket socker för die hard LCHF:are (pga BBQ-såsen). Vill du anpassa dig skulle jag köra en stek med fet sås och en grönsallad till. Steken tillagar du i ugnen (hojta om du vill ha handledning) och fransyska är inte dyrt att köpa.
Man kan pulla en fransyska också - utan BBQ-sötman.

Själva vitsen med pullningen är ju att hja köttet ine länge på låg temp. Det blir supergott att göra karré på det sättet tex.
Till karrén kan du göra Ullas gratäng. Skivad aubergine, squash och bifftomat ställs tätt i en form. Blanda 3 dl grädde med en rejäl tsk sambal oelek. In i ugnen en timme eller så.

Man kan pulla en fransyska också - utan BBQ-sötman.

Själva vitsen med pullningen är ju att hja köttet ine länge på låg temp. Det blir supergott att göra karré på det sättet tex.
Till karrén kan du göra Ullas gratäng. Skivad aubergine, squash och bifftomat ställs tätt i en form. Blanda 3 dl grädde med en rejäl tsk sambal oelek. In i ugnen en timme eller så.

Absolut, men TS sa att hen inte var så van vid matlagning och letar man då pulled-recept så är majoriteten väldigt söta.

Mina är givetvis inte det men jag höftar :D

Absolut, men TS sa att hen inte var så van vid matlagning och letar man då pulled-recept så är majoriteten väldigt söta.

Mina är givetvis inte det men jag höftar :D
Pullningens hemlighet är ju låg temp länge. Och så har man gjort en modegrej av det.

Ska man gå på grundidén så har jag pullat i minst 30 år...... Fast jag har inte kallat det annat än kött i ugn. :)

Tack för era tips :up:!
Det är inte bara en dietgrej för en av gästerna, hon har jätteproblem med sin mage och kan i princip bara äta LCHF. Eftersom de andra också äter det så är det lika bra att köra det rakt av, tycker jag :).
Vet inte hur känslig hon är för kolhydrater, det smartaste är väl egentligen att messa receptet och höra om hon klarar det, de andra är jag inte så noga med ;).

Tack för era tips :up:!
Det är inte bara en dietgrej för en av gästerna, hon har jätteproblem med sin mage och kan i princip bara äta LCHF. Eftersom de andra också äter det så är det lika bra att köra det rakt av, tycker jag :).
Vet inte hur känslig hon är för kolhydrater, det smartaste är väl egentligen att messa receptet och höra om hon klarar det, de andra är jag inte så noga med ;).

Det har jag full förståelse för :)

Jag har varit på middag hos vänner där några andra av gästerna var LCHF:are. De hade gjort så att proteinet och kolhydraterna var väl skilda åt så de som åt LCHF kunde ta av det som var ok för dem (de hade absolut inte krävt eller ens frågat om vad det skulle bli för mat, det skulle de aldrig göra).

Något som är smidigt är ju tacos, och skippa brödet, med ost, gräddfil och guacamole. :)
Det går ju att göra med färs/kyckling/pulled pork, eller vad man nu önskar.

Jag testade att göra en jordnötscheesecake igår, jättegod (om man gillar och tål jordnötter). Recept finns här

Pulled pork kan ju absolut vara LCHF så det är ingen dum idé. Servera med sallad, créme fraiche (i en skål så man kan ta så mycket man vill) och rödlök.

Tacos funkar också, så kan de som vill ta tacochips till. Eller tacogratäng som någon annan nämnde. Jag brukar steka köttfärs och blanda i tacokrydda och sen lägga det i botten av en ugnsform. Sen blanda créme fraiche med tacosås och bre ut ovanpå, sen på med riven ost och om man vill skivade tomater och jalapeno. In i ugnen tills osten fått färg, servera med sallad och gärna avokado eller guacamole. :)

En SUPERGOD och väldigt enkel LCHF-vänlig efterrätt hittade min mamma på nyligen. Värm vispgrädde i en kastrull, bryt ner Lindts chilichoklad och blanda i lite frysta hallon. Rör om tills chokladen är smält. Häll sen upp i glas eller portionsformar (låt svalna lite innan om det är väldigt varmt) och ställ in i kylen så det stelnar. Servera med vispgrädde och toppa med lite hallon (frysta går bra). Väldigt krämigt och bland det godaste jag ätit. :love:

Du har ju redan fått många bra förslag! Men kan ju bidra med ett SUPERGOTT och JÄTTEENKELT alternativ till t ex potatisgratäng eller liknande:

1 burk kronärtskockhjärtan, låt rinna av och dela i halvor.
1/2-1 dl majonnäs blandas med ovanstående.
Lägg i ugnsform (små portionsformar blir allra läckrast, men går lika bra med en större form.)
Riv/hyvla parmesanost eller Västerbottensost över.
Tillaga i ugnen 250 grader 10-15 minuter, till dess osten fått fin färg.

Till fem personer skulle jag göra dubbel sats.

Äter alla på middagen lchf? Jag frågar, för jag befarar att min uppfostran endast med ett nödrop skulle räcka till för att hantera en måltid som bestod av kött (i någon form) och de majonnäsdränkta kronärtskocksbottnarna. Är det sedan grädde/creme fraiche på köttet så nej, det hade blivit svårt för mig.

Tillaga en stek i crock-poten och så servera med smörstekta vaxbönor och en god sallad
Låter jättebra (fast jag steker vaxbönor i olivolja för att slippa smörsmaken), men tycker inte lchf-folk att det är för mycket kolhydrater i vaxbönor? Plus att gästen med besvärlig mage nog inte äter bönor?

Låter jättebra (fast jag steker vaxbönor i olivolja för att slippa smörsmaken), men tycker inte lchf-folk att det är för mycket kolhydrater i vaxbönor? Plus att gästen med besvärlig mage nog inte äter bönor?

Det klara 5g-regeln dvs det innehåller 4,7g kolhydrater/100g + att 2,7g av dessa är kostfiber
Smörsmaken (+ salta med flingsalt) är ju halva grejen med vaxbönor. Sen gillar jag inte smaken som olivolja ger.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input. Jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka