"Lättklass"

kvandi

Trådstartare
Jag har länge funderat på det här med huruvida det finns "lättklass" eller inte. Jag har kommit o tänka på det flera gånger när jag läst här i forumet men inte tagit tiden att ställa frågan... Jag menar t.ex. T7, T8, V5 m.fl.

Men finns verkligen begreppet Lättklass längre? Man har ju tagit bort gränsen på hur många gånger man fick ha över en viss poäng innan man blev uppklassad. Det måste ju betyda att det finns ingen övre poänggräns för dessa klasser? T7 är alltså en klass med olika moment som skall utföras precis som T1, inga gränser satta. Då skall man ju utföra dess moment så bra man bara kan.

Säg t.ex. att man har en häst som går asbra i kort tölt men inte lärt sig ökat tempo ännu. Ställer man då upp i en T7 och visar bara denna korta tölt- får kanske 6,0 eller annat "lite bättre" -då anses man vara en rosettglidare? Skall man då istället ställa upp i T1 och få avdrag för tempo, kanske avdrag för taktfel som uppkommer i högre hastigheter? Ekipaget behärskar alltså inte de moment som efterfrågas men hästen går "för bra" för T7? Skall man istället låta bli att tävla?

Kan då inte heller låta bli att undra vad är en För bra poäng i T7,T8 o V5? När borde man inte längre ställa upp?

Ge gärna era tankar kring detta :)

Jag har klurat på frågan länge, kanske framförallt sedan jag fick höra att vi inte borde ställa upp i T7 med S iår för han e "för bra"... T1 klarar vi däremot inte (inte han o jag iaf) för man måste klara tempominskningar :angel:

Sv: "Lättklass"

Så som jag har tolkat allt, så finns begreppet lättklass.
Du köper ju lättklass-licens!

Jag tycker att lättklass är som förberedande för öppen klass.
Därmed inte sagt att man ska glassa runt i LK och plocka rosetter.

T8 är den lättaste varianten, T7 är lite svårare då man behöver arbetstempo, T5 är steglängdsökningar med i och direkt efter det så har vi just T3an!
Allt liksom förbereder för nästa klass.

Jag tycker inte heller att man ska vara rädd för att prova rida öppen, det kanske går jättebra! Man kan aldrig veta om man inte provar :)

Luddigt inlägg, men jag har klassråd samtidigt :angel:

Man ska inte vara rädd för att prova. Jag hade aldrig tävlat förut och ställde upp i öppen klass på min första tävling i höstas. Många tyckte nog jag var lite knäpp men jag ville rida ökad tölt. Jag visste att hästen klarade det men om jag skulle göra det visste jag inte. Vi kom till A-final! 4:a tror jag.

Jag tycker man får ställa sig frågan vad man vill ha ut av sitt tävlande. Jag ser tävlingar som en möjlighet att utvärdera sin egen och hästens utveckling. Om man kommer till final och plockar rosetter i varje tävling man ställer upp i, så anser jag att den klassen inte är tillräckligt utmanande och att det är dags att söka sig till andra klasser. Som Kolbeinn säger finns ju till exempel T5 som kräver steglängdsökningar, men ingen ökad tölt.

När det är dags att ta steget från lättklass till öppen klass är ju naturligtvis upp till var och en, men jag skulle inte tycka det var rätt varken mot mig själv eller mina medtävlande att fortsätta tävla lättklass trots att jag placerar mig i allt jag ställer upp i.

Något som jag tycker är rent förkastligt är när ekipage som redan tävlat i öppen klass med goda resultat ställer upp i en lättklasstävling för att "värma upp" inför tävlingssäsongen. I min tävlingsdebut red jag mot två sådana ekipage i samma försöksheat och kände mig ganska liten när de red förbi mig med knälyft upp till hakan. Tänkte att, nähä, vi har nog inget på tävlingsbanan att göra, tills jag blev informerad i efterhand att de normalt tävlar öppen klass... Jag, bitter? Inte ett dugg... :devil:

Något som jag tycker är rent förkastligt är när ekipage som redan tävlat i öppen klass med goda resultat ställer upp i en lättklasstävling för att "värma upp" inför tävlingssäsongen. I min tävlingsdebut red jag mot två sådana ekipage i samma försöksheat och kände mig ganska liten när de red förbi mig med knälyft upp till hakan. Tänkte att, nähä, vi har nog inget på tävlingsbanan att göra, tills jag blev informerad i efterhand att de normalt tävlar öppen klass... Jag, bitter? Inte ett dugg... :devil:

Håller verkligen med dig, det är inte riktigt sportsmannaskap att göra så.

Fast om dessa sen väljer att stryka sig från ev. finaler är det en helt annan sak i mina ögon.
Om man däremot rider lättklass efter lättklass efter lättklass är det en helt annan sak.

- Michis, som om 3 veckor för första gången ska rida F1 på Erro .. :eek:

Man får göra precis hur man vill.. ingen kan bestämma vilken klass du kan rida. Tycker du inte att din häst är redo för öppen klass så rider du lätt klass.. men man kan rida öppen klass även om hästen inte har jätte bra ökad tölt.. det gjorde min kompis hela förra sesongen bara för att träna inför den här sesongen då hon sattsar lite mer.
Testa att rida en lättklass, känns det "för lätt" så prova öppen klass nästa gång. Känns det inte alls bra så kan man alltid gå tillbaka till lättare klasser nästa tävling. Man ska inte vara rädd för att testa!

Fotogalen:Håller med dig, det verkar en aning orättvist.

kl. räknas t7, t8, t3 och t5 som lätt klass?

Vad räknas som öppen klass?

*förvirrad* som ska börja tävla i år.

T5, T6, T7, T8, V5, V3, V4, V6 och F3 är lättklass
V2, T3, F2 är öppenklass B och C-klass
V1, T1 och F1 är öppenklass A-klass
sen finns det lite passgrenar också.:banana:

Angående hur länge man får vara kvar i lättklass så var den gamla regeln så att fick man över 5,0 tre gånger som ekipage så fick man inte tävla lättklass längre. Den ligger fortfarande kvar som en rekomendation.;)

Personligen hoppas jag att det kommer tillbaka som en regel...

Jag har bara tävlat i Lätt klass och tycker de som legat top5 inte har ett dugg i lätt kalss att göra då de fått närmare 7 i slutpoäng.:crazy:

På detta vis förstör de ju för oss som verkligen ÄR lättklass hästar att få en chans att vinna.
Man kommer långt ner på listan och känner sig värdelös fasten det igentligen gått galet bra för en.
Sist kom jag nästsist tror jag fasten vi fick våran första 5.0 jag hade 4,6 har jag för mig i slutpoäng och kom nästsist, då kan ni tänka er hur högt de andra hade. jag tycker 4,6 är högt för en totalt nybörjare både häst och ryttare i lättklass.

Jag tycker man skall ta tillbaks att man inte får tävla lätt klass om man fått en viss slutpoäng ett par ggr.

Lättklass ja där skall ju vi nybörjare vara eller vi som har unghästar de som har unghästar med rutinerade ryttare försvinner ju ganska fort fårn lätt klass mednas vi som är nybörjare med unghästar är kvar ett tag.

Och som många sa varför tävlar man? vill man vinna mot totalt nybörjare om man själv är en SM ryttare?? vilken utmaning man själv ger sig isådanafall!

Själv vill jag tävla mot de som är på samma nivå som jag det skall ju vara en utmaning. Vi få se om vi är redo för en öppen klass i år det verkar ju inte spela någon roll för man tävlar ju prencip mot öppenklassekipage endå.
När dom väljer att tävla i lätt klass ist=)

Jag vill ha utmaning som sagt när jag tävlar vill testa gränser bara att jag tävlar är en gräns jag tagit mig över som jag ALDRIG trode jag skulel kunna., Har SJUK rampfeber och har aldrig klarat av att tävla vare sig hopp eller dressyr förr men tölttävlingarna går hur bra som helst=):banana:

Jag håller med !!!

5.0 tre gånger i rad BEHÖVER tas tillbaks. Jag förstår inte, folk som plockar 6or i tölten har INGENTING att göra i T8. Så är det med det.
Jag vet bara själv när man har en häst som inte har kanon gångarter (host, Lúkas, host) och får rida mot en häst som har WOW-factor ;), det är inte roligt alls. Man ger upp på en gång, även om man inte bör göra det.

Nej fy. 5.0 regeln borde komma tillbaka. Verkligen!

Det ska vara roligt att tävla!!

Tror att SIF diskuterar saken faktisk, var uppe som en motion till årsmötet i år har jag för mej:rofl:

Startade "Tölt hellre än bra" på min allra första tävling.. I final befann sig bland annat en häst som gått vm och en godkänd hingst.. Mitt mål var dock att inte komma sist och lyckades rätt bra genom att komma delad 7a av cirka 30 startande! :D Sjukt nöjd!

Jag håller på funderar fram och tillbaka på det där... Jag vet inte om jag och Muni ska tävla lätt eller öppenklass... Tävlade i söndags och då fick vi 5,0 i fyrgången och 4,75 i tölten. Slutade med att vi vann fyrgången och kom tvåa i tölten. Känns lite orättvist på nå vis men jag själv tycker det känns bäst att tävla lättklass.. Aaah, hur göra? Ska tävla i helgen också så vi kanske ska se efter den tävlingen också.. =)

Man kan nog inte komma undan konkurrens med duktiga hästar som rids av nybörjare eller nybörjare hästar som har relativt erfarna ryttare, men nog borde duktiga erfarna ekipage gå vidare.

*kl*
Och så finns det de som har hästar med en medioker/oren/sämre tölt, som aldrig kommer få en bra varken kort tölt eller ökad tölt. Men hästen har en jättefin skritt, trav eller galopp som de kammar hem 6,5-7,5 för. De kommer upp i ca 5,40 i V5, men kommer aldrig att komma "nånvart" i V2...men blir ändå uppklassade efter tre gånger i V5 enligt de gamla uppklassningsreglerna.

/Malin

*kl*
Om man har en häst som är väldigt känslig och lite oförutsägbar i olika situationer men ligger rent gångartsmässigt i öppen klass, "får" man ställa upp i lättklass då med enbart motivering miljöträning (och ryttarträning:o)?

Liknande trådar

Islandshäst Jag har suttit domarsekreterare ett par gånger de senaste åren och tycker det är jättekul o lärorikt. Men det har fått mig att...
Svar
9
· Visningar
1 716
Senast: glimjandi
·
Övr. Hund Nu har jag filat klart på mina mål med hunderiet för 2012, så nu tar jag mig friheten att starta denna tråd :D! Mål 2012...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 609
Senast: TantAgda
·
B
Fälttävlan Vill vi ha det? Eller vill vi bara ha klasser där man tävlar (och därigenom måste ha veterinär, ambulans, ÖD, TD, en massa andra...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 808
Senast: Bettibets
·
Islandshäst Lite uppdatering från domarseminariet. Ett nytt FIPO kommer att finnas på engelska fr.o.m. 1/4. På svenska finns det så fort...
2
Svar
29
· Visningar
3 445
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar