"Lättklass"

Sv: "Lättklass"

Där är jag nämligen! Senast igår ägnade vi 45 min att komma förbi röda koner 100 meter bort. Stod både på bakben och annat roligt.

Nu var detta båda erfarna ryttare och hästar, en som ridit sm och den andra utbildad b-instruktör.. Men jag försöker skita i dessa "rosettplockare" och är ändå sjukt nöjd med vårat resultat! Man får inte bli bitter :D

*kl*
Och så finns det de som har hästar med en medioker/oren/sämre tölt, som aldrig kommer få en bra varken kort tölt eller ökad tölt. Men hästen har en jättefin skritt, trav eller galopp som de kammar hem 6,5-7,5 för. De kommer upp i ca 5,40 i V5, men kommer aldrig att komma "nånvart" i V2...men blir ändå uppklassade efter tre gånger i V5 enligt de gamla uppklassningsreglerna.

/Malin

Lite som med min gamla häst. Han hade inte så bra tölt men bättre grundgångarter, vi fick mellan 5.0 till 5.8 i finalerna i lätt klass. Med de gamla reglerna skulle jag varit tvungen att tävla öppen klass efter ett tag. Det hade väl inte varit så där jättekul.
------------------------------------------------------------------------
Man får försöka med en smula sunt förnuft inse i vilken klass man "ska" tävla. På ett sätt är det bra att regeln inte finns längre, man blir inte "tvingad" att gå upp i en större klass om man inte vill. Man blir heller inte nedklassad från öppen klass om det skulle gå dåligt tre gånger i rad, fast man egentligen hör hemma i öppen klass. Jag tror kanske att även den mest inbitne rosettplockaren inser att det efter ett tag blir lite skämmigt att rida runt på en häst med a-klass kapacitet i de lätta klasserna...och när man tävlar vill man väl ändå utvecklas och då blir det väl en naturlig del att ta steget upp efter ett tag?

Där är jag nämligen! Senast igår ägnade vi 45 min att komma förbi röda koner 100 meter bort. Stod både på bakben och annat roligt.

OCh det är ju just sånt de lätta klasserna också är till för...så det är väl perfekt att börja där. Inte bara för nybörjarryttare utan även nybörjarhästar. Man är ute för miljöträningens skull och då ska man ju inte behöva starta i en V1 på sin första tävling...gud bevare mig väl, då hade jag skämts ihjäl!

/Sara, även hon med sto som ser ugglor, eller ingenting, i mossen:angel:

KL

Hur man än gör så blir det fel, "alla" vill ju ha chans att vinna och någonstans går gränsen för ekipagets kapacitet. Flyttar man upp en klass så blir man jämnt bland de sista och stannar man kvar så är man rosettplockare. Går det överhuvudtaget att lösa? Alla kan ju inte vinna och det kommer alltid att finnas de som känner sig förfördelade.

Jag kan intyga att det inte precis var en kvittrande glad Carla som kom tillbaks till stallet efter den ridturen. ;)

Jag tycker ditt fall är lite knepigt. Både du och hästen har en hel del tävlingserfarenhet, dock inte tillsammans. Tyckte det var ganska uppenbart i lördags att hon vet exakt vad som gäller på en ovalbana. Såååå otroligt fin!!! Presterar ni lika bra när det är skarpt läge, så är jag tveksam till att ni hör hemma i lättklass. Samtidigt tror jag det vore skönt för er båda att köra någon tävling med lite mindre press, slippa ökade momentet och så. Gå på magkänslan säger jag.

Jag har bara tävlat i Lätt klass och tycker de som legat top5 inte har ett dugg i lätt kalss att göra då de fått närmare 7 i slutpoäng.:crazy:

På detta vis förstör de ju för oss som verkligen ÄR lättklass hästar att få en chans att vinna.
Man kommer långt ner på listan och känner sig värdelös fasten det igentligen gått galet bra för en.
Sist kom jag nästsist tror jag fasten vi fick våran första 5.0 jag hade 4,6 har jag för mig i slutpoäng och kom nästsist, då kan ni tänka er hur högt de andra hade. jag tycker 4,6 är högt för en totalt nybörjare både häst och ryttare i lättklass.

Jag tycker man skall ta tillbaks att man inte får tävla lätt klass om man fått en viss slutpoäng ett par ggr.

Lättklass ja där skall ju vi nybörjare vara eller vi som har unghästar de som har unghästar med rutinerade ryttare försvinner ju ganska fort fårn lätt klass mednas vi som är nybörjare med unghästar är kvar ett tag.

Och som många sa varför tävlar man? vill man vinna mot totalt nybörjare om man själv är en SM ryttare?? vilken utmaning man själv ger sig isådanafall!

Själv vill jag tävla mot de som är på samma nivå som jag det skall ju vara en utmaning. Vi få se om vi är redo för en öppen klass i år det verkar ju inte spela någon roll för man tävlar ju prencip mot öppenklassekipage endå.
När dom väljer att tävla i lätt klass ist=)

Jag vill ha utmaning som sagt när jag tävlar vill testa gränser bara att jag tävlar är en gräns jag tagit mig över som jag ALDRIG trode jag skulel kunna., Har SJUK rampfeber och har aldrig klarat av att tävla vare sig hopp eller dressyr förr men tölttävlingarna går hur bra som helst=):banana:

Jag håller med dig. På senaste tävlingen vi ställde upp i T8 red en tjej ökad tölt hela varvet och hon hade 7,5 i slutpoäng. Om hon klarar att rida sin häst i ökad tölt, varför ställer hon då upp i lätt klass?
Det gör att vi som verkligen hör till lättklassen och egentligen kanske lyckas rätt bra med våra nybörjarförsök med poäng runt 5.0 hamnar sist på resultatlistan och känner oss urusla trots att vi gjort en bra prestation. Jag tycker det är osportsligt beteende.

På senaste tävlingen vi ställde upp i T8 red en tjej ökad tölt hela varvet och hon hade 7,5 i slutpoäng. Om hon klarar att rida sin häst i ökad tölt, varför ställer hon då upp i lätt klass?

Hästen kanske inte har något arbetstempo att tala om, därför väljer hon att rida "lättklass"?

jag är tydligen inte nog rädd för att prova, verkar som jag kommer att ställa upp i - iofs bara en klubbtävling, men ändå - bara för att min Geysir tycker det var så kul med ovalbana, andra hästar, musik och att åka transport med polaren :p gissa vem som kommer att komma skitsist...?

Fast ställ inte in dig så, rid tänk att det får gå som det går men absolut inte att ni ska komma sist.. Allt kan hända på en tävlingsbana :D

Jag håller med dig. På senaste tävlingen vi ställde upp i T8 red en tjej ökad tölt hela varvet och hon hade 7,5 i slutpoäng. Om hon klarar att rida sin häst i ökad tölt, varför ställer hon då upp i lätt klass?
Det gör att vi som verkligen hör till lättklassen och egentligen kanske lyckas rätt bra med våra nybörjarförsök med poäng runt 5.0 hamnar sist på resultatlistan och känner oss urusla trots att vi gjort en bra prestation. Jag tycker det är osportsligt beteende.

Det här var precis den anledning till varför jag startade tråden... En häst kan ju gå skitbra rent ut sagt i någon gångart/tempo men askass i en annan.

Att en häst är grym i ökad tölt betyder ju inte att den är grym på allt annat.
//Kvandi som har en häst som går för 6,5 i ökad tölt men knappt går att rida i kort tempo...

Samtidigt..

Då kommer frågan, när ska man då rida öppen klass? När hästen är klar? Jaha, när är hästen klar då? Osv osv.
Varför ska man irritera folk i onödan? Folk lägger ner jättemycket pengar (in)för en tävling, det gör förvisso alla som rider den (skulle jag tro). Men det är inte kul att vara den som ständigt kommer 3a-4a istället för kanske 1a eller 2a för att de platserna knips av bra hästar som går inte ens hör hemma lättklass.

Nej jag tycker inte att man rider lättklass om man har en bra häst.
Oavsett om den inte har perfekt ökning eller perfekt arbetstempo. Då får man väl träna på det då.. :angel:

/Frida - som "skenade i tölt" på de första öppen klass-starterna med Skuggi.
(Som fortfarande ibland får högt tempo i arb tölt eller mellantempo i ökade tölten)

Det här var precis den anledning till varför jag startade tråden... En häst kan ju gå skitbra rent ut sagt i någon gångart/tempo men askass i en annan.

Att en häst är grym i ökad tölt betyder ju inte att den är grym på allt annat.
//Kvandi som har en häst som går för 6,5 i ökad tölt men knappt går att rida i kort tempo...

Jo visst så kan det vara. Men du undrade vart vi tycker man kan sätta gränsen för poäng man borde "få ha" när man rider lätt klass och jag tycker att 7,5 är en väldigt hög poäng... Ryttaren jag menar ska dessutom försöka kvala in till SM i år och det känns som om hon bara ställde upp på den här tävlingen för att låta hästen komma ut första gången för säsongen i en mindre viktig tävling.

Kanske var det hennes eller hästens första tävling?
Eller så kanske hon blir så nervös inför tävling att hon inte klarar att vara inne på banan längre? kanske var hästen väldigt ung?

Lätt klass är lika mycket öppet för ett osäkert ekipage (men lovande) som kanske debuterar som ekipage på tävling för första gången? Det viktigaste är väl ändå att häst och ryttare får en positiv upplevelse på banan ihop utan en massa krav på att prestera i mer än vad hästen eller ryttaren känner att de klarar av för tillfället. Det finns nog en hel del faktorer bakom varför ett poängplockande ekipage ställer upp på en lätt klass, tror det handlar sällan om att enbart åka hem med en rosett. :)

Självklart ska man få prova på, speciellt på en första tävling. Men det värsta är att de väldigt ofta blir kvar där, hur positiv blir då upplevelsen speciellt för ryttaren, då denne hör folk grymta irriterat såfort man ska in på banan?

Samtidigt..

Då kommer frågan, när ska man då rida öppen klass? När hästen är klar? Jaha, när är hästen klar då? Osv osv.
Varför ska man irritera folk i onödan? Folk lägger ner jättemycket pengar (in)för en tävling, det gör förvisso alla som rider den (skulle jag tro). Men det är inte kul att vara den som ständigt kommer 3a-4a istället för kanske 1a eller 2a för att de platserna knips av bra hästar som går inte ens hör hemma lättklass.

Nej jag tycker inte att man rider lättklass om man har en bra häst.
Oavsett om den inte har perfekt ökning eller perfekt arbetstempo. Då får man väl träna på det då.. :angel:

/Frida - som "skenade i tölt" på de första öppen klass-starterna med Skuggi.
(Som fortfarande ibland får högt tempo i arb tölt eller mellantempo i ökade tölten)

Sådär är det för alla som tävlar islandshäst på grund av att det finns för få klassindelningar det finns ju bara lätt klass, b/C klass och A klass, rider du dressyr tex finns det ju hur många klasser som helst att starta LC1 LC2 LB1 2 3 LA 1,2,3,4 MSV b1,b2 osv så där tävlar man mot såna på ens egen nivå men på islandshäst får man alltid slåss mot såna som ligger på lite för hög nivå för den klassen man startar.

Det är ju samma sak för mig som rider B/C klass och får poäng mellan B och A klass 5,30 -5.50 tot i femgång jag får slåss mot proffsen på deras nya hästar som inte A klass kvalat och ligger precis under A klass än så jag har ju inte en chans att vinna heller utan kommer på 3.e- 4.e plats slagen av proffsen.

Men det skulle ju inte gå att ha fler klasser även om det skulle behövas eftersom det inte finns tillräckligt med startande på stormurs senaste tävling hade de tex slagit ihop A,B och C klass i T2 på grund av att det är så få som startar T2 så alla A klass ekipage red A final och B/C klass ekipagen red Bfinal så vi B och C ekipage hade inte en chans.

Men det skulle ju inte gå att ha fler klasser även om det skulle behövas eftersom det inte finns tillräckligt med startande på stormurs senaste tävling hade de tex slagit ihop A,B och C klass i T2 på grund av att det är så få som startar T2 så alla A klass ekipage red A final och B/C klass ekipagen red Bfinal så vi B och C ekipage hade inte en chans.

Och detta leder till ännu färre anmälningar för folk misstänker att klasserna kommer att slåss ihop och att man därmed får tävla med "proffsen" och så väljer man en klass där det finns mindre risk för det.

Liknande trådar

Islandshäst Jag har suttit domarsekreterare ett par gånger de senaste åren och tycker det är jättekul o lärorikt. Men det har fått mig att...
Svar
9
· Visningar
1 716
Senast: glimjandi
·
Övr. Hund Nu har jag filat klart på mina mål med hunderiet för 2012, så nu tar jag mig friheten att starta denna tråd :D! Mål 2012...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 609
Senast: TantAgda
·
B
Fälttävlan Vill vi ha det? Eller vill vi bara ha klasser där man tävlar (och därigenom måste ha veterinär, ambulans, ÖD, TD, en massa andra...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 808
Senast: Bettibets
·
Islandshäst Lite uppdatering från domarseminariet. Ett nytt FIPO kommer att finnas på engelska fr.o.m. 1/4. På svenska finns det så fort...
2
Svar
29
· Visningar
3 445
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar