Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Och så finns det de som har hästar med en medioker/oren/sämre tölt, som aldrig kommer få en bra varken kort tölt eller ökad tölt. Men hästen har en jättefin skritt, trav eller galopp som de kammar hem 6,5-7,5 för. De kommer upp i ca 5,40 i V5, men kommer aldrig att komma "nånvart" i V2...men blir ändå uppklassade efter tre gånger i V5 enligt de gamla uppklassningsreglerna.
/Malin
Där är jag nämligen! Senast igår ägnade vi 45 min att komma förbi röda koner 100 meter bort. Stod både på bakben och annat roligt.
Där är jag nämligen! Senast igår ägnade vi 45 min att komma förbi röda koner 100 meter bort. Stod både på bakben och annat roligt.
Jag har bara tävlat i Lätt klass och tycker de som legat top5 inte har ett dugg i lätt kalss att göra då de fått närmare 7 i slutpoäng.
På detta vis förstör de ju för oss som verkligen ÄR lättklass hästar att få en chans att vinna.
Man kommer långt ner på listan och känner sig värdelös fasten det igentligen gått galet bra för en.
Sist kom jag nästsist tror jag fasten vi fick våran första 5.0 jag hade 4,6 har jag för mig i slutpoäng och kom nästsist, då kan ni tänka er hur högt de andra hade. jag tycker 4,6 är högt för en totalt nybörjare både häst och ryttare i lättklass.
Jag tycker man skall ta tillbaks att man inte får tävla lätt klass om man fått en viss slutpoäng ett par ggr.
Lättklass ja där skall ju vi nybörjare vara eller vi som har unghästar de som har unghästar med rutinerade ryttare försvinner ju ganska fort fårn lätt klass mednas vi som är nybörjare med unghästar är kvar ett tag.
Och som många sa varför tävlar man? vill man vinna mot totalt nybörjare om man själv är en SM ryttare?? vilken utmaning man själv ger sig isådanafall!
Själv vill jag tävla mot de som är på samma nivå som jag det skall ju vara en utmaning. Vi få se om vi är redo för en öppen klass i år det verkar ju inte spela någon roll för man tävlar ju prencip mot öppenklassekipage endå.
När dom väljer att tävla i lätt klass ist=)
Jag vill ha utmaning som sagt när jag tävlar vill testa gränser bara att jag tävlar är en gräns jag tagit mig över som jag ALDRIG trode jag skulel kunna., Har SJUK rampfeber och har aldrig klarat av att tävla vare sig hopp eller dressyr förr men tölttävlingarna går hur bra som helst=)
På senaste tävlingen vi ställde upp i T8 red en tjej ökad tölt hela varvet och hon hade 7,5 i slutpoäng. Om hon klarar att rida sin häst i ökad tölt, varför ställer hon då upp i lätt klass?
Jag håller med dig. På senaste tävlingen vi ställde upp i T8 red en tjej ökad tölt hela varvet och hon hade 7,5 i slutpoäng. Om hon klarar att rida sin häst i ökad tölt, varför ställer hon då upp i lätt klass?
Det gör att vi som verkligen hör till lättklassen och egentligen kanske lyckas rätt bra med våra nybörjarförsök med poäng runt 5.0 hamnar sist på resultatlistan och känner oss urusla trots att vi gjort en bra prestation. Jag tycker det är osportsligt beteende.
Det här var precis den anledning till varför jag startade tråden... En häst kan ju gå skitbra rent ut sagt i någon gångart/tempo men askass i en annan.
Att en häst är grym i ökad tölt betyder ju inte att den är grym på allt annat.
//Kvandi som har en häst som går för 6,5 i ökad tölt men knappt går att rida i kort tempo...
Jag håller med dig. På senaste tävlingen vi ställde upp i T8 red en tjej ökad tölt hela varvet och hon hade 7,5 i slutpoäng. Om hon klarar att rida sin häst i ökad tölt, varför ställer hon då upp i lätt klass?
Det gör att vi som verkligen hör till lättklassen och egentligen kanske lyckas rätt bra med våra nybörjarförsök med poäng runt 5.0 hamnar sist på resultatlistan och känner oss urusla trots att vi gjort en bra prestation. Jag tycker det är osportsligt beteende.
Kanske var det hennes eller hästens första tävling?
Samtidigt..
Då kommer frågan, när ska man då rida öppen klass? När hästen är klar? Jaha, när är hästen klar då? Osv osv.
Varför ska man irritera folk i onödan? Folk lägger ner jättemycket pengar (in)för en tävling, det gör förvisso alla som rider den (skulle jag tro). Men det är inte kul att vara den som ständigt kommer 3a-4a istället för kanske 1a eller 2a för att de platserna knips av bra hästar som går inte ens hör hemma lättklass.
Nej jag tycker inte att man rider lättklass om man har en bra häst.
Oavsett om den inte har perfekt ökning eller perfekt arbetstempo. Då får man väl träna på det då..
/Frida - som "skenade i tölt" på de första öppen klass-starterna med Skuggi.
(Som fortfarande ibland får högt tempo i arb tölt eller mellantempo i ökade tölten)
Men det skulle ju inte gå att ha fler klasser även om det skulle behövas eftersom det inte finns tillräckligt med startande på stormurs senaste tävling hade de tex slagit ihop A,B och C klass i T2 på grund av att det är så få som startar T2 så alla A klass ekipage red A final och B/C klass ekipagen red Bfinal så vi B och C ekipage hade inte en chans.