Utbildningstävling i fälttävlan

Sv: Utbildningstävling i fälttävlan

På det förslaget vi tittar på gör vi precis tvärtom, ett (nytt jätte-)kort program med lite vägar och övergångar och bara betyg på allmänt intryck, därav möjligheten att rida två samtidigt

Det pratade vi om på Breeders (4-åringarna) - att vi skulle ha för alla som en enkel tävling.

Finns det inte tankar på enbart terrängmomentet med stilbedömning?

Låter ju som det bästa alternativet, dressyr o hoppmomentet kan ju va upp till var o en att träna på. Det är ju i terrängen det finns riskmoment och där man bör lära sig att rida i rätt tempo, på hinder o diverse galoppsträckor.
Sen hur stilbedömning ska gå till på en terrängbana kan väl funderas på.
En förkortad bana som kan ses av en domare, eller ska det va fler domare ute på banan?:idea:

Kommer ni ihåg att det finns något som heter Caprilli? Det är ett dressyrprogram med inlagda hinder. Man bedöms som i dressyr med poäng på olika delmoment, dvs även anridning mot hinder, hoppningen, sitsen och vägen efter hindret. Två flugor i en smäll!! Man kan skippa hoppmomentet och gå direkt på terrängen, allt går fortare! (eller inte...)

detta tycker jag låter jättebra! :D :bump: det borde verkligen finnas utbildningstävlingar, just för att få en chans att träna på att rida fälttävlansmomenten men på en liten lägre nivå.

vore jättekul om detta utvecklades vidare. :bow: :banana:

Låter ju som drömmen för fälttävlan :devil:

Jo, fast terränghinder är ju inte alls lika otäcka som banhoppningshinder! (Jag vet, jag är fullkomligt ologisk, jag vet inte riktigt hur min hjärna funkar...)

Sedan är det ju det där med tävlingsnerverna, jag menar att hoppa runt en banhoppning tar ca en minut och så länge klarar man ju att hålla andan, man klarar även att hålla sig kvar i sadeln fast benen är som spagetti redan efter första hindret...

Dressyren är mycket jobbigare, det tar 4-5 minuter att rida genom programmet och så länge orkar inte jag hålla andan, jag är nära att svimma, för att inte tala om hur svårt det är att få hästen att gå i form när benen bara darrar och man är nära att spy.

Och en hel terrängbana går heller inte att hålla andan och det är väldigt svårt att stå i fältsits när nervositeten genererar så mycket mjölksyra så benen skakar redan vid framhoppningen!

Så, JAAAAA, vi vill ha utbildningstävlingar! Massor!

Jo, fast terränghinder är ju inte alls lika otäcka som banhoppningshinder! (Jag vet, jag är fullkomligt ologisk, jag vet inte riktigt hur min hjärna funkar...)

Sedan är det ju det där med tävlingsnerverna, jag menar att hoppa runt en banhoppning tar ca en minut och så länge klarar man ju att hålla andan, man klarar även att hålla sig kvar i sadeln fast benen är som spagetti redan efter första hindret...

Dressyren är mycket jobbigare, det tar 4-5 minuter att rida genom programmet och så länge orkar inte jag hålla andan, jag är nära att svimma, för att inte tala om hur svårt det är att få hästen att gå i form när benen bara darrar och man är nära att spy.

Och en hel terrängbana går heller inte att hålla andan och det är väldigt svårt att stå i fältsits när nervositeten genererar så mycket mjölksyra så benen skakar redan vid framhoppningen!

Så, JAAAAA, vi vill ha utbildningstävlingar! Massor!

Jag vill inte vara elak på nåt sätt men om du känner på det viset så vete 17 om jag tycker att du är så lämplig att släppa ut i terrängen på nån höjd alls? Alla har vi ju känt rädslan i maggropen nån gång och iaf enligt min erfarenhet så är det på just det hindret som man får ett taskigt språng eller ett stopp...:crazy:

Jag gissar på att du även på terrängträning har lite rädsla i kroppen o säkerligen vid hoppträning med. Du får nog börja med att jobba bort dessa saker på träning.

Vill vi ha det? Eller vill vi bara ha klasser där man tävlar (och därigenom måste ha veterinär, ambulans, ÖD, TD, en massa andra domare... osv = dyrt och krångligt) eller räcker det att tävla om en fin rosett som utbildningsbevis om man genomfört sin ritt på ett bra sätt? (och var går i så fall gränsen för bra???)

Vilka höjder skall vi ha? 50, 60 och 70 cm är ett förslag, skall det bara vara för ponny eller vill hästarna också vara med? Vad är lagom tempo för ponny resp. ridhäst?

Kan man rida två ekipage samtidigt på dressyren för att spara tid? Kan man tänka sig att annan än dressyrdomare dömer dressyren (t.ex tränare, ridlärare, duktig tävlingsryttare).

Nu har ni chansen alla mästertyckare :devil: Kom med synpunkter och förslag! För alla blyga :o går det bra att PM:a

Jag är helt klart mycket mera FÖR utbildningstävlingar än att införa lägre klasser på vanlig fälttävlan. Att få en rosett för genomförd Clear Round passar mig utmärkt. Kan man dessutom få dem i dressyren så är ju min lycka gjord..:devil: Men bortsett ifrån det så tycker jag det räcker med 2 klasser, 70 och 80 så har man kvar 90 klass som första klass på vanlig fälttävlan.

Förenklade dressyrprogram, hoppning med max 6 hinder alt hoppa 5 hinder o sen direkt ut i terrängen á la Hunting känns helt ok med mig. Stildomare eller ej har jag inte nån riktig åsikt om känner jag...vet inte om det leder nånstans utan istället bör ju det sitta hos tränarna som hjälper en med stilen?

Däremot vill jag se riktiga dressyrdomare eller aspiranter döma för annars kanske man inte blir riktigt rätt bedömd och det tror jag är viktigt för den fortsatta utvecklingen av ekipaget.

Jag är nästan likadan. Har nära döden upplevelse så fort jag ska hoppa ett banhoppningshinder som är över 90cm men jag styr glatt på enstjärniga fälttävlanshinder eller steeplechase hinder på galoppen. Måste vara något generalfel i hjärna eller nått:angel:

Jag är nästan likadan. Har nära döden upplevelse så fort jag ska hoppa ett banhoppningshinder som är över 90cm men jag styr glatt på enstjärniga fälttävlanshinder eller steeplechase hinder på galoppen. Måste vara något generalfel i hjärna eller nått:angel:

Fast nu beskriver du ju en normal FT-ryttare!:rofl::devil:

Det jag vände mig emot var ju tjejen som var svimfärdig i alla tre grenarna...känns inte så säkert direkt!

Jag är helt klart mycket mera FÖR utbildningstävlingar än att införa lägre klasser på vanlig fälttävlan. Att få en rosett för genomförd Clear Round passar mig utmärkt. Kan man dessutom få dem i dressyren så är ju min lycka gjord..:devil: Men bortsett ifrån det så tycker jag det räcker med 2 klasser, 70 och 80 så har man kvar 90 klass som första klass på vanlig fälttävlan.

Förenklade dressyrprogram, hoppning med max 6 hinder alt hoppa 5 hinder o sen direkt ut i terrängen á la Hunting känns helt ok med mig. Stildomare eller ej har jag inte nån riktig åsikt om känner jag...vet inte om det leder nånstans utan istället bör ju det sitta hos tränarna som hjälper en med stilen?

Däremot vill jag se riktiga dressyrdomare eller aspiranter döma för annars kanske man inte blir riktigt rätt bedömd och det tror jag är viktigt för den fortsatta utvecklingen av ekipaget.

I de disk jag deltagit i så skiljer vi inte på utb.hopp och 90. Snarare bort med tävlingsmomentet i 90. Kör även den som en utb. (clear round eller annan bed.modell) En del vill ha bort det även i 100.

Utbildningshoppning/unghästklasser/kalla det vad du vill. Syftet är detsamma.

"Rätt bedömd"? Kan det bli ojämnare än det är idag? :eek:

I de disk jag deltagit i så skiljer vi inte på utb.hopp och 90. Snarare bort med tävlingsmomentet i 90. Kör även den som en utb. (clear round eller annan bed.modell) En del vill ha bort det även i 100.

Tycker det inte är såååå ojämnt bedömt, det beror väl på hur man rider :devil:

Stildomare eller ej har jag inte nån riktig åsikt om känner jag...vet inte om det leder nånstans utan istället bör ju det sitta hos tränarna som hjälper en med stilen?

Nej bevare mig väl för det :eek: Finns ju riktiga idioter till tränare som själva rider på gränsen till farlig ridning varenda gång och tycker det är helt ok :eek:

Det här tycker jag är att gå lite väl långt. Ska bli intressant att läsa TR...det här året också.

Tycker det inte är såååå ojämnt bedömt, det beror väl på hur man rider :devil:

Fast det tycker jag är orättvist att säga, mot den som drabbas. :p

Nu får vi ju aldrig jämföra våra domare på den lägre nivån och tur är väl det, för dem. :devil:
men samtidigt så vet vi ju iallafall vi som skriver ibland hur man dömer. :eek:

Om jag förstod Bettibets rätt så skulle det i första hand handla om ponny.
Ett av sportens absolut största problem är bristen på återväxt.
Om vi sen kan använda samma modell på häst, så är det bara en bonus.

Nuvarande klassindelning på häst har (såvitt jag vet) fungerat ganska bra då det gällt att få fram juniorer & YR i en lagom takt.
Dessutom har 90 & 100 klasser varit lönsamma att arrangera.

Vilket jag då tycker är helkass...90 klass ska vara som förut, dvs en vanlig tävlingsklass, att 100-klass skulle ens vara påtänkt för nåt annat anser jag är helkorkat!:eek: Jag tror helt enkelt inte att det är rätt väg att gå att ta bort tävlingsmomentet i dessa klasser där det finns flest deltagare och väldigt många som aldrig rider högre.

Ang. "Rätt Bedömd" så jooo, jag har på hela den här säsongen bara en enda gång känt mig ngt orättvist bedömd och jämför jag då det resultatet med övriga skiljer sig den bedömningen rätt kraftigt. För övrigt har jag fått nästan exakt samma straff oavsett om jag startat här uppe eller i Skåne!:devil: Så jag vidhåller att det ska vara dressyrdomare även på utbildningstävlingar.
När vi har s.k dressyr Clear Rounder har vi alltid utbildade domare och det har gett jättebra resultat i längden för våra klubbryttare.

Nej bevare mig väl för det :eek: Finns ju riktiga idioter till tränare som själva rider på gränsen till farlig ridning varenda gång och tycker det är helt ok :eek:

Jamen snälla lilla vän...vilka ska lära ryttarna rätt stil från början??? En stildomare som de "träffar" en eller ett par ggr på ett år eller tränaren som lär dom rida på terränghinder?

Visst finns det dåliga tränare men det har vi ju redan diskuterat.

Jamen snälla lilla vän...vilka ska lära ryttarna rätt stil från början??? En stildomare som de "träffar" en eller ett par ggr på ett år eller tränaren som lär dom rida på terränghinder?

Visst finns det dåliga tränare men det har vi ju redan diskuterat.

Inte som ersättning för stildomare... med det resonemanget skulle vi inte ens behöva dom där utbildade dressyrdomarna som du värnar om utan isåfall räcker det ju med tränare :grin:

Om jag förstod Bettibets rätt så skulle det i första hand handla om ponny.
Ett av sportens absolut största problem är bristen på återväxt.
Om vi sen kan använda samma modell på häst, så är det bara en bonus.

Nuvarande klassindelning på häst har (såvitt jag vet) fungerat ganska bra då det gällt att få fram juniorer & YR i en lagom takt.
Dessutom har 90 & 100 klasser varit lönsamma att arrangera.

Jo, resonemanget förs i första hand om ponny, just för återväxten och det handlar definitivt om låga höjder, 70 cm och nedåt

Stilbedömning, som nån annan var inne på, kommer nog också att utvecklas hoppas jag. Det finns några personer som jobbar med det.

jag tycker det borde finnas för både ponny och häst. däremot förstår jag inte meningen med att ta bort 90-klassen som tävlingklass :confused: borde ju vara mycket bättre att ha några lägre klasser i stället, där man kan träna på att rida på ett bra sätt och även ett sätt för unghästar att "vänja in" sig.

kan ju bara tala för mig själv, som precis har börjat träna terräng, att det är skönt att kunna slippa tänka på höjden o tänka mer på tempo, sits mm.
Red en liten terrängritt (som en CR) och kunde då välja mellan 70 cm eller 90 cm. Jag valde 70 cm för det var ju första gången jag skulle rida en terrängbana o det kändes som att det var lika bra att börja med det lägre. kan ju säga att när jag väl gick banan så tyckte jag 90 cm hindrena såg mycket mer intressanta o inbjudande ut :d det var en skön känsla! men i slutändan var det helt rätt att jag valde det lägre, det kommer ju fler gånger..

jag vill ju jättegärna starta en debutant fälttävlan nån gång i framriden, men skulle vilja ha fler tillfällen att kunna träna att rida själva terrängmomentet, typ med hinderhöjderna 70-90 cm. jag menar, dressyr o hoppning kan man ju träna i princip "närsomhelst" men hur ofta får man chansen att träna på att rida en hel terrängbana?

till alla:
jätteintressant tråd att följa :bow:

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Fälttävlan Hej funderar på att kvala en blivande 5-åring till ft-breeders nästa år. Tänkte bara höra lite om kvalreglerna: alternativet man kan...
Svar
14
· Visningar
2 507
Hoppning För snart två år sedan (då 16 år gammal) var jag med om en ridolycka på en hopptävling. Jag fördes från platsen med ambulans och det...
Svar
19
· Visningar
1 947
Senast: vicky417
·
S
Fälttävlan Hallå alla bukefolk. Jag har börjat smida planer för sensommaren/hösten att börja lite smått träna fälttävlan med min ponny. Hon har...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Hot Shot
·
Avel OBSERVERA att jag gärna ser att den här tråden INTE spårar ur till att handla om lämpligheten att betäcka stoet eller ej. Jag är...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 215
Senast: CATTY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar