Utbildningstävling i fälttävlan

Sv: Utbildningstävling i fälttävlan

Jag håller helt med Novali01 att inte ta bort 90 och 1m som tävlingsklass.
Det slutar väl med att man tar bort alla lätta klasser i alla dicipliner (om man nu ska bli drastisk)och hur kul är det att debutera en ny unghäst eller för ny ryttare att gå ut i en-stjärnig, 1,20 hoppning eller MSV dressyr.
Träning och utbildningstävling är ju faktiskt lite skillnad med annan sorts tävlingsnervositet och anspänning.
Dock gärna utbildningstävlingar i lägre klasser från 90 och neråt.
Jag tycker dock att det räckt med terrängdelen faktiskt ,gärna med stilbedömning om man kunde lösa det praktiskt med domare och ekonomiskt.

Jag tycker dock att det räckt med terrängdelen faktiskt ,gärna med stilbedömning om man kunde lösa det praktiskt med domare och ekonomiskt.

Fast där håller jag inte med riktigt...det är ganska mycket svårare att rida ett dressyrprogram och sen hoppa banhoppning innan terrängdelen, dvs om man inte får göra alla 3 momenten även om de är i förkortad version, så blir det ju inte "på riktigt". För en del är ju nervösa inför dressyren men har en säker hoppare, en del är nervösa inför hoppningen men har en säker dressyr/terränghäst osv osv så om man inte genomför alla 3 delmomenten så kan problem uppstå ändå när man sen ska ut på "riktig" fälttävlan.

Ska man ha utbildningstävling så bör alla 3 momenten vara med tycker jag.

Jo, det är sant! Tänkte mest ekonomiskt men det hade ju varit det bästa om det var alla 3 momenten. :)
Vet inte hur man ska lösa det hela. Om man har det som "träningstävling" utan ambulans mm så kommer säkerheten på kant (visserligen tränar man ju utan det) och skall allt vara med så blir det ju svindyrt....ja hur ska man praktiskt lösa det tro :confused:

Av vad som sagts här och på andra ställen:

Det finns en grupp som jobbar med att ta fram utbildningstävlingar.

Det finns en annan grupp som jobbar med terrängträningar typ pay and ride.

Vad jag förstått är båda att se som komplement till det vanliga tävlingssystemet.

OK , vet du kanske om det är tänkt att dom kommit fram till något till 2009 då :)
Det verkar ju lite segt tycker jag att komma till belut ibland.

Av vad som sagts här och på andra ställen:

Det finns en grupp som jobbar med att ta fram utbildningstävlingar.

Det finns en annan grupp som jobbar med terrängträningar typ pay and ride.

Vad jag förstått är båda att se som komplement till det vanliga tävlingssystemet.

Som jag ser det MÅSTE vi få fler ryttare till sporten och samtidigt göra ryttarna säkrare på sin sak = få mer rutin. En variant hjälper inte utan vi får jobba på bred front.

Kan v locka några med att ha lägre klasser = helt ok
Kan vi få mer rutin på unghästar genom lägre klasser = helt ok

Då kanske vi kan få se 90-klasser med mer typhinder :p

båda
OK , vet du kanske om det är tänkt att dom kommit fram till något till 2009 då :)
Det verkar ju lite segt tycker jag att komma till belut ibland.
Tänkt - ja
Båda grupperna innehåller personer som är kända för att få saker att hända. Så det lär inte stanna vid en tanke.
Naturligtvis kan saker inträffa som sätter käppar i hjulen.

Att det varit lite segt ibland finns det väl ingen som säger emot :mad:

Som jag ser det MÅSTE vi få fler ryttare till sporten och samtidigt göra ryttarna säkrare på sin sak = få mer rutin. En variant hjälper inte utan vi får jobba på bred front.

Kan v locka några med att ha lägre klasser = helt ok
Kan vi få mer rutin på unghästar genom lägre klasser = helt ok

Då kanske vi kan få se 90-klasser med mer typhinder :p

Ett av skälen (fanns flera) till att jag inte startade fälttävlan förra året var just det att alla nyheter kom så sent och det är vad jag har hört av föräldrar till mina ponnyelever också.
Omöjligt att planera någonting i förväg och eftersom fälttävlan ofta innebär ganska långa resor så känns det som att TR ändringar proppar osv MÅSTE komma i vettig tid. Framförallt nu när man måste planera in hoppkval också.

Jag har fortfarande inte bestämt om det är värt besväret att starta något nästa år. Blir kanske dressyrtävlande och terräng tränande istället.

Det låter ju positivt :)

*kl*

Om jag bara ser till mig själv som sitter på en 4-åring 154 cm connemara så vill jag gärna ha utbildningstävlingar. Min största skräck, som många andras verkar det som ;), är banhoppningen. Jag är glad om vi ens lyckas kvala för att få starta fälttävlan någon gång, vilket känns lite trist då terrängen är min stora favorit. Alltså hade tävlingar på typ 70-80 cm med motsvarande höjd i banhoppningen varit en trevlig start, precis som CR i hoppning innan vi ska försöka våga oss på en vanlig 90.

Ang upplägg: Jag rider helst ensam i dressyren men ett kort program med bara allämnt intryck tycker jag låter bra. Hoppning kan gärna va en kortare bana men helst inte i direk anslutning till terrängen känner jag med unghäst (utan fullblodens fårmåga att baragaloppera på hur långt som helst redan i tidig ålder) gärna med stilbedömning. Terräng oxå gärna lite kortare med stilbedömning!!!

Jag har aldrig varit ngn prisnörd så den biten struntar jag faktiskt helt i. 4 rosetter, en eller ingen spelar mig ingen roll.

Fast det tycker jag är orättvist att säga, mot den som drabbas. :p

Nu får vi ju aldrig jämföra våra domare på den lägre nivån och tur är väl det, för dem. :devil:
men samtidigt så vet vi ju iallafall vi som skriver ibland hur man dömer. :eek:

Nej det tycker jag inte alls är så orättvist, det är väl ganska så allmänt känt att ju bättre dressyr man rider desto jämnare blir man bedömd. Inget konstigt alls tycker jag :confused: Det gäller ju oavsett om man tävlar i Skåne , mitten eller Norrland.
Det händer väl kanske någon enstaka gång att man hamnar helt fel men överlag så hamnar man där man hör hemma, tycker man att man "alltid" blir orättvist bedömd så får man nog analysera sin ridning och bli lite mer självkritisk.

Jag vill inte vara elak på nåt sätt men om du känner på det viset så vete 17 om jag tycker att du är så lämplig att släppa ut i terrängen på nån höjd alls? Alla har vi ju känt rädslan i maggropen nån gång och iaf enligt min erfarenhet så är det på just det hindret som man får ett taskigt språng eller ett stopp...:crazy:

Jag gissar på att du även på terrängträning har lite rädsla i kroppen o säkerligen vid hoppträning med. Du får nog börja med att jobba bort dessa saker på träning.

Jag har varit med på terrängträningar i många år vid det här laget, med kallblodstravare, halvblod och tom islandshäst och har hoppat en-stjärniga hinder på träning så där är det inga problem.

Men jag fixar helt enkelt inte att tävla! Och visst kan man bara strunta i att tävla, men som andra har sagt; det skulle vara väldigt roligt att faktiskt hoppa en hel terrängbana i ett svep!

Nu har vi visserligen en liten tränings-tävling som avslutning varje höst, men det vore ju kul att få göra det mer än en gång om året och om man får göra det lite oftare så kanske man tom skulle vänja sig så att man kunde åka ut på en "riktig" tävling.

Min vanliga hopptränare håller ju på och tjata hål i huvudet på mig om att jag ska ut och tävla, men jag tycker: vi hoppar ju hel bana titt som tätt på träning, så varför ödsla tid och pengar på att åka ut på tävling och dessutom vara nervös i flera veckor innan? Men visst är jag gärna med på klubbtävlingarna, som ju är mer utbildningstävling än riktig tävling, så jag tycker det vore jätteroligt om motsvarande fanns inom fälttävlan.

men om du fått nästan exakt samma straff så är det märkligt i mina ögon... jag har ju sett en del ritter :p

Ha ha ha, ja hur du nu vänder o vrider på det så har jag faktiskt dressyrmässigt haft en tämligen jämn säsong...det är väl för att han kröker på nacken och sprätter så sött med frambenen:rofl::devil::rofl: Eller var det inte så det hette när vi tävlade i Skåneland sist...:angel:

(sitter vakt där av nattligt inlägg)

När vi var i Finland hade de en 50 klass men ska ja va ärlig så vet jag inte riktigt om jag tyckte de såg så säkert ut. De va iof deras regler och de fick sitta upp om de hade ramlat av mm men ändå.

Hela startfälltet bestod av tanter och gubbar i typ 50+ alla hade de hästar som antingen var unga eller som inte ville hoppa högre än 50 cm som skulle ut i terrängen, de hade alla klarat av hoppning på 60 cm och ett dressyrprogram som LC.

När de skulle iväg, eller iväg de kom inte iväg för ingen av hästarna vill lämna de andra hästarna på framridningen och när de väl kom iväg så stannade de på typ var och varanat hinder, nästan alla ramlade av och hästana hoppade stillastånde över stockarna. Hinderna var knappt 50 men de såg svårt ut ändå. Jag kan inte komma ihåg om någon tog sig runt utan stopp.

Förhoppningsvis skulle man ju behöva hoppa kvala till dessa tävlingar också eller något men i vad för klass? Och Sverige kanske har mer anordnade kval mm men ändå vad ska ja säga. I övriga klasser så tyckte jag finarna hade fixat allt och de va nograna med markbommar och så men de va den klassen som spårade ut och man vet ju inte vad som händer i Sverige lr vem som ställer upp.
Jag har en dressyrhäst som skulle va livsfarlig att ta ut i terrängen men hoppa en vanlig hoppbana på 60 cm för att typ kavla till en 50 klass i FT skulle nog gå men lite tidsfel kanske. Men aldrig att man skulle ta ut henne i terrängen, men jag vet inte hur andra tänker och vissa kanske skulle tycka att de e kul att prova. Och de hör man ju folk runt om hela tiden säga om sina hästar att de skulle va kul att prova och man själv tänker GODE GUD! och hoppas inerligt på att de inte har ett fälttävlanskort.

Sen finns de ju även en bra sak med det, som jag kanske ska börja rida en 6 åring lite och den är fin i terrängen och så men jag skulle inte vilja ut och hoppa en Lätt klass nästa år men en terräng med 70 skulle vara utmärkt.

Så jag är helt splittrad som ni förstår... Ha järna synpunkter så kanske jag kan bestämma mig.

Kan det rent av vara så att lägre hinder i terrängen sporrar folk att rida i vansinnes tempo? Vet ju med mig själv att när jag red 70cm hunting så gasade jag på ganska rejält. Men då visste jag iofs att jag gången innan ridit ganska mycket för långsamt men ändå?

Senast ändrad:

Kan det rent av vara så att lägre hinder i terrängen sporrar folk att rida i vansinnes tempo? Vet ju med mig själv att när jag red 70cm hunting så gasade jag på ganska rejält. Men då visste jag iofs att jag gången innan ridit ganska mycket för långsamt men ändå?

Inte omöjligt. Fast vi får inte glömma att alla rider INTE för fort... en hel del rider för långsamt. = farligt.

Så det är bara att träna enligt mej. :laugh:

Ha ha ha, ja hur du nu vänder o vrider på det så har jag faktiskt dressyrmässigt haft en tämligen jämn säsong...det är väl för att han kröker på nacken och sprätter så sött med frambenen:rofl::devil::rofl: Eller var det inte så det hette när vi tävlade i Skåneland sist...:angel:

Jo men här får alla tanter ungefär samma straff alltid. :p Det är lugnast så.

Skämtåsido. Jag har suttit alldeles för mkt som sekreterare åt alldeles för många olika domare för att skylla på enskilda domare.

Dressyren är en bedömningssport. Det är olika saker man ser och vill se som domare. Rena lotteriet ibland men då det bara är mellan 5-6 eller 6-7 så blir der ju inte så stor skillnad i resultatlistor.

(sitter vakt där av nattligt inlägg)
Så jag är helt splittrad som ni förstår... Ha järna synpunkter så kanske jag kan bestämma mig.

Jag tycker att du pekar på både avigsidor och fördelar i ditt inlägg.
I vår kommer du att ha fattat rätt beslut själv.:)

Jag tycker att det låter bra med lite lättare tävlingar, kanske man inte kommer att behöva licens eller så, för oss som bara vill prova på någon gång i bland?
Jag gillar förslaget med rosett i dressyr, hoppning, terräng och totalt, då finns det chans för många att vinna, trots att man kanske vägrar ut sig på hoppningen. Kanske clear round på ngt vis också?

Liknande trådar

S
Fälttävlan Hej funderar på att kvala en blivande 5-åring till ft-breeders nästa år. Tänkte bara höra lite om kvalreglerna: alternativet man kan...
Svar
14
· Visningar
2 507
Hoppning För snart två år sedan (då 16 år gammal) var jag med om en ridolycka på en hopptävling. Jag fördes från platsen med ambulans och det...
Svar
19
· Visningar
1 947
Senast: vicky417
·
S
Fälttävlan Hallå alla bukefolk. Jag har börjat smida planer för sensommaren/hösten att börja lite smått träna fälttävlan med min ponny. Hon har...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Hot Shot
·
Avel OBSERVERA att jag gärna ser att den här tråden INTE spårar ur till att handla om lämpligheten att betäcka stoet eller ej. Jag är...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 215
Senast: CATTY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar