Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..
Jobbat dag, och sen var jag och en fd hästägande arbetskompis och kikade på Szkopul.
Fick först se avkommor, har sett avkommor från årsföl och uppåt. Och det första både jag och kompisen slogs av var hur extremt SOCIALA och 'orädda' varenda häst där var. Gick in i hagen och genast kom de och hälsade och ville klias, absolut inte tiggigt eller buffligt (ens unghästarna), utan bara socialt. Till och med de två snart två månader gamla föl som fanns kom utan betänkligheter eller rädsla fram till vilt främmande människor och sa hej. Ett av fölen var efter anglosto så intressant att se vad han gav med aningen lättare sto (även om hon ju inte är så lätt jmf med Kele)
Herrn själv stod längst ner i sin gräshage (som han hade blivit utsläppt i imorse), men kom direkt upp och hälsade. Snygg överlinje, hals och huvud, men vad annars med den typpoängen. Fångade ögat trots att han lever pensionärliv och hade kalaskula och var i vinterpäls. TREVLIGT att se en gammal avelshingst i GOTT hull! Alla hästarna på gården var runda och fina och i mycket gott hull (dvs ungefär som mina köttbullar *s*) Hängde lite i framknäna, men det kan man väl få göra efter en lång tävlingskarriär. Enligt ägaren så gjorde han det när han blev trött, inte 'annars'. Fick dock en liten chock när jag såg hovarna, men innan jag hann panika så kom ju förklaringen. Han har haft ett rejält fånganfall, utdömd av en klinik men Strömsholm gjorde radikal kirurgi och tog bort nästan hela hovväggarna. Helt återställd idag med med MYCKET karakteristiska konkava fånghovar. Inåttåad (det visste jag ju, står i kritiken) ena fram. Jag tyckte det var ganska ordentligt, och undrade om det förvärras av fången, men ägaren tyckte att litegrann, men han är ju inåttåad, står till och med i hans kritik. Så inget hymlande där.
Kollade NOOOGA både innan och efter på avkommornas benställ och hovar och inte en enda var det minsta inåttåad, någon unghäst var snarare an aning tåvid. Men korrekta ben på alla avkommorna. Så han tycks inte nedärva det speciellt hårt iaf iom att jag såg mååånga avkommor (ett dussin typ) och inte hittade en enda där han nedärvt det så jag såg det iaf.
Fick sen se herrn röra sig, och jag som hade nojat lite över traven kunde ju inse att det var bara att SLUTA noja. Herrn, till åldern kommern, ur kondition och i hrm..gott hull och med de hovarna flööt fram. Väldigt, väldigt trevlig trav! Skritten ungefär som kritiken sa, ren, taktmässig men kort. Galoppen var svårt att säga något om då herrn försökte påtala att 'jag är pensionär och det här är en GRÄShage', så såg honom bara rakt framifrån och rakt bakifrån i galopp. Och jag tyckte inte jag behövde insistera heller, jag hade redan bestämt mig
h43r: Det jag såg så var det luftiga framben iaf och han var väldigt mjuk för att vara så gammal och otränad.
Så, Kele går utan tvekan till Szkopul. Traven är mer än jag kunde önska och ärver hon hälften av hans trav sitter jag nöjd, det är bra typ till Kele och det som verkligen avgjorde var att avkommorna allihop var VÄLDIGT enhetliga, samma 'grundmodell' på samtliga, lätta i typen och väldigt trevligt psyke. Dessutom så ger han lagom i storlek.
Jag hittade en fuxåring som jag funderade på att ta med hem, men kom på att den nog inte gick in i bakluckan, så då tänkte jag att jag tar fuxföletdå, det går in. Då tyckte ägaren att jag kunde köpa stoet med.. Jag vill ha BERÖM för att jag inte tyckte att det var en jättebra ide att köpa ett 158 cm högt, vackert fuxsto med en kanonsnygg fuxfölis vid sidan!
Men, nu är det spikat, Kele går till Szkopul i år om inget oförutsett händer så hela betäckningsiden faller.
IDIOTjag glömde kameran i bilen och tog inte ett enda kort =/