Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..
Ellen85 skrev:
Ok, jag fattar, läser lite slarvigt ibland.
Men fortfarande, OM jag ville hoppa MINST 1.20 - och hoppning ger ju mersmak, eller hur!
- så skulle jag på inga villkorsvis betäcka ett arabsto med en dressyrhingst. Chansen är MINIMAL att det blir en häst som du kan hopptävla. Jag skulle, utan tvekan ta en hopphingst med 8-mässiga gångarter. För gångarterna är väl ganska bra redan hos ditt sto, eller hur? Så, ledsen om jag gör dig besviken, men detta gäller inte bara Master och Hermes; det finns MASSOR av exempel på dressyrstammade hingstar som själva hoppar bra, men avkommorna gör det inte...
Ta dig nu en riktig funderare över vad du verkligen vill med avkomman, det är mitt tips.
Bästa hälsn. Karin :smirk:
Nejdå, jag blir inte alls besviken, ingen fara. Min första tanke var ju renodlad gångartshingst, eftersom jag vill få en avkomma med bättre gång än mamman. Målet är/var en allroundhäst med fokus på gång.
Jag gillar bäst att träna hoppning, men tävlar gärna både dressyr och hoppning. Och det var ju då jag började fundera på vad det var störst chans att jag skulle kunna tänkas tävla högre än 'lättklass' i och det var ju sen jag började kika på just det du nämner, hopphästar med hyfsad gång, dvs minst åtta på traven. Det är ju alltid jättesvårt att sia men om jag ska försöka så känns det inte så troligt att jag en vacker dag tycker att start i MSV dressyr är aktuellt, men det är nog inte helt omöjligt att jag en dag i framtiden vill hoppa högre än säg 1.20, just med tanke på att jag tävlade 1.20 på ponny för hundra år sen.
Fram till 97 - 98 någon gång var jag ren hoppidiot, i princip helt dressyrointresserad. Sen började dressyrintresset vakna, såpass att jag faktiskt skaffade en mer lämpad häst. Sen kom ryggskadan och då hoppade jag bara gamla rutinerade stoet, när hon gick ur tiden så la jag hoppningen helt på hyllan. Tills i somras som sagt då jag fick någon fix ide och hoppade in valacken (10 år gammal och T-märkt, sent ska syndaren vakna) och i ungefär samma sekund som jag började hoppträna så vaknade hoppidioten. Jag tävlade pytteblåbärsnivå (iom T-märkningen, dock är den dörren stängd i år) i hopp och dressyr, och hade kul i bägge klasserna. Men allra roligast var ju onekligen hoppningen.
Vi tränade pga T-märkningen bara på lägre höjd, upp till metern. Vilket jag tycker är ganska lågt, även på D-ponny. Och då känns det som med storhäst ser jag inte alls det som omöjligt att jag skulle träna/tävla 1.20. Men försöker jag tänka MSV dressyr känns det mest som 'eh, dit kommer jag aldrig'
Stoet är ju arab, och det går ju inte få hennes gång bedömd med halvblodspoäng, men du kan ju inte jämföra hennes gång med halvblodsgång, jag märker ju skillnad direkt ffa i trav när jag ser jämnåriga normalhalvblod så att säga. Sen, även i LA kan du ju knipa rosetter på lydnad, lösgjordhet och precision, även om gången saknas, men sen måste där finnas gång med. Så då jag började fundera på just hopphingst med gång.
Men jag har redan innan den här tråden mailat med Szkopuls ägare, och ska försöka kika på honom i nästa vecka. Men eftersom jag känner att jag snöat in lite väl hårt på Szkopul utan att ens sett honom så ville jag ha mer förslag =)
Apropå artist, gubben är ju gammal nu och jag hade gärna velat få ett litet kvitto på fertiliteten, så jag saknar verkligend en där betäckningsstatistiken som han inte är inrapporterad =/