Lättfödd häst + protein

Sv: Lättfödd häst + protein

Vare sig det handlar om en lättfödd eller en svårfödd häst så har den ju uppenbarligen proteinbrist om den tappar muskler/tappar överlinjen. Men protein måste till då. alla hästar passar inte på en kvot på 6. Vissa behöver en högre kvot. Mina två är väldigt lättfödda. De år hästarnas hö inte innehåller tillräckligt med protein får de soja. Jag väljer soja eftersom jag vill ha så lite energi som möjligt.

De senaste rönen visar på att proteiner inte alls har med fång att göra. Att hästar ser bukiga ut kan bero på proteinbrist.

Din stallägare behöver en foderbok eftersom hen anser att ponnyerna kan äta mer om grovfodret har låg kvot. Det är precis tvärtom. Ju mer lättfödd häst man har desto högre ska kvoten vara. En lättfödd häst som får en hög kvot (och lagom med Mj) får ta av Mj för att omvandla protein till energi. På såvis går det åt mer energi än vad det hade gjort om man hade gett en lägre kvot.

Till mina lättfödda hästar ger jag aldrig en kvot under 6, helst vill jag ha en kvot på 7. De gör då åt med energin för att bryta ned proteinet.
S

Svårfödda då, ska de ha lägre kvot då?
Undrar hon som har en kvot på strax över 11. :D

Jag vet att vissa fullblod går på lägre kvoter, de får det protein de behöver enligt beräkningar men sedan så får de mer MJ i
förhållande till det smältbara råproteinet, vilket gör att kvoten blir lägre.

S

Svårfödda då, ska de ha lägre kvot då?
Undrar hon som har en kvot på strax över 11. :D

Svårfödda hästar mår oftast bäst på en kvot på 6 eller strax under 6 man får prova sig fram. Just eftersom det går åt så mycket energi att omvandla protein till energi är det onödigt att ge en svårfödd häst mer protein än den behöver. Då får man ju en ännu mer svårfödd häst och måste ge mer foder än vad som annars hade varit nödvändigt.
En kompis hade en häst som varenda vinter föll ur och hon öste på med lusern. När hon slutade med det och istället började analysera sitt hö och ge hästen en kvot på 6 så blev hästen mer harmonisk och han har inte fallit ur sedan dess.

Tack! :bow: Jag finner detta väldigt intressant.

Till hösilagebalarna används en maskin (i brist på bättre ord) som rullar balen, så att den "lindas upp". Himla smidigt.

Varsågod :)
Vad praktiskt att få balen upprullad! Det är många som står och sliter och river i balen och slänger "böset" som blir kvar. Sedan undrar de varför deras hästar inte ser fina ut trots uträknad foderstat. Men om hästen inte får i sig det foder den behöver och ska ha enligt foderstaten så kan den ju knappast hålla sig i lagom hull heller och gör den det så vet man ju inte heller vad man ska ge nästa år eftersom man inte vet vad hästen höll sig fin på.

Hästar kan även bli bukiga om de får för lite grovfoder oavsett om de är lätt- eller svårfödda eftersom magen behöver tillräckligt med fibrer för att må bra. Tyvärr får man ofta rådet att ge en lättfödd häst lite grovfoder med påföljd att hästen ser ännu tjockare ut när den egentligen inte är tjock utan har en uppblåst mage. Så ett tips är att också lära sig att se skillnad på vad som är en fet häst och vad som inte är det.

Jag tyckte också att det var supersvårt med det här med foder i början, men det är faktiskt inte så svårt när man väl kommer in i det. Jag har lärt mig jättemycket av att läsa fodertrådar här på Buke :bow: Så kämpa på! Du kommer lära dig du med! Bli dock inte förvånad över att det florerar alla möjliga (och omöjliga) tips och råd ute i stallen. Många har ingen som helst koll på detta med foder utan "gör som man alltid har gjort" ;)

till en ponny eller en lättfödd häst/fångbenägen häst så hade jag velat ha hö/hösilage som är skördat på en mulen dag, med lite MJ o betydligt mer smrp, en kvot på 8 skulle jag helst ha. Att de ska skördas när det är mulet är för att få en låg sockerhalt. För skulle hästen behöva mer MJ så är det mkt lättare o billigare än o köpa pallvis med lusern som jag i dagsläget gör. Dessutom är protein i grovfoder inte farligt, så man kan lätt fodra upp till t ex 40 MJ eller vad som täcker hästens behov av mj, o sen bara se till att kvoterna på mineraler o spårämnen ligger rätt. Det är det absolut billigaste och bästa alternativet.

Min grabb får 5-6kg grovfoder per dag, varav ca 2-3kg torrt hö, 2-3kg rel. torrt hösilage, och emellanåt något kg halm (för att dryga ut så att magen får tillräckligt). Har märkt att hans mage mår bra av det (i början under hösten fick han 4kg/dag, och var då lite lös, i brist på bättre ord - ingen diarré alltså!, i magen), så mängden känns bra.

TinyWiny Ja, det är väldans behändigt. Speciellt som stora rundbalar väger en hel del också. Nu rullas det bara av, rätt ner i hökärran :D

Tackar så mycket för alla inputs! :bow: Keep it coming! Drar till Skåne över nyår, när jag kommer hem ska det analyseras foder och läsas mera!

knapplån

Kvoten säger bara ngt om förhållandet mellan protein och energi.
Man måste se till mängden foder också annars blir det helgalet.

Men lättfödda ponnyer bör ha så hög kvot som möjligt dvs så mkt proteiner som möjligt till en så låg energi "kostnad" som möjligt. Jag räknar bara proteiner till min lättfödda ponnyer och försöker minimera energin. Om man då räknar ut kvoten dvs dividerar proteinmängden med energimängden så blir den bra mkt högre än vad ex vårt fullblod får.

Men man kan ju ge 1 kg foder till rätt kvot och få en häst som lär dö ganska snabbt av svält.

Jag har aldrig begripit mig på de svenska beräkningsmodellerna med kvoter.

Kvoten säger bara ngt om förhållandet mellan protein och energi.
Man måste se till mängden foder också annars blir det helgalet.

Jodå, det vet jag ;) Hästen får i nuläget ca 5kg grovfoder i form av hö/hösilage varje dag, samt lite halm för att se till att hans mage får tillräckligt att arbeta med osv.

Varför inte prova att öka givan och se vad som händer med magomfånget? 5 kg grovfoder är inte för mycket (beror förstås på hur mycket energi det innehåller, men om man bara ser till behovet av fibrer). Minimimängden för grovfoder är 1 kg ts per 100 kg häst, men rekommendationen för att hästen ska må bra fysiskt och mentalt är i tex Planks bok 1,5-2 kg ts per 100 kg.

På min lättfödda d-ponny försvann det mesta av ballongmagen på ett dygn när jag insåg att hon fick alldeles för lite fibrer och då började öka grovfodret istället. Fast oj vad folk tyckte att jag var knäpp som gav den "smällfeta" hästen mer mat. Fast de sa inget sen när magen försvann. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17