Lättfödd häst + protein

Liten

Trådstartare
Det verkar vara två läger, och jag får ständigt höra olika. Jag har fått höra att lättfödda, bukiga hästar som ska bygga muskler (t.ex. fallit ur i överlinjen) kan behöva mer protein, t.ex. lucern. Samtidigt menar andra att det är bland det värsta man kan ge en lättfödd häst, och att det bäddar för fång.

Så. Hur ligger det till? Är protein (t.ex. lucern) bra för lättfödda hästar (t.ex. kallblod) ? Varför? Varför inte? Diskutera!

Sv: Lättfödd häst + protein

Protein ger inte fång.

Min lättfödda ponny såg som bäst ut på ett REJÄLT överskott av smb rp. Nu är hon inte speciellt lättfödd
längre när hon är dräktig men äter ändå ett silage med en kvot på 8.6. Hon rids inte speciellt mycket men
hon ser mycket fin ut i överlinjen. Buk har hon ju dock på grund av fölet och maten. ;)

Orsaken till att jag ger mig in i ämnet, är att jag har skaffat mig en lättfödd fjordhäst. Han är lättfödd, och bukig (revbenen känns om jag trycker lätt uppepå, men inte vid magen). Jag tyckte att han fallit ur lite muskulärt i ryggen, och köpte därför hackad lucern utan melass (dock 3% sojamjöl). Jag vill ha bort buken, men samtidigt bygga muskler. Hästen har aldrig haft fång, men jag vill absolut inte att han ska utveckla det heller. Rids 4-6ggr/veckan, varierat. Är pigg i ridningen, när man rider, men när han leds (t.ex. i hagen, på stallplan) är det rätt mycket "lufs-lufs".

Jag har fått lära mig att jag ska undvika socker (t.ex. melass och betfor), men får nu samtidigt höra att han kommer att bli (ännu) tjockare av en massa protein. Jag har inte haft en lättfödd häst innan, och står nu helt förvirrad. Därför vill jag gärna ha igång en diskussion i ämnet, så att de mer kunniga kan få reda lite i nystanet av trådar som kommer från alla håll :D

Nej han kommer inte bli tjock av en foderstat som är välbalanserad.
Men däremot så brukar lucern innehålla endel MJ också.

Är det dåligt med protein i erat hö/silage?

Enligt stallägaren tar de fodret ganska sent, för att minska proteinhalten något (detta för att ponnyerna ska kunna äta lite mer av grovfodret).
Någon analys finns tyvärr inte, vad jag vet. Däremot överväger jag faktiskt att göra en själv, för att få veta värdena så att jag kan känna mig mer säker på saker och ting (lär få köpa en bok också, för att fatta värdena, haha). Kruxet är att vi ger både hö och hösilage. Har (här på buke) sett tipset att ta lite lite hösilage och lägga i frysen, så att jag får från ett par olika balar. Men hur gör jag med höet - knallar upp på logen och tar ett par strån från några slumpvis valda höbalar? Ska fodertyperna isf analyseras var för sig eller skickar jag dem tillsammans?

Så protein ger alltså inte fång. Vad ger fång, i så fall? Socker? Obalans i fodret/värden...?

Senast ändrad:

Höet jag köpte förra året var skördat i augusti och hade en kvot på 9.4 så att det är skördat sent betyder inte att det är lågt i protein. Kommer ej ihåg exakta värdena på höet men energin låg normalt och proteinet högt.

Jag tror att stallägaren behöver en kurs + bok om hästens utfodring i julklapp. ;)

Det finns extremt många fångtrådar här på buke som du kan läsa som handlar om varför hästar får fång. Det viktigaste att tänka på, om jag
förstått det rätt, är att hålla hästen i rätt hull, regelbunden motion, balanserad foderstat, göra långsamma foderbyten och undvika foder med
mycket socker i. Magstörningar ska man akta sig för, frostgräs vet jag många som inte släpper ut sina hästar på. Jag ser till att ha rejält med
hö eller silage i hagen om det finns frostigt gräs ute.

Gör analys! Plocka lite av så många balar du orkar, ta proven försiktigt. Skicka in alla proven av höet i samma påse.
Till silaget är det bara att göra som du tänkt, frys in proven och lägg sedan alla prov med silage en påse och skicka in det.
Analysen blir då som ett medelvärde på grovfodret ni utfodrar med.

Jag skulle även göra en sockeranalys om jag vore dig, och om du vill göra det så kryssar du bara i det på pappret du skickar in.

Senast ändrad:

Nja, det tror jag faktiskt inte ;) Men jag däremot...julklapp till mig själv! :D
Ska ta och googla lite efter vart analysen ska skickas, kostnad och sådär.

Meeen, hur är det då med lättfödda, bukiga hästar och protein? Är det bra, eller är det foder med hög energikvot som gäller (för att hästen ska röra sig mer i hagen, t.ex.) ?

Senast ändrad:

Varför tycker du att en lättfödd häst ska få mer MJ?
Den kommer inte röra sig mer i hagen för att den får mer MJ utan den lär bli fet. Är den bukig beror det antagligen på
att den inte har muskler, vilket kan bero på att den antingen inte är riden eller att den rids men att den inte får protein
nog att bygga muskler som kan hålla upp buken. Hästar blir inte feta av att äta sitt behov av protein, däremot blir de
bukiga om de får för lite protein och blir feta om de får mycket MJ.

Varför tycker du att en lättfödd häst ska få mer MJ?

Är den bukig beror det antagligen på att den inte har muskler, vilket kan bero på att den antingen inte är riden eller att den rids men att den inte får protein nog att bygga muskler som kan hålla upp buken.

Jag tycker inte, men det är en kommentar/ett förslag jag fått på annat håll och jag undrade, helt enkelt.

Det är där jag spånat/trott också. Min häst har alltid varit bukig (eller ja, åtminstone sedan 2005, då jag träffade honom första gången), även om han blivit mycket bättre de senaste åren - innan hade han riktig ballongmage. Jobbar med ridningen, men har bara haft honom sedan mitten av augusti och det tar ju tid. Hm. Jag börjar nog med en ananlys, för att se hur mycket protein han får i sig. Balans balans balans. (Jeez, det var så mycket lättare att ha en lite mer svårfödd häst :angel:)

Om du har haft en svårfödd häst borde du haft koll på detta med den. Då kanske den inte hade varit lika svårfödd...

Läs i bantningstråden och fångtråden så får du massa hjälp.

Hon var/är inte svårfödd, men absolut mer svårfödd än denne (dvs, hon käkade runt 8-10kg grovfoder per dag vintertid och var fin i hull och muskler. Får nuvarande så mycket mat så går det käpprätt åt fanders.).

Ska klicka runt!
Och ja. Jag tycker att foder är svårt. Men jag vill lära mig.

Senast ändrad:

Har också haft svårfödd häst och därefter hyfsat normala till nu super lättfödd.

Jag har unghäst (Lipizzaner, ca 154 cm, 450-500 kg) idag så behovet är något annorlunda men ändock.

Jag ger halm i stora mängder för att hungern ska stillas därav kommer en del buk som endast går ner vid träning.

Övrigt tänker jag som du, hö (5 kg), Lucern (Dangroent Alfa utan Melass, 1-2 kg beroende på arbetsmängd för stunden).

Ingen betfor, morötter, godis etc överhuvudtaget.

Tillsätter fosfor och magnesium då det blev brist i denna foderstat men det behöver man analys för att veta och är viktigast att ha koll på med hästar som växer.

Med denna foderstat är min "nätt" och pigg. Mer mat gör honom lugnare men också tjockare.

Brukar fråga veterinären när han är ute vad han tycker om hullet och han ansåg till en början att ca 50 kg kunde tappas av buken men när jag berättade foderstat ändrade han sig och sa att det är ok eftersom han växer och det bara är grovfoder. I ridperioderna försvinner buken helt.

Christina Planck's foderböcker rekommenderas starkt till alla som vill lära sig att räkna.

Senast ändrad:

Jag ger mina shettisar lusern för att komma upp i protein. De ligger på lite över i smbrp och under i MJ. Denna foderstat håller dom sig jätte fina på. Jag vill inte ha mycket MJ i mitt hö utan hade gärna haft mer smbrp i det. Nu kommer jag inte ihåg värdet på mitt men tror det var 7.5 MJ & 44 smbrp. Mina får däremot betfor oxå (blandar med MYCKET vatten som silas bort), skulle aldrig få i dom mineralerna annars :p

Nu var det ett tag sedan jag räknade foderstat men hade då en rätt så lättfödd häst.
Jag gjorde såhär:
Analys på höet, hö är ju grunden så resten av foderstaten får anpassa sig efter höets värden.
Halm, gärna med analys, för att ge hästen ngt att tugga på.
Kraftfoder med extra protein, mindre MJ. Finns pellets typ "Potein +" eller så, kolla runt vad du har möjlighet att köpa.
Mineraler, selen, magnesium i den mån det behövs.
Foderjäst för protein + B-vitamin, ger jättefin päls.
Och sist lucern om det behövdes.

Kanske låter det som lite mkt foder åt en lättfödd häst, men jag red närmare 2 timmar om dagen. Mycket trav och galopp så maten gick åt.

Glöm inte bort att satsa på en bra träningsplan om du vill få mer muskler och mindre buk. Jag klättrade massor i backar och red galoppintervaller på kuperade fält. Hade ingen tillgång till ridhus öht.

Lycka till!

*halvt kl

Jag tackar för alla svar :bow:

Update om min häst: hade vet. ute idag och han tyckte att hästen är fin i hullet. Kanske ett par kg övervikt, men inte så att det spelar roll. Den bukighet som är beror troligen mestadels på slappa magmuskler - så efter nyår blir det bomarbete och klättring på schemat.
Ska dock göra en analys av grovfodret, för att kunna räkna på en balanserad foderstat, ändå.

Protein ger inte fång.

Min lättfödda ponny såg som bäst ut på ett REJÄLT överskott av smb rp. Nu är hon inte speciellt lättfödd
längre när hon är dräktig men äter ändå ett silage med en kvot på 8.6. Hon rids inte speciellt mycket men
hon ser mycket fin ut i överlinjen. Buk har hon ju dock på grund av fölet och maten. ;)

Så är det med min lättfödda 17 åriga islänning också. Han behöver ett rejält överskott av smbrp för att hålla sig fin och "jämn" i kroppen :) Även unghästen får ett överskott nu då han har fallit ur varje höst och vinter och är äter bara visst mycket kg hö varje dag så det är svårt att ge honom extra.

Dom håller sig fina båda två, LÅNGT från tjocka :)

Din stallägare behöver en foderbok eftersom hen anser att ponnyerna kan äta mer om grovfodret har låg kvot. Det är precis tvärtom. Ju mer lättfödd häst man har desto högre ska kvoten vara. En lättfödd häst som får en hög kvot (och lagom med Mj) får ta av Mj för att omvandla protein till energi. På såvis går det åt mer energi än vad det hade gjort om man hade gett en lägre kvot.

Till mina lättfödda hästar ger jag aldrig en kvot under 6, helst vill jag ha en kvot på 7. De gör då åt med energin för att bryta ned proteinet.

Det du ska börja med är att ta analys på ditt grovfoder. När du tar proverna så ska du inte dra ut stråna utan ta mycket försiktigt för annars drar du av bladen och analysen blir missvisande. Likadant när du tar grovfoder för att ge till hästen, dra inte utan vira av om du har rundbal. Annars blir det massor av "bös" kvar när balen är slut och där i ligger allt protein.

Sockerhalten bör du också ta analys på och den ska vara under 10% för att vara bra. Håll allt vad socker är borta från din häst. Morötter, äpplen, betfor och andra sockerrika foder ska en lättfödd häst inte ha. Det är socker om kan göra hästar som har risk för insulinresistensfång sjuka. En mindre del hästar får fång pga mag-tarmstörningar och där har bakjäst visat sig vara mycket effektivt så ett paket bakjäst om dagen är inte fel att ge sin häst oavsett om den är lätt, medel eller svårfödd.

Tack! :bow: Jag finner detta väldigt intressant.

Till hösilagebalarna används en maskin (i brist på bättre ord) som rullar balen, så att den "lindas upp". Himla smidigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17