Sv: Lättare övningar för tömkörning!
Jag håller rätt mkt lektioner i tömkörning och det jag sett att i princip ALLA saknar så är det stödet på ytter. Jag upplever att det lättaste sättet att lära folk och hästar det är att tömköra på fyrkantig volt.
Ta ett litet stöd på ytter, låt pållen gå rakt fram, släpp nån mm så att hästen svänger och fånga upp när den svängt färdigt.Upprepa i alla 4 hörnen. Byta varv ofta.Strunta i form och rakriktning , den får se ut som en makaron om den vill och ha en huvudställning som en giraff
Detta kan låta simpelt men det är assvårt för människor att fixa.
När hästen är helt klar över att den ska svänga för släpp på ytter istället för drag i inner så kan man börja ha den utåtställd på rakorna och be om plutteliten böjning i hörnem med hjälp av "alzheimersskak" i inner. Fånga upp hästen på ytter och utåtställd innan den svängt färdigt.
När detta är busenkelt i skritt gör det i trav.
Och vips, som en trevlig bieffekt så har hästen helt plötsligt börjat BÄRA sig, söker sig mot bettet utan att kusken har behövt juxa så mkt med handen.
Sen kan man ställa fler krav på kusken, tex rita upp en liten ruta där kusken ska stå stilla och lära sig korta och länga tömmarna istället för att backa och gå framåt. Det är oxå roligt att se när de försöker lära sig
. Det är tydligen svårt.