Lättare övningar för tömkörning!

S

Stina_Julle

Jag ska fara och tömköra någon dag på min bana. Men jag har ett problem:
Jag har inga nya övningar..Och då är det ju inge roligt.. Förut har jag gått över bommar och jobbat mycket med traven + att han ska lyssna på mej såklart..

Har ni nå bra lite lättare övningar som ni kan tipsa mej om??

Sv: Lättare övningar för tömkörning!

Du kan prova ställa upp en liten precisionsbana med konportar som du kan köra igenom. Öva på att skciak hästen åt olika håll och lyfta över tömmarna osv... Sånt man normalt inte övar på ;) Annars brukar jag tömköra en del i skogen så hästen får se lite annan miljö och lyfta ordentligt på fötterna.

Okej.. Jag ska testa med era idéer.. Dem är säkert jättebra .

Testa att köra han på volt?Alltså som att man longerar hästen men då att man tömkör.

men han blir helt damp när jag gör det.. :(

Vadå Damp? Vad menar du med det?:confused: Blir han springig eller vad? Jag brukar låta dem trava av sig på volten om de har för mycket överenergi för att orka koncentrera sig på det jag ber om...:idea:

Men han börjar springa mot mej å gör jag förhållningar på yttertygel så svänger han ditåt.. :(

Då får du göra förhållningar på ytter samtidigt som du håller emot på inner, precis som när man rider.

Jo de kan jag testa göra:)

Öva på du, det är trassligt i början för både häst o människa med tömkörning...:crazy: nog har de flesta av oss stått med hästen bakofram i början o undrat hur fasen man får till det...:rofl:

Hehe.. Ja säkert också.. Jag lärde mej av min ridlärare som är jätteduktig på att förklara saker

Ja man är alltid kass i början men med rätt lärare så brukar det gå bra.

Men han börjar springa mot mej å gör jag förhållningar på yttertygel så svänger han ditåt.. :(

Ha ett bättre grundstöd i tömmen. Och kom ihåg att viktigast är att du har fin kontakt på yttern i alla lägen. Det tar lite tid att lära sig men är nyttigt då man kan jobba hästen bra på volten och u kan se hur den jobbar.
Rolig övning är slalom mellan koner. hur svårt du vill ha det beror på hur nära varandra du ställer konerna.

Jag håller rätt mkt lektioner i tömkörning och det jag sett att i princip ALLA saknar så är det stödet på ytter. Jag upplever att det lättaste sättet att lära folk och hästar det är att tömköra på fyrkantig volt.
Ta ett litet stöd på ytter, låt pållen gå rakt fram, släpp nån mm så att hästen svänger och fånga upp när den svängt färdigt.Upprepa i alla 4 hörnen. Byta varv ofta.Strunta i form och rakriktning , den får se ut som en makaron om den vill och ha en huvudställning som en giraff :D
Detta kan låta simpelt men det är assvårt för människor att fixa.

När hästen är helt klar över att den ska svänga för släpp på ytter istället för drag i inner så kan man börja ha den utåtställd på rakorna och be om plutteliten böjning i hörnem med hjälp av "alzheimersskak" i inner. Fånga upp hästen på ytter och utåtställd innan den svängt färdigt.

När detta är busenkelt i skritt gör det i trav.

Och vips, som en trevlig bieffekt så har hästen helt plötsligt börjat BÄRA sig, söker sig mot bettet utan att kusken har behövt juxa så mkt med handen.

Sen kan man ställa fler krav på kusken, tex rita upp en liten ruta där kusken ska stå stilla och lära sig korta och länga tömmarna istället för att backa och gå framåt. Det är oxå roligt att se när de försöker lära sig :D. Det är tydligen svårt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 334
Senast: lirco11
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025

Omröstningar