Lätt sits på bruksproven

jacko

Trådstartare
Fluktar lite på bruksproven via webb-tv (världens bästa uppfinning!) och har en fråga.

De flesta ryttarna rider 3-åringarna (som visas just nu) i lätt sits, en ryttare (ej känt namn) fick också tillsägelse av domarna att ställa sig i lätt sits då hon satt i mer lodrät sits. (Sen kan ju förstås en lodrät sits vara lätt ändå).

Men när ett av de mer kända namnen är inne så säger domarna inte till - brukar det vara så? Att det är "ok" att vissa ryttare sitter i lodrät medan andra inte? Ni som har erfarenhet av 3-årstester o d - vilket gör man? Det beror säkert på hästen, det förstår jag också, men lodrät sits på en 3-åring i alla gångarter - jag som aldrig haft unghäst trodde inte det var något man laborerade med?

Sv: Lätt sits på bruksproven

Beror säkert på hur du inverkar på hästen som ryttare.
Jag var där nere nu i helgen, och upplevde att de bara sa till någon ryttare att ställa sig upp, och det såg ut som att denne "höll tillbaka" hästen genom att sitta ned. Det var väl antagligen vad domarna också såg, och de vill ju se hästen från dess bästa sida :)

Jag tyckte mest det var så märkligt för en ryttare var inte lätt i sitsen alls, men har ett känt namn - då sa domarna ingenting.

Men annars håller jag förstås med dig! :)

kan ju vara så att domarna tyckte att den mindre kända ryttaren inverkade negativt på hästen genom att sitta ner, alltså ville de se om hästen blev bättre under lätt sits istället. Den mer kände ryttaren kanske hade en mer färdig häst som klarade av att bära upp sin ryttare och därför ansåg de inte att det var nödvändigt?

Tänkte också på det när jag kollade igår morse. Jag tyckte (på den hästen jag såg) att det verkade som om hon inverkade lite för mycket. Det är ju ändå bara en treåring och de ska ju tänka framåt framåt och inte tänka samling liksom. Förstår din poäng, ex. en känd ryttare tyckte jag inverkade mer till "samlingen" än vad den andra ryttaren gjorde. Dessutom red den kända ryttaren för Flyinge också så...

De senaste 3-års testen som jag visat häst på har man blivit uppmanad att rida lätt och stå i lätt sits i galoppen. Det är ju hästen som ska visas upp inte hur man sitter i sadeln. Och de flesta 3-åringar är ju inte starka/balanserade nog för att bära upp en sittande ryttare.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • FÅRtråden
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈