Lätt B:1 Dressyr.

Z

Ziri

Jo, det är såhär att jag ska tävla klubbtävling i dressyr på söndag, Lätt B:1. Det är första gången jag rider just Lätt B:1 så jag har några frågor:

1. Min dressyrprogramssamling är rätt gammal, har det gjorts någon ändring i programmet i år eller förra året?

2. Är det något speciellt jag ska tänka på när jag rider, är det någon speciell grej som ni har tenderat till att missa/slarva med när ni har ridit?

3. Jag fasar lite för serpentinerna i början. Jag tycker inte att serpentiner i allmänhet är speciellt svårt, men jag är perfektionist och vill få dem så snygga och jämna som möjligt! Tips?

4. Vad har varit er bästa respektive sämsta del i programmet?

Tack på förhand!

/Siri

Sv: Lätt B:1 Dressyr.

Ziri skrev:
3. Jag fasar lite för serpentinerna i början. Jag tycker inte att serpentiner i allmänhet är speciellt svårt, men jag är perfektionist och vill få dem så snygga och jämna som möjligt! Tips?

Nu är nog jag helt blåst, men NÄR blev det serpentiner i LB:1? Har inte tävlat dressyr på några år, men då var det inga serpentiner i det programmet.

Har programmet framför mig!!
Serpentinerna kommer första gången efter att du hälsat på domaren då travar du ner till C och sen gör du serpentinerna till A sen gör du ju snett igenom i trav o gör serpentiner tillbaka igen.. lr hur man nu ska förklara.. e ingen vidare på att förklara :angel:

Ok, är ju några år sedan jag tävlade dressyr, så det kan ju ha ändrat sig.

Tror att det var kring 2000 som de bytte ut nästan alla gamla program, sen dess är det serpentiner i LB1.

Tips till Ziri, tänk på att inte rida ut i hörnen på serpentinerna, det är hemskt lätt att råka göra det tycker jag, speciellt i första serpentinen som ju börjar direkt när man kommer ut till kortsidan efter att ha hälsat.

LB:1 ändrades senast 2003 så du kan ju kolla på ditt programm om det är ifrån det året. Ett vanligt fel i LB är att man rider ut i hörnen i serpentinbågarna och det ska man ju inte göra+ att man har för kort tygel på ökade skritten. Annars är det faktiskt ett roligt program. ;)

Ja, i LB:1 gjordes det ändringar 2003.
Som många andra har skrivit så är det ibland lite krångligt med serpentinerna, man ska inte rida ut i hörnen för att då blir det ingen riktig serpentin. Tänk på att vända in första bågen mellan M och B och den andra mellan E och K så blir den oftast bäst. Du ska inte heller snedda i vändningen utan rida rakt över. Ibland kan min häst vara lite okonsentrerad i höger galoppfattning vid M, så där tycker jag att man ska vara extra noggrann. Och i mellangalopperna på diagonalen ska man komma ihåg att göra en lugn och samlad upptagning så att hästen inte börja slängtrava i hörnet.
Min bästa del i LB:1 är nog serpentinerna och skritten tror jag, min häst är ganska lydig så de momenten blir oftast bäst.

Lycka till på tävlingen!! ;)

glöm inte att driva extra i serpentinerna..! och är noga´med ridvägarna! :) lycka till!!

Kanske lite sent, men ändå... ;)

I slutet av programmet när man vänder in från B till X för att sen göra halt vid G: ska man räta ut hästen ordentligt. Det är det många som glömmer... Ett litet tips jag fått av en domare...

Ziri skrev:
1. Min dressyrprogramssamling är rätt gammal, har det gjorts någon ändring i programmet i år eller förra året?
2. Är det något speciellt jag ska tänka på när jag rider, är det någon speciell grej som ni har tenderat till att missa/slarva med när ni har ridit?
4. Vad har varit er bästa respektive sämsta del i programmet?
/Siri

1. Du har ju fått endel svar redan så jag hoppar över den. ;)

2&3. Serpentinderna att man rider ut vid spåret när man gör böjarna ett två steg så blir de runda o fina. Sen att att de blir lika stora all bågar och att börja redan vid c med första serpentinen. Inte gör hörnpassering och när du kommer till a göra en markerad hörnpassering.
Att stå stilla och räkna till 6 innan du sätter igång i halterna. Då ser domaren tydligt hästens stillhet. Driva in i halten så alla ben är på plats.
4. Min o hästens sämsta del är mellantraven. Den har vi inte fått till än, han tappar takt mot halva sträckan och med det spänner jag mej för att försöka inte skumpa så :crazy: han har rätt skumpig trav om han inte går i en bra form.. Men det jobbar vi på o det går framåt.
Det bästa är skritten och halterna. Bra övertramp o energi i ökade skritten bla och mkt bra stillhet i halterna. Nogranna vägar är också nåt jag är noga med och det brukar bli bra.

Att ha en bra utbildad häst är ett stort plus! :love: förutom som sagt mellantraven då det inte är hans gissel direkt...men i övrigt så

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 445
Senast: Hippocampus
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Jo, det är såhär att jag hade tänkt starta kallblodet i vår (och antagligen också hans) första dressyrtävling nånsin, om ca 2 veckor...
Svar
7
· Visningar
1 157
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve