Låter kanske lite löjligt...

N

nemi_baby

Men jag har en tik på ett år, schäfer/tervueren/jämthund. Hon är i väldigt bra form, har bra psyke, bra kondition, bra hull osv osv.'
Nu undrar jag om vad folk har för tips med vad man kan göra med henne utomhus och inomhus? För stimulering, träning och lek.
Hon kan vardagslydnader såsom: sitt, ligg, tassen, res dig upp, nej, inte hoppa på folk, ta fint, markera och gå fot. Sen kan hon säkert nåt mer som jag glömt att skriva.
Jag köpte min hund som sällskap, men jag vill ju verkligen inte bara ha henne som en soffpotatis kompis.
Vi har ingen bil så jag kan inte ta mig sådär jättelätt till klubbar och liknande, därför vill jag ha tips på vad man kan göra med henne hemma.
Hon är vaktande som en schäfer och smidig som en tervueren och har bra jaktsinne.
Hon är enormt lekfull och älskar att bara spriga omkring. Men är dock lite orolig över att ha henne lös. Kommer det en hund ska hon alltid springa fram till den. Hon lyssnar och kommer tillbaks, EFTER, att hon har gjort det hon ville göra.
Jag har en bok hemma som heter Din hund - som valp, som unghund skriven av Sven Järverud, Gunvor af Klinteberg-Järverud. Den kan nog vara till lite hjälp?
 
Sv: Låter kanske lite löjligt...

Det finns en bra bok som heter Aktivitetsboken, av Memea Melin. Massor med tips på vad man kan aktivera sin hund med.
 
Sv: Låter kanske lite löjligt...

Kantarellsök med hund av anders hallgren. Nu är det kanske lite sent att börja med just kantarellsök för året. Men det ett tips iaf! jag gillar anders hallgrens böcker. Kommer dock inte på titlarna nu :crazy:
 
Sv: Låter kanske lite löjligt...

Det går bra! har inte hittat nåt ställe med riktiga kantareller. Man vill ju va säker på att man hittar första gången. Men så långt har vi kommit iaf! hade problem ett tag med att hon tog svampen. Inte åt den utan satt bara där med den och tyckte hon va himla duktig som tog upp den åt mig med :rofl:
 
Sv: Låter kanske lite löjligt...

hihi, vad sött :)

Jag hade gärna pysslat med svampsök. Men jag kan inget om svamp, och jag gillar inte svamp. Men det hade varit en kul aktivitet.

Hobbe är ganska bra på plocka/äta blåbär, så jag får väl utvecka det istället, för blåbär är ju iallafall gott :p
 
Sv: Låter kanske lite löjligt...

Det är ju inte så svårt trots att man inte kan nåt om svamp. Eftersom man ofta köper den i affären först.. Då får man liksom inte fel. Och när hunden väl känner igen doften kommer den ju inte leta upp nåt annat är kantarell. Men man kan ju söka det mesta på det sätt som som beskrivs skulle jag tro..

Gillar inte heller svamp. Min mamma får dom :D
 
Sv: Låter kanske lite löjligt...

Kakis skrev:
Det finns en bra bok som heter Aktivitetsboken, av Memea Melin. Massor med tips på vad man kan aktivera sin hund med.

ok den ska jag kika efter!
 
Sv: Låter kanske lite löjligt...

Hitta på något som just du känner att du vill lära din hund att göra för dig. Kanske att spola i toaletten,,,hämta tofflorna, sätta på tv:n, osv,,det är riktigt kul
 
Sv: Låter kanske lite löjligt...

Flinisen skrev:
Hitta på något som just du känner att du vill lära din hund att göra för dig. Kanske att spola i toaletten,,,hämta tofflorna, sätta på tv:n, osv,,det är riktigt kul
ok hon hämtar redan leksaker å öppnar dörrar, så då kan ja lära henne mera sånt! fan va kul, hon blir som min tredje hand...haha
 
Sv: Låter kanske lite löjligt...

absolut...det blir ju rolig träning för både dig och din hund. Och som du säger..du kan ju bara sitta och glassa i soffan och hon gör allt haha...Kanske till och med kan få henne att diska *ler* Nerå men det finns många roliga saker man kan lära hunden :)
 
Sv: Låter kanske lite löjligt...

Har du prövat aktiveringsleksaker? De kan vara ett bra sätt att aktivera hunden inomhus, googla efter Nina Ottoson så får du upp en del leksaker. Om hunden äter torrfoder kan du använda det istället för godis till leksakerna, vår finsmakare slukar torrfodret när det serveras ur aktiveringsqulan eller twist n' treat men fnyser åt maten om den ligger i skålen, hon gillar att jobba för maten. Vi brukar också gömma vitkålsbitar som hon sedan får söka, det är mycket poppis!
 
Sv: Låter kanske lite löjligt...

Min lilla vovve har en mängd aktiveringsleksaker,då hon är superpigg jämt. Hon blir inte trött av långa promenader tex. Har bla mkt tjäcka spel som hon bara ÄLSKAR! Kolla i närmaste ZOO el. djuraffär! Verkligen att rekommendera!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 021
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 767
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp