Låter du din häst vila?

Sv: Låter du din häst vila?

Min häst äör fyra år o rids/arbetas varannan dag ungefär, övriga dagar är det helvila. Jag klappar o visiterar honom bara. Han går i en stor kuperad hage. I vinter ska han vila en månad.

Jag låter mitt sto vila oftast en dag i veckan, men ibland även två. (Mest en just nu för hon har lagt på sig ganska rejält med fett som vi skulle behöva träna bort). Hon vilar oftast när jag inte riktigt har tid att rida eller dagen efter att hon gått hårt.
En vilodag för henne ser ut som en vanlig dag (de vanliga timmarna i den stora gräshagen och borstning samt visitering) fast utan ridning XP
Vila för henne kan också vara en liten uteritt barbacka.

Jag är som så att jag helst inte låter min häst vila, han mår bäst när han får arbeta ganska mycket men då lägger jag in lugnare perioder där det kanske blir lite mer turer i skogen ett tag o.s.v. och inte lika mycket träning.
Han får vila om en vet. ordinerar vila men i största möjliga mån så arbetas han, kan även rida honom i ridhuset om han har en tappsko han är inte spec. känslig och så går han ju i hagen även om han tagit av sig en sko.
Jag kollar igenom honom varje dag, borstar och känner och klämmer sas. Ibland blir det promenad istället för skrittur och då brukar vi gå i klätterbacken tillsammans (man får ett jävla flås av det om man gör det ofta ;)) samt någon km eller två på plan mark.
Men längre viloperioder passar inte någon av oss. Jag tycker inte heller den utevistelse han har gör att han mår bättre av att vila, om han rörde sig mer i en större och kuperad hage hade han kunnat få vila och bara gå i hagen men i dagsläget ser det inte ut så p.g.a. flera anledningar.
Han är 6 år och tävlar LB-LA och går väl LA+ hemma. Som 5åring gick han 4-5 dagar i veckan men han är inriden sent och behöver lite mer tid på sig därav får han lugnare perioder då och då istället för att ställa av honom helt.

Låter du din häst vila?

Hur ofta låter du din häst vila från ridning?

Vad anser du är vila? Helvila, bortstning, skritt för hand och/eller dyl.!?

Min häst är ju lite till åren, 24 i år, så hon ska hållas igång så hon inte blir stel eller tappar muskler/ kondition. Jag måste erkänna att jag varit riktigt dålig på att rida nu i sommar på grund av olika omständigeheter, har bara blivit 3-4 ggr i veckan. men normalt sett så gör vi ngt varje dag. ett par gånger i veckan har hon vila i den bemärkelsen att jag inte sitter på henne, vi jobbar då löst i paddocken, tömkör eller är ute och joggar tsm. men jag gillar inte att låta hästen stå helt och hållet, det är bara när det krisar hon fårgöra det :)

Min häst rids ca 5 ggr/v. Inte speciellt hårt, några gånger skritturer på minst 1h. Ibland går vi ut och promenerar vid hand. Jag rider mycket längs skogsstigar med mycket att gå över, runt och dyl. Varannan vecka-en gång i veckan brukar jag rida vid en sandrink, träna dressyr ett kortare pass. Galoppvolter osv. Anledningen till att det blir så sällan är för att hon tycker att det är skittråkigt.. Sen tycker inte jag heller att det är så kul att rida om man märker att hästen är urled. Annars brukar vi "dressyra" lite på en åker brevid huset...eller busa i full galopp! :p Min tant (18) har levt ett ganska jobbigt liv som ridskolehäst (blev aggressiv så hon slutade det livet) samt hårdtränande hopphäst så jag tycker att hennes sista tid i livet ska va roliga dagar! Ska skaffa en kärra så vi kan ta lugna turer med då hon gillar att dra.

Min andra häst har jag just köpt, en kille 17 år. Också levt ett ridskoleliv, så han har sommarsemester just nu! :) ska ridas på samma sätt som tanten sen.

Eftersom jag inte rider hårt så behöver inte mina hästar egentligen några vilodagar, men jag hinner inte rida 2 hästar/dag 7 dagar i veckan.. Heltidsjobb 3-skriftes..De går på lösdrift så de vandrar mycket i hagen själv. I vinter då det blir mörkt och isigt kanske det blir lite sämre med ridningen men det får jag se sen.

om sommaren så har han 1-3 veckors vila från all ridning .
vintertid så rider jag han så offta det går .
annars så rids han 6-7 dagar i veckan bero på hur hårt jag har ridit.;)

Min ridhäst vilar 1 dag/ vecka. Då är det bara borstning/genomkollning/gos som gäller.
Sen är det vissa dgr då jag bara skrittar/promenerar osv men låter henne ändån vila en dag.

Svårt att svar på hon ofta hon vilar från ridning, varierar mkt vecka för vecka, ibland är det bara ridning på "träningsdagarna" och ibland rider jag bara kanke 3 dgr och aktiverar på annat sätt från marken resterande dgr.

På vintern så vilar hon nog nästan en hel månad då det verkligen är isgata där jag bor och iprincip omöjligt att rida, även med broddar.

Min häst ska helst vara igång så mycket som möjligt, då mår han bra och är glad! Vill dock gärna ha en vilodag per vecka. Vad det innebär beror på vad vi har gjort under veckan. Oftast innebär det helvila (inte ens borstning, bara visitering) men ibland blir det en promenad för hand eller liknande. Tycker man mår bra av att inte umgås så intensivt varje dag. Han går i stora hagar, nu dygnet runt och på vintern ca 15 h/dygn. De busar och galopperar friskt i kuperad terräng varje dag och håller sig fräscha. Så känner inte att han blir stel av vila, det sätter sig mest i huvudet men en ynka dag märks inte.

Planerar aldrig in viloperioder, det kommer ändå naturligt av sjukdom, skador, resor, tappskor, dåligt underlag/väder etc.

Hästen är ett 11-årigt fullblod som just nu håller på att ridas upp i god kondition.

Min häst brukar få vila ca en dag i veckan, och då gör jag ingenting med henne som innerbär att hon rör på sig i princip.
I höst så kommer hon också få en eller kanske två vilodagar i veckan, beror på hur bra kondis hon har då (kommer gå i skola då).
På somrarna så försöker jag rida henne så mycket som möjligt eftersom det är då jag har riktig tid, också för att hon inte ska tappa alldeles för mycket de gånger jag åker i väg på somrarna (i somras blev det sammanlagt 2 veckor). På vintern så brukar jag låta henne vila då det är så himla halt, samma med på senhösten, då får hon vila mer eftersom det blir mörkt så tidigt och jag har inget upplyst ställe att rida på.
Min häst går också ute hela tiden så hon går ganska mycket i hagen därför anser jag att hon kan vara kanske lite mer ledig än hästar som står i box på nätterna.

Vila 1 dag/vecka = ingen ridning eller longering, endast utevistelse i hage som han har varje dag + allmän skötsel. Detta är inte exakt, ibland blir det en vilodag på två veckor ibland 2 vilodagar på en vecka, men utslaget blir det 1/vecka.
Kan ha någon "halvvilodag" = lättare skritt-tur, kort longering utan arbete. Då känner jag att han ändå är igång men ändå tar det lungt.. Med småbarn med i stallet funkar inte alltid träningen den dagen, men de måste ju få vara med ibland också.
Övriga dagar ridning, longering med bomträning eller annat arbete från marken, uteritt eller löshoppning. Så gör jag :)

Jag rider min häst 4 dagar i veckan, har en unghäst på 4 år som är under inridning. Vilodag för oss betyder att hon "bara" går i hagen med sina kompisar, jag går alltid ut och kollar henne ordentligt el ev tar in henne och borstar/gosar lite.

Jag har ett varmblodssto på 14 år som har/hadde en skada i ryggen.
Hon har haft det i cirka 2 år, och för 2 dagar sen blev hon ÄNTLIGEN behandlat av en kiroprator/massör.
Ska rida henne varannan/var tredje dag och får börja trava me dhenne nu också.
Kommer bli mycket uppförsbackar och skog för hennes rygg.
Kiropraktorn sa att jag inte skulle öka succetivt hela tiden, utan ibland får jag gå ner någon månad.
Sen ger jag henne massage varje dag och liniment 1 - 2 ggr i veckan (ungefär var femte dag)
Förhoppningsvis kommer hon bygga rätt muskler nu och om några månader kommer kiropraktorn igen så får jag höra vad han säger då :)
Mina grannar har hjälpt mig och jag kan alltid komma förbi om det är något :)
Om några veckor får jag förhoppningsvis gallopera också (lääääängtar :D )

Dagen då hon inte rids står hon i hagen och på kvällen borstar jag henne och ger henne massage :)
Hon får inte stå still längre än 3 dagar för då kan hon bli stel.
Aja, det var min berättelse :)

Jag rider aldrig på samma underlag mer än en dag, och försöker att inte träna på banan mer än kanske tre dagar i veckan. Dels för att varierat underlag är fördelaktigt för hästens underlag, dels för att hästen inte ska bli uttråkad men även för att det går lika bra att träna på andra platser än på ridbanan. Hur ofta hästen får hel vila varierar, men oftast inte mer än en eller två dagar i veckan, då skrittar jag antingen vid hand eller låter hästen vila helt.

Jag rider aldrig på samma underlag mer än en dag, och försöker att inte träna på banan mer än kanske tre dagar i veckan. Dels för att varierat underlag är fördelaktigt för hästens underlag, dels för att hästen inte ska bli uttråkad men även för att det går lika bra att träna på andra platser än på ridbanan. Hur ofta hästen får hel vila varierar, men oftast inte mer än en eller två dagar i veckan, då skrittar jag antingen vid hand eller låter hästen vila helt.

Var detta menad till mig ? :p

*kap

Hur lång igångsättningstid har ni och hur lägger ni upp den, efter vila som inte orsakats av skador?

Endel man pratar med kör stenhårt på "under 3 veckor tappar inte hästen kondition och muskler så vi kör lika hårt efter som innan, ingen igångkörning" medan andra man talar med säger "igångsättningen ska vara lika lång som vilan och ske successivt". Vore intressant att höra hur folk gör och hur det skiljer sig åt här inne på buke :)

Själv har jag ingen häst nu. Men tidigare föredrog jag att rida hela sommaren då det med fint väder och underlag, och sedan låta hästen vila helt under de tråkiga månaderna innan snön lagt sig och det bara var is och stenhårt. Vi hade inget ridhus så man fick passa på att träna ordentligt på sommar och vinter när det gick att rida ordentligt utomhus.:)

Haha nej, förlåt, jag är ny på forumet och vet inte riktigt hur det fungerar. :)

Fö menar jag såklart att det är fördelaktigt för hästens hållbarhet, inte för hästens underlag. x)

1-3 vilodagar i veckan, oftast 1-2. Och då är det helvila (småbarnsförälder..).
Hästen går ute minst 10 timmar per dygn, i vintras stod hon på lösdrift.

Jag har ett 7-årigt fullblod som jag köpte från Täby galopp i oktober förra året. Nu har han haft mycket vila under sommaren både för att han dragit av sig skor och för att han ska få "landa" och få en ny-start. Men han brukar få vila 1 dag i veckan och då borstar jag endast. Eller leker med honom:p

Min häst vilar 2 dagar i veckan, rider 2, vila 1 osv. Hon har vilat ca 3 veckor nu i sommar och gått på bete fast stått inne på dagen för alla dumma blinningar!! På vintern får hon ingen långvila..för hon står inne mkt då och blir rastlös av att inte ridas.

Min vilar ca 1-2 ggr per vecka i bland mer i bland mindre. Då borstar jag bara på han.

jag låter min häst kanske stå i ungefär 1-2 gånger per vecka jag tycker att hästen blir så pigg om den står en längre tid :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Marvin
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Har en kollega som ofta har ont i huvudet och behöver gå undan och vila under arbetstid. Är lite fundersam på hur man ska hantera detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 553
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar