låter det högt

V

vickis-pajala

min dotter fick en leksaks telefon nu när hon fyllde år och denna telefon den låter jätte högt vi har tejpat över högtalaren för att inte bli döva då hon drar igång

är det bara vi i familjen som ha känslig hörsel eller är det så att leksakerna låter välldigt högt ??

finns det någon gräns för hur högt det får låta ??

// vickis nästan döv

Sv: låter det högt

Ja det finns en gräns om leksaker är CE-märkt. Den gränsen är högre än vad som är tillåtet på en arbetsplats för vuxna...

CE-märkning innebär inte att någon kontrollerar produkterna, utan att tillverkaren garanterar att de följer reglerna.

Någon gång har vi skruvat upp leksaken och tejpat igen högtalaren direkt på.

Sv: låter det högt

Jag tycker de flesta barnleksaker låter allt för högt. På vår föräldragrupp hade vi besök av kommunens konsumentombudsman och hon berättade att om man reagerar på någon leksak som verkar farlig eller låter för högt så är det bra om man tar med den till henne så de får kontrollera leksaken. Har för mig att den skickas iväg så de kan göra diverse tester på den. Om leksaken sen är farlig eller skadlig meddelas butikerna att de bör ta bort leksaken och de flesta butiker följer givetvis rekommendationerna. På marknader kan man dock få tag på en hel del farliga leksaker för det är ju svårt att kontrollera vad knallarna har för leksaker.

Hon berättade även att de hade kommit på i Kina (eller vart det nu var) att leksakerna var såååå mycket lättare att sälja om de satte ett CE-märke på, så det finns tyvärr leksaker med falsk CE-märkning.

Det är också ganska intressant att gå in på konsumentverkets hemsida under barnsäkerhet. Där finns bl.a. vissa leksaker och barnsaker som de varnar för.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
708
Senast: miumiu
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 860
Senast: Oh_really
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 310
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar