Låta hästarna gå ute dygnet runt???

Ämelie

Trådstartare
Det är så att vi har ett litet problem... jag och stallägaren ska till fjällen, hon ska vara borta hela veckan och jag är borta sön-ons... Vi har inte hittat någon som kan ta hand om hästarna :crazy: Det är 3 halvblod och 1 shettis... Vi började prata om att man kanske skulle kunna ha de ute dygnet runt mellan sön-ons nästa vecka... självklart kommer någon att titta till dom (morgon-kväll), ge kraft, byta vatten och lägga på täcken över natten... de kommer ha fri tillgång på hösilage... de 3 halvbloden har ett bra vindskydd med tak men shettisen har inget tak på sitt vindskydd...

Skulle ni våga ha era hästar ute i 3dygn om de hade samma förutsättningar som våra? Eller någon som har ett annat förslag? :confused:
 
Sv: Låta hästarna gå ute dygnet runt???

Vi har våra hästar ute dygnet runt så fort frosten försvinner.. men om dte är allt för pissigt väder får dom så klart gå in.. men hästar e ute djur. hur klarade dom sig annars ute i dte fria??
 
Sv: Låta hästarna gå ute dygnet runt???

Jag tycker ni kan låta dem gå ute, utan dåligt samvete! De kommer ju att få daglig tillsyn och eftersom de kommer att kunna ha täcke på sig vid behov så har jag svårt att tro att de skulle tycka annat än att det är skönt!
 
Sv: Låta hästarna gå ute dygnet runt???

De skulle nog inte dö av att gå ute i 3 dygn. ;)
Men det är nog bra om det finns någon som kan ta in dem om det blir riktigt dåligt väder!
 
Sv: Låta hästarna gå ute dygnet runt???

Det tycker jag att du kan! Svårast är ju om någon av hästarna VILL in, vissa hästar har ju sina rutiner att få komma in på natten och mysa i sin box, men om ingen av dem bryr sig så, ja såklart!
 
Sv: Låta hästarna gå ute dygnet runt???

Om ni har en som vill ta på och av täcken, ge krafft och hö morgon och kväll så varför inte fråga om den personen kan ta in hästarna över natten istället för att ta på täcken och släppa ut dem över natten ist. för ta av täcken... Arbetsmässigt är det väl samma jobb eller?

annars klart att hästarna kan vara ute om det är en fungerande flock, ni kan ju börja nu på en gång så ser ni ju hur hästarna reagerar...Det ska ju bli jättefint till helgen!
 
Sv: Låta hästarna gå ute dygnet runt???

tycker också att ni kan ha hästarna ute på natten. Jag har själv gjort samma sak vid ett par tillfällen om jag ska bort. Och det är lättare att få någon som hjälper till med tillsyn och fodra hästarna i hagen, än någon som ska sköta in och utsläpp och dessutom då mocka boxarna.
 
Sv: Låta hästarna gå ute dygnet runt???

min häst o hennes kompisar går alltid ute dygnet runt, med tillgång till vindskydd såklart...de verkar trivas bra med det ;)
 
Sv: Låta hästarna gå ute dygnet runt???

Men det är ju liiiite skillnad mellan hästar som är vana att få komma in varje kväll mot de som alltid går ute. Min häst kommer in varje eftermiddag och skulle nog inte bli glad om han en dag istället fick tillbringa natten i hagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 125
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 739
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 974
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp