Låt min hund vara!

Sv: Låt min hund vara!

men det kan väl aldrig bli någon annans än DITT ansvar att se till att DIN hund uppför sig? se det som avancerad störningsträning istället för att reta upp dig.
Jovisst, det är alltid hundägarens ansvar, men ibland kan de avancerade störningsmomenten faktiskt bli för mycket för en valp.

Jag har en söt hundras som alla vill klappa. Men jag tycker varken det är jobbigt eller störande att alla vill klappa. Min hund tycker det är mycket trevligt, jag blir glad och stolt över min fina hund.

:)

Jag håller med! Sist det hände mig var för 10 min när vi kom in i trapphuset efter kissrundan. Jag orkar bara inte säga till alla okända människor. Det känns inte så lönt om jag aldrig kommer att träffa dem igen.

Tänker inte folk efter? Jag går ju inte fram till någons bebis och börjar ta på den utan att fråga.

Min är också söt! Och folk får gärna klappa om de bara kan fråga först!

Hehe - även dom som vill hälsa på min jycke och artigt frågar ändrar sig när jag säger -Ok - men han hoppar.
Eftersom min dårfink sett att dom tittat på honom har han vid det här laget börjat gapa - och då vill dom ínte hälsa längre.

Han är ju en aning skadad av sin uppväxt och beter sig totalfel.

Stannar jag för att prata med någon så är han jätteduktig, nosar fint, hälsar med en svansvift och bryr sig sen inte om människan.
Men vid minsta Fjäsk från personen så får dom hela paketet med hopp, gap, gnäll och stollig hund.

Men du vet väl att folk kommer tro att hon är valp hela livet.. :D

Igår när jag åkte tåg var det en kille som började locka på Selma. Hon kan vara riktigt GALEN när hon hälsar på folk. Hon sprang fram och hoppade nästan upp i knät på honom. Han blev så rädd så han hällde öl på sig själv. Rätt åt honom som inte frågade.

Haha, ja dom ser ju lite valpaktiga ut även som vuxna...

/ C som lekt länge med Terroristen ute i Slottskogsparken, men hon är ändå INTE trött ( eller så är hon övertrött ) just nu försöker hon ha ihjäl sin Nalle Puh ;)

Zaga såklart...

Vet du, jag träffade på två yngre personer (25-30 år) som skulle hälsa på Zaga och hon var såklart överlycklig.

När personerna sedan skulle avlägsna sig säger person A till person B

- Det där var en Labrador, men med fel färg ( sådär märkvärdigt tonläge )

Haha ja så nu är hon en Labbe ;)

Oj, jag läste att Zaga lekt med terroristen. :rofl:

Det är kul med folk som "vet" vad ens hund är för ras.. Själv har jag hört en person säga (med samma märkvärdiga ton) att Selma var en blandras! Haha vad sur jag blev :D

Det där hände mig och min jycke idag. Jag brukar oftast köra med ngt påhitt, tex att han är tjurig mot andra eftersom att folk alltid ska börja diskutera om jag är ärlig och säger att jag har problem med att han inte lyssnar på mig o tror att han får hälsa på alla om jag låter honom hälsa på förbipasserande matte/husse/hund/ett gäng ungar. Att han var tjurig bet dock inte på dagens ekipage.

Harley,jag och min sambo går på en mkt smal passage över en åker. När det är ca tio meter kvar ser vi en gubbe+ en schäfertik. Jag tänker för det första att han givetvis kommer vara så vänlig och vänta in oss de sista tio metrarna så vi slipper trängas på den smala passagen. Nepp,gubben kommer traskandes med schäfern och jag suckar lite men tänker "nåja, då kan vi träna på att sitta fint o vänta då",så vi sätter oss i riset så han har stigen fri att gå på. Harley sitter fot brevid mig. Gubben stannar " är det en tjej eller en kille?"..."det är en gammal tjurig gubbe" säger jag och medan han släpper fram sin tik får jag hålla fast min hund som prompt vill fram och nosa (jag kommenderar fot och backar ett steg..gubben kommer efter)...." det verkar ju gå bra ändå" säger gubben. "ja men jag vill inte riskera något och dom får fortfarande inte hälsa, han ska sitta fot"..."gubben går vidare och ger mig den där "stackars hennes hund som aldrig får hälsa på andra hundar blicken..."....SUCK!!!!

Sen mötte vi dock en mycket söt och trevlig aprikosfärgad pudeltjej vars husse inte heller vill paja lydnaden på sin hund genom att hälsa på alla i hela världen, snabbt och smidigt gick vi föri varandra. All heder åt såna!:bow:

Har man inte hund själv så är det väl rätt självklart att man inte har något hundvett? Förklara vänligt för folk hur de bör bete sig kring hundar istället för att bli förbannade på dem.

De menar inget illa. De vet bara inte bättre eftersom de inte har hund själva.

Men dom lyssnar ju inte.
Hur ofta är det inte man säger att min hund är inte rolig att hälsa på.
Men lik förbaskat så ska dom hälsa. Och så lockar dom på honom och får en 40 kg gapande ofta skitig schäfer över sig.

Och då tycker dom att JAG borde uppfostra min hund - hrm jag jobbar ju på det men om dom inte lyssnar så får dom skylla sig själva.

Men jag vill inte ha en hund som "måste" hälsa på kreti och pleti..

Om min valp ( som älskar människor) får hälsa på alla hon ser så befäster hon det beteendet, sedan får jag ett helvette när hon väger 11-14 kg muskler och SKA fram till alla ...

Kan förstå om man har en hundras som väger en del o om den drar för att hälsa på andra hundar eller människor, men de där är ju något man får lära hunden att den bara får gå fram o hälsa när du säger att det är okej.
Mina hundar går inte fram till någon förens jag sagt att det är okej..
Dom drog i början såfort dom mötte andra hundar eller människor men de där lärde jag bort ganska snabbt .

Har man inte hund själv så är det väl rätt självklart att man inte har något hundvett? Förklara vänligt för folk hur de bör bete sig kring hundar istället för att bli förbannade på dem.

De menar inget illa. De vet bara inte bättre eftersom de inte har hund själva.

Tycker du jag ska springa efter personerna som sticker ner händerna till min hund när de går av bussen/tåget osv.?
Ska jag springa efter dem på perongen med massor av folk när de lockat på min hund trots att jag försöker få henne lugn?

Nä det avstår jag heldre, dock tycker jag att man ska fråga, vad det än gäller, inte bara om hundar!

Kan förstå om man har en hundras som väger en del o om den drar för att hälsa på andra hundar eller människor, men de där är ju något man får lära hunden att den bara får gå fram o hälsa när du säger att det är okej.
Mina hundar går inte fram till någon förens jag sagt att det är okej..
Dom drog i början såfort dom mötte andra hundar eller människor men de där lärde jag bort ganska snabbt .
Det handlar ju inte om att hunden går fram utan om människorna som går fram!

Senast ändrad:

Ja men det är ju människorna som är problemet, jag försöker lära min valp att man INTE ska hälsa på människor, ( dom är inte färdigprogramerade ;) ) men det är jäkligt svårt när människor bara stövlar fram...

Jag hade inte velat att min hund ska hoppa eller dra så även om det vore en liten chihuahua..

Zaga såklart...

Vet du, jag träffade på två yngre personer (25-30 år) som skulle hälsa på Zaga och hon var såklart överlycklig.

När personerna sedan skulle avlägsna sig säger person A till person B

- Det där var en Labrador, men med fel färg ( sådär märkvärdigt tonläge )

Haha ja så nu är hon en Labbe ;)
Vad bra då behöver inte jag vara rädd längre, hi,hi.

Det var två tanter som kom gående när jag tränade chihuahuavalpen att va lös & följa mig på en stor gräsplan nära skogen.. Och jag förstod de ville kika (grannar sen många år) men rätt vad det är så fiskar den ena upp valpen! Och tappar honom sedan från brösthöjd, med huvudet före!! :eek:

Trodde han skulle dö, å han blev rädd men klarade sig utan skador.. Men fy F-N vad arg jag blev.. man lyfter INTE upp nån annans hund utan att fråga (man ska för tusan inte ens klappa) och sen TAPPA den.. Jag saknar ord.. :mad:

Jag blev så ställd så jag inte ena skällde ut människan.. Men sen pratade jag åxå med uppfödaren som sa att det är ett jätteproblem med vavvor.. Att folk bara kan.. Vår alaskan var det minsann ingen som klappade utan lov! :devil:

Funderar på att skaffa pom längre fram å då får jag väl gå runt med megafon & vråla åt folk att back off. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 011
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka