Låt min hund vara!

Sv: Låt min hund vara!

Alltså, jag förstår folk, gillar man hundar är man sån. Jag stannar själv gärna och pratar med hussen eller matten om hunden, men jag rör den aldrig, oavsett om det är en chihuahua eller en varghund. Säger de till sin hund att hälsa nu och den kommer fram, klart man klappar den.

*KL*

Skaffa et STORT nithalspand ala kamphund, tejpa upp läpparna så tänderna syns och häll på lite fejkblod. Det är nog det enda som skulle funka mot idioter...

Skämt å sido. Jag hade samma problem med min gamla wheaten hane. Han va ju så söt..
Blev så fruktansvärt förbannad på en tjej en gång som kom gåendes rakt mot oss i rask takt, log (visade tänderna) och skrek typ rakt ut att "guuuud vad söt!" Min hund som aldrig brukade reagera på folk blev JÄTTE suspekt mot henne och började morra.. Hon fick sig en rejäl utskällning av mig kan jag säga..

*kl*
Där vi bodde förut var jag nog känd som "surtanten med valpen" :angel: Eftersom jag inte ville att varenda kotte skulle hälsa på min hund.
Det bodde en hel drös med odrägliga ungar i området också, och de fick jag ryta åt på skarpen till innan de hade vett att inte attackera valpen.

Nilla blir fortfarande galen av lycka när hon får uppmärksamhet, men det blir så smått bättre.
Stör mig på folk som säger "Det är ingen fara" när jag ryter till när hon hoppar mot dem.
Försöker vänligt förklara att "Nej för er är det kanske ingen fara, men jag vill inte att min hund hoppar upp på folk"
De flesta är förstående, men en del tittar på mig som om jag vore helt dum i huvudet.

Numer blir jag mer överraskad av någon som visar lite sunt förnuft, än alla knäppskallar man möter...

Jag,Nilla och sambon satt på tunnelbanan.
Nilla låg bredvid min sambo, och han hade satt ut sitt ben "över" henne, så att hon inte skulle komma åt att slicka på folk som gick förbi.
Det kommer på två killar, och när de går förbi (Nilla ligger lugnt och snällt fortfarande) sticker den ena killen in sin hand under benet på min sambo och klappar Nilla :eek::mad:
Hur kan man komma på tanken att klappa en hund som ligger skyddad av sin husse? :confused:
Hon kunde ju lika gärna huggit honom i handen, tur att man har en snäll hund.... :smirk:
Nilla blev jätteglad och sen tog det några minuter att lugna ned henne.
Gissa om vi var fly förbannade!:mad:

*kl*

fast så svårt kan det väl ändå inte vara? ställ er ivägen för folk då? jag missade att träna ordentligt med min labbe när han var valp, folk fick i princip klappa hur mycket de ville, och han gillade det. men det går att lära om och han går aldrig självmant fram till folk han inte känner (utom brandgul då, han blev störtförälskad direkt ;)).

Jag åker kollektivt med hunden ett par gånger i veckan. Och det har ibland varit så att jag måste RYTA åt folk som inte accepterar att de inte får hälsa på hunden. Ibland har jag tom fått byta plats.
Min hund är så snäll att han inte ens biter ifrån om folk trampar på honom (Ja, det händer inte helt sällan) men jag vill ändå inte att han hälsar, och jag vill slippa ägna resan åt att uppfostra främmande människor.

och du har ju ändå en rottis... måste vara olika i olika delar av landet. här pratar folk en himla massa, och sträcker fram handen så att hundarna ska få nosa, men direkt klappande slipper jag. jag åker också kollektivt, minst en gång i veckan, men oftast fler.

Alltså, jag förstår folk, gillar man hundar är man sån. Jag stannar själv gärna och pratar med hussen eller matten om hunden, men jag rör den aldrig, oavsett om det är en chihuahua eller en varghund. Säger de till sin hund att hälsa nu och den kommer fram, klart man klappar den.

Folk får gärna komma fram & prata om hunden när jag är ute & spankulerar i godan ro. De får gärna fråga om de får klappa, och jag har aldrig nekat nån som betett sig vettigt & stått & småpratat och sen frågat. Varför skulle jag? De JAG vände mig emot med mitt inlägg var de som lyfte upp min vovve utan att ens fråga om klapp..

Prata får de gärna, jag pratar gärna om mina bebisar, & leonbergern har agerat "kolla nu stora hundar är inte alltid farliga"- åt många hundrädda småbarn. Ett nöje. :love:

Ja, jag vågar inte tänka på hur jobbigt folk med söta hundar har det!
Men jag vill inte ens att de ska sträcka fram handen till min hund utan att fråga, och frågar de så får de oftast nej.
Det händer ju inte varje gång vi åker att folk ska prata och hälsa, men nog varannan var tredje. Ofta är jag trött när jag åker och har inte alls lust att prata med folk om rottweilern de hade för 25 år sedan...

Det där är ett typiskt "valpproblem". En bekant hade en hund som var liten i somras (nu har den väl växt till sig ngt) och då var det mycket gulligull och lockelser. Ett exempel: Han gjorde klart för alla att han får INTE bita på fingrar och sådant. Det accepterade folk och tänkte på det då han sa "ja men då kommer han göra de även som vuxen" (att dom inte fattade de själv, men men). Säg åt dom!

Det är inget valpproblem. Har man en söt hund så får man förvänta sig reaktioner.

Att hindra folk från att klappa/hälsa går ju ganska lätt. Men att folk ska ropa, vissla och låta sina egna hundar rusa fram "för att hälsa" är inte roligt. Det kan vara svårt att skydda sina hundar mot.

Nu för tiden så säger jag ofta att hundarna är sjuka om folk försöker hälsa utan lov. Mina hundar vill inte hälsas på av var och varannan person. Och tyvärr så låter folk inte bli bara för att man säger det.
Säger man att de är sjuka brukar dock många reagera.

Nej det är just dom människor som INTE lyssnar som är problemet, folk som frågar förstår också varför man säger nej..

/ C med labrador valp som bär fel färg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 011
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Adoptivhund vägrar gå ut