Låt min hund vara!

Blueeyes

Trådstartare
Va är det för fel på folk?
Helvete rent ut sagt vad jobbiga vissa är.
Jag tycker att det hör till vanligt vett att man inte lockar på en valp när man bara går förbi eller sitter mittemot eller något.

Jag tycker heller inte att det är okej att man stoppar ner handen och klappar utan att fråga och i farten när man går förbi, hon blir ju jätterädd!

Jag blir så förbannad. Är det bara med valpar det är såhär eller kommer det fortsätta hela livet?

Sv: Låt min hund vara!

Beroende på ras skulle jag vilja påstå..

ALLA ska fram och hälsa på Zaga nu, tvivlar på att det kommer fortsätta när hon blir stor ;)

Men så är hon ju en "mördarhund" också som en gullig tant sa :D

OT:

Escodobe bor du i Göteborg ? :)

Jag har tänkt starta en tråd om det här flera gånger.
Vi råkar ut för det hela tiden.
När hon var valp stannade folk och klappade henne utan att fråga, och det är något irriterande när man försöker lära valpen att gå i koppel.
Hon är 14 månader nu, och folk fortsätter att kalla på henne (visslar, gör pussljud osv.), klappar henne utan att fråga etc.
Det gör mig fly förbannad!
Som tur är så är hon väldigt människokär, men det är fruktansvärt irriterande att ha en hund som hoppar och studsar i kopplet för att folk inte kan låta henne vara.

Som tur är så är hon väldigt människokär, men det är fruktansvärt irriterande att ha en hund som hoppar och studsar i kopplet för att folk inte kan låta henne vara.

Har samma "problem"..
Zaga ÄLSKAR verkligen ALLA människor och då uppelver jag att dom man möter blir värre..

Personen ifråga ser att hon drar åt deras håll och då börjar dom locka :mad:

Brukar faktiskt säga till på ett vänligt sätt:

Om ni vill hälsa på Zaga så får ni hälsa på mina instruktioner, sedan ska Zaga sitta och personen får gå ner på huk..

Där efter varnar jag för att hon har valptänder som gör ont :D.....

.... sedan får Zaga kommando: Varsågod..

Men så är hon ju en "mördarhund" också som en gullig tant sa :D

OT:

? :)
Folk är dumma som springer fram till valpar och jönsar och har sig. De borde tänka på hur hundarna ser ut när de blir stora och fullvuxna och därefter noga tänka igenom om de då vill hälsa på dem. Jag menar, blir den lilla söta valpen van att alla vill hälsa, så lär den vanan inte automatiskt försvinna hos hunden bara för att den växer. När den sedan är uppvuxen, som din mördarhund (hi,hi) då helt plötsligt börjar folk klaga på att den vill hälsa och tror att den är ute efter strupen.

Folk är dumma som springer fram till valpar och jönsar och har sig. De borde tänka på hur hundarna ser ut när de blir stora och fullvuxna och därefter noga tänka igenom om de då vill hälsa på dem. Jag menar, blir den lilla söta valpen van att alla vill hälsa, så lär den vanan inte automatiskt försvinna hos hunden bara för att den växer. När den sedan är uppvuxen, som din mördarhund (hi,hi) då helt plötsligt börjar folk klaga på att den vill hälsa och tror att den är ute efter strupen.

men det kan väl aldrig bli någon annans än DITT ansvar att se till att DIN hund uppför sig? se det som avancerad störningsträning istället för att reta upp dig.

vi har nog snarare motsatta problem.. våran valp är så nyfiken på allt och alla så han sätter alltid vart mot förbipaserande.. oftast hinnder vi ju iförsäg hindra honom eller så han dom som går förbi inget imot det

men det kan väl aldrig bli någon annans än DITT ansvar att se till att DIN hund uppför sig? se det som avancerad störningsträning istället för att reta upp dig.

Det är så jag ser på det, eftersom Zaga är så jäkla framåt och vill hälsa på alla så blir det ju perfekt träning..

Och dom som inte kan lyssna på mig får inte hälsa heller...

Vi tackar ibland nej till att hälsa just för att hon ska lära sig att man inte får hälsa på alla ( egoistisk, då jag inte orkar ha hund hängande i koppel )

Då kanske du kan tipsa om vart man sedan ska träna ?

Känner mig rätt vilsen när jag sedan ska börja välja kurser, vilka är bra respk sämre ?

Jag rekommendera Alfa hundcenter. Jag har gått en kurs där, och känner andra som gått där och är mycket nöjda.
Charisma har superbra valpkurser för första gångshundägare men har man mkt vana så kan det vara lite väl basic.

Självklart är det så. Men ibland har man helt enkelt inte lust att leka klappzoo,elak polis eller samtalpartner utan bara transportera sig från A till B i lugn och ro.
Det är tyvärr så att det finns gott om folk som helt enkelt inte lyssnar när man ber dem lämna hunden ifred.

Så var en hel del människor mot den hund jag lånade från en kennel, och hon var vuxen...
Som tur är så ignorerade hon människorna, mkt för att hon är saluki och de är sådana.. Men då kom vissa människor närmare och skulle klappa på henne ändå.
Sa man då åt dem att låta henne vara så tittade de på mig med märklig blick och sa kommenterar i stil med "Vadå, hundar gillar ju att bli klappade".

Det hände ofta, så jag lärde mig efter ett tag hur jag skulle säga/bete mig för att slippa dem.

Hon är 14 månader nu, och folk fortsätter att kalla på henne (visslar, gör pussljud osv.), klappar henne utan att fråga etc.
Sånt där gör mig GALEN!

Satt en gång på bussen precis vid sittplatserna där folk går av, när en kille ska gå av så stoppar han bara ner handen till Mini och klappar och går sen av. Mini blev ju skiträdd för att hon inte såg att han stoppade ner sin hand.

Självklart är det så. Men ibland har man helt enkelt inte lust att leka klappzoo,elak polis eller samtalpartner utan bara transportera sig från A till B i lugn och ro.
Det är tyvärr så att det finns gott om folk som helt enkelt inte lyssnar när man ber dem lämna hunden ifred.

Nej det uppelver jag som jobbigt ibland..

När man har bråttom, eller helt enkelt vill ta sig från plats A ( ex bilen ) till plats B ( ex lgh ) och den lilla biten tar 20 min för att folk måååååååste hälsa och stå och dividera om allt mellan himmel och jord.

:crazy:

Tack för tipset!

Alla kommer o hälsar på mina hundar varje gång som jag går utanför dörren men jag ser inget problem med det, mina hundar älskar andra männiksor o hundar men de e klart har man en rädd hund så kan man ju be dom att ta et försiktigt o låta hunden gå fram till dom när den är redo för det är ju ändå bra att hunden tränas ifall den är rädd..

Men jag vill inte ha en hund som "måste" hälsa på kreti och pleti..

Om min valp ( som älskar människor) får hälsa på alla hon ser så befäster hon det beteendet, sedan får jag ett helvette när hon väger 11-14 kg muskler och SKA fram till alla ...

Jag har haft väldiga problem med just det, jag råkar tydligen äga en hund som ALLA ska fram och klappa, trots att han är stor som ett hus. Tyvärr så fixar han inte det särskillt bra, utan blir rädd och osäker, och det slutade med att han började göra utfall mot folk som bara gick förbi.

Så nu får ingen hälsa på honom när vi är ute på promenader, och med mycket klickerträning så kan han nu möta folk, och vi kan till och med stanna av och prata med folk utan att han blir galen och ska morra.

Men ACK vad svårt folk har för ett nej, vissa blir rent sura när jag säger att han inte vill bli klappad. Och i förra veckan förklarade en gubbe att min hund var sjuk i huvudet för att han inte fick hälsa på honom. Birk satt som ett ljus brevid mig, morrade inte, men ändå var han sjuk i huvuudet för att gubben inte fick hälsa på honom!:mad:

Undrar just vem det var som var sjuk i huvudet i det fallet.... :mad:! Jävla gubbe, inte ett uns vett eller respekt för dig som ägare! Jag HATAR människor som inte kan ta ett nej! Jag vet vad som är bäst för mina hundar, säger jag nej så är det nej!

Jag är också en sån "elak" människa, som inte tycker att mina hundar ska få hälsa på alla hundar och människor som kommer i deras väg. Mina hundar har sin av mig utvalda "flock" med hundar de får hälsa på och leka med, att hälsa på alla andra skulle bara vara ett stressmoment där de ska mäta rang.

Flera gånger har jag varit med om att folk bara släpper sina hundar rätt fram till mina (och oftast har dessa personer flexikoppel, coinsidence? :angel:) ;)) och tar inte tillbaka dem även om jag ber snällt, så då blir jag rättmätigt förbannad på dem.

Annars kan man ju säga som en som bor i mitt område och har en Samojedvalp... Den valpen MÅSTE få gå fram till VARENDA hund den ser, för att "öva på sin sociala kompetens" :crazy:

Eller som en annan granne gjorde.... Min kompis stod utanför mitt hus och väntade på mig med sin stora hund. Helt plötsligt hör hon ett visselljud (av flexikoppel, vad annars..) och helt plötsligt är min grannes hund framme vid hennes :eek:! Och dessa två hundarna har aldrig tidigare sett varann! Jag fattar inte hur min granne tänker, tänk om min kompis hund hade varit jätteaggressiv? Han hade kunnat bita hennes hund i två delar om han så ville! Nu gick det ju jättebra, men min poäng är den att det hade ju inte grannen en ANING om att det skulle göra!

Varför är folk inte mer rädda om sina hundar än så? Och även om en hund ser harmlös ut, så vet man inte om man inte känner den. Eller så kanske den har någon smittsam sjukdom, eller ohyra etc.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 011
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka