Sv: Lastning?

Är dom inte lättlastade så blir dom. Det är en träning det med, precis som galoppombyten, stop eller vad som helst.

/Camilla

Helt underbar att lasta. Går fram till rampen, jag lägger grimskaftet runt halsen och han kliver ombord själv.

Lika trevlig att lasta ur. Kan försöka backa ut innan bommen är borta, men prövar mest om det är öppet. Är då bara att säga till att "Du får vänta" så står han still tills jag säger "Backa" eller "Ja, kom då"....

Husse har lasttränat honom bra.

Min ponny(Sandrè) är svår att lasta för han är så dominant. Men det är ju något som går att öva bort. Det är bara jag som måste bli lite tuffare :angel:

Bilder när vi lastar honom finns på min tränares hemsida:
www.home.no/pwestern

Det är bara att förstå hästen så brukar det gå bra... Men sedan så är han envis... Behöver han inte så varför jobba? :idea: ;)

Mvh Malin!

tänkte bara höra med alla, ifall
ni har lätt lastade hästar?:smirk:
eller vill dom inte alls gå in? :)

Min ena hästa var rätt så tjorvig att lasta till att börja med. :crazy: Iof sig så hade han inte åkt finka så ofta bara ett par tre gånger per år tills han va runt 7-8 år. Då flyttade vi och han började åka lite oftare. Innan tog det väl nån halvtimme med lite lock och pock och när han väl var inne stod han lungt både när vi stod stilla och körde.

Efter ett besök på ATG-kliniken så körde vi fel och hamnade i stan bland en massa farthinder och dylikt. Efter det började han banka i högerkurvorna och blev efter varje gång allt mer svårlastad.... Och började backa ut innan man hann stänga dörrarna och var allmänt tjurig, han har aldrig visat rädsla, bara en riktig tjurskalle... Det längsta det tagit att lasta är 7 timmar och då höll jag på att ge upp kan jag lova, men är han tjutig så kan man nog säga att jag är tjutigare, ger mig inte i första taget! ;)

Har varit på två John Mooreclinicar :bow: för att få hjälp och det har hjälpt men susen gjorde det när jag kom på att flytta mellanväggen. Han går nu in direkt och står som ett ljus och använder hela sin plats. Han är alltså bredåkare och det brukar tydligen komma med åldern även om dom tidigare åkt smalt...

Nu lastar jag honom med repgrimma och har bara nån som står och stänger och det kan man ju lixom be vem som helst. Och sällan åker man ju nånstans helt ensam, åtminstone inte jag, så det funkar bra. Han kan fortfarande leva om lite medan man står still men så fort man börjar köra står han som sagt lugnt och fint. :)

Den lilla sällskapsponnyn är det inga problem med. Går in före honom och sen har jag nån som stänger.

Det här med lastning är inte lätt och jag tror inte på slag och irritation utan det gäller att va ledare över sin häst och sen ha ett stor portion tålamod! :banana: :bump: :banana: :bump:

min är hur enkel som helst att lasta. Han springer iprincip in i transporten :p
När jag köpte honom tänkte vi inte ens på att han nog aldrig åkt transport innan (förutom från danmark till sverige med lastbil) men han gick hur snällt som helst på:)
Min ponny var oxå superlättlastad trots att han var såå nervös när man kom med transportskydden och lädergrimman att man trodde att han skulle vara omöjlig att ta in i en transport.

Både är även jättesnäll att köra. Körde min ponny upp till gävle när han såldes och han var otroligt snäll hela resan. Även hästen har jag kört låna rundor med utan problem.

ja ¨vågar jag nämna mitt sto :devil: :devil: det är en häst för sig, nå jag ska väll inte påstå att hon är svålastad heller utan surkärringen har bestämt sig att transporten är farlig så i stället för att tjorva med henne så DRAR vi på henne,
hmmm jag tror det skulle gå bättre om vi tränade lite oftare än vad vi gör har ingen egen transport för tillfället.

shettisen han går på om man skakar lite med hinken :D :D

*Pekar på kartan åt monty i pajala finns det en svårlastad kuse*

Min 3-åring är lätt att lasta och supersnäll att åka med :) .

Kan lasta/lasta ur och åka själv om det är nödvändigt, gör det inte så ofta dock, känns bättre att ha någon med sig om det skulle hända något.

En av dom hästarna jag rider kan bara gå in i transporten om hon har en jacka över huvudet.. :P Innan jackan står hon blickstilla, vägrar röra en hov, även om man så lyfter upp den.
Men dom flesta är lättlastade, man kan lasta dom själv på 2 sekunder.
Och typ alla unghästar jag hållt på med är lättlastade.

Håller med det är ett elende och såå ångesframkallande. Min häst var som en ängel och bara gick in fram tills en tråkig incident hände som har gjort att det är bara att börja om från början. Var ju såå glad att min häst var lättlastat men icke sa nicke........
En vacker dag ska vi nog komma över det, båda två.

Grattis till er alla som kan skicka in hästen och bara åka iväg och klara er själva.

Jag har haft RIKTIGT svårlastade hästar (stora halvblod) och jag säger bara: never ever again! Mitt självförtroende att åka iväg på träning och tävling är sååå i botten efter dessa hästar, får ont i magen bara jag tänker på att åka någonstans :crazy:. Våra nuvarande hästar är dock väldigt lättlastade- väldigt skönt att kunna åka iväg ensam utan hjälp! Men erfarenheten från dom tidigare sitter fortfarande i, tänker varje gång jag öppnar luckan att "nu kommer hästen inte gå in"... Men våra nuvarande pållar är så kloka och snälla (och inga halvblod he he) :love:

Min går på direkt ibland kan hon vara lite "blondin" och gå bredvid men sen när jag backar henne och leder på henne igen ser hon ut som "meeeeen gud va pinsamt!!! - gick jag bredvid???!!"

Ser asskoj ut :D

Min 3-åring lastar jag själv, kan ibland vara lite svårövertalad om det händer mkt runt om kring men det tar aldrig mer än 10 min.
Stoet har varit riktigt svår men i somras köpte jag ny släp som är större o ljusare o då var det inga större problem att få in henne + föl. Har inte lastat henne sen dess eftersom hon går med sitt föl fortfarande o vi har inte vart iväg nåt.
Valacken kan oxå vara lite svår o trippar runt men det brukar inte ta mer än en kvart o då lastar jag honom ensam. Han har haft en tråkig upplevelse i samband med transportering så det är försteligt att han är lite svår.
Tog hjälp av en tjej för 1-2 år sen som hjälpte mig med stoet o valacken o därefter gick det bättre men stoet är väl den som är mest komplicerad.

KL
Gino har haft en trotsperiod på typ 3 lasttillfällen, då han inte velat gå in. Men efter typ en kvarts tjafsande har han gått in. Nu går han *peppar-peppar* in på en gång om han har en lina bakom rumpan;)

En av dom hästarna jag rider kan bara gå in i transporten om hon har en jacka över huvudet.. :P Innan jackan står hon blickstilla, vägrar röra en hov,

Vad händer om ni står kvar och fortsätter be henne gå in? Tror du att hon kommer att stå still i 1 timme? 2 timmar? Mer? Någon gång MÅSTE hon röra på sig, det gäller att vara envisare och tålmodigare än hästen!

Om det får ta tid i början tar det mindre tid sen.

Det är inte tur eller en tillfällighet att en del har lättlastade hästar. De som har det av tur eller tillfällighet får förr eller senare problem. Om man inte vet hur man lastar så vet man inte heller hur man löser problem som uppstår. Så även om man har en lättlastad häst så bör man lära sig hur man lastar hästar.

Tänk att vi ägnar timmar och åter timmar åt att finslipa på ridningen men ändå är det många som blir kvar hemma tävlingsdagen för att man inte lagt vikt vid att träna lastning med samma envishet och tålighet.

/Camilla

Det som händer är att hon inte går in i transporten, hur länge man än väntar med henne. Det är inte min häst, jag bestämmer inte, det är ägarna som vill att jackan ska på huvudet. Men det funkar, så vad är problemet? Alla hästar har väl sina egenheter, det är aldrig problem med henne annars. Vi har aldrig blivit kvar hemma på tävlingsdagen.
Och det verkar som att du inte tror att jag vet hur man lastar, eller? Isf, vart tar du det påståendet ifrån?

Vi lastar honom själva, han kliver in, stannar, och väntar snällt tills allt är klart.
Han kan dock ha bråttom ut ibland.

Alla hästar har sina egenheter....

Nja, jag tror faktiskt inte att det fungerar så. Och varför är det så att man tillåter dessa egenheter i så stor utsträckning när det gäller lastning men inte i ridningen?

Säg att du kommer med en häst på en träning och tränaren säger att du ska göra en spinn till höger och du säger att du inte kan göra det utan att ha en jacka över huvudet på hästen - låter det troligt?

Det finns inget annat tillfälle där man har jackor över huvudet på hästen förutom möjligen om stallet brinner - en akutsituation där otränade hästars djupa instinkter kommer fram med full kraft. Så vad är det som gör att hästen blir lättare att lasta med en jacka över huvudet? Om det är för att den är rädd för det den ser - varför tränar man inte bort det istället?

Varför blir du förbannad och tar åt dig personligen när jag tycker att man ska träna lastning likaväl som ridning? När jag ställer frågor att fundera över och kanske, kanske lära sig något av? Är det bäst och tryggast att ha det som man har det och inte ifrågasätta det?

Det var verkligen inte illa ment eller menat som ett personligt påhopp - jag bara delar med mig av det jag kan och det jag har erfarenhet av. Jag ber om ursäkt om du tog det på ett annat sätt.

/Camilla

Mina är lättlastade jag hade blivit knäpp annars.

Men jag ör oerhört trött på "svårlastade" hästar, som egentligen inte är så svårlastade utan att det är bara en klant som håller i grimskaftet.
Blir så trött varje gång telefonen ringer, kan du komma hit vi får inte på den eller den hästen, men hur svårt kan det vara???
I början på denna veckan så rindge det, ägarna var desperata och hade hållt på i tre timmar, det var apkallt och snöade, de ringde till min polare så vi åkte dit (7 mil enkel resa) och hästenskrället var inne på mindre än 5 minuter (som jag tyckte var alldeles för lång tid).

ska starta lastfirma och ta bra betalt för det!!!!!

Lättlastad.......numera :smirk:

Jag vill kunna åka själv så...
Jag leder in pållen
Sätter fast honom och går sedan ut, runt och stänger...
Han är inte typen som slänger sig så det går väldigt bra.

// M

Jag blir inte förbannad, men det känns som att det som att du ifrågasätter MINA kunskaper, när det inte ens är min häst och inte jag som har "befälet".
Som sagt, så är det aldrig problem med henne annars. Jag vet människor som har bra mycket skummare saker för sig med hästarna, hon är helt orädd annars. Hon har alltid lastas med jacka på huvudet, det spelar väl ingen roll för dig eller nån annan hur hon lastas, det har som sagt alltid funkat. Jag ser ingen anledning till att börja böka i det så kallade problemet när det inte ens är något problem för henne och hästägarna.
Och visst tusan har alla hästar egenheter och personligheter! Alla hästar är och fungerar inte exakt likadant, inga människor eller andra djur heller. Jag tycker inte att man måste följa nån regelbok hela tiden, man måste anpassa saker till individen också. Hon är väl van vid något, så som vi människor kan bli vana vid något. Och det finns ingen anledning till att börja bråka med henne om det, det har ALDRIG varit något problem med nånting förut. Varken i hantering eller ridning.

Ja, bara du är nöjd så. För det är ju det det handlar om - bara den som hanterar hästen tycker att de är okej så är det ju inget problem.

Själv skulle jag se det som ett problem och en säkerhetsrisk om en häst tenderade att frysa fast och inte gå att rubba på kommando, men det är jag det.

Det är skillnad mellan att anpassa sig efter individens egenskaper och att godta allt. Farlig balansgång då en del anser att hästar måste få säga ifrån, trängas, bitas mm då det är djurplågeri att säga ifrån. NU SÄGER JAG INTE ATT DU ANSER DET men i dina åsikter om egenheter varnar jag för att det kan vara svårt att dra gränser om man släpper igenom för mycket.

Jag ber också igen om ursäkt för att du tog mina frågor som ifrågasättande men jag tycker att det är bättre att ställa en fråga som någon får fundera över än att besserwisseraktigt säga "hon kommer inte att stå där länge om du är envis nog!" Men hur man än skriver så uppfattas det fel... :/

/Camilla

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka