Sv: Lastning?

tänkte bara höra med alla, ifall
ni har lätt lastade hästar?:smirk:
eller vill dom inte alls gå in? :)

Min hingst har bara varit ute och åkt en gång och det var när han kom till mig. Men an är regelbundet lastad och gr på som om ingenting=)
Ponnyn springer nästan upp i transporten=) Och står jättelugnt!
Valacken gör likadant men kan vara lite orolig i svängar och när man bromsar.
Fölet har bara lastats några få gånger och då med sin mamma. Men hon har varit jätteduktig! och gått efter mamma in=)

Så jag tackar oxå för snälla hästar!!!

Min förra häst gick rakt på om man hade "något bakom", det spelade ingen roll om det var en longerlina eller en sytråd. Men något bakom sig skulle hon ha. Efter viss övertalning kunde hon gå in utan något alls.

Min islandshäst går rakt på transporten när jag ber henne och står still därinne så jag kan stänga bakom i lugn och ro innan jag går fram och sätter fast henne.

Hon är lika lugn vid urlastning då jag först släpper loss henne och lägger grimskaftet på ryggen, därefter gåt bak och öppnar. Hon går inte ut förrän jag säger åt henne att hon får gå bakåt.

Alla fem är lättlastade. Från fölisen till gamla märren på 16 år.
Har nästan alltid varit själv när jag har lastat. Har väntat ut dem. Inget annat val. Går så långt fram mot transporten man kan och när hästen stannar väntar jag. Efter en liten stund går jag vidare, sträcker grimskaftet och väntar. Drar inte men har sträck. Om hästen kommer efter så håller jag kvar handen så det blir slack på grimskaftet= eftergift. Väntar en stund och börjar om med sträck på grimskaftet.
Ibland blir det bakslag och hästen backar. Då börjar jag om. Behåller lugnet. Det hela brukar inte ta så lång tid och efter några gånger går de direkt på.
Brukar faktiskt ha med kraftfoder i en hink :d när de kommit in en bit. Och när de kommit in helt får de äta lite. Har inte haft bråttom med att fälla upp lämmen när de är inne. Låter dem pusta ut först.
Håller med en annan om att halvvägs in är ett kritiskt ögonblick men det är helt ok om hästen backar ut igen då. Vi får svälja bakslaget och börja om.
Jag åker med mina hästar till mina två hovslagare. Jättebra träning för unghästarna då det ofta är enda transportkontakten i unga år.
Och vill tillägga att det är skillnad på dumheter från en hästs sida och rädsla. Min gammelmärr kan vägra ibland och då blir jag bara irriterad jämfört med de yngre orutinerade (förlåt gumman), och när jag ryat till en gång kan jag skicka in henne. Jag har mina brister:o

Jag har två som va me om en olycka i somras så dom tvekar såklart...men vi jobbar på det....sen har jag en liten welsh mountain och hon lastar sig själv, hon skiter mest i vilket.

Min donna vägrar gå in i transporten, hon tar några steg upp på rampen ibland men oftast så kastar hon sig i sidled direkt:devil: vi har nog provat det mesta på henne tex, linor, mat, äpplen, morötter, stå vid en vägg mm....mm
Jag blir så trött... :( nu har jag bestämt mig för att gå en NH kurs med just denna dam o se om dom kan hjälpa mig:idea: , kan inte se själv eller fått höra att jag skulle göra något fel men har förståt att den gamla ägaren lastade själv med bara en lina till hjälp så något gör jag säkert fel hon var född och uppvuxen hos förra ägaren:crazy: kanske dom gjorde något speciellt som dom ej talade om för mig.:o Det brukar ta ca 2 timmar att få in henne o då är hon o jag lika svettiga:mad: , tur är väll att jag ej har behövt åka varken ofta eller långt med henne;)

Hej!
I början var min häst helt hysterisk att lasta. Hon var verkligen rädd och skakade när hon skulle gå på. En gång slet hon sig och hoppade ut genom lilla luckan. Som tur var var hade vi inte hunnit låsa fast lämmen så den föll ner. Så småningom försvann rädslan, men då blev hon istadig i stället. Hon gick halvvägs upp på lämmen, och sen "frös hon fast" där. Man kunde få stå och vänta ut henne i en timme. När jag nu börjat träna regelbundet och åker minst en gång i veckan har detta släppt. Man behöver fortfarande vara två, men det räcker i stort sett med att visa henne longerlinan för att hon ska gå på och jag är så glad! :rofl:

Min pålle går in nästan direkt:D Han går förbi luckan max 2-3 gånger och det är nog mest för att checka läget:P

Det är lite olika. Lastat honom själv två gånger från det att jag köpte honom.
först ville han inte gå in, tyckte det var helläskigt. men sen efter ett-två försök gick han upp på bryggan och gick nästan helt in. Varpå min smarta pappa, klappar honom på baken, och vips så var vi ute igen. denna gången tog det längre tid. men han gick in tillslut.
Sen när vi skulle åka ifrån tävlingsplatsen ville han inte gå in alls. Var massor av folk runt omkring som skulle kolla på honom, och sådär. Jättejobbigt. Men sen lockade min kompis honom med havren, och då gick det snabbt in ;).

Förut kunde det ta från 1-3 timmar igår tog det mellan 5-10 minuter. Vi har tränat horsemanship (de 7 lekarna). Har lasttränat 5 gånger och nu går hon in, det räcker att jag står på lemmen och pekar in mot transporten och svingar repet bakom så går hon in.. så glad nu. Jag trodde aldrig att det skulle gå men jag hade fel.

Hästen är oftast lättlastad ibland ska han testa och vägra gå in i transporten, men upptäcker ganska fort att han inte kommer undan och går snällt in. Han har varit väldigt jobbig att lasta, kunde ta 2-3 timmar att få in honom i transporten. Vi tog då hjälp av en NH tränare och då tog det 5 min.

Ponnyn är väldigt lättlastad, bara att peka in i traansporten så går hon in. ;) väldigt behändigt.

Numera är alla 4 relativt lätta, går mestadels på med en gång. Bara storhästen som behöver en lina runt bommen och en knuff i rumpen ;)

Min häst går direkt in i transporten och står snällt och stilla hela vägen :) det är skönt när man ser hästar som absolut inte ska gå in i transporten :)

Nuvarande hästen är lättlastad, men har inte varit iväg på så mycket ännu, så vi tänker provlasta honom en period innan vi skall iväg på premiärtävlingen så att det inte blir ett stressmoment då.

Förra ponnyn var extremt svårlastad till att börja med. Det tog ett halvårs lastträning att lösa det problemet. Sedan gick det att lasta honom i ett nafs. Det är inte kul med svårlastade hästar, men det är bara träning, lugn och tålamod som gäller! :smirk:

Min häst VILL inte åka, men är lätt att lasta eftersom han vet att han måste! :devil: På den punkten är matte svår att diskutera med... Han går in själv, men han trumpetar och snorkar alltid och ser väldigt missnöjd ut, så det är klart, skulle han ha ett val skulle det säkert vara andra fasoner (som det var när jag köpte honom).

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka