Sv: Lastning?

Jag lastar hästar med lastningsproblem mot ersättning. Det är mycket roligt och stimulerande men det handlar mer om människoträning än hästträning. Jag säger som Ceasar (hundtränaren på TV4Plus): jag tränar människor och rehabiliterar hästar... :)

Vill man lära sig hantera hästar är lastning av hästar med problem en av de bästa sätten att lära sig för där ställs allting på sin spets. Man kan inte undvika att ta och lösa konflikter med hästen då man har ett klart mål = in i transporten. Man måste också göra sig förstådd och undvika misstag samt kontrollera sig själv. Gör man inte det kommer hästen inte att lasta sig själv. För det är det det handlar om för mig - hästen ska lasta sig själv vilket betyder att den varken är rädd eller har en dålig attityd mot transporten.

Jag har skrivit en lastningsartikel för webben:
hulkki.z.se/stallett - gå in på artiklar
Sen har jag också lastat en häst i ett radioprogram för utbildningsradion - finns nog på deras webbplats.

Lastning är min specialitet och det kan jag allra bäst när det gäller hästhantering. Därför blir jag lite påig och förtvivlad när jag läser om lastningsproblem som är där i onödan. De är en onödig frustration för både hästägare och hästar som inte alls är så svår att träna bort.

Men jag blir inte less när folk vill ha lastningshjälp - jag blir glad! :) Det är en chans att lära sig mer (varje häst lär en något nytt) och en chans att förbättra relationen mellan en häst och dess ägare vilket ger enormt mycket tillbaka till mig.

Men det är också en säkerhetsrisk att lasta hästar, därför tar jag betalt. Jag har två tumleder som är trasiga efter att jag klantat mig och fått linan runt tummen när hästen slängt sig. Jag har haft ett antal blåmärken och svullnader efter bommen, men det är ändå skörden av 10 år av lastning så det kan jag ta. Hade jag varit hockeyspelare hade jag nog haft det värre! :)

/Camilla

Vi har en ponny som är osäker vid lastning. Men det gäller att inte tvinga henne. Vi lastar i grimma och en lång lina. En av oss står inne i transporten och håller i linan och väntar, ponnyn kommer sakta steg för steg och får självklar beröm för varje steg hon tar. Den andra står utanför och väntar för att sedan stänga bommen och luckan när ponnyn gått in i transporten. Alltså vi väntar in ponnyn, ingen drar eller stressar ponnyn på något vis. Det går bättre och bättre för varje gång. I början stod hon och darrade när vi skulle lasta henne...vet ej varför men någon måste ha varit dum mot henne innan hon kom till oss någon annan förklaring kan jag inte se.

Min häst vill inte gå in i transporten...
Hon är både rädd och envis! Hon är livsfarlig att lasta. En gång stegra hon över och stuka svansen... Jag är alltid jätte rädd att hon ska skada sig eller någon annan. :crazy:

Det som fungerar bäst är om jag lägger min tröja över ögonen på henne och leder in henne försiktigt själv. (Inga piskor eller annat)
Det kan vara bra om någon lugn människa håller handen som stöd bakom hästen, (man ska inte tvinga fram eller mota hästen)
När min häst väl är inne i transporten så är hon lugn.
Hårda metoder fungerar inte på min häst då blir hon bara värre och värre. Man måste vara lugn och ha tålamod.
Detta har vi bara som nödlösning om vi inte får hem henne efter en tävling. Hon borde lära sig att gå in ändå jag vet!!

Min andra häst går in bara man är bestämd. :rofl:
Hästar kan vara väldigt olika även om dom är systrar!

Okej då är vi hyfsat överens ;)
Men jag måste tillägga att hon inte fryser fast någon annanstans, därför anser jag inte att det är farligt. Hon går ju att få in i transporten, det är aldrig problem med något annat. Jag kan mycket väl dra gränserna, det här är det enda jag har överseende med, och om du läst vad jag skrivit tidigare så finns det inga andra problem med den här hästen.
Men nu glömmer vi det här :)

Min ponny är jätte lätt lastad
Kan lasta henne själv och lasta av henne själv utan hjälp
Ska börja träna på att hon "lastar sig själv", alltså går på
själv också ;)

Kram
Jojjo F

Min pålla var jättejobbig första gången vi skulle lasta henne, men nu går hon in hur lätt som helst:)
Det vi gjorde var hur lätt som helst.
Innan man lastar(om det inte funkat tidigare) testar man så att man kan backa och flytta hästen åt båda hållen;)
Sen går man in. Om hästen stannar eller börjar backa vänder man snabbt om och backar hästen(det är DU som ska backa ut hästen inte tvärt om...
Sedan gör man så att hästen går i en liten cirkel runt omkring en och gör ett nytt försök mot rampen:bow:
Min häst gick in på tredje försöket och jag kan nästan lova er att var ända pålle går in med den här metoden utan en massa linor eller dragande i grimskaft:banana: :banana:

Bada mina ar jatte latt lastade, tror nastan att jag skulle kunna backa upp dem i transporten utan probelm. Spelar ingen roll om de aker brett/smalt/ensamma/med en kompis/med en hast de aldrig innan traffat/med bom/utan bom... ja alla varianter. Nar de ar inne star de som ljus och inga som helst problem att lasta ur heller :love:

Otroligt skont att slippa bli nervos bara for att man ska aka nagonstans annars kan det latt bli trakig stamning :crazy:

Min är jättelätt att lasta!Bara att skicka in honom så går han på själv. :banana:

min polla bara promenerar in i transporten som om de vore samma sak som att gå vanligt:D

Men jag blir inte less när folk vill ha lastningshjälp - jag blir glad! :) Det är en chans att lära sig mer (varje häst lär en något nytt) och en chans att förbättra relationen mellan en häst och dess ägare vilket ger enormt mycket tillbaka till mig.

Ja om det nu var så att jag absolut inte´hade annat planerat så hade jag inte blivit less, men när det går ut över att jag inte hinner rida mina egna mm så är det inte så kul.
Tyvärr kan det ju vara lite svårt när folk väl ringer och står någonstans och måste få in hästen nu, det är minusgrader och de kan inte komma inomhus någonstas att då säga, ja jag kommer när jag ridit mina hästar och gjort i ordning för dem, det funkar inte, jag kanske är för snäll.

en av mina som jag aldrig har haft några problem med skulle en vän köra åt mig en gång, telefon ringer när jag sitter mycket upptagen och de har varit fyra pers som försökt en timme, jag fick åka dit det tog 15 sekunder så var hästen inne och transporten stängd, det räckte att hästen fick se matte ilsk som ett bli kliva ut bilen så tog den närapå sats för att springa in i transporten.

Felet folk gör med hästar som tar över är mjäka med dem, det accepterar inte jag, är de inte rädda utan bara tjurskalliga då ska de baske mig in med en gång och fort ska det gå, det kan vara hur envisa som helst men det brukar gå bra de brukar inse att tanten som dök upp är faktiskt ännu envisare så det är lika bra att gå in.

Min firma skulle inte ägna sig åt lastträning utan "akut in med hästskrället nu" att hålla på lastträna är inte min stora passion, det får andra ägna sig åt.

Ponnyn äälskar att åka transport! När vi ska iväg och hoppa på tisdagar så skyndar hon sig in, sedan gnäggar hon åt transporten när hon ska hem igen. Då är hon trött o vill hem o sova:p

Skulle säkert gå in själv, men när jag har mamma (:bow: ) till hjälp att stänga så leder jag henne.

/Sanna

min häst är en guldklimp. Går på allting i sömnen, vanlig transport, buss eller liten hästbuss. Nu när vi börjat åka lite oftare (åker iväg kanske varannan vecka och rider i skogen :love: ) så har han börjat få lite divalater och stannar på rampen på väg ner och ser sig kaxigt omkring (den andre hästen står alltid innanför honom, så han måste ju vänta tills Piper är ute :D )
Är väldigt smidig att åka med, kan själv när man håller i hästen fälla ner ramp och öppna mellanvägg osv. underbart när man åker iväg :love:

Det beror på. Dom går alltid in med rep (som vi endast tar fram om det behövs)

Häst nr 1 kan vara lite svår, men det är inte just för att hon inte vill gå på transporten utan för att hon blir så spänd och lite "nervös" när man ska åka iväg ( oftast om hon förstår att det är tävling).
Annars brukar det inte vara några problem. Det är mest inne i transporten om hon måste vänta på en annan häst, det tycker hon inte är roligt.

Häst nr2 är också lite till och från. Ibland går hon rakt på, ibland vill hon inte. En gång (när jag var liten, oerfaren och klen :D ) så drog hon iväg som en äkta fjording och sprang tillbaks till stallet :p

Fölisen d'äremot är det inga problem, hon tycker allt är jättekul.
Hon är bara lastad två gånger, men det har bara varit att putta på henne så har hon gått in.
Åka tranport och komma till ett nytt ställe tycker hon är jättekul.
Till och med utan mamma när dom precis var avvanda gick det jättebra.

Kom på en häst vi hade innan, hon sprang (!) in i transporten för hon tyckte det var så kul att åka iväg och tävla :D
Sånt är väldigt kul att se faktiskt.

Jag lastar hästar med lastningsproblem mot ersättning. Det är mycket roligt och stimulerande men det handlar mer om människoträning än hästträning. Jag säger som Ceasar (hundtränaren på TV4Plus): jag tränar människor och rehabiliterar hästar... :)

Vill man lära sig hantera hästar är lastning av hästar med problem en av de bästa sätten att lära sig för där ställs allting på sin spets. Man kan inte undvika att ta och lösa konflikter med hästen då man har ett klart mål = in i transporten. Man måste också göra sig förstådd och undvika misstag samt kontrollera sig själv. Gör man inte det kommer hästen inte att lasta sig själv. För det är det det handlar om för mig - hästen ska lasta sig själv vilket betyder att den varken är rädd eller har en dålig attityd mot transporten.

Jag har skrivit en lastningsartikel för webben:
hulkki.z.se/stallett - gå in på artiklar
Sen har jag också lastat en häst i ett radioprogram för utbildningsradion - finns nog på deras webbplats.

Lastning är min specialitet och det kan jag allra bäst när det gäller hästhantering. Därför blir jag lite påig och förtvivlad när jag läser om lastningsproblem som är där i onödan. De är en onödig frustration för både hästägare och hästar som inte alls är så svår att träna bort.

Men det är också en säkerhetsrisk att lasta hästar, därför tar jag betalt. Jag har två tumleder som är trasiga efter att jag klantat mig och fått linan runt tummen när hästen slängt sig. Jag har haft ett antal blåmärken och svullnader efter bommen, men det är ändå skörden av 10 år av lastning så det kan jag ta. Hade jag varit hockeyspelare hade jag nog haft det värre! :)

/Camilla

:bow: :bow: :bow:
men ge MIG eller oss lite konktera tips och råd HUR vi ska göra för att slippa stå 3 timmar och försöka få in hästen i transporten.
nu åker jag inte så ofta i väg vintertid men därimot i vår och sommar är det dags igen, jag vet att problemet ligger i mig när det gäller lastning alltså JAg blir nervös mm och hinner tänka en heldel :o :o
jag har tränat klaostrofobiska övningar i ridhuset med det hjälpte ju inte direkt

Men dom du tog lite tid åt att "lastträna" dina vänner som behöver din hjälp så skulle du kanske inte behöva åka ut akut så mycket?

Bara en liten tanke... ;)

/Camilla

:D

Börja med att läsa artikeln jag hänvisade till.

Det handlar mycket om att hästen lyssnar och har förtroende för den som ska lasta den. Det behöver man inte träna på en transport!

Kanske ett exempel kan ge lite tips?
Första problemhästen jag lastade för 10 år sedan var fruktansvärt svår att lasta. Det var en ridskolehäst som en handfull personer försökt lasta vid tre olika tillfällen och inte ens att ge henne lugnande hjälpte. De fick helt enkelt rida henne de fem mil hon skulle transporteras från bete till ridskola.

Jag fick låna henne till min första NH-kurs och efter två dagar kunde jag lasta henne på ca 20 minuter under tränarens kontrollerande öga.

Sen skulle jag lasta själv efter en vecka och misslyckades totalt! Den här hästen var verkligen, verkligen rädd och jag lyckades bara få henne längre och längre ifrån transporten. Detta för att jag hade dålig timing och blev för het och stressad. För henne var nog inte bara transporten läskig - jag var minst lika farlig! Mitt självförtroende fick sig en rejäl knäck men jag är envis och bestämde mig för att det var bra för då måste jag börja tänka istället och vara noga med vad jag gör och lär mig.

Så kom vintern och jag jobbade med denna häst regelbundet och hade ingen transport att öva på. Istället jobbade jag mycket med att hon skulle våga följa mig över allt möjligt läskig; började med bommar, sen smala pressenningar sen breda pressenningar, osv. Tränade också att leda henne genom trånga passager; mellan höbalar, byggde upp hinder tätt som hon fick gå emellan, mm.

Jag upptäckte att jag kunde se hennes rädsla även här och tränade vidare för att få bort den reaktionen. När våren kom fick hon fång och det visade sig att den som sålt henne till ridskolan sommaren innan inte berättat att hon haft fång förut och nu roterade hovbenet rejält och hon var tvungen in till ATG-kliniken. Innan resan dit så tränade jag lastning på transport vid ett tillfälle. Det tog ca 2 timmar och nu hade jag mycket mera tålamod och mycket bättre timing pga all träning jag lagt ner under vintern. Jag kunde läsa henne bättre och se när det blev för mycket press, när hon var tvungen att få hämta andan och när det gick att be henne om mer.

När vi skulle åka in till kliniken tog det ca 1,5 timme. Hem från kliniken tog det ca 30 minuter. När hon dömdes ut och skulle på slakt var det jag som körde henne och då tog det 10 minuter. Jag har aldrig gråtit så mycket över en häst för lastträningen gav så mycket mer än det uppenbara - det gav oss ett enormt starkt band mellan oss trots att hon inte ens var min. Hon litade på mig - kanske den första människa hon gjorde det med.

Jag har också en del konkreta tips när du står vid transporten och känner dig redo för att lasta:
* Alltid rak häst mot transporten - dit hästar tittar, dit är de på väg.
* Be om ett steg framåt och ge sen eftergift - jag ser många försöka dra sin häst ända in, livrädda för att ge efter för att hästen då ska kasta sig bakåt. Men om hästen är rädd för transporten måste den få känna att den inte sitter fast i den och att det är okej att gå ut när det blir för jobbigt - det är bara att ta in den igen.
* Sätt delmål och håll på dem oavsett hur bra det känns gå. Först framhovarna på lämmen - backa av, sen bakhovarna på lämmen - backa av, sen framhovarna på finkgolvet - backa av, sen framdelen i öppningen (mycket kritisk ställe!!!), backa av osv. Ju mer du backar av hästen efter varje uppnått mål desto mer känner den att den kan acceptera situationen och efter ett tag kommer den inte att vilja backa av - då är det jobbigare att backa av än det är läskigt att vara där inne = hästen lastar sig själv.
* Rakheten - återigen, mycket viktigt! Vill hästen gå åt sidan, räta upp den och be den om ett steg framåt igen. Tittar den åt sidan så räta upp huvudet. Om hästen känner att alla vägar åt sidan är stängda och om den backar så håller man i tills den tar ett steg framåt, så kommer den att förstå att ända rätta vägen (=vägen där eftergiften finns) är framåt och då går den in.

Många gånger nuförtiden när jag kommer till någon som inte lyckats lasta på en stund (hästen är bearbetad, ofta har rädslan gått över till att den inte vill) så behöver jag bara vara väldigt snabb i att räta upp den utan att ens be om ett steg framåt och när den är spikrak mot transporten och tittar in, får den pusta i några sekunder och sen är det oftast bara att leda in. Vi människor är långsamma i tanken, ofta är hästen redan långt på väg i flykten innan vi upptäcker att den inte längre är kvar hos oss mentalt.

Lycka till med era lastningar!

/Camilla

Senaste fallet är en häst som jag inte anser behöver lastträning, den tar bara över när ägarna blir mesiga, den VET precis och utnyttjar det till max, vi skulle kunna träna hur mycket som helst och när jag är där kommer den gå på lätt, åker jag därifrån så blir ägarna nervösa och vips går det inte lasta skrället igen så kommer jag tillbaka så går den in snällt.

så det finns inte så mycket lästträning jag kan göra. :smirk:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka