Sv: Lastning?

Härligt! Det är PRECIS så det ska vara!

Min egen han måste fundera en gång, bara några sekunder och sen går han på. Skickar på honom och slänger repet över ryggen, stänger bommar och luckor och går sedan och binder fast honom. Av är det motsatt procedur. Knyter loss lägger repet över halsen, går bak, fäller luckorna, tar bort bommen och drar lite i svansen och säger "kom" vilket är mitt kommando för att han ska komma till mig.

/Camilla

Visst är det så - hästen måste kunna lita på personen som lastar och är den personen nervös eller inte sätter klara gränser och talar om vad som är ett bra resultat och vad som ignoreras så kommer hästen att säga: "nä, jag törs inte gå in med dig".

Men människor KAN ändra sig! Jag lovar! ;)

/Camilla

*knapplån*
En del skriver att hästen de ska lasta är känslig och nervös och går inte att bli tuff och hård med och då vill jag bara ge min reflektion över just nervösa och känsliga hästar (har en som varit så själv).

Varför blir hästar nervösa? Jo, min erfarenhet säger att hästar blir nerövsa/ängsliga när de inte vet vad som förväntas av dem, när reglerna är oklara, när människor är inkonsekventa. Samma häst kan man se ta mycket hårda tillsägelser av andra hästar i hagen utan att bli ett nervvrak. Så vad kan man göra?

*Var mycket konsekvent!
*Var tydlig med det du begär!
*Gör det enkelt för hästen att göra rätt!
*Begär bara en sak i taget!
*Beröm massor när hästen gör rätt!

Att smyga på tå och vela runt nervösa hästar gör det hela ännu värre!

/Camilla

De kan de säkert, men jag kan inte ändra dem, det får de ta tag i själva.
Det är ju deras problem om de blir stånde någonstans och jag tex är bortresta då får de väl rida hem hästen, det är ägarnas probelm om det inte tar tag i det själva.

Men den hästen tänker inte riktigt så att den inte törs, utan *hahaha, nu blir du allt nervös lilla stumpan, och du vågar du inte utmana mig så nej, jag känner inte för att gå in där idag med dig*

Sist så såg hästen för rolig ut när vi kom :D, försökt ändå testa oss, hade ju trots allt vunnit i tre timmar innan :devil: , sen så kom en djup suck så gick den in lungt och stilla.

*Var mycket konsekvent!
*Var tydlig med det du begär!
*Gör det enkelt för hästen att göra rätt!
*Begär bara en sak i taget!
*Beröm massor när hästen gör rätt!

håller med i detta, och vill bara förtydliga att det där med berömmet iallafall för mig inte innebär massa godis stup i kvarten, det kan hästen få när den är helt inne och det är stängt om den, inte innan.

Håller med. Mat är otillförlitligt som förstärkande om man inte vet exakt vad man håller på med. Däremot är det bra för att bättra på en lugn och trygg miljö inne i transporten.

Beröm för mig är fristad för hästen (dvs jag kräver inget) och att jag verbalt och kroppsligen berättar att den varit duktig och gett mig precis det jag ville ha.

/Camilla

Mina tre är lättlastade allihop.. Går in bara man klappar dom lite på halsen.. ;)

Jag glömde en punkt ser jag så här efteråt:

* Var tystlåten och lugn i röreslerna utan att vara viskande eller smygande. Skrik inte åt hästen utan försök istället att säga så lite som möjligt verbalt och säg det mesta med kroppen.

/Camilla

Mina 2 hästar går rakt in, Slänger grimskaftet runt halsen och står kvar vid rampen och så går de själva rakt in.

Så länge man övar lugnt och inte tvingar in dem så går det att få lättlastade snälla hästar. :D

Mina pållar går dit jag går och ber dem (om inte kraven är orimliga för då stannar de upp och tittar på mig och frågar, menar du allvar?)

Jag tycker allas tips är bra men känner att jag ,åste lägga till en sak. TID!

Hur mkt tid och pengar lägger inte folk på att träna och tävla, hur många minuter om dagen lägger de på att få hästen att tryggt gå upp i släpet....

Hur många gånger ser man inte folk på en tävlingsplats som börjar innan alla andra och som står kvar när alla har åkt och då är alla trötta och har tappat humöret.

Bara en fundering...

Här är alla hästar lättlastade!
Vi tar emot hästar för lastträning. Skojsigast var hästen som kom hit, för ägaren hade lånat vårt ridhus för att löshoppa lite. När det var dags för henne att lasta ch åka hem ville inte pållen kliva in i lådan. Han blev kvar på några dagars lastträning i stället...:)

Häst 1 : Brukar gå hela rampen upp stanna och sniffa och sen klampa in, kan hända att han ibland hoppar ner på sidan och ställer sig på sidan längst transporten och kikar in på mig :rofl:

Häst 2 : Går alltid in direkt, en stel lite äldre dam som dock är lite klumpig.

Häst 3 : Ungefär som häst 1 fast ngt mer skeptisk

Kan tillägga att jag inte tycker metoder som longerlinor och arga tillrop/viftande är något bra alternativ när det gäller lastning, allt kräver tid och ska verkligen inte göras på våld varje gång :crazy:

Mitt sto går alltid rätt in. Valacken har varit superkrånglig, rest sig, kastat sig och slitit sönder både grimmor och träns men nu börjar han rätta till sig. Han har lätt att bli tjurskallig så bara man inte är stressad så går han rätt in. Han åker transport ungefär en gång i veckan nu så han är resvan, men jag litar inte på att han alltid går in för det.

Min valack är toksnäll, bara att knalla in så följer han efter :)..

*kl*
Nuvarande pållen är väldigt svårlastad, han är väldigt ängslig för det mesta, sen tror jag att mkt ligger i att han är så stor (180) så då blir transporterna väldigt trånga och farliga enligt honom. Nu vågar han knappt gå in i stallet bara för att det är läskigt när man hackar dän iskumparna ur skorna på honom.

Ponnyn: Går rätt in
Häst 1: Går in
Häst 2: kan tveka,kanske var 20 gång men går annars in

Här är alla hästar lättlastade!
Vi tar emot hästar för lastträning. Skojsigast var hästen som kom hit, för ägaren hade lånat vårt ridhus för att löshoppa lite. När det var dags för henne att lasta ch åka hem ville inte pållen kliva in i lådan. Han blev kvar på några dagars lastträning i stället...:)

MARHULT :confused: :confused: hmm undra hur många mil det är dit i från pajala kanske lönar sig att lastträna ändå :D :D

Våra (min och mammas) hästar är ganska lättlastade. Min Svalur går in jättesnäll när man går in först, men Brúda hade lite problem i början.
Men så kom min mamma på att "skicka" henne in i transporten, något som Jaana Heinola lärde henne och sedan dess går stoet in hur snällt som helst in i transporten.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka