Lastning - vad gör jag för fel??

FUNNY

Trådstartare
Ja nu är jag villrådig...
Har hållit på med hästar hela mitt liv (38 år gammal)
Haft några unghästar och utvecklat ett visst system vid lastning som funkat super bra o som andra tagit efter o som helt okända människor kommit fram ute på olika platser o tackat mig för. Det har mao spridit sig :)
Men nu har jag gått bet....
Har en 5-årig valack som första gångerna när jag lastade gick rakt på.
Hämtade honom maj-09. Åkte helt lugnt i 20 mil utan att göra något som helst väsen av sig.
Har därefter lasttränat några gånger hemma. Gått rakt på.
Nu som först för ett par månader sedan har jag börjat åka iväg med honom.
Första gången, gick rakt på. Lugnt ställe inget som händer runt omkring.
Andra gången gick rakt på hemma. Men när vi skulle åka hem så tog det 1,5 tim innan vi kom hem. Slutsatsen var att det hände för mycket runt omkring för att han skulle vilja åka hem. Ja ja unghäst - 5 års trots -nyfiken. Det går nog bättre nästa gång.
Lasttränar hemma varje dag i en vecka. Åker en sväng. Hem igen o lastar på. Inga problem.
Tredje gången samma ställe där det strulade sist. Det tog ca 5-10 min att få på han hemma men när vi skulle hem tog det ca 40 min. Ok det är ju i alla fall förbättring.
Men nojig som jag är åker jag till klinik för att kolla så det inte är något fel på hästen.... Hästen fullt frisk så det kan inte vara anledningen.
Fjärde gången. 5-10 min hemma ca 20-30 min hem.

Femte gången (igår). Det tog ca 5-10 min att lasta hemma men sen när vi skulle hem (från samma ställe som sist) så tog det 1,5 tim och dår fick jag krypa till korset o ta hjälp ifrån 2 andra som korsade linor bak. Tycker inte om när det ska bli tvång men ibland måste man ju helt enkelt komma hem :eek:

Han åker bra. Står lugnt o ser hyfsat avslappnad ut (har övervakningskamera). Han känns inte det minsta rädd för transporten.
När jag på platsen där han inte vill gå in longerar o kör lydnad på honom så lyssnar han expemplariskt. Förutom när det då gäller att gå in i transporten.

Jag har kört olika metoder och en metod funkar en gång sen måste jag fundera ut någon ny metod.

Han får alltid godis inne i transporten o självklart massor av beröm.

Rent generellt så känns det som att det händer för mycket i omgivningen o han är så nyfiken av naturen att han vill ha koll på allting. Jag försöker att få honom fokuserad på mig men det är inte lätt när det springer hästar i full galopp o busar i hagarna runtomkring....

Har ni några tips? Kan det vara unghäst trots? Ska jag fortsätta att envisas med att åka till samma ställe? Ska jag kanske helt strunta i o åka o träna där och bara träna lastning på lite olika ställen ett tag?
Ja som ni nog kan se se känner jag mig minst sagt förvirrad :crazy: Alla tips råd o ideer är välkomna.
Tack för att ni orkade läsa såhär långt.
/anna

Senast ändrad:
Sv: Lastning - vad gör jag för fel??

Första frågan:D
Kan han åka brett? Är taket högt nog osv.
jag har märkt att många klampar på eftersom det är det de "ska göra" men efter att ha åkt obekvämt av någon alening så strular det vid hemfärden.

Ja han åker brett. Han en ny fin hög o ljus transport med extra fönster båda sidor fram och frontutlastning.
Jag kör super försiktigt och som sagt var jag har övervakningskamera så jag ser att han åker bra :)

Ja när jag ändå är i farten så kan jag ju tillägga när vi åkt en sväng stannat hemma o lastat igen så har det inte varit några problem. Även när vi var på ett annat ställe o tränade där det inte hände någonting runtomkring när vi skulle hem. Klampade rakt på!!

Det känns ju inte som att han är räd för att åka eller gå in.
Du skriver att det känns som att det händer för mycket kring honom när han ska därifrån. Om det är din känsla tror jag stenhårt på att du har rätt!
Prov nästa gång att parkera ett lugnare ställe och se om det löser sig.
Sen kan du ändra gradvist när han har fått en bra rutin med att gå in.

Sen kan du tänka på att hästar är mera stresskänsliga om de är för trötta eller för pigga. Så problemet kan bero på att du har tränat för mycket eller för lite. Det kan vara lite svårt att hitta vad som är lagom, här i början.
Som med allt annat så tål han mera när allt har blivit bra rutiner.
Viktigt är det att han inte blir leds på att köra, så se till att ha många bra turer, där han inte är trött när han ska hem.

Miljöträning. Du har säkert helt rätt i din utvärdering att det är på bortaplan det strular, för att ledarskapet inte är befäst när det kommer till saker som är mer intressanta. Här gäller det att sätta hårt mot hårt (utan mer våld än situationen kräver), men det är NU det gäller att komma till rätta med det. För varje gång det får ta längre tid borta än hemma, blir det mer befäst att strula borta.

Borta är inte annorlunda än hemma, acceptera inte ett beteende bara för att ni inte är på hemmaplan.

Med de sakern aur välrden är det säkert som du känner. Det händer för mycket spännande runt omkring.:D

Som någon annan skrev. försök hitta en lugn lastningsplats.

Sedan ska du se att blir bättre med lite rutin. Hästen var ju inte så gammal.

Jo precis man vill ju att han ska tycka det är positivt!!
Har tänkt på att inte rida honom trött de sista två gångerna men det har inte hjälpt så han har inte varit för trött som jag oxå hade tanke på ;)

Men hur exakt tycker du jag ska gå tillväga? Våld är inget alternativ men du tycker jag ska samla ihop så vi är 4 man varje gång jag ska iväg o använda linor som då funkade sist.? Men sen är ju problemet att han byter acceptans varje gång. Ena gången kan jag sätta lite press om runpan själv med longerlinan, nästan gång kan jag sätta lite press med repgrimman, nästa gång funkar det bra med havrehinken, nästa gång går det att gå med RASKA steg, nästa gång går det att bara sätta sig o vänta ut honom..... ja listan är lång....

Mitt fullblod är svårare att lasta när vi ska hemåt, förmodligen för att han är "uppe i varv" på ett annat sätt än när han bara kliver ur hemmastallet ut i bilen.

I vårt fall är det "tid och tålamod" som gäller. Det SKA gå utan våld/tvång.

Du kanske ska åka till "bortaplan" och lastträna där?

Passa på och låt honom sova över, utnyttja ridhus etc. (om du nu inte har de faciliteterna hemma) och lastträna några gånger.

Nä det är ju till ridhus jag åker nu ;)
Har försökt att få plats i alla de stall i kommunen som har ridhus under några veckor just för att kunna lastträna där osv men det finns inga platser!! Jag ska nog satsa på att åka till lugnare ställen som jag själv tänkt. Bara ut i skogen o gå en sväng o så. Men jag tror fortfarande att han kommer att reagera lika dant när jag kommer till ett ställe där det händer lite... Svår balansgång.... Frågan är OM jag tvingar hästen några gånger med linor om rumpan (som jag egentligen inte alls tycker om) Kommer han att acceptera det sen utan linor? Många säger ju det?? Jag måste lixom kunna lasta o åka själv i framtiden kan inte vara beroende av att alltid ha hjälp med mig

Jag har skrivit ett långt inlägg hur jag tacklar lastträning, och har man en häst som din måste man vara snabb och oerhört konsekvent. Vad som triggar just din häst måste du ju börja med att ta reda på, alla hästar har något som de reagerar på (varje gång) och det använder man sig av - varje gång. Förr eller senare bryter tredje världskriget ut och då får man rid ut den stormen och gå ut som vinnare på andra sidan.

Jag lär alltid in redan från början att hästen sänds in, så slipper jag lära om längre fram. Jag kan inte räkna med lyxen att någon åker med mig när jag ska iväg.

Så här gör jag när jag lärt mina hästar att lasta sig själva:
Fäster en longerlina i grimman, lägger den runt bommen och ut på utsidan om hästen, på så vis behöver jag inte gå in med hästen utan kan lasta själv. Sträcker upp linan samtidigt som jag med kroppen skickar in hästen i transporten.

Berömmer när hästen går framåt, håller emot om den backar, inte så att hästen inte kan gå bakåt, men det är obehagligt. Blir hästen stående en längre stund och vägrar gå in så lägger jag linan bakom rumpan på hästen och ställer mig på andra sidan hästen, på så vis så kan jag lina in hästen själv. (Förutsätter att du har en häst som inte sparkas såklart!).

Längre fram så räcker det att jag gör tecken med kroppen så kan jag skicka in hästen så den går in själv. Så nog accepterar de att jag lär dem genom att lina in dem och sedan övergår till att vara utan lina. Ibland får vi bakslag och hästarna vill inte gå in (var tvungen att byta transport sist jag skjutsade en av dem och fick byta till en som var lite för liten för min stora donna, gången efter var hon såklart lite tveksam till att gå in), då räcker det oftast med att jag sätter lina på dem så går de in.

Jenny

Precis det är så jag gjort med alla mina unghästar. Långt rep ifrån början o handen på rumpan så går de in själva. Sen har jag bara lagt grimskaftet över nacken o så har de gått in själv.
MEN med denna funkar inte det. Jag har tränat att skicka han mellan mig o farliga saker. Typ lastbilar, traktorer mm vad jag hittat. Men skicka han in i släpet funkar inte. Han vägrar gå in om jag inte är i släpet....

Och där har du problemet i en liten ask. Lös det - på hemmaplan - så tror jag du är flera steg närmare (om inte redan framme) på bortaplan. Du har ett ledarskapsproblem, hästen litar inte på dig och accepterar inte det du begär av den.

Alltså, det här kanske låter som en dum fråga, men jag måste fråga... hur har han det hemma? Trivs han i flocken - har han kompisar i hagen? Vill han åka hem igen eller tycker han att det är roligare borta där det finns andra hästar?

Min fundering är att eftersom det tar 5-10 minuter hemma så är han inte helt med på noterna där heller?

En del åk-ovana hästar tycker att det blir för trångt med människan i släpet och går hellre på ensamma, andra har inte tillräckligt självförtroende och vill ha stöd av människan inne dvs bli ledda in.

För att öka hans självförtroende kan det vara bra att göra miljöträningar där han får gå före/ensam, t.ex. med hjälp av longerlina och sända på mer eller mindre distans eller tömmkörning.

Lastproblem på en viss plats kan ha att göra med att han får lite koncentrationssvårigheter när det händer mycket runt omkring, eller att han tycker det är så jäkla kul på "nöjesfältet" att han bara vill åka eeeen karusell till! ;)

Hage på 2,5 ha med fri tillgång till grovfoder med kompis (endast en dock för jag har bara två hästar i stallet) Ute minst 12 timmar om dagen. Jo jag tror nog att han trivs hemma. Men visst han tycker nog om när det händer lite runtomkring vilket det inte gör på samma sätt hemma där det är lugnt o ro för det mesta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka