Lastning på tävlingsplats?!

Sv: Lastning på tävlingsplats?!

*knapplån*

Intressant vändning tråden har tagit sen jag startade den ...:angel:
Men kul att höra många åsikter kring det här med lastning på tävlingsplats. Min pålle är mycket välhanterad från marken, lyder och lyssnar alltid på det jag ber honom om, ändå föredrar jag att ha träns på honom när jag förflyttar mig runt på "allmänna platser" där det vistas mycket andra hästar. Ffa tror jag det beror på att de gånger han blir skrämd eller brallar till över någonting, de sker oftast när jag sitter på, men då är han otroligt följsam när han känner taget i bettet. Därför inbillar jag mig att ifall han skulle göra någonting, att han kanske lyssnar bättre med bettet.

Ang frågan kring varför man hoppar upp med medhjälpare alt. stol, så kan jag bara svara för min egna del. Jag själv är 163 cm och min pålle är 155, självklart kommer jag upp både själv och utan stol, men efter att ha sett resultatet på en av mina egna sadlar, så har jag slutat med detta. Sadeln är fruktansvärt snedvriden eftersom jag enbart hoppade upp från en sida. efter det hoppar jag alltid upp från pall, och om det inte finns någonting att stå på, så ber jag någon hålla emot på andra sidan. Dessutom känner mina knän en enorm skillnad. Ffa mitt vänster knä besvärades jag av smärtor i tidigare, dessa är nu borta.

Visst kommer det alltid att finnas lösa hästar, mkt. pga. slarv hos människor. Och visst jag kan hålla med dig om att många slarvar med grundhanteringen hos sina hästar, redan som bäbisar.

MEN risken borde enligt min mening minska om man inte håller på och byter mellan träns och grimma på tävlingsplatsen. Jag har aldrig varit på en westerntävling så där kan jag överhuvudtaget inte yttra mig. Däremot tycker jag att tempot på islandshäst tävlingar kan vara lugnare, med mindre risk för uppstressade hästar, MEN jag menar att lösa hästar självklart inte beror på det utan att människor på hopp/dress tävlingar verkar vara mer stressade och det smittar självklart av sig på hästarna.

Sen så kan ju faktiskt rasen spela in, jag säger inte att den gör det alla gånger men vissa. Ett fullblod som går löp är enligt mina erfarenheter hetare/mer på alerten på en tävlingsplats än vad tex. en islänning är.

Nu blev det svamligt...:angel:

Men jag håller med dig om att hanteringen av dagens "moderna sporthästar" brister lite. Sen kan det ju vara, så som ngn. annan skrev att ett barn har mer koll på sin ponny med ett bett i munnen än i en vanlig grimma, förhoppningsvis.

Mysaan skrev:
Fast är hästarna så himla uppfostrade på högre nivå borträknat elitnivå då? Om jag tittar på hästarna runt omkring mig som tävlar högre än de tävlingar jag varit på i alla fall så är då inte de lugnare i hantering från marken. Visst mer välridna och trevligare att rida men från marken är de inte roliga att hantera.
Jag tänkte på westerntävlingarna...men jag kanske har fel...är de bara väluppfostrade på lägre nivå...
Har bara varit på en SM, och de hade då uppfostrade hästar

Bullfia skrev:
Jag skadade knäet för några år sedan o sen dess måste jag ha pall.
Innan dess hade jag inga problem ta mig upp på min stora häst.
Får man bara använda pall, om man skadat sig?
Jag gör det iaf,så ofta jag kommer åt, för hästens skull...och hon är inte mer än 150 mh

BonRaiz skrev:
Mysaan skrev:
Fast är hästarna så himla uppfostrade på högre nivå borträknat elitnivå då? Om jag tittar på hästarna runt omkring mig som tävlar högre än de tävlingar jag varit på i alla fall så är då inte de lugnare i hantering från marken. Visst mer välridna och trevligare att rida men från marken är de inte roliga att hantera.
Jag tänkte på westerntävlingarna...men jag kanske har fel...är de bara väluppfostrade på lägre nivå...
Har bara varit på en SM, och de hade då uppfostrade hästar
Jag tänkte på hopp och dressyr. Westernhästar är överlag lättare att hantera från marken vilken nivå de än håller till på. Eller glömde ut ett inte och menar att de inte är uppfostrade?

Han_naH skrev:
Visst kommer det alltid att finnas lösa hästar, mkt. pga. slarv hos människor. Och visst jag kan hålla med dig om att många slarvar med grundhanteringen hos sina hästar, redan som bäbisar..

Där tycker vi alltså lika i alla fall. :)
Han_naH skrev:
MEN risken borde enligt min mening minska om man inte håller på och byter mellan träns och grimma på tävlingsplatsen. Jag har aldrig varit på en westerntävling så där kan jag överhuvudtaget inte yttra mig. Däremot tycker jag att tempot på islandshäst tävlingar kan vara lugnare, med mindre risk för uppstressade hästar, MEN jag menar att lösa hästar självklart inte beror på det utan att människor på hopp/dress tävlingar verkar vara mer stressade och det smittar självklart av sig på hästarna..

Där har du säkert rätt men varför är folk mer stressade på hopp och dressyrtävlingar?
Han_naH skrev:
Sen så kan ju faktiskt rasen spela in, jag säger inte att den gör det alla gånger men vissa. Ett fullblod som går löp är enligt mina erfarenheter hetare/mer på alerten på en tävlingsplats än vad tex. en islänning är. .

Givetvis är ett fullblod i full löpkondition förmodligen mer på hugget. Kan inte ge mig i i jämförelsen med islänningar för jag har bara sett dem på tv:n nästan förutom de som gåri grannstallet men dem har jag aldrig sett tävla. Däremot är fullblod som är omskolade otroligt lugna av sig och inte särskilt hetsiga.
Han_naH skrev:
Nu blev det svamligt...:angel:

Men jag håller med dig om att hanteringen av dagens "moderna sporthästar" brister lite. Sen kan det ju vara, så som ngn. annan skrev att ett barn har mer koll på sin ponny med ett bett i munnen än i en vanlig grimma, förhoppningsvis.

INte ett dugg svamligt jag tror jag hängde med bra. :)

Visst när det gäller barn kan jag helt klart förstå att det är lättare om man har tränset på jag har träffat många ponnys som vet precis vem de kan göra vad emd.

BonRaiz skrev:
Ja, nu hjälpte det, denna gång...men just sånt här gör att många hästägare blir bara mer frustrerade....då folk skall hjälpa till...det kommer en o två...osv...och så blir allt bara tusen x värre..
Om folk kunde vänta på att man ber om hjälp, om/när man vill ha den...
Ja vet, många kan inte,fråga alltså, men då får de väll lära sig det då...
Ibland vill man bara va själv och "klura" ut hästen...el?

Eftersom de inte ens klurat ut att det gick att flytta mellanväggen så hade det nog stått där fortfarande om jag inte hade flyttat på den :smirk: förövrigt så har hästen gått in varje gång sen dess eftersom de har fortsatt flytta mellanväggen. Dessutom såg det inte speciellt bra ut för spekulanterna som var där att hästen inte gick att lasta :smirk:

hittills har jag bara varit med om en häst jag inte fått in, hade någon annan löst problemet där och då så hade jag varit mäkta imponerad och tagit lärdom av dem.

cetzyboy skrev:
Sen är jag grymt facinerad över storlek på häst när ryttaren måste ha hjälp upp eller använder stol varför ?? Men det är helt off från tråden ;)

Det flesta kommer nog upp själva MEN det sparar både rytarens knän och hästen rygg att använda sig av tex stol för att hoppa upp, därav orsken att jag alltid använder det.

Choklad skrev:
Det flesta kommer nog upp själva MEN det sparar både rytarens knän och hästen rygg att använda sig av tex stol för att hoppa upp, därav orsken att jag alltid använder det.

tänkte precis skriva detsamma :D

jag har ridit galopp de senaste åren... å där kliver man av förstårliga skäl inte upp i stigbygeln.. men sen efter det har jag tagit med det, bättre för hästen!!!
att hoppa upp på hästen är jag oxå anti...

min häst är bara att parkera bredvid en sten eller nått om man skulle behöva hoppa på å av i skogen... :p

cetzyboy skrev:
Ja men på hoppträningen jag var och tittade på sist var det 9 ryttare och ingen kunde hoppa upp själv alla kan ju inte vara skadade....
/Cetzy

det är bättre att använda pall eller hjälp när man sittter upp. för då sned belastar man inte hästen.
sen så töjer stigbylarna inte ut sej heller;)

Hanteringen har väll egentligen ingenting att göra med vad ryttaren rider för disiplin? Min häst är NHtränad från marken medans jag sedan sätter mig upp och rider dressyr/hoppning.
Jag skulle gärna vilja se lite statistik på hur många hästar som kommer lösa på dressyr/hopp tävlingar jämfört med t ex westerntävlingar, för ibland låter det som att det bara är dressyr/hoppryttare som inte kan hantera sina hästar, och sånt synsätt är jag lite allergisk mot.

Ja du, svårt att svara på varför vissa är mer stressade vad gäller hopp/dress jämfört med islänningar.
Kanske handlar det om att prestera?
På så sätt stressar man väl upp hästarna antar jag, men det är bara gissningar.
Men i grund och botten handlar det nog mycket om hanteringen samt säkerhetstänkandet, många saker som jag har varit med om har kunnat undvikits om man lyssnat på andra och tänkt efter före, istället för att tänka efter. Lätt att säga men så är det tyvärr.

Frågar du mig, så har jag ingen aning om varför folk tycker det är ok med ouppfostrade hästar. Mina är ju uppfostrade, så de varken steppar runt eller rusar över folk på tävlingsplatsen.

Tack! :D

Brukar säga att jag uppfostrar mina hästar i lastning av ren slöhet. Vem vill gå upp en halvtimme tidigare för att tjafsa med en häst som inte vill in i kärran? Eller stå i hällande regn mellan klasserna och bli dyblöt för att hästen anser den inte ska in i kärran? Eller köpa nytt träns för att hästen stuckit och trampat sönder tränset i stället för att gå in i kärran? Eller vill få brännskador i nävarna av att hästen far bakåt eller för att man försöker baxa in en kuse i kärran med linor?

Jag ska inte skryta och säga att jag aldrig får några problem med mina hästar, för det händer givetvis. Men att inte träna bort eventuella lastningsproblem för att slippa dem, det förstår jag faktiskt inte...

Håller med om att man inte ska vara besserwisser och vägra lära över disciplingränserna!
Jag har mkt givande diskussioner med en kompis som har travhäst. Och han verkar tycka diskussionerna vi har är lika givande.

Jag har stol, pall eller liknande när jag sitter upp. Helst alltid, men ibland så måste jag ju kliva upp utan stol, tex när kuse skitit på vägen när jag rider ut och jag kliver av och sparkar ner det i diket.
Och det beror INTE på att jag på ngt sätt är kort. Jag är liksom 1,75 i strumplästen. :angel:
Anser jag spar utrustning, häst och mig själv på att inte sitta upp "traditionellt". Dessutom har jag ett pajat knä som gärna gnäller när det ska ta i vid uppsittning utan pall. Och även utan knät så är jag inte det smidigaste Gud skapat... :angel:

Jag sitter upp från stol, sten, bord, hjulhus what ever för att skona ponnyns rygg, sadeln och mina höfter!

/Anna - som också föredrar väluppfostrade, lätthanterade ponnyer.

Patsy var lite knepig att lasta men gick på direkt med grimskaftet bakom rumpan, fått erbjudande om att lyfta in henne men väntade ut henne istället.

Neffi går rakt på, är lasttränad av karl på typ 2m som är van vid knasiga connemaror :rofl:

jag tror iofs inte att någon medvetet låter bli att lösa problem med sin häst, man vet väll helt enkelt inte hur. sen tar det ju också olika lång tid med olika hästar att lära om ett felaktigt beteénde.
men inte uppfostrar man väll hästen enbart för att man är lat, det är ju så hemskt mycket trevligare att hantera lätthanterliga hästar och då får man ju ut mer av det hela också :) :rofl:

Jomen är det inte lite lathet att man vill det ska gå smidigt att hantera hästen? ;)

Nu ska jag vara lite elak, men jag tycker nog att när det gäller just lastningsproblem, då tycker jag allt för många inte är intresserade av att lösa de problemen.
För jag har under åren stött på åtskilliga hästägare som haft lastningsproblem, men tränar alla av dem lastning annat än när de ska åka ngnstas? Nääää!
Skulle jag få en häst som tog X antal minuter (eller timmar) på sig att knata in i kärran, då skulle jag lasta, lasta, lasta, lasta i all oändlighet! Inte många dagar i veckan jag INTE skulle träna lastning! Tills det för hästen blev lika naturligt att knalla in i kärran som att knalla in i boxen.

kopparberg skrev:
Jomen är det inte lite lathet att man vill det ska gå smidigt att hantera hästen? ;)

Nu ska jag vara lite elak, men jag tycker nog att när det gäller just lastningsproblem, då tycker jag allt för många inte är intresserade av att lösa de problemen.
För jag har under åren stött på åtskilliga hästägare som haft lastningsproblem, men tränar alla av dem lastning annat än när de ska åka ngnstas? Nääää!
Skulle jag få en häst som tog X antal minuter (eller timmar) på sig att knata in i kärran, då skulle jag lasta, lasta, lasta, lasta i all oändlighet! Inte många dagar i veckan jag INTE skulle träna lastning! Tills det för hästen blev lika naturligt att knalla in i kärran som att knalla in i boxen.

Jag tycker iofs oftst att det inte är hästen som är problemet vid lastning utan människan/människorna, hur många ggr händer det inte att hästen vägra gå in med matte/husse men så kommer någon helt annan och hästen knatar in hur lätt som helst.

kan ta ett exempel som jag var med om för ett tag sedan då jagoch en kompis skulle hämte en häst år en tjej (ägaren i det här fallet), ägaren ha redan inn sagt hur svårlastade den hästen är det tar flera timmar bla bla bla.. ägaren kommer ut ur stallet med hästen som ser den öppna tranporten, hästen spinger till skogs med ägaren hängades som en vante i gramskaftet, nåja vi fick väl tag hästen min kompis tog den och gick mot transporten och hästen nära på springer i i transporten så min kompis hade svårt att hänga med... jag behövde inte göra någonting jag stod vid sidan bara ocn sen stängde jag bakom dem...svårlastad häst :angel: eller vem var det som hade problem med transporten egentligen.. ägaren kanske..:angel:

Choklad skrev:
Eftersom de inte ens klurat ut att det gick att flytta mellanväggen så hade det nog stått där fortfarande om jag inte hade flyttat på den :smirk: .
Mmmm..jag sa ju att denna gång hjälpte det...och det va himla bra av dig och "hitta" problemet, men jag har sett lastningar som bara blir etter värre, ju fler människor som blandar sig i...och frågan kvarstår efter det...har hästägaren blivit hjälpt med "hjälpen"?
Eller har h*n fått ytterligare problem på nacken?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Sootie
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491
Tävling TR I mom 136 ändras från "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande." till "se respektive gren TR"...
Svar
2
· Visningar
2 952
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama