Lastning på tävlingsplats?!

Sv: Lastning på tävlingsplats?!

Alla westen-tävlingar går inte inomhus:smirk:

Varför skulle inte de engelska ryttarna kunna rida sina hästar utan träns? jag har sett många exempel, på dressyrryttare som rider sina program utan träns, på hoppryttare som hoppar höga hinder utan träns. Så varför tror du att det bara är westernryttare som klarar av sina hästar utan träns?

Senast ändrad av en moderator:

cetzyboy skrev:
Det har med lastning att göra , nämligen samspelet med häst ryttare.
En häst som litar på sin ryttare går in i transporten utan problem.
Att gå grand prix är ingen garanti att den går in i transporten sen men att en häst lyder sin ryttare /handler utan hjälper är det .
Jag har sett en häst gå SM och sedan bli pleggad för att gå in i transporten efter flera timmars försök, det är illa !
Grundläggande tycker jag man skall ha den kontakten med sin häst att tränset är överflödigt.
Jag har på 3 månader nu fåt det med min nya häst och leder honom utan problem i grimma trots brunstiga ston och andra orosmoment.
Min röst räcker . Det handlar om gränser.
Min ena häst som jag arbetat mest med går lös som en hund vid min sida oavsett om det är hästar eller annat omkring, jag är hans ledare och han följer och litar på mig.
Jag behöver inga bett i munnen på honom han vet vad jag vill.

lIte off topic kika på distansforumet på "av säkerhetsskäl slutar jag med distans" Varför skall dessa redskap vara ett måste kan inte ryttare lära sig hantera sina hästar innan man skall ut på en tävlingsplats, jag lovar att det går men det är klart det tar ju tid och alla har ju så förbannat bråttom ut och tävla.
/Cetzy

Att hästen går in i transporten utan problem är inte heller något bevis på att ett samspel existerar.

Colombia_Girl skrev:
En liten fråga bara.........

om westernhästarna är så samspelta och lugna, varför hålls ALLA tävlingar inomhus då? ;)
Kan det ha m underlaget att göra.....det är tom svårt att hitta innomhusbanor som passar till Reining....
En tanke, men jag vet inte.....personligen behöver inte jag vara innomhus, min häst (sto) står lugnt ute med, stots hingstar omkring...:love:

Fått den infon att ALLA de stora tävlingarna hålls inomhus då hästarna lätt kan bli störda av saker runtom... ;) Den infon har jag fått av en som tävlar i eliten =)

:eek: :eek: :o :o aldrig hört talas om, men det låter ju inte klokt...
Det kan inte va så att, hästarna skall hållas rena istället:angel: :angel: ;)

hahahaha ingen aning.. det var det jag fick höra....

Colombia_Girl skrev:
Fått den infon att ALLA de stora tävlingarna hålls inomhus då hästarna lätt kan bli störda av saker runtom... ;) Den infon har jag fått av en som tävlar i eliten =)

Den infon stämmer garanterant INTE, så det där kan du bara glömma! Självklart går inte alla stora tävlingar inomhus, det där var ju bara löjligt! :smirk:

kachic skrev:
Varför skulle inte de engelska ryttarna kunna rida sina hästar utan träns? jag har sett många exempel, på dressyrryttare som rider sina program utan träns, på hoppryttare som hoppar höga hinder utan träns. Så varför tror du att det bara är westernryttare som klarar av sina hästar utan träns?

Nu är det ju inte riktigt det diskussionen handlar om, men då får du ju ta och visa en film! Bevis tack! Dessutom bör det ju vara på en tävlingsplats med mycket folk, hästar, oväsen och så vidare om man ska kunna jämföra...! Jag har flera filmer på westernryttare som rider sina hästar utan träns på tävlingar, om du vill se mer...

Tant Brun skrev:
Jäjäjä, skulle vilja se honom hoppa en grand prix också då! Not...

Har flera bilder på westernhästar och westernryttare som hoppar, vill du se? :) Du får gärna visa bilder på engelskryttare som rider sina hästar utan träns på en tävlingsplats om du kan...

Solafekub skrev:
Nu är det ju inte riktigt det diskussionen handlar om, men då får du ju ta och visa en film! Bevis tack! Dessutom bör det ju vara på en tävlingsplats med mycket folk, hästar, oväsen och så vidare om man ska kunna jämföra...! Jag har flera filmer på westernryttare som rider sina hästar utan träns på tävlingar, om du vill se mer...

jag behöver inte se mer, jag tror dig ändå.
tyvärr har inte filmat alla ryttare jag sett rida utan träns, men det är en hel del,blant annat på luciashower med fullpackat ridhus och massor av barn som förde ett himla liv. utöver det så såg jag john whitaker(stavning?) hoppa utan träns i globen för något/några år sen, om jag inte misstar mig och det borde inte vara helt omöjligt att hitta bilder från.

Tyvärr har jag ingen film men ta tex John och Miachel Withker med Geoff Billing tom som gjorden turne bla i Svergie, där det bla var hoppning på hög nivå utan varken träns eller sadel, de kunde lätt konntrollera varje galoppsprång på hästarna.
Det bör vara ganska många som sett dessa shower så jag hoppas på att det räcker som bevis, de var bla i Helsingborgs Ridhus, Kungsbacka och jag tror också strömsholm, vet inte om det var fler ställen.

Sedan var det även någon som på Falsterbo Horseshowe för ett par år sedan visade sin häst utan trans iallafall, jag tror även utan sadel som visade en mycket välutbildad i både dressyr och hoppning på stora tävlingsbanan i Falsterbo, det KAN ha varit Karl Fazer men jag är inte säker.

Det är härligt med samspelt ekipage och lydig häst! Tänkte på ryttaren som tog av tränset och red en spinn.

Fö så har jag sett en hoppryttare hoppa hinder på runt 1,50 utan träns. Vill minnas att han var barbacka också?

Men man kan inte jämföra banhoppning och western till 100%. Dels så är det för trixiga vägar för att man ngnsin ska kunna tävla utan träns, dvs ngt att styra med.
Och dels så ska en hopphäst till viss del "ta tag" i hindret, dvs den ska inte ligga kvar i en mkt lugn galopp hela tiden. Om hoppehästen inte själv ibland tänkte framåt och tog tag i hindret, då skulle det helt enkelt inte gå att rida banhoppning!
Likaså så kommer ju hoppryttaren som inte hela tiden sitter ner i sadeln i vissa lägen där bara tygeln är enda vettiga "bromsen". Och man har så enormt kort tid på sig (tex jäääättemkt för fort in i en
3-kombination), så att då hinna använda andra "fartminskande" hjälper än tygeln, det funkar inte.

Minns en gång när en westernryttare sa att hon alltid upplevde "engelskridna" hästar som ointelligenta och korkade. När hon alltså försökte rida western på dem.
Jag sa inget, men jag är rätt övertygad om att jag skulle uppleva hennes westerntränade hästar lika korkade om jag skulle hoppa en bana på 1,20 med dem. ;)

Nä det ska gudarna veta! Att extremt lättlastad häst alltid är ett tecken på att ägaren/ryttaren och hästen är samspelta alltså.

Min häst blev alldeles tossig när en brud fick rida honom ngn dag per vecka för ett par år sedan.
Ridmässigt har det varit blod, svett och tårar, och inte förrän nu (över två år senare) kan jag säga att vi 99% av ridpassen är ett EKIPAGE. Och inte två varelser som verkar gå en rond eller ngt! :crazy:
Pålle har trots det fortsatt vara extremt lättlastad, och lika lätt som förut att leda och allt annat.

Japp, det var Kalle Fazer. Tydligen har du och jag sett samma uppvisning! :D

Han sa ju att det var inga problem att hoppa och rida hästen utan träns, men att banor på tävling är för tekniska för att det ngnsin ska gå att rida (och vinna) utan träns på hästen.

Ngn annan ryttare i Falsterbo visade ju rörelser i svår dressyr utan träns också ett år minns jag.

Jag har fotat både Kalle Fazer och han som red svår dressyr utan träns, men jag har tyvärr ingen scanner så jag kan visa dem här på forumet.

Nu får jag nog ordentligt m "stryk":eek: , men jag kan inte låta bli o fundera:
Hur många Reiningryttare skulle klarat av sin bana utan träns?
Det är nog dom bästa bara, el?
Då kommer följdfrågan:
Hur hade det gått om inte hästen hade kunnat banan....för den är väll samma jämt?
Lite svårt i hoppning, el?
Med glimten i ögat;) , det hörs att jag inte är nån Reiningfantast va?
Häng mig inte för det....:(

kopparberg skrev:
Jag har fotat både Kalle Fazer och han som red svår dressyr utan träns, men jag har tyvärr ingen scanner så jag kan visa dem här på forumet.

Synd, för det hade varit kul att se! :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Sootie
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491
Tävling TR I mom 136 ändras från "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande." till "se respektive gren TR"...
Svar
2
· Visningar
2 952
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama