Lastning på tävlingsplats?!

Sv: Lastning på tävlingsplats?!

Måste man ha träns på!??! När jag tävlade själv för många år sedan var man tvungen till detta. Men var på en tävling för ett tag sen, en lokal 1-dags ponnytävling, och möter en tjej som har hästen i bara grimma! Jag skulle vara lite översittare och sa till henne att hon faktiskt måste ha träns på hästen på tävlingsplatsen och fick som svar att man fick ha grimma på om man har hingstkedja också?!!! Stämmer detta?!?! Tycker det låter helt vansinnigt dumt att man får gå med hästen i grimma på en 1-dagars tävling, till vilken nytta?? Och jag kan inte föreställa mig att tjejen lastade sin häst och stängde lämmen när hon skulle sätta på tränset igen..

BonRaiz skrev:
i...och frågan kvarstår efter det...har hästägaren blivit hjälpt med "hjälpen"?
Eller har h*n fått ytterligare problem på nacken?

ingen aning hur det går nu, de lyckade sälja hästen :p
Men så länge de flyttar väggen så tror jag inte den här hästen kommer var speciellt svårlastad, då vad det är för ytteligare problem de skulle ha fått av det får du gärna utveckla.

Choklad skrev:
ingen aning hur det går nu, de lyckade sälja hästen :p
Men så länge de flyttar väggen så tror jag inte den här hästen kommer var speciellt svårlastad, då vad det är för ytteligare problem de skulle ha fått av det får du gärna utveckla.
Du missförstod mig lite där...det va inte detta fall jag menade.
Sa ju att det gick bra i den....men de andra fall, där massor av folk varit inblandade....om du förstår mig nu...:smirk:

kopparberg skrev:
Jomen är det inte lite lathet att man vill det ska gå smidigt att hantera hästen? ;)

Nu ska jag vara lite elak, men jag tycker nog att när det gäller just lastningsproblem, då tycker jag allt för många inte är intresserade av att lösa de problemen.
För jag har under åren stött på åtskilliga hästägare som haft lastningsproblem, men tränar alla av dem lastning annat än när de ska åka ngnstas? Nääää!
Skulle jag få en häst som tog X antal minuter (eller timmar) på sig att knata in i kärran, då skulle jag lasta, lasta, lasta, lasta i all oändlighet! Inte många dagar i veckan jag INTE skulle träna lastning! Tills det för hästen blev lika naturligt att knalla in i kärran som att knalla in i boxen.

lite lathet kanske ;)
Just när det gäller lastproblem så har jag erfarenhet av en extremt svårlastad häst. Min häst stod i timmar utanför transporten och stog på bakbenen, visade ögonvitor osv osv. Det har tagit mig ett år att få henne att lugnt och fint kliva rakt in i transporten, och den tiden har hon behövt. Hon är rädd för transporter och tycker att det är himla obehagligt att åka, det kommer hon alltid att göra. Men nu går hon iallafall lugnt in själv. Klart att det händer då och då att hon frågar om hon verkligen måste gå in, men ber jag henne lungt men bestämt så gör hon det, men tid, svett och tårar har det tagit, men nu är det såå skönt att ha en lättlastad häst, första tävlingen iår som kom det fram en tjej och sa: "ååhh, vilken lättlastad häst du har," så man får sin belöning av att träna sin häst. :D
sen är det säkert sant som du säger att vissa hellre blundar för sina problem än löser dem, men i det här fallet har det bara tagit lång tid. :)

"Hästen springer till skogs med ägaren hängandes som en vante" :rofl:

Håller med om att det är ägarna som är problemet. Men man kan faktiskt ha läromästare i lastning också! Om man vill lära av vissa människor med att tro att lastning är så spektakulärt.
Vem som helst kan lasta ngn av mina hästar. Oavsett hur stirrig den som håller grimskaftet är.
Får mig osökt att tänka på förbundets slogan för några år sedan: "oerfaren ryttare på säker häst, säker ryttare på oerfaren häst".

Man kan ju ha extrem otur och drabbas av en olycka, även med en lättlastad häst. Åka av vägen, bli påkörd, osv. Då kan den ju bli som din blev, och då är det ju ingens fel.

Men din häst är ju ytterligare ett bevis på att träning lönar sig när det gäller lastning! :)

men du sätter väl inte "grimman" i tränset? el grimmskaftet i tränset? om det blir trångt med nosgrimma och grimma så ta bort nosgrimman då?

Jag är mycket väl medveten om att man på en tävlingsplats för hoppning, dressyr, fälttävlan måste leda hästen utanför transporten i träns.
Men nu var det såhär att jag svarade på inlägget vad som gäller för distansritt. Om du läser TR för distansritt så kan du se att hästar får ledas i grimma på viloområdet.
Och det finns speciella träns, som många distansryttare använder, där det går att koppla bort bettet så att tränset omvandlas till en grimma utan att man behöver "fipsa" med att byta huvudlag. Kolla på distansritt.nu om du vill veta hur de fungerar.

BonRaiz skrev:
Får man bara använda pall, om man skadat sig?
Jag gör det iaf,så ofta jag kommer åt, för hästens skull...och hon är inte mer än 150 mh

Självklart inte. Jag tog bara ett exempel på varför man kanske använder pall. Finns många anledningar. Den som skrev inlägget jag svarade på förstod ju inte varför man använde pall?

(innan använde jag inte pall för att jag tycker det var otäckt kliva upp från en pall, har mindre kontroll o stor risk ramla över på andra sidan, fråga mig inte varför..)

Uppdatering ang lastning....
Har aldrig sett det förut, men igår...inte på tävling, den dock på träning...
En w,häst som vägrar gå in....
Hästen va inte "livrädd" utan hade bara bestämt sig för att inte gå in...
Ägaren hade haft hästen i 4mån, och glömt troligen den så viktiga "ledarskapsbiten", då man köper en ny häst...
Eller?:confused:
Ja, det är frågan....en mer erfaren ryttare "hjälper till"....men inte vill hästen in ändå....det talade hela hans kropp om...
Studerade en stund, frågade sen om de behövde repgrimma.....nja, kanske det kom svaret, sen fortsatte han o kämpa, hästen for från den ena sidan till den andra....
Stod en stund till och vänta ut "behovet" av repgrimman...men till slut va jag tvungen av tidsskäl åka....
Så, det är frågan....står de där än?;)
Jag åkte kl 15,30...
Summan...ja, alla w,hästar har inte fått grundläggande ledarskap iaf?!

*kl*
En fråga till er som säger att ni lastar med repgrimma...binder ni hästen i transporten med den sen då?

På det stora hela tycker jag att det borde vara förbjudet att lasta MED träns, med tanke på hur folk rycker och sliter i sina hästar när de lastar:(
kan man inte lasta hästen lugnt ska man :devil: inte ut o tävla...träna ledarskap och förtroende först...!

Lastning med repgrimma = vanlig grimma under repgrimman som man sedan sätter fast hästen i transporten med... = tar av repgrimman när man är klar i transporten =)

Migo skrev:
*kl*
En fråga till er som säger att ni lastar med repgrimma...binder ni hästen i transporten med den sen då?

Naturligtvis inte.....fullständigt livsfarligt för hästen...den går ju inte sönder....personligen har jag inte behövt anv den just i tpr, men jag skulle tro att det är lättare att få en häst medgörlig", OM den sitter rätt...
Gör den det när den sitter över en vanlig grimma???
Undrar?

Det bästa måste ju vara att öva lastning så mycket med hästen att den kliver på utan att rycka med huvudet eller vad det nu är hästen gör. Ponnyn jag tävlade som ung (låter lastgammal är 22) var det bara att leda fram till transborten säga varsegod å så klev han in och jag stod kvar ute och stängde. Har sett många med stora hästar göra samma sak. Att träna med sin häst så man har en så lugn häst som möjligt vid lastning är inte bara bra för hästens säkerhets skull utan för alla runt omkring sen kan det som alltid annars när man håller på med hästar ske oförutsedda händelser som gör att hästen reagerar men man kan ju göra allt man kan själv för att förhindra att få en jätte reaktion från sin häst när en situation uppstår.
Vet inte om jag skulle orka åka på¨tävlingar å sånt med en häst som är krånglig att lasta och allmänt orolig...

mm, det var det jag tänkte....nylongrimma är dumt för att den inte går sönder lika lätt som en lädergrimma, men repgrimman som bara är gjord ur ett enda stycke, går ju inte sönder alls=livsfara om man binder upp hästen och den kastar sig...

Folk som inte gör riktigt rätt verkar finnas i alla grenar av hästsport! ;)

Fö så har jag aldrig ägt en repgrimma, tror inte det hänger på utrustningen om man ska få en lättlastad häst eller inte. Som sagt så gör det ingen skillnad om jag lastar mina hästar i grimma eller träns. Jag gör ju båda, hemma på stallbacken innan en tävling är det grimma och grimskaft, på tävlingsplatsen träns. Märker aldrig ngn skillnad på hästen. Kan lasta med tygeln kvar över halsen eller ta ner den över hästens huvud. Ingen skillnad.
När jag tränar dressyr för min dressyrtränare på henns ridklubb så har jag även lastat ur hästen i grimma och grimskaft, sedan lett den med ena näven, och haft sadel + annan utrustning i den andra. Inga problem med det heller.
Förbannat jobbigt att öppna dörrar bara! Man borde vara bläckfisk! :angel:

Senast ändrad:

*lånar knapp men riktar mig till ALLA i tråden*

Jag tycker att diskussionen om western vs. engelskryttare när det gäller träns är intressant faktiskt. Jag tror att vi förhåller oss ganska olika till det här med träns i western, gentemot andra grenar, och jag kan ärligt säga att jag tycker att det är BRA! :bow: Har en videosnutt att visa här, men det är fokus på ridningen än på någon lastning:

Den här filmen

Det här är en av de bästa reiningryttarna i världen, med sin väldigt aktiva avelshingst. På prisutdelningen så är också majoriteten av hästarna hingstar, som också används aktivt i aveln, men ändå står väldigt lugnt och stilla (och nära varandra!) och väluppfostrat tillsammans. I slutet av prisutdelningen så går vinnaren fram med sin häst för att ta emot priset, TAR AV TRÄNSET och gör en spin med sin häst! Ni kan ju höra hur mycket publiken jublar och skriker, och hästen lyder ändå, utan att ha något bett i munnen... :bow: Jag skulle vilja se engelskryttarna göra det samma med sina hästar! ;)

Som sagt, det är lite off-topic ifrån själva lastningen, men jag tycker att själva attityden till träns vs. inte träns är intressant! :)

Solafekub...
Jäjäjä, skulle vilja se honom hoppa en grand prix också då! Not...
Det är alltid kul och se ett samspelt ekipage oavsett tävlingsgren. Varför skulle det ena vara bättre än det andra? Har ju inget med lastning o göra. Finns gott om folk som kan lasta sina hästar, vilken gren man än man än tävlar i faktiskt.

Det har med lastning att göra , nämligen samspelet med häst ryttare.
En häst som litar på sin ryttare går in i transporten utan problem.
Att gå grand prix är ingen garanti att den går in i transporten sen men att en häst lyder sin ryttare /handler utan hjälper är det .
Jag har sett en häst gå SM och sedan bli pleggad för att gå in i transporten efter flera timmars försök, det är illa !
Grundläggande tycker jag man skall ha den kontakten med sin häst att tränset är överflödigt.
Jag har på 3 månader nu fåt det med min nya häst och leder honom utan problem i grimma trots brunstiga ston och andra orosmoment.
Min röst räcker . Det handlar om gränser.
Min ena häst som jag arbetat mest med går lös som en hund vid min sida oavsett om det är hästar eller annat omkring, jag är hans ledare och han följer och litar på mig.
Jag behöver inga bett i munnen på honom han vet vad jag vill.

lIte off topic kika på distansforumet på "av säkerhetsskäl slutar jag med distans" Varför skall dessa redskap vara ett måste kan inte ryttare lära sig hantera sina hästar innan man skall ut på en tävlingsplats, jag lovar att det går men det är klart det tar ju tid och alla har ju så förbannat bråttom ut och tävla.
/Cetzy

En liten fråga bara.........

om westernhästarna är så samspelta och lugna, varför hålls ALLA tävlingar inomhus då? ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Sootie
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491
Tävling TR I mom 136 ändras från "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande." till "se respektive gren TR"...
Svar
2
· Visningar
2 952
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama