Lastning på tävlingsplats?!

Sv: Lastning på tävlingsplats?!

BonRaiz skrev:
Nu får jag nog ordentligt m "stryk":eek: , men jag kan inte låta bli o fundera:
Hur många Reiningryttare skulle klarat av sin bana utan träns?
Det är nog dom bästa bara, el?
Då kommer följdfrågan:
Hur hade det gått om inte hästen hade kunnat banan....för den är väll samma jämt?
Lite svårt i hoppning, el?
Med glimten i ögat;) , det hörs att jag inte är nån Reiningfantast va?
Häng mig inte för det....:(

Hm, hur menar du egentligen? Det är klart att det bara är skickliga ryttare som klarar av att rida sina hästar utan träns? :confused: Finns ganska många i t.ex. USA som tävlar sina hästar utan träns i reining-freestyle klasserna. Och det är definitivt INTE samma mönster jämt, var sjutton har du fått den informationen ifrån!? :confused:

Här har du ett annat klipp t.ex.:

Josh Armstrong på hingsten RX Sugar

:)

Det är inte samma bana jämt i banhoppning om du menade det.
Det ska gudarna veta att det är grym skillnad på banbyggare och hur de bygger! :crazy:

kopparberg skrev:
Numera ser i allafall aldrig jag en lös häst annat än om en ryttare åkt av den.
Riktigt så bra funkar det inte på tävlingarna vi är på. Lösa hästar förekommer. Oftast har de slitit sig från släpen eller från lastbilen (kryper under, sliter sönder osv). Händer rätt så ofta faktiskt.

På ft är det inte så ovanligt att man tränsar om på backen, t.ex när man byter bett mellan dressyr och hopp men inte är det vanligare där med lösa hästar.

kopparberg skrev:
Japp, det var Kalle Fazer. Tydligen har du och jag sett samma uppvisning! :D

Han sa ju att det var inga problem att hoppa och rida hästen utan träns, men att banor på tävling är för tekniska för att det ngnsin ska gå att rida (och vinna) utan träns på hästen.

Ngn annan ryttare i Falsterbo visade ju rörelser i svår dressyr utan träns också ett år minns jag.

Jag har fotat både Kalle Fazer och han som red svår dressyr utan träns, men jag har tyvärr ingen scanner så jag kan visa dem här på forumet.

jag har nog också ett foto när du tänker efter, men det är jättelitet och även här saknas scanner.. men det är iofs så litet att det inte ens syns att det inte är något träns på..:crazy:

Vet inte om detta hör till. Men varför får man lasta ut travarna ch leda omkring dem i grimma på tävlingsplatsen?? Och inte ridhästarna??

Jag tycker att det borde vara så att man får lasta ut med kedja iaf.

MaRomer skrev:
Vet inte om detta hör till. Men varför får man lasta ut travarna ch leda omkring dem i grimma på tävlingsplatsen?? Och inte ridhästarna??

Det är ridsportsförbundet regler och efter som travarna som går travtävlingar inte hör dit så gäller inte samma regler för dem.

kopparberg skrev:
Det är inte samma bana jämt i banhoppning om du menade det.
Det ska gudarna veta att det är grym skillnad på banbyggare och hur de bygger! :crazy:
Ja, just det...det va vad jag menade...inte samma i banhoppning:)

Senast ändrad av en moderator:

Solafekub skrev:
Hm, hur menar du egentligen? Ja, det va väll just dig jag tänkte på, när någon skulle reagera kraftigt...tack, man har börjat få lite känsla här;) Det är klart att det bara är skickliga ryttare som klarar av att rida sina hästar utan träns? :confused:Ja just det...bara dom skickligaste... Finns ganska många i t.ex. USA som tävlar sina hästar utan träns i reining-freestyle klasserna.
Ja och det vet jag inget om, är inte så "världsvan inom western, men jag ställde ju en del frågor, vilka jag tydligen får svar på nu...Och det är definitivt INTE samma mönster jämt, var sjutton har du fått den informationen ifrån!? :confused: Sorry, har bara sett samma j..banor, de gånger jag orkat titta på´t...

Här har du ett annat klipp t.ex.:

Josh Armstrong på hingsten RX Sugar

:)
Och det här kan jag inte titta...har väll en gammal dator...:crazy:

MaRomer skrev:

Tack för att du tog oss tillbaka till tråden:bow:

Man fick leda hästen med grimma och kedjegrimskaft ett par år på tävlingsplatsen. Då med instruktion att ha kedjan "på", dvs dra den genom ringen på grimman på vänster sida, sedan över eller under huvudet på hästen och fästa den på höger sidas ring.

Men då var det så många som missbrukade det och satte kedjan bara vanligt i grimman. Så givetvis så blev det som alltid när några ska envisas med att tänja gränserna, det blev återigen bara tillåtet att leda hästen i träns igen...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Sootie
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491
Tävling TR I mom 136 ändras från "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande." till "se respektive gren TR"...
Svar
2
· Visningar
2 952
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama