Lastning på tävlingsplats?!

Sv: Lastning på tävlingsplats?!

så om hästen kastar sig åt sidan eller reser sig så blir det inget ryck i munnen?? Det har jag svårt att tro!!

Min häst är välhanterad o lättlastad men det är en häöst o hon an bli skrämd av ngt annat o slänga sig det kan alla hästar, även den mest välhanterade.

Mia_R skrev:
Det har som tidigare sagts inget med uppfostran att göra utan att det innebär en risk att man ska tappa hästen när man byter från träns till grimma och vise versa. Tyckte du skrev att du läst hela tråden, hur kunde du då missa det?
Jo jag läste den biten men jag tror jag hängde upp mig på andra som skrivit att man lika gärna kunde leda i grimma. När jga var ung och ute och tävla så bytte vi alltid från grimma till träns på tävlingsplatsen. Tappa hästen kan amn ju göra ändå har sett alldeles förmycket tappade hästar nu när jag är ute som åskådare som springer med hängandes tyglar mellan benen och skadar sig.

Men visst kan jag se att det kan vara förnuftigt även om jag nog inte skulle gilla att lasta med tränset på får jag erkänna. Så det är väl tur att min pålle är så rädd av sig så hans kulle dö om han hamna på en tävlingsplats. Då slipper jag det problemet.

Personligen så har jag alltid haft grimman runt halsen på hästen när jag tränsat den på tävlingplaster. Så helt lös har den aldrig varit. Visst kan hästar bli rädda men som du själv skriver så vill de verkligen fly så gör de det även om du har tränset på.

Mitt inlägg var bara en fundering eftersom jag läst kopparbergs inlägg. Om det nu beror på att man inte ska byta mellan träns och grimma för smitningsrisken hur kommer det sig då att islänningar inte har detta krav? Eller är de inte med i Ridsportsförbundet?

Om det nu är så stor risk på hopp, dressyr och fälttävlingstävlingar tex att hästarna kommer lösa och yr omkring varför är det inte så med islänningar och Westernhästar? Jag har på senaste tid varit ute en hel del som åskådare på många tävlingar både hopp, dressyr och Western. Jag har senaste året varit på åtmisntone 20 tävlingar av varje sort (utom western där jag bara sett 5) iofs inte på några högre nivåer men ändå. PÅ hopp och dressyr tävlingarna har jag nästan alltid sett minst 1 häst springa lös med tyglar flaxande mellan benen. På westerntävlingarna såg jag aldrig ens en stirrig häst utan allt var väldigt lungt och harmonikst. Är inte detta heller en uppfostringssak då eller?

Ärligt talat kommer vi få se lösa hästar hur reglerna än ser ut så länge folk inte bryr sig i att ha en lung och trevlig hantering från marken.

Läs hela tråden igen, islänningarna och westernfolket är inte med i ridsportsförbundet och behöver därför inte foga sig efter de reglerna. Det har fortfarande inget med ras eller uppfostran att göra vad man får eller inte får göra på en tävlingsplats.

:banana: Vet inte heller varför alla gör en stor grej av att lasta, många får passa på att åka med sina hästar när det ändå är släkt kalas så att det finns många som kan hjälpa till:confused: Varför inte träningslasta mellan gångerna som du ska tävla?
Min western kuse är 3 år knallar snällt på trailern står som ett ljus hela vägen till clinics och tävling, backar ur snällt och står sedan uppbunden utanför trailern och käkar hö. Kan stå där i sisådär 3 timmar utan protester, Ja jag tittar till henne! Sen ska man ju alltid vara lite försiktig när man byter till tränset men det brukar aldrig vara några lösa hästar på de platser jag besökt. SKRYT! Vill hästen sticka ifrån dig så gör den det oavsett om du har träns eller ej. På westerntävlingar behöver du ej ha träns, i tävlingsgrenen halter så använder du bara grimma även på hingstar, ganska coolt när det är 20 hästar i grimma i samma ridhus, hingstar, ston, valacker och föl. Jag fick en chock första gången jag var på western tävling. Matar de hästarna med valium eller?? Jag sadlade om ifrån flatback till westernsadel illa kvickt!:banana:

Mia_R skrev:
Läs hela tråden igen, islänningarna och westernfolket är inte med i ridsportsförbundet och behöver därför inte foga sig efter de reglerna. Det har fortfarande inget med ras eller uppfostran att göra vad man får eller inte får göra på en tävlingsplats.
Att inte Westernfolk var med visste jag men jag visste inte att inte islänningarna var det. Som jag skrev till Han_naH så är det underligt att allt är så annorlunda på Westerntävlingar när det gäller hantering från marken än det är på hopp och dressyrtävlingar och det måste bero på uppfostran. Givetvis har det inte med rasen att göra.

Var ditt inlägg riktat till mig??? I så fall förstår jag inte alls ditt inlägg. Jag har inga som helst problem att lasta min häst. Han kliver så glatt på om jag ber om det.

PÅ hopp och dressyr tävlingarna har jag nästan alltid sett minst 1 häst springa lös med tyglar flaxande mellan benen. På westerntävlingarna såg jag aldrig ens en stirrig häst utan allt var väldigt lungt och harmonikst. Är inte detta heller en uppfostringssak då eller?

Jag är lite fundersam på vad du är på för konstiga hopp o dressyrtävlingar där det alltid kommer hästar lösa, för på dom dressyr/hopp tävlingarna jag är på är det ytterst sällsynt att hästarna kommer lösa. (Annat än inne på banan om ryttaren ramlar av.)

Senast ändrad av en moderator:

De flesta har varit klubbtävlingar för seniorer blandannat. Vet inte om det är så konstiga tävlingar direkt.

kopparberg skrev:
Om jag lastar min häst med bara grimma, grimma + grimskaft, träns, hingstbett, grimskaft runt halsen, osv, det kvittar. För han kastar sig inte åt ngt håll, och han går alltid lugnt både ur och i kärran. Han sticker inte heller om jag skiftar träns grimma utanför kärran.
Han står nämnligen alltid lös i gången eller på gården (vid lerinpackning och framröjning av häst i dammoln ;) ).
Jag gillar "vältrimmade" hästar som är lätta att hantera på marken, så jag har trimmat min häst rejält! Tycker det är skööööönt att ha det så! :bow:

Det värsta min häst gjort på senare tid, det är att klampa ur kärran innan jag sagt "back". Så jag inte hann få bort bommen på båda sidor. Men se då blev det bakläxa, han fick gå in i kärran och "göra om"! :D
Hääääärlig läsning....:bow: :love:

Mysaan skrev:
De flesta har varit klubbtävlingar för seniorer blandannat. Vet inte om det är så konstiga tävlingar direkt.

låter lite konstigt om hästarna springer lösa på varje tävling, inget jag känner igen iaf, det är inte så att du överdriver lite?

Choklad skrev:
,mellanväggen åt sidan, men näääää de skulle det inte :crazy:
då gick jag fram och flyttade mellan väggen utan att säga något, svägerskan blängde surt men hästen promenrade rakt in, :crazy:
Ja, nu hjälpte det, denna gång...men just sånt här gör att många hästägare blir bara mer frustrerade....då folk skall hjälpa till...det kommer en o två...osv...och så blir allt bara tusen x värre..
Om folk kunde vänta på att man ber om hjälp, om/när man vill ha den...
Ja vet, många kan inte,fråga alltså, men då får de väll lära sig det då...
Ibland vill man bara va själv och "klura" ut hästen...el?

Nä faktsikt inte. Tyvärr har det alltid varit lösa hästar. Och inte samma heller. Vad skulle jag ha för nytta av att överdriva? Förmodligen har inte du och jag varit på samma tävlingar eftersom du inte bor i närheten av mig så det är väl bara att beklaga om det nu är fler lösspringande hästar här där jag bor än där du bor.

Jag blir lika förvånad varje gång när jag ser vissa lasta.
Sist på hopptävling så som vanligt binder jag mina i transporten och där står de medans jag gör ordning, ånga kom fram och sa oh vilka lydiga hästar.
Flyktbeteendet kan man istort få bort med en stark ledare, är jag lugn är min häst det med, det tränar vi ju på men jag förstår att en häst som bara går i ridhusoch knappt går i hage blir sådan.
Sen är jag grymt facinerad över storlek på häst när ryttaren måste ha hjälp upp eller använder stol varför ?? Men det är helt off från tråden ;)

Jag tror flera skall gå över diciplingränsen och låna från alla dicipliner det finns mycket att lära.
Cetzy

Mysaan skrev:
Jag har senaste året varit på åtmisntone 20 tävlingar av varje sort (utom western där jag bara sett 5) iofs inte på några högre nivåer men ändå.
Ja, och måste det väll vara ännu mer "uppfostrade" hästar på hög nivå, el?
Ärligt talat kommer vi få se lösa hästar hur reglerna än ser ut så länge folk inte bryr sig i att ha en lung och trevlig hantering från marken.
:bow: :bow: :bow:

cetzyboy skrev:
Jag blir lika förvånad varje gång när jag ser vissa lasta.
Sist på hopptävling så som vanligt binder jag mina i transporten och där står de medans jag gör ordning, ånga kom fram och sa oh vilka lydiga hästar.
Flyktbeteendet kan man istort få bort med en stark ledare, är jag lugn är min häst det med, det tränar vi ju på men jag förstår att en häst som bara går i ridhusoch knappt går i hage blir sådan.
Sen är jag grymt facinerad över storlek på häst när ryttaren måste ha hjälp upp eller använder stol varför ?? Men det är helt off från tråden ;)

Jag tror flera skall gå över diciplingränsen och låna från alla dicipliner det finns mycket att lära.
Cetzy
Vet inte om du missade att knapplåna för annars begrep jag inte mycket.

Däremot måste jag hålla med dig om att jag inte begriper varför folk ska ha så grymt stora hästar som de knappt kommer upp på. Tänk om man rider ut och inte har någon sten eller stubbe i närheten hur tar de sig upp då? Eller de kanske aldrig rider ut. :eek:

Fast är hästarna så himla uppfostrade på högre nivå borträknat elitnivå då? Om jag tittar på hästarna runt omkring mig som tävlar högre än de tävlingar jag varit på i alla fall så är då inte de lugnare i hantering från marken. Visst mer välridna och trevligare att rida men från marken är de inte roliga att hantera.

Personligen föredrar jag att ha trevliga hästar från marken. Sedan kanske de inte kan gå msv klasser men spela roll.

cetzyboy skrev:

Cetzy

Jo det är helt off topic från tråden men jag vill ändå kommentera det.

Jag skadade knäet för några år sedan o sen dess måste jag ha pall.
Innan dess hade jag inga problem ta mig upp på min stora häst.

Senast ändrad av en moderator:

Ja men på hoppträningen jag var och tittade på sist var det 9 ryttare och ingen kunde hoppa upp själv alla kan ju inte vara skadade....
/Cetzy

Angående Tränsregeln:
Det är ju givet att man kan hålla en häst lättare i träns än i lädergrimma och grimskaft. Hur många ponnyer finns det inte som vet precis om man har kedja på eller inte när ett barn leder dem?
Den regeln riktar sig antagligen inte så mycket till vuxna kunniga personer som själva kan fostra sina hästar, utan mest till mindre kunniga personer, barn och diverse föräldrar mm som också är på tävling ibland.

Om alla kunde allt och alltid gjorde och tänkte rätt, så skulle ju inga regler behövas, eller hur?

Angående att sitta upp...
"Varför har man en så stor häst?"
Vad dumt! Man kanske är kort själv(Malin B, Maria G tex), eller har en egen uppfödning som blev stor, men som är bra på alla andra vis.

Det finns faktiskt flera bara skäl till att ha en pall:
  • Sadeln mår inte så bra av man hänger i ena stigbygeln och svingar, även om man byter sida och även om man tar mantag mm.
  • Ryttarens knä mår inte heller bra av denna belastande och vridande rörelse, många proffsryttare har slitit ut vänsterknäet.
  • Det är bekvämare för hästen om man kliver på så mjukt som möjligt istället för att streta i grejorna.
  • Det kan också vara en säkerhetsfråga. En häst kan vara jätteladdad på en tävlingsplats, och man är lätt att få ur balans när man precis sitter upp. Se bara på proffsen:
    Kuskarna sitter helst upp i stallet. Aldrig inne på själva banan.
    Jockyer lyfts upp, i collecting ring.
    Nån som skulle vilja stå där och fippla med stiglädren istället?
    Eller är dom hästarna också "oupfostrade"?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Sootie
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491
Tävling TR I mom 136 ändras från "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande." till "se respektive gren TR"...
Svar
2
· Visningar
2 952
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama