Lastning på tävlingsplats?!

Sv: Lastning på tävlingsplats?!

Man behöver inte ha bett när man tävlar hoppning eller fälttävlan heller.
Men däremot får man ju inte fippla med att byta huvudlag mot grimma eller vice versa utanför kärran. Eller leda i grimma. Av den enkla anledningen att ryttarna själva inte klarar av att avgöra om de kan hantera sin häst vid huvudlagsbyte och/eller om de kan hantera den om de leder i grimma.
Det gäller tävlingar som lyder under det TR som Ridsportförbundet har.

Jag är så gammal (född ngn gång på sen juratid... ;) ) att jag minns hur det var på tävlingsplatserna innan tränstvånget kom. Minst en häst per tävling kom farande i full fräs lös antingen utan ngt alls på huvudet (den hade uppenbarligen stuckit när grimma/träns skulle växlas), eller med grimma och flaxande grimskaft.
Numera ser i allafall aldrig jag en lös häst annat än om en ryttare åkt av den.

Har läst hela tråden, och är mycket nöjd med att vara islandshästryttare och därmed utanför allt vad TR heter.... (jo, vi har förstås ett eget "TR" - FIPO - men där står inget om träns när man leder)

Jag har en lättlastad häst som aldrig har slängt sig eller hittat på dumheter i samband med i- och urlastning, men jag skulle ändå aldrig våga lasta i träns. I träns med bara tyglar känns det som om risken att tappa hästen är rätt stor (tycker tygeln är alldeles för kort att hålla i....), och med lina fäst i bettringarna känns risken för hästens mun om den verkligen lyckas slita sig som alldeles för stor....

Jag har regelbundet besökt, deltagit i och varit funktionär vid islandshästtävlingar de senaste 10 åren, och har faktiskt aldrig sett en enda lös häst....

Westernryttarna har väl inte heller tränstvång, eller hur är det? Någon som vet hur det ser ut på deras tävlingar? Kan inte tänka mig att det är en massa lösa hästar där heller...?

Jag är grymt nöjd med den delen av TR då jag varit med om lösa hästar på körtävlingar. Någon mindre smart människa hade bundit sin häst med halsrem utanför transporten. Det var inte kul att få den lösa hästen imot sig när man själv är på väg att spänna för vagnen på sin egen häst:(

Vad jag vet (rätta mig gärna), så är westernryttarna inte med i Ridsportförbundet just pga tränstvånget.

Jag är fullt övertygad om att du har rätt när det gäller "islänningsvärlden". Ni har uppenbarligen tur, de flesta av er hanterar hästarna så de är uppfostrade även på marken! :bow:

Likaså travvärlden går ju lugnt runt med sina hästar i grimma och grimskaft, och det fungerar fint.

Men vad jag upplever med ridsporten (den del jag "kan", banhoppning, dressyr och fälttävlan), det är att när hästen rids, då är den välriden och uppfostrad, och ryttaren rider väl och fint. Men i hantering är det allt för många som inte lägger ner ngn tid alls för att uppfostra hästen! :eek:

Om jag lastar min häst med bara grimma, grimma + grimskaft, träns, hingstbett, grimskaft runt halsen, osv, det kvittar. För han kastar sig inte åt ngt håll, och han går alltid lugnt både ur och i kärran. Han sticker inte heller om jag skiftar träns grimma utanför kärran.
Han står nämnligen alltid lös i gången eller på gården (vid lerinpackning och framröjning av häst i dammoln ;) ).
Jag gillar "vältrimmade" hästar som är lätta att hantera på marken, så jag har trimmat min häst rejält! Tycker det är skööööönt att ha det så! :bow:

Det värsta min häst gjort på senare tid, det är att klampa ur kärran innan jag sagt "back". Så jag inte hann få bort bommen på båda sidor. Men se då blev det bakläxa, han fick gå in i kärran och "göra om"! :D

tussan skrev:
Kanske en dum fråga men varför är reglerna såna det finns ju så många andra bra sätt att lasta sin häst på:confused:

För att svenska hästar är stirriga... He he... det är bara vi svenskar som inte klarar av att lasta eller leda våra hästar i bara grimman på en tävlingsplats...

Och det har bara med fjantighet att göra, du har inte större chans att hålla din häst i träns, vi bara inbillar oss det, jag har sett många lösa hästar med träns också... och flera som försökt lasta sina hästar i träns och tappat dom...

Nej det har inte så mycket med ju ledandet att göra utan med fipplande i bytet mellan grimma och träns och tillbaka som flera redan har skrivit i den här tråden.

Håller inte med där! Jag vill hellre säga att allt för många svenskar GÖR hästarna stirriga! För det kan vara tyska kusar, irländska kusar, holländska kusar osv, det stirras glatt ändå eller hur man uttrycker det!

Men ngt jag upplevt är att många anser just lastning som ngt så förskräckligt spektakulärt! Hur många är inte de hästmänniskor man sett som har en puls på sisådär 2000 innan de ens BÖRJAT lasta sin häst! Och de verkar fullt övertygade om att det kommer absolut inte gå att bara ta hästen och gå in i kärran!
Där jag förut bodde (mitt bland motionsryttare, vi som tävlade och tränade var i gigantisk minoritet), så var lastning ett scenario man kunde tagit inträde för!
För de flesta var så vana att det var full cirkus när en häst skulle lastas, så så fort ngn skulle lasta, då fullkomligt rusade motionsryttarna ut på stallplanen för att seeeee all action! :D
Och jag både chockade och gjorde dem besvikna, för jag behövde varken vara "stor och stark" för att få in min häst, eller bjöd på ngn show över huvud taget! :D
Behöver jag upplysa om deras hästar var lättlastade eller inte? ;)

:bow:
Många gör lastning till en stor affär.
En del stanna rhästen på rampen.

man är ju ledaren och om man "säger" åt hästen att det är farligt, så varför ska den gå in?
Lite samma sak om man ska hoppa ett hinder.
Om du är osäker på hur det ska gå, ja då stannar hästen

Asså nu byter jag lite ämne här men jag har hört att försäkringen inte täcker om det skulle hända nåt i transporten och hästen inte har lädergrimma , gäller samma sak med transportskydd?

Precis. Har också hört detta om lädergrimma. Men transport skydd vet jag inte.. Tror inte de är samma för de finns ju vissa hästar som inte "kan" åka med transport skydd. För att dom sparkar så mkt då eller liknande.. menajg vet inte.. (:

Detta med lädergrimma, öppen övrelucka transportskydd mm mm och att försäkringen inte täcker osv är inte sant. Du får transportera utan/med skydd, läder eller ej lädergrimma. Du får tom ha övreluckan öppen om du så önskar men transportens ventilation försämras då.

kopparberg skrev:
Där jag förut bodde (mitt bland motionsryttare, vi som tävlade och tränade var i gigantisk minoritet), så var lastning ett scenario man kunde tagit inträde för!

så var det hos oss härom dagen, jag satt ute och kollade på, "svägerskan som kan allt" var på besök och skulle lasta, så jag erbjöd ingen hjälp, hon kan ju ändå allt :angel: , hästen tvärvägrar att gå in, efter en kvart kunde jag inte låta bli att fråga om de kanske skulle prova att flytta mellanväggen åt sidan, men näääää de skulle det inte :crazy:
jaja, forsätt då tänkte jag och gick in i stallet, kom ut igen efter en halvtimme och hästen stod på samma ställe, då gick jag fram och flyttade mellan väggen utan att säga något, svägerskan blängde surt men hästen promenrade rakt in, ägaren till hästen säger då, ojdå vi visste inte att det gick att flytta på väggen..:angel:
Trodde de att jag förslog det för att de skulle behöva montera isär tranporten eller?? :crazy:

Håller helt med!!:bow:

När jag går omkring på en tävling tycker nog folk att det ser ut som jag är hästrädd, men det är jag inte. Däremot är jag rädd för att få någon häst i "knät" eller över mig. Det finns ärligt talat så många fjolliga, nojjiga dåligt uppfustrade hästar nu för tiden. Vi ska inte tala om hur det är att vara prisutdelare. Direkt läge att höja livförsökringen!

Mina två är mycket väluppfostrade för jag bara orkar inte med en svårhanterlig nojjig häst. Jag tror att det finns så få välhanterade hästar för att folk inte fattar hur dåligt hanterade och besvärliga dagens hästar är. Vad som är ok och normalt har förflyttats/försämrats. Visst mina hästar är väluppfostrade och har inte varit så svåra att få sådana, men ibland blir jag förvånad. Tex på djursjukhusen kan veterinärerna nästan falla i gråt av glädje över hru lätthanterliga de är och jag har inte ens funderat på att de skulle ens vifta på ett öra. Då får jag lite perspektiv på hur svåra en del hästar är.

*kl*

Nu har jag läst denna tråd och blir helt förundrad. Hur kommer det sig då att tex travare, galoppörer, islänningar och westernhästar kan ledas i tex bara grimma och inte behöver träns? Hur kommer det sig att dessa hästar då kan byta om utan att sticka? Okej travare och galoppörer klär iofs om i stall.

Varför är just dessa hästar mer uppfostrade? Lite Ot men eftersträvar man inte att få lätthanterade hästar? Är det inte roligare att ha en häst som är lättsam att hantera? Visst det är jättekul att se alla välridna hästar men som någon skrev man är ju livrädd att få¨dem i knät så fort de gått av tävlingsbanan.

Jag ser oxå garanterat hästrädd ut när jag går omkring på tävlingar just för att hästarna steppar åt alla håll och kanter. När mina steppar av överskottsenergi eller glädje så går de ändå precis vid mig.

kopparberg skrev:
:D
Måste ha varit en härlig känsla när du bara gick dit och flyttade väggen! :D

Japp, jag har alltid tyckt att svägerskan var puckad så det var det :p , sen var det väl tur att hästen gick in annars hade det inte varit min förtjänst precis :angel: men jag kan ju tycka att folk borde veta hur deras tranporter funkar iallafall :crazy:

Det har som tidigare sagts inget med uppfostran att göra utan att det innebär en risk att man ska tappa hästen när man byter från träns till grimma och vise versa. Tyckte du skrev att du läst hela tråden, hur kunde du då missa det?

Spelar ingen roll hur väluppfostrad häst man har, blir hästen rädd då man står med tränset i ena handen och grimman i andra handen, vad gör man då?
Jag anser att min häst är varje fall hyfsat väluppfostrad, men inte tillräckligt för att kväva sina instinkter helt, så uppfostrad kommer hon ALDRIG att bli och jag har för övrigt aldrig träffat på en sådan häst heller, och en skrämd häst flyr 99% av 100% gånger.
Och visst jag har inte mkt. att sätta emot 500 kg muskler ens med ett träns, men jag fångar ju heldre en häst med ett träns på en ett helt utan!

Sen kan man ju diskutera det här med att sätta en grimma ovanpå tränset men det är en helt annan sak.

men nej, inget byta mellan träns och grimma på tävlingsplats för min del, och jag hoppas för min egen och andras säkerhet att ingen annan gör det heller!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Sootie
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491
Tävling TR I mom 136 ändras från "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande." till "se respektive gren TR"...
Svar
2
· Visningar
2 952
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama