Lastning & Gröna Kortet

ellaj

Trådstartare
Hej!
Jag håller på att ta grönt kort och ska snart ha det praktiska provet. Är det någon som har tagit det på senare tid och kan berätta lite om vad man kommer att prövas på? :D

Sen ska vi kunna muntligt berätta om hur man ska lasta rätt och utrustningen för hästen vid i och ur-lastning. Också vilka risker som finns. :) Man vet ju om de mest självklara men det skulle vara jättesnällt om någon ville dra den biten så jag vet om jag är på rätt spår.

Tusen tack till den/de som vill hjälpa mig :bow:
 
Sv: Lastning & Gröna Kortet

När jag tog (ca 4 årsen?) så fick vi rida lite, visa att vi kunde hantera hästen i alla gångarter(skritt, trav o galopp). Sedan visade vi lastning. Hon ställde lite frågor under tiden vi gjorde allt. inte alls svårt, tyckte det teoretiska provet var värre!

Att man alltid lastar ur/i hästen med tävlingsgodkänt träns + bett(det enda kravet som finns egentligen på utrustningen för hästen vad jag vet), att du vet hur hästen vill ha det. Du har medhjälpare som vet vad ni sysslar med. Att ni kan sätta fast hästen säkert i transporten. Ev vad som gäller för vilopauser för hästen när man reser långt kanske?
Finns alltid en risk att hästen inte vill bli lastad, den kastar sig och sliter sig osv. Den kan kasta sig ut ur transporten, man ser till att man har koll på hästar/människor runt omkring transporten. Ensam häst bör åka på vänster sida, men inget krav.

Är väl typ det jag kan komma på, jo just det. Du bör låta hästen åka i lädergrimma, se till att det finns extra grimskaft/grimma med i transporten, att det finns kniv med när du åker. =)
 
Sv: Lastning & Gröna Kortet

Jag tog mitt gröna kort nu i början av mars ;) Det man ska göra är att helt enkelt veta och kunna visa hur man lastar och sedan fick vi lära oss hur man visar häst för hand (alltså hur man visa hästarna för veterinären på en tävling ;) ) :) Vår lärare gick igenom detta med oss men vi hade aldrig någon direkt mutlig del utan vi gjorde bara detta och sedan hade vi ju de vanliga teoretiska lektionerna och sedan fick vi göra vårt slutprov ;) :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 534
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp